Gå til innhold

Gjøvik - Oslo på gruus


Anbefalte innlegg

Som fersking hender det vel at man snubler over en klassiker i ny og ne, og denne ble foreslått av en kompis her om dagen. Ruta ble sjekka kjapt i google maps, distansen så fint overkommelig ut (sykla jo 100km på landevei på 4t, så det må vel gå fint med litt mer på grus), men så fant jeg en veldig god artikkel fra landevei der det hele ble beskrevet som en ganske drøy (men fin) affære de brukte ca 10 timer på. Da ble jeg straks litt i tvil, for de er muligens i litt bedre form enn oss...

 

Så er det noen her som har førstehandserfaring fra turen og kan beskrive litt hva den krever og om det er overkommelig på en dag for en gjeng med (hyper)aktive syklister i rimelig form?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet denne i sommer. Vi hadde vel en 70km og 1700hm ekstra etter den orginale ruta, men jeg kan si at denne er ganske hard, selv om den "bare" er 15 mil.

Det er VELDIG kupert, men også en skikkelig fin rute. Husk å handle inn mat på Brandbu!

Vi syklet opp en annen vei på grus dagen før og sov på hotell på Gjøvik.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et must mellom Gjøvik og Oslo er det suverene stoppestedet Lokstallen Røykenvik. Fabelaktig mat & drikke og veldig fin uteservering rett ved fjorden. Ligger også perfekt til mht. til avstand til Oslo (ca. midt på ruta). Lokstallen ligger et lite minutt unna Brandbu sentrum og er uendelig mye bedre alle andre påfyll-varianter i området. Merk at de åpner kl 12 og er stengt man/tir. God fornøyelse og tur!

https://www.lokstallenroykenvik.com

IMG_0771.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planlagt å sykle ruten flere ganger, men været ødelegger hver gang. Målet er å få unnagjort turen før vinteren, bare ting passer og det er en helg med sol..

Tror en må belage seg på en tidlig start for å sikre nok dagslys nå som høsten nærmer seg, og helst ha med et lite lys så en ikke blir stuck i Nordmarka uten lys. Det går å sykle i mørket, det går bare tregt. GPS-sporet fra Emil i tråden Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker er fint, og for meg som sykler mye i Nordmarka blir det autopilot når jeg kommer til Mylla(100km merket). Etter det er det stort sett flatt og nedover, og kilometerene går fort. Sett bort fra Dødaren da, min nemesis. Du skal vel vestover og må da ta en litt annen rute, vestover fra krysset Sandungsveien/Nordmarkaveien. En utfordring er at Nordmarksveien er vel enda stengt ved Skillingsvegen, og det innebærer fort en litt tyngre omkjøring med Katnosveien. Jeg har ikke syklet forbi sperringene og rundt Gjerdingen-området(på en stund), så jeg vet ikke hvor sperringen starter på motsatt side, men det er vel rundt i området rundt Svartvann? Uansett blir det vel Katnosveien, så vestover langs Sandungsveien og mot Sørkedalen.

Som andre nevner er ruta kuppert, iallfall for en osloenser som meg. Har syklet Oslo-Einavannet tidligere, med bikepackingutstyr. Hvor stigningen Brandbu(163moh)-Høgkorsplassen(670ish moh) er et sted man vurderer meningen med livet og hvorfor en tok den veien. Dette strekket er ikke endel av Gjøvik-Oslo-ruta, om en ikke absolut vil. Fin utsikt og litt historisk med et svært kors på toppen. Det går uansett ganske fint så lenge en spiste nok i Gran/Jaren/Brandbu, letteste gir og bruker tid. Et tips er å se litt på utvekslingen en har tilgjengelig.

