Gå til innhold

Rask stisykkel - anbefalinger ønskes


Anbefalte innlegg

Den gamle stiraketten er nå håpløst avlegs med sine 26" hjul og nesten 13år på nakken.

Nå ser jeg etter en fulldemper med kort fjæringsvei, 29" hjul, helst senkepinne, utstyrs nivå SLX og oppover. Maxpris er 50'
Bruksområdet blir først og fremst raske flystier/traktorveier uten knot, crux og store dropp. Skal ikke brukes til Birken, men mer til ritt som Elgrittet, Stomperud eller Hanekamp.

Scott Spark er ett alternativ.

Så er jeg litt usikker på behovet for en fulldemper eller om en hardtail vil gjøre jobben, jeg ser vel egentlig for meg at hardtailer er grussykler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocky Mountain Element. Denne får du i forskjellig rammemateriale og utstyrsnivå, godt innenfor din prisklasse. Jeg har kjørt EA50 siden i høst, og er veldig fornøyd. 

 

https://intl.bikes.com/collections/element

 

Vet at Pedalen i Kristiansand har hatt noen gode tilbud. https://www.facebook.com/pedalenkristiansand https://kirkensbymisjon.no/pedalen-sykkelverksted-kristiansand/

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=309062167 Meget bra tilbud!

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=311597746 Topp utstyr. Bygget av norges flinkeste (?) Fox-mekaniker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein skrev (8 timer siden):

Rocky Mountain Element. Denne får du i forskjellig rammemateriale og utstyrsnivå, godt innenfor din prisklasse. Jeg har kjørt EA50 siden i høst, og er veldig fornøyd. 

 

Istemmes. Hatt RM EC50 siden i fjor høst. Brukt den mest på kjerre- og grusveier, men også en helg heisbasert i Åre og et par grusbankeritt. Savnet et lettere hjulsett på ritt, men litt gøy å stille med den grøvste riggen og ikke gjøre seg helt bort i havet av Scott-sykler. Man kan fikle med Ride-innstillingen for å endre vinkler for formålet, men det har jeg ikke brydd meg med.

Tipper du får en ny eller pent brukt utgave for 35-40.000 kr. Legger du på 10k for hjul og dill, har du etter mitt skjønn en veldig god og anvendelig sykkel. Pluss i min bok for å ha en annen sykkel enn hvermannsen og en real importør i ryggen (VPG/7 Blåner). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger inn Specialized Epic Evo, evt Epic (uten Evo). Evo kommer med 120/110 vandring, bare Epic med 100/100. 

Står en på sykkelsport.no med noe rabatt. 
Andre som har dette inne er bla Lillehammer sport, Foss sport og sykkelstasjonen.no 

Her får du en sykkel du kan sykle grusritt og stiritt om hverandre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (42 minutter siden):

Selger inn Specialized Epic Evo, evt Epic (uten Evo). Evo kommer med 120/110 vandring, bare Epic med 100/100. 

Står en på sykkelsport.no med noe rabatt. 
Andre som har dette inne er bla Lillehammer sport, Foss sport og sykkelstasjonen.no 

Her får du en sykkel du kan sykle grusritt og stiritt om hverandre. 

Enig, Epic Evo er fin. Ville kanskje valgt denne over RM E hvis bruken var tiltet mest mot grus, kjerrevei og mindre mot sti, nerrover. 

Endret av MOB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig Epic ville jeg ikke ha valgt, men det får så være. Epic Evo er fin. Andre som ikke er nevnt kan være:

-Trek Top Fuel

-Ibis Exie

-Canyon Lux

De fleste større merker har en ganske moderne Rundbane/Downcountry sykkel. Selv ville jeg ikke ha gått for sykkel med 100mm vandring. Få grunner til å ikke gå opp til 110-120 evnt opp mot 130 selv til lette stier. Når du har en 13 år gammel 26" så skal du ikke se bort ifra at du kommer til å sykle litt tøffere stier enn du tror da de moderne syklene takler helt annet terreng. 

 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (3 minutter siden):

Vanlig Epic ville jeg ikke ha valgt, men det får så være. Epic Evo er fin. Andre som ikke er nevnt kan være:

-Trek Top Fuel

-Ibis Exie

-Canyon Lux

De fleste større merker har en ganske moderne Rundbane/Downcountry sykkel. Selv ville jeg ikke ha gått for sykkel med 100mm vandring. Få grunner til å ikke gå opp til 110-120 evnt opp mot 130 selv til lette stier. Når du har en 13 år gammel 26" så skal du ikke se bort ifra at du kommer til å sykle litt tøffere stier enn du tror da de moderne syklene takler helt annet terreng. 

 

Enig, glemte å legge til Evo bak Epic. Og Top Fuel - men den var umulig å få tak i Norge da jeg var i markedet i fjor. Sikkert normalisert seg nå. 

Husker jeg konsulterte denne en del i sin tid:) 

https://m.pinkbike.com/news/field-test-12-trail-and-downcountry-bikes-face-the-efficiency-test.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (4 timer siden):

Vanlig Epic ville jeg ikke ha valgt, men det får så være. Epic Evo er fin. Andre som ikke er nevnt kan være:

-Trek Top Fuel

-Ibis Exie

-Canyon Lux

De fleste større merker har en ganske moderne Rundbane/Downcountry sykkel. Selv ville jeg ikke ha gått for sykkel med 100mm vandring. Få grunner til å ikke gå opp til 110-120 evnt opp mot 130 selv til lette stier. Når du har en 13 år gammel 26" så skal du ikke se bort ifra at du kommer til å sykle litt tøffere stier enn du tror da de moderne syklene takler helt annet terreng. 

