Gå til innhold

Rekkevidde Elsykkel


Anbefalte innlegg

Vanskelig spørsmål siden det er mange faktorer som spiller inn, men hvor lang rekkevidde kan en forvente av følgende oppsett:

Sykkel: Canyon Precede:ON 7 AL.

Vekt: Sykkel(25kg)+Syklist(75kg)+Bagasje(15kg)=100-115kg

Motor: Bosch Performance Line. Batteri: Bosch PowerTube 500Wh. Gir: Enviolo Hub Gear.

Har lekt med Bosch Ebike Range Assistant, med innstillingene Average Speed: 20km/t, Riding mode: Tour, Cadence: 60, Hilly, Summer, Gravel, Athletic touring bike, Hub gear(gir litt reduksjon) .

Med 115kg får jeg 58km og med 100kg får jeg 64km. Hvis det er mulig(venter på svar fra Canyon) med Bosch PowerMore 250 Range Extender øker rekkevidden til 88km og 97km. Ganske akseptabelt. Litt usikker hva Oslo-høst regnes som, men legger jeg til grunn 115kg og uten Range Extender, faller rekkevidden til 49km hvis jeg endrer sesong til Winter.

Bruk er hovedsakelig campingturer og div. kolleturer(+kjedelig til og fra turer/pendling). Turer jeg egentlig kan bruke gravelbike og oppsett jeg har, men har akseptert at jeg har begrenset energi og 2-3dagers eventyrturer krever mer energi enn at jeg klarer å forbedre løping og styrketrening som ønsket. Lagde en eksempeltur som startet ved Voldsløkka-Maridalsveien-Nordmarksveien-Karidalsvegen-Katnosveien-Sandungsvegen-Nordmarksveien-Maridalsveien-Voldsløkka. Ca 70km. Er det realistisk å klare med Range Extender og bagasje? Og hvor mye innsats krever Tour?Skulle gjerne klart 10km og litt høydemeter ekstra for å ta hjemturen via Movatn-Maridalsvannet-Akerselva.

 

 

 

 

 

Skjermbilde 2023-08-14 Kopi.jpg

Endret av Andreas

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du skriver mange faktorer som spiller inn. 

En veileder fra Bosch gir en indikasjon, men bare praksis avdekker om det faktisk er mulig å oppnå den rekkevidden de estimerer. 

En slik tur på en motor som yter maks 65 Nm (hvis jeg har oppfattet det rett)  og som skal ha total stigning på over 3.000 meter, og du skal holde 20 km/t  på turen tror jeg kan bli krevende, men jeg kan ta helt feil. Det spørs jo også hvor mye kraft du legger i dette selv i tillegg til motoren - tour mode sier jo bare noe om hva motoren gir, du må jo yte selv også, og en blir greit sliten på elsykkel også gitt at løypeprofilen er tøff nok. 

Du er nok avhengig av en range extender som du skriver skal dette fungere, men da tenker jeg at det skal fungere gitt at underlaget ikke suger kraft utover selve løypeprofilen. Om 20 km/t er realistisk snittfart blir spennende, men her er det jo mye å hente på utforkjøringene over fartssperra. 

Det som suger batteri er 1) underlag, 2) dekkvalg, 3) utetemperatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Lars-Erik.

Det står motoren yter 75Nm, uten at jeg vet helt hvor mye 10Nm har å si.

Jeg tror og at slike turer kan bli litt krevende mtp. batteri, selv med range extender. Alternativene som er tilgjengelig på markedet nå er litt dyrere og har ikke Enviolo. De jeg har snakket med på tur, lader enten på Katnosa/Kikut når de overnatter der eller har med et ekstra 500Wh batteri. Sistnevnte kan være en løsning, selv om jeg synes batteriprisen er høy, ca kr 9000. Ønsket er egentlig en elsykkel som ruller inn i marka i Turbo, ala det jeg har prøvd i byen, men det vil kreve mye batteri og er ikke helt realistisk.

Snittfarten er egentlig ikke så viktig for meg, ser rekkevidden øker med 5 km når jeg reduserer til 15km/t. I verste fall er det egentlig bare å konservere energien, siden det er mye flate etapper. Som du nevner det kun i praksis man får se den reelle rekkevidden, gitt alle faktorene.

Canyon svarte at sykkelen kommer med Smart System og da burde være kompatible med PowerMore, men at de ikke hadde testet det, så de kunne ikke garantere. Sett få som selger PowerMore, så kan være produktet ikke helt har kommet i salg enda.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg føler mangler når man skal sammenligne sykkelmotorer er dreiemomentkurve ved ulike turtall. 75 Nm er sikkert fra stillestående (maks), men momentet vil vel avta ganske ulikt for ulike motorer når man kommer opp i fart? For eksempel kan en motor med 75 Nm fortsette å dra godt i fart, men en annen med 75 Nm ikke..

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har Tour+ som dagens elsykler fra Bosch bruker og du tråkker skikkelig hardt på pedalene, går motoren over i turbomode. Om du bare tråkker jevnt på tror jeg den bruker 15-20% mindre strøm enn i emtb modus. Jeg ligger i tour mode om det er mye oppover på turen. Eco gir mest høydemeter per prosent brukt, men går saaakte oppover. 