Personlig merker jeg at slike langturer går lettere om en spiser noe annet enn kun sjokolade. Selv har jeg tenkt 2 Rema-baguetter festet på styret som jeg spiser midtveis mellom Gjøvik-Brandbu, matpause i Brandbu og kanskje 2 baguetter ved Mylla. Selv om jeg sjeldent bruker sportsdrikk, har jeg tenkt å bruke 2 stk SIS Beta Fuel 80 poser, fordelt i 2 omganger. Føler at det hjelper på energien, at det blir mindre slittsomt på lange turer. Er det placebo-effekt, lever jeg egentlig fint med det.

Det er egentlig en relativ trygg tur. Gjøvikbanen er sjeldent langt unna, sånn om en går tom for energi, tryner eller har mekaniske utfordringer.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tok en kjapp titt på rutetabellen for lørdag/søndag til Gjøvik. Første tog framme kl 0910.... det blir jo sabla tidlig start hjemmefra, uten at det blir spesielt tidlig avtråkk fra Gjøvik.

 

Kanskje man er bedre tjent med å dra opp dagen i forveien og campe et sted? Eller sette igjen en bil...

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dele turen opp i 2 dager. Turbloggen Blu Acciaio and Friends har noen fine tips til overnatting. Ellers viser Strava-ruten til Emil at de brukte litt over 7 timer. Ser for meg å bruke lengre tid enn det. Solnedgang er etter klokken 20, men blir stadig tidligere.

Psst: Samme blogg har et veldig fint kart over teltplasser i Nordmarka. Et kart jeg håper ingen bruker, og at alle fortsetter kun å campe på Øyungen og de andre kortreiste vannene. Spesielt de som har med seg blåtannhøyttaler på tur.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin tur ! !

Kneikene ved Søsterkirkene, spesielt på vått føre er korte, bratte og tapper krefter. 

#

Gjøvik - Oslo på grus bør du ha på CV'n (det vet alle hva er) men om du er usikker på formen kan du vurdere å hoppe av toget på Raufoss og velge litt mer asfalt og færre høydemetre, her er en forkortet versjon. Det ble litt improvisert for oss etter litt teknisk i 2021, vi startet på Synnfjell som dag tre av en rundtur

https://www.strava.com/activities/5465231252

 

Her er forresten en kopi av Alpers sin Gjøvik - Oslo løype, terningkast 7, en novemberdag hvor det ble ørlite mørkt på slutten for vår del, enjoy !

https://www.strava.com/activities/4337538319

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet også denne med en broket forsamling for et par år siden, vi fulgte vel mer eller mindre sporet til Alpers tror jeg (sans dead ends) som funket bra. Dette var en varm dag i slutten av mai, om man treffer nå på sensommeren burde det kunne bli tilsvarende bra. Knappe 7 timer i bevegelse, knappe 10 totalt med litt ujevnt nivå i gruppa (derav broket forsamling). Lang lunsj på Granavolden, var meget bra.

Godt poeng med Gjerdingen, har ikke vært opp der siden, så usikker på hvordan fremkommeligheten er nå. Vi måtte forresten klikke ut der også, ettersom det fortsatt lå snø på stien, er vel mindre fare for det nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har tatt 07 toget, to timer igjennom marka, fin tur (med unntak av turen da vi hadde en tredagers, Oslo - Haglebu, Haglebu - Synnfjell og retur fra Synnfjell - Oslo)

Toget hadde automat for drikke, støm uttak, toalett og vi hadde syklene inne i vogna, terningkast 6 

Og ja det ble veldig mørkt for oss i Nordmarka da vi syklet på vått underlag i midten av november. 

Er man usikker på formen, som nevnt så stiger det jevnt omtrent 500 høydemetre fra start, så begynn rolig, se på utsikten, og tell kyr/sauer 🙂

 

Endret av Emil
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

til @Andreas@Magnoosog @Emil: Tok dere alle toget opp? Hvor godt funka det i praksis? Noen ting å tenke på?
Jeg tror uansett det er et godt poeng å starte tidlig på høsten, litt usikker på hvor fort det blir mørkt, men hvis man drar 09.00 fra Gjøvik og bruker 10t så er det ikke lenge før man bør ha med lykt.

