Gå til innhold

Rallarvegen t/r


Gullars

Anbefalte innlegg

Har over flere år tenkt at det må være en flott tur å sykle Rallarvegen t/r på en dag.

Sykla t/r over 2 dager med overnatting på Haugastøl med en kompis i 2012 eller der omkring og det var en kjempetur.

Da hadde vi 5t aktiv sykling oppover og 4t aktiv sykling nedover.

Har en 18åring som er aktiv rundbanesyklist som også kunne tenke seg turen i ferien.

Er det noen som kan anslå tidsbruk på noe slikt?

Tenker evt å starte i Flåm slik at vi får klatringa på starten heller enn på slutten, selv om det krever mer bilkjøring før start og etter at vi er ferdige, da vi har hytte i Nesbyen.

Det skal visst være mindre snø i år enn de siste år så hele strekningen skal være ok bortsett fra ca 10 snøfenner på opptil 1-200m hver.

 AG

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering fra Rallarveg report er at veien er snøfri og syklbar hele veien, ergo er det bar eå vente på litt triveligere vær før en tar turen.

Satser på å ha kona i bakhånd, slik at hun kan hente oss på Haugastøl om det er fullstendig kollaps😀

AG

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Syklet Haugastøl -  Flåm - Haugastøl på en dag i 2017. Hadde ca 9 timer moving time på de 16 milene. 
Meeeeeeeen, skal sjekke vindretningen neste gang... Fikk svak medvind ned til flåm. Så tok vinden seg opp og det ble en helvetes motvind og sludd over fjellet hjem. 🙂
Men alt i alt en fin tur. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres ikke tids estimatet mitt på 8-10 timer helt koko ut🙈

Været i ferien har jo mildt sag vært helt ræva så den eneste muligheten er fredag som kommer før vi vender nesa hjemover på søndag.

Ulempen er at da skal hele «bølingen» være med og dermed så funker det ikke med tur retur😎

Vi får evt se om vi kan klemme inn denne turen i høstferien, men jeg tror vi velger motsatt vei dvs. Flåm - Haugastøl - Flåm.

Når vi sykla Flåm - Haugastøl - Flåm over 2 dager  i 2012 hadde vi en sinnsvak medvind mot Haugastøl så vi måtte aktivt bremse farten hver gang vi skulle under jernbanen.

Dagen etterpå var det heldigvis vindstille😎 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde faktisk dette i dag, dvs Finse -. Flåm - Finse. Jeg overnattet på DNT Finse og startet turen 0900. Jeg var tilbake på Finse 1730. I denne tiden hadde jeg en times lunch i Flåm og mange småstopp på veien hjem da jeg gikk energitom. På veien til Flåm var det bare sol og deilig vær. På returen traff den norske sommeren meg og alt var vått fra Flåm Zipline og tilbake.

Jeg brukte tre timer fra Finse til Flåm. Jeg syklet på en E-gravel uten demping og syns ikke det var mulig å sykle raskere pga veiens standard. 

Tilbake brukte jeg 4,5 timer. (Google Maps sa 4t 38 minutter og sjelden har Google Maps truffet så bra). Jeg rasjonerte ut batteriet og syklet hovedsaklig på Eco eller Tour (de to laveste modusene med minst støtte) i de lengste og bratteste bakkene. 

Det var ikke noe snø i veien noen sted. Det var flere steder der veien var skyldt bort ellers intet å melde. 

Endret av Espen
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avslutta ferien på fjellet med en familietur på Rallarvegen da fredagsværet så ut til å bli ganske greit.

Våkna 0630 på fredag og da regna det ganske tett på hytta i Nesbyen og jeg var på nippet til å kaste inn håndkleet, men vi endte med å reise.

Når vi ankom Haugastøl så var himmelen blå og sola fremme så vi måtte kle om litt.

Siden hunden ble hjemme på hytta og yngste datteren og kona var med så kunne vi ikke gjøre hele greia, men vi satte oss en tidsplan og sykla så langt vi rakk.