Meg og sykkelen veier omtrent 130 kilo og jeg har Maxxgrip gummi i dekkene.  Klarer å presse ut omtrent 1500 høydemeter av et 625 batteri med 85Nm CX motor. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York: Prøvde å se om Bosch hadde noen kurver å vise frem, men fant ikke så mye på siden til Bosch Performance Line. Jeg har egentlig kun prøvd Performance CX(85Nm) på et par forskjellige sykler, og de har alle hatt mer enn nok kraft. I Bosch kalkulatoren gir Performance Line(uvisst om det er 65Nm eller 75Nm utgaven) og CX lik rekkevidde.

Chalshus: God info, forstår hva du skriver når jeg endrer på Riding Mode i Bosch kalkulatoren. Sånn siden du først er i tråden, er det ventet flere Cube elsykler ala Nuride Hybrid eller Kathmandu Hybrid i år? Ser det begynner å bli ganske tomt flere steder. Cube sin størrelseskalkulator vil ha meg (Høyde: 173 Inseam: 78) på en S og Bikeshop sin høydekalkulator på en M. S er det ganske tomt for overalt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing ift. rekkevidde, men jeg klådde på en splitter ny Precede:ON 7, dvs den modellen trådstarter ønsker seg, den er ganske lekker 🙂

Jeg har en egen tråd ift. karbon-utgaven (Precede:ON 9 CF), men selv om den er på "salg" akkurat nå har jeg bestemt meg til å vente og se til at de oppgraderer den til Smart-systemet som den trådstarter sikler på har,  i stedet for Kiox som den har nå, dvs. den må gjerne ha det også i ny og oppgradert utgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke helt forstår greia, men er det ikke bare å bruke Eco, tråkke fint selv samt ikke sløse bort energi med høy fart?

Rekkevidden vil gå mot uendelig når andelen kraft i krankdrevet fra beina dine øker relativt til elmotoren. Uavhengig fart og temperatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en Cannondale Tesoro Neo X 2. Bosch Perfomance Line 75Nm, Smart System og PowerTube 625Wh. 29er, vanlig giring og alt jeg trengte. Anton hadde salg, betjeningen var hyggelig, jeg var lei av å se etter elsykkel og sykkelen ble klargjort raskt. Slapp netthandel. Føles litt tung, men veier det samme som alle andre i samme klasse, it is what it is.

Sykkelen ble utsatt for nesten nevnte rute*, med en Ortlieb-veske med mat, kaffe, vann, genser og litt dilldall. Totalt veide alt kanskje 105kg. Batteriet var 100% ved start. Garmin sier følgende: Distanse: 74.32km, Tid i bevegelse: 3t41m, Gjsn. bevegelseshastighet: 20.8km/t, Total stigning: 1154m, Totalt fall 1215m. Syklet hovedsakelig Eco på flatmark da det var ikke et problem med å holde 20-25km/t, og være i sone 1-2. Tour eller Auto i bakker, alt ettersom hva føltes riktig. Av og til Off i nedoverbakkene, uten at jeg vet om det hadde noe å si. Hadde 31% igjen når jeg var i nærheten av Hammeren, hvor jeg valgte Turbo. 22% igjen når jeg kom hjem, 26km gjenstående rekkevidde i Auto. Godkjent hos meg og dekker mine behov.

Ser på pulsen at det kun var 9% i sone 3, hovedsakelig i starten. Det var den klassiske nybegynnertabben ved å glemme at sykkelen faktisk har gir, og sykkelen sto i det tyngste giret. Ellers gikk turen i sone 1-2. Veldig behagelig. Den velkjente Dødaren spiste 4 % av batteriet i Auto. Fra toppen av Dødaren til Hammeren gikk det marginalt med batteri, kanskje 2%.

Funfact: 75km uten bib er ikke å anbefale, selv på elsykkel. Det å gå fra Assos/Sweet-graveluniform til hverdagsklær som skjorte, shorts og sivile solbriller(og elsykkel såklart), gjorde ganske stor forskjell på hvem som hilste/hilste ikke.

* Var usikker på rekkevidden så startet turen på Hammeren. Nordmarksveien er enda stengt ved Skillingsvegen, måtte sykle opp Karidalsvegen. Stengt med skilt og gjerde. 1.5km bratt krumspring; Skogsveien som går opp fra Sandungsveien opp mot Refshammeren.

Endret av Andreas
  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (På 15.8.2023 den 17.03):

Viktigste moment slik jeg opplever er antall høydemeter. 

Helt klart

På flatmark vil rekkevidden kunne være tilnærmet uendelig da man ofte ligger over 25 km/t og dermed ikke bruker batteri i det hele tatt. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (10 timer siden):

På flatmark vil rekkevidden kunne være tilnærmet uendelig da man ofte ligger over 25 km/t og dermed ikke bruker batteri i det hele tatt. 

Er det sånn der regenerativ lading? 😄

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...