Tok 7 toget opp ja, @Emil beskriver togturen greit. Tipper i alle fall du har første halvdel av september på deg før lykt blir nødvendig. Slik vi sykla hadde det jo gått an å ta kortere pauser også, og kutta ned turen med halvannen time.

Er egentlig ganske keen på å sykle turen på nytt, med omgivelsene drapert i høstskrud. Kan tenke meg at det er en enda vakrere opplevelse enn den vårlige turen jeg gjorde.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Data fra Yr.no i dag:

  • Sol opp kl. 05:55
  • Sol ned kl. 20:43

Så just under 15t dagslengde per i dag, mister ca 5-6min pr dag. Jeg tror september-oktober kan være optimalt om man finner en helg med framifrå værvarsel 🙂

 

  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun planlagt turen, enda ikke fått gjennomført den pga. vær og andre forpliktelser. Planen er tidlig tog opp.

Til de som tok toget, hvor plasserte dere sykkelen?

Jeg tar toget til Hakadal/Movann/Snippen endel for løpeturer/packrafting, og enda ikke skjønt hvor en sykkel skal plasseres. I de vognene som er merket sykkel er det ofte litt åpen plass, gjerne ved automaten, samt noe festeanordninger på veggen. Er det dette som er sykkeloppbevaring?

Det å sykle gjennom skog/nordmarka i mørket er ganske magisk. Stille, lite folk og måneskinn. Bare pass på hullene i veien når det er mørkt. I Katnosveien har det vært utbedringer, med litt stor grus, verdt å følge med på graveldekk. Tror det var i området rundt Nedre Skortjernet jeg la merke til det.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (13 minutter siden):

Jeg tar toget til Hakadal/Movann/Snippen endel for løpeturer/packrafting, og enda ikke skjønt hvor en sykkel skal plasseres. I de vognene som er merket sykkel er det ofte litt åpen plass, gjerne ved automaten, samt noe festeanordninger på veggen. Er det dette som er sykkeloppbevaring?

På lokaltogene er det det som er sykkelplassen ja. Jeg har tatt med sykkelen på tog på andre lokaltog og det er en rangordning der sykkel er nederst av barnevogner, rullestoler og sykler. Jeg har aldri blitt kastet ut, men har måtte bytte tognvogn oga plassmangel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Espen.

Er kanskje ikke et stort problem på morgentoget til Gjøvik, eller hvis en holder seg unna de mest aktive tidene. Hadde egentlig sett for meg en løsning hvor en "hengte" sykkelen vertikalt opp i  festeanordningene, men aldri fått det helt til å stemmem pga. designet. De har alltid vært tomme når jeg har tatt toget.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan veiene er nord for sperringen nevnt over, men må si jeg er overrasket over hvor godt veiene i Nordmarka har tålt Hans og regnet generelt. Det er gjerne steder hvor det er fysiske begrensninger for å overdimensjonere bekk/elveløp hvor det blir store problemer langs markaveiene.

Om det er noen trøst, det er en kuppert løype, som regel er utfordringene i bunnen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Driftsmeldingen fra Oslo kommune her om dagen tilsa at veldig mye er reparert, og Løvenskiold sine folk har også jobbet ganske intenst i det siste, naturlig nok raskest på de områdene som brukes til transport og hyttefolk. Jevnaker Almenning har det vært ganske lite info fra...

 

Mulig det er mer å hente på å tråle FB gruppene for Nordmarka etc...

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Syklet "lillebroren" til Gjøvik-Oslo ved å gå av på Eina. Derifra så er det litt over 3km før man kommer inn på sporet til Alpers og Co. Sparte 30km og ca 700hm på det og fikk også med oss vaffel på Kikut og hjemme før det var mørkt. De ca 115km av ruta som vi syklet anbefales, Var ikke noe store problemer med veidekke. Ett sted der det var skiltet at veien var rast ned og det var den jo, men enkelt å komme seg forbi på sykkel. Var veldig bra forhold idag. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...