Veien var tørr og flott og vi brukte ca 1.5t til Finse hvor vi tok en liten matbit og holdt på å bli spist opp av den lokale myggen.

1 kopp kaffe og 2 Eplemost kosta 242kr på hotellet, så om man vil spare penger så tar man med seg mat og drikke.

Vi fortsatte deretter omtrent til Hallingskeid, men da måtte vi snu for å rekke hjem for å ikke la bikkja ligge hjemme alene så altfor lenge.

Vel tilbake så hadde vi sykla vel 85km og ikke fått så mye som en dråpe regn selv om værmeldingen var usikker. 

Rallarvegen har vært like flott hver gang, så vi kommer tilbake hvert år.

Utrolig imponert over et par vi traff som sykla på 25mm landeveisdekk med oppakning.

Veldig skuffet over å se så mange barn og for såvidt voksne som sykla uten hjelm.

Kanskje jeg får til en t/r senere i høst om det blir bra vær.

0C4B1FD2-8553-454C-93C5-1F4905845BB4.jpeg

IMG_4411.jpeg

  • Like 5

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk plutselig et vindu med fritid 28-29 juli, og raste nordover til Flåm på fredagen. Planen var å sykle til Haugastøl og se om det var nok tid igjen til t/r samme dag, men det ble fort ansett som urealistisk da første tråkk i Flåm ble tatt kl 13:00. Hurra for ferietrafikken i Sørfjorden og området rundt som holder alt annet enn fin flyt. 🙃 Hadde booket en leilighet på Ustaoset som backupplan, noe som fort ble hovedplanen.

Fin flyt oppover, men det ble jaggu bratt nok opp hårnålene mot Flåm Zipline med all logistikksupport på veien festet på sykkelen.
Der asfalten sluttet meldte regnet sin ankomst og gav seg ikke før det ble cola på Finse. Deretter var det bare å cruise nedover til Haugastøl og litt tempokjør på Riksvei 7 i kveldssola for å rekke Joker på Ustaoset. Noe begrenset bevertning på Ustaoset, så hadde ingen plan b når det gjaldt mat og drikke.
Rakk Joker med ni minutter tilgode på klokka. Var ikke spesielt giret på å sykle videre til Geilo eller tilbake til Haugastøl for å få mat på dette tidspunktet.😎

Returen fra Haugastøl til Flåm på lørdag var en helt annen tur, og jeg skjønner godt hvorfor folk flest sykler vestover. Meget fin tur tilbake med mer behagelig mengde høydemeter.
Imponert over bestemødrene på tre-girs DBS som kom i motsatt retning. 

Effektiv sykkeltid var ifølge Strava ca 5h30min fra Flåm til Ustaoset og drøyt fire timer på returen. 93km hver vei der 13 av de var på Riksvei 7.

statoiltunet.jpg

joker_haugastoel.jpg

IMG_20230729_130355299.jpg

IMG_20230729_141852583.jpg

Endret av hilts
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Skjervesbu skrev (På 12.9.2023 den 16.05):

Noen som kan tipse om sykkeltransporten på toget er safe? Skal opp med jobben i helga og ønsker selvfølgelig egen sykkel.

Skal man ta grusracern slik at man kan legge på en omvei (hvertfall hoppe av på Haugastøl istedenfor Finse), eller skal man ta stisykkelen for å mose på nedover?

På veien opp hang sykkelen i et sykkelstativ slik at den hang for seg selv. På veien ned ble sykkelen plassert i egen godsvogn uten noen form for fester eller støtte. I begge tilfeller fikk jeg ikke lov til å låse sykkelen da konduktøren vil ha mulighet itl å omrokkere syklene ved behov. Jeg opplevde egentlig en lettelse av å finne sykkelen begge veier, så jeg vil ikke si at det er safe. 

 

Merk at ikke alle tog stopper på Haugastøl, så kan hende svaret gir seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke rallarvegen er plassen for å "mose på" til det er det for mye folk så jeg hadde tatt grusracern og hoppa av på Haugastøl om det er en mulighet.