 

Jeg er helt enig. 
Som sagt har jeg syklet på Epic siden 2018(hadde og Epic2016 før det). Super sykkel, og veldig responsiv og rask, men som nevnt i tråd på gamleforumet og litt her, så har jeg i år syklet med 120/100 på den, dvs oppgradert gaffel. Ingen forskjell for meg på treningsturer med grus og innslag av sti. Hang bedre med enn noen gang opp første bakke i TrysilKnut-rittet(det er ikke på gaffelen, men ingen hemsko ihvertfall), og jeg merker god forskjell på stisykling, og jo grovere jo bedre. Helt konge på Offroad Valdres med en bedre og kraftigere demper. 
Nå får jeg levert Epic Evo på mandag, hvor den største forskjellen på syklene er ny vs forrige gen epic-ramme, og at bakdemperen er uten brain, og 110 mot 100 vandring(og at sykkelen har 12-delt). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 11.8.2023 den 12.34):

Jeg har bestilt med en Spark 950 som jeg skal bruke som høst/vårsykkel. Ser at Braasport selger denne for en veldig fin pris nå

 

https://braasport.no/produkter/scott/spark-950-terrensykkel-2022/81046/grey

Ser at de og selger en Scott Spark 930 for 40.000. Men kun i str XL og S igjen. Da får en barbert vekk 1 kg (halve rammen i karbon) 🙂. Er jo helt sinnsykt hvor dyrt alt er blitt. 

Scott Spark 930 satt ned 20%:   Braasport - Scott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (På 12.8.2023 den 14.04):

Nå får jeg levert Epic Evo på mandag, hvor den største forskjellen på syklene er ny vs forrige gen epic-ramme, og at bakdemperen er uten brain, og 110 mot 100 vandring(og at sykkelen har 12-delt). 

Grattis! Har kjørt EE siste gen siden den kom, og jeg mener det er en høydare. Den svelger overraskende grovt terreng i tillegg til å være kvikk nok i massevis for grus. Har to hjulsett for hånden, og du er klar. Bruk litt tid på å finne sweet spot på bakdemper, jeg syntes den funker best med en del returdemping.

Min er en '21 Expert kjøpt i '20. Null problemer, og den har rundet 10.000km hvorav langt over halvparten på grov sti. Det jeg har vært misfornøyd med er bremsene (SRAM G2) som jeg måtte oppgradere til RSC, men allikevel ikke i nærheten av SLX på kraft og følelse. I tillegg - om du kjører med lavt styre, være veldig obs på at hendlene treffer ramma ved tryning, eller som hos meg, en feilslått Insta-sesjon. Verd å montere en form for beskyttelse på overrøret der de treffer.

Endret av Knutspeed
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (2 timer siden):

Grattis! Har kjørt EE siste gen siden den kom, og jeg mener det er en høydare. Den svelger overraskende grovt terreng i tillegg til å være kvikk nok i massevis for grus. Har to hjulsett for hånden, og du er klar. Bruk litt tid på å finne sweet spot på bakdemper, jeg syntes den funker best med en del returdemping.

Min er en '21 Expert kjøpt i '20. Null problemer, og den har rundet 10.000km hvorav langt over halvparten på grov sti. Det jeg har vært misfornøyd med er bremsene (SRAM G2) som jeg måtte oppgradere til RSC, men allikevel ikke i nærheten av SLX på kraft og følelse. I tillegg - om du kjører med lavt styre, være veldig obs på at hendlene treffer ramma ved tryning, eller som hos meg, en feilslått Insta-sesjon. Verd å montere en form for beskyttelse på overrøret der de treffer.

Okei, takk for opplysende svar. 
Det jeg har vært "usikker" på har vært om den står tilbake for Epic mtp gruskjøring. Blir jo min sykkel til alt, både Birken, Hanekamp og neste års ritt alà Terningen og Offroad Valdres. Grussbankingen spesielt siden bakdemperen er ny for meg, er jo vandt til (og godt fornøyd med) brain. Må finne ut av åssen den nye funker. 
Jeg kommer nok ikke til å ha styret veldig lavt, men skal prøve en ring eller to lavere enn på forrige sykkelen og kanskje snu stemmet. Sykkelen står umontert ute i carporten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (17 timer siden):

Okei, takk for opplysende svar. 
Det jeg har vært "usikker" på har vært om den står tilbake for Epic mtp gruskjøring. Blir jo min sykkel til alt, både Birken, Hanekamp og neste års ritt alà Terningen og Offroad Valdres. Grussbankingen spesielt siden bakdemperen er ny for meg, er jo vandt til (og godt fornøyd med) brain. Må finne ut av åssen den nye funker. 
Jeg kommer nok ikke til å ha styret veldig lavt, men skal prøve en ring eller to lavere enn på forrige sykkelen og kanskje snu stemmet. Sykkelen står umontert ute i carporten. 

Ikke det at jeg er noen proff, men jeg sykler like fort på grus med EE som med min Diverge - selv oppover. Som sagt, sett opp bakdemperen slik du foretrekker. Jeg har nesten null bevegelse ved gamping samtidig som den er glimrende på sti, mens en kompis med samme sykkel liker den mye mykere og dermed kjører med litt husking. SID-demperene på min liker seg høyt i vandringen, og er dermed ikke super-plush. Det kjennes mer effektivt.

Tror det funker helt topp på grusritt, og til UB/OV vil jeg tro det er veldig nær optimalt. Har kjørt begge ritt med '16 og '18 Epic (med 120-gaffel), samt med en '17 Camber, og EE går godt utenpå samtlige for alt. EE kan også bygges lettere en Brain-varianten, derfor den brukes i WC XCO.
Om du skal gå all-in er det også opplegg for å bygge lockout.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...