Tog har jeg så langt ingen erfaring med så ingenting å bidra med der.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Kan ikke bidra så mye rundt parkering, men det er fortsatt delvis snøføre over Rallarvegen slik at man må av sykkelen og gå ca. 10 ganger. 

Om mulig så hadde jeg venta ei uke til før jeg hadde tatt turen.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (På 14.9.2023 den 8.23):

I begge tilfeller fikk jeg ikke lov til å låse sykkelen da konduktøren vil ha mulighet itl å omrokkere syklene ved behov. 

Har hatt sykkel på tog til Haugastøl så vel som mange andre destinasjoner i inn- og utland.

Har møtt alle mulige løsninger, fra å henge eller sette sykkel i stativ (Norge, Danmark, Sveits, Litauen) eller ha den i rinko-bag (Japan) eller i åpent godsrom (Norge, USA) til nasjonal praksis med ikke å ta sykler på tog (Sverige) 😀

Har opplevd det som trygt og aldri vært ute for tyveriforsøk (bank i karbon) men om sykkelen står utenfor synsvidde, bruker jeg som regel lås og fester om mulig sykkelen til noe.  Ved spørsmål fra konduktør har jeg høflig beklaget eventuelle ulempe for stabling og foreslått å låse sykkelen der det passer best utfra hvor jeg skal av toget, men har også høflig slått fast at forsikringsselskapet krever at sykkelen skal være låst. Det er blitt akseptert.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (På 13.7.2024 den 21.30):

Finnes det plasser i Flåm som ikke koster 500-700kr per uke for parkering? Har sykkel, så da trenger jeg ikke stå midt i smørøyet.

Bruker parkeringen i Flåm jevnlig, da jeg har hytte oppe i dalen (har årskort på Flåmsbanen). Parkeringen har vært gratis i alle år, men nå har kommunen innført betaling. Er mye biler i Flåm om sommeren, og redd du ikke så lett kan finne gratis parkering. Ikke populært å parkere på områder med privat grunneier, med mindre du får en avtale. Mulig du kan finne en plass litt lenger inne i dalen, men ikke sitér meg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Dark Side skrev (På 21.7.2024 den 22.52):

Bruker parkeringen i Flåm jevnlig, da jeg har hytte oppe i dalen (har årskort på Flåmsbanen). Parkeringen har vært gratis i alle år, men nå har kommunen innført betaling. Er mye biler i Flåm om sommeren, og redd du ikke så lett kan finne gratis parkering. Ikke populært å parkere på områder med privat grunneier, med mindre du får en avtale. Mulig du kan finne en plass litt lenger inne i dalen, men ikke sitér meg på det.

Det ble 500kr til Aurland kommune og 50kr til EasyPark. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg snart i dalen, og tenkte prøve få inn en tur på hele Rallarvegen. Har syklet deler av den tidligere (husker ikke, men typ Finse - Haugastøl). Vil gjerne sykle fra Flåm til Haugastøl, og så evt rulle videre nedover i dalen på Rv7 for å komme meg helt til hytta. (Litt ala det @hilts gjorde, men lenger nedover enn Ustaoset).

"Problemet" er togtider. Om jeg hopper på bergensbanen, er den på Myrdal 11:15, og så må jeg vente en stund på Flåmsbanen og er så i Flåm ca. 13:05. Det begynner jo å bli i seneste laget å begynne turen? Vurderer evt å bare rulle ned selv fra Myrdal? Sparer 600 kr per pers, og kommer sikkert i gang raskere..

Jeg *kan* jo også sykle andre veien, Haugastøl - Flåm. Fordelen er jeg da kan begynne turen tidligere på dagen / styre mer selv, ulempen er jeg da må toge hjem fra Flåm så må time det sånn passe. Det blir også dyrere, for må da ha Flåmsbanen i tillegg, og så mer styrete fordi jeg nok blir avhengig av å bli levert til Haugastøl og hentet hvor enn jeg går av toget. Og en rute med mye mindre stigning 😞 

Tips?

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...