Gå til innhold

Styreveske eller seteveske til jobbpendling?


langen

Anbefalte innlegg

I jakten på en mindre svett rygg er spm hvordan man blir kvitt jobbsykkelsekken..

Jeg ser for meg at jeg enten kan bruke en seteveske på 5-10L der jeg fint får plass til klærne jeg trenger å ha med (boxer, sokker og skjorte/genser). Eventuelt en litt mer firkantet styreveske som kanskje også rommer laptopen.

 

Spm:

Er det mye hassle å sykle med en slik stor kladas på sykkelen?

Én ting er når du er på langtur der sykkelen er lesset opp med masse annen bagasje også, men blir det mye kjas og mas og kjip vektfordeling å sykle rundt med noe sånt i hverdagen? Ser bort fra det rent estetiske her... 🤪

 

(Ikke et bikepacking-spm per se, men regner med det er mye sykkelveskeerfaring her inne 😀 )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er bedre svar å få i Elsykling, brukssykling, pendling-underforum?

Personlig har jeg egentlig bare akseptert at en halvsvett rygg er en konsekvens av det å sykle. Skulle jeg kvitta meg med sekken og fortsatt hatt mulighet for å ta med laptop hjem måtte det blitt bagasjebrett og sykkelveske ettersom form og størrelse på en PC tilsier at styre/seteveske må bli relativt stor. Tenker da at den blir litt lei å ha festet både til styre og sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lett seteveske er ikke spesielt merkbart på sykkelen om den er stramt montert. Til daglig bruk er det fint med en som kan taes lett av, slik at den ikke forsvinner når du er på butikken. Jo mindre, jo bedre. Ortlieb saddlebag 4.1 har en QR funksjon og kan passe fint om 4.1L er nok. Ortlieb har en lignende på 11 eller 13L, men det virker unødvendig stort. Vet ikke hvor kompakt man klarer brette en skjorte uten å gjøre den skrukkete.

En får større styrebager (Ortlieb har noen) som kan ta liten laptop. Estetisk er det ikke så pent, og tipper det er mindre komfortabelt enn løsningen Magnoos beskriver.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendlet en stund med en sånn svær seteveske. Der var det plass til skift og håndkle. Sko, PC og alt annet hadde jeg hele tiden på jobb.

Funket veldig bra, og det var befriende å slippe å ha noe på ryggen. Vekten av et skift var ikke spesielt merkbart.

IMG_0253.jpeg

Endret av tron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat etter litt knøvling kjøpt meg bagasjebrett for å bytte ut sekken de to dagene (man/tors) jeg sykler med pc. Tanken er da å stroppe den fast i sleeven sin oppå brettet, med feks disse som har vist seg irriterende vanskelig å få tak i (Oslo Sportslager sa iaf blankt nei, bikeshop ikke svart enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Tanken er da å stroppe den fast i sleeven sin oppå brettet, med feks disse som har vist seg irriterende vanskelig å få tak i (Oslo Sportslager sa iaf blankt nei, bikeshop ikke svart enda).

Mekk noe sjæl da vel 🙂

https://www.extremtextil.de/en/search?sSearch=buckle

https://www.extremtextil.de/en/braids-webbing/webbing.html

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en 11l seteveske med hylse (Vaude trailsaddle II). Er veldig fornøyd med den størrelsen til klær+småting og hylse/harness løsning. Fikk såvidt plass til 14" laptop og klær i Rastraps 14l seteveske, men synes det ble vinglete og ustabilt. Nå går pc i en daypack på de 2 dagene jeg frakter den hjem, men drømmer litt om hebie wingee

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (12 timer siden):

Bruker en 11l seteveske med hylse (Vaude trailsaddle II). Er veldig fornøyd med den størrelsen til klær+småting og hylse/harness løsning. Fikk såvidt plass til 14" laptop og klær i Rastraps 14l seteveske, men synes det ble vinglete og ustabilt. Nå går pc i en daypack på de 2 dagene jeg frakter den hjem, men drømmer litt om hebie wingee

Høres ut som god kvalitet iaf!

"Wingee -skjermene ble opprinnelig designet som et rent produsentprodukt for å oppfylle de høyeste kravene til en moderne og pålitelig gjørme."

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (18 timer siden):

Jeg har akkurat etter litt knøvling kjøpt meg bagasjebrett for å bytte ut sekken de to dagene (man/tors) jeg sykler med pc. Tanken er da å stroppe den fast i sleeven sin oppå brettet, med feks disse som har vist seg irriterende vanskelig å få tak i (Oslo Sportslager sa iaf blankt nei, bikeshop ikke svart enda).

Rack straps... Bilde lengre nede på siden viser fremtiden til de som kjøper sånt:

spacer.png

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Høres ut som god kvalitet iaf!

"Wingee -skjermene ble opprinnelig designet som et rent produsentprodukt for å oppfylle de høyeste kravene til en moderne og pålitelig gjørme."

😆 Får nok litt mer/bedre info ved å besøke opphavssiden Herkelmann. Skal ikke dra sidesporet for langt ut her, men de ser veldig bra ut, og vil ikke føle meg som en tysk turist før veske ev. kommer på. Lytt dyr løsning isolert, men hvis man skal ha skjermer og primært vil ha brett for pc isolert..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte tidligere rammeveske, men syns det er begrenset med plass for litt større saker slik at den buler for mye på sidene. Har gått over til denne fra Blackburn og den fungerer supert. Enkel å ta av og på og helt vanntett. Den er ikke veldig praktisk hvis man bytter mellom flere sykler da det er litt arbeid å montere holderen. Har ikke med klær for å jobbe i, men undertøy og matpakke (ja noen bruker det enda) i tillegg til sykkelklær for 3 årstider da man bor i Trøndelag. Pendler fra 2 til 4 mil en vei. 

Endret av kettill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble til at jeg kjøpte meg en slik:

https://bikeshop.no/topeak/tbpbl2b/topeak-backloader-10l-seteveske-sort-10l-vannavvisende

 

Brukte første gang til jobb imorges.

Pros:

-Som forventet var det deilig med litt mindre svett rygg enn vanlig. 

-Veldig praktisk at det følger med en drybag som passer inni skallet. Ett kolli man tar med seg inn i garderoben istedenfor armene fulle av enkeltvise klesplagg..

Cons:

-Vindvesten blafrer i vinden når det ikke er noen ryggsekk som holder den på plass 😛 

-Setevesken vingler litt frem og tilbake når jeg står og tråkker. 

 

Alt i alt: Fornøyd 🙂

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Kan komme med en oppdatering etter litt lengre tids bruk: Fortsatt veldig fornøyd! Pros/cons nevnt over står seg fortsatt.

Selv om volumet på 10L kanskje er i nedre sjikt hva slike setevesker angår er det rikelig med plass til jobbklær (har med meg boxer, sokker og overdel). Bruker nok under halvparten av volumet til daglig, hvis jeg ikke har med meg noe spesielt.

Begge tomler opp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2023 at 9:40 PM, Soeder said:

Bruker en 11l seteveske med hylse (Vaude trailsaddle II). Er veldig fornøyd med den størrelsen til klær+småting og hylse/harness løsning. Fikk såvidt plass til 14" laptop og klær i Rastraps 14l seteveske, men synes det ble vinglete og ustabilt. Nå går pc i en daypack på de 2 dagene jeg frakter den hjem, men drømmer litt om hebie wingee

Sent til festen, men har Wingee på pendleren, og det er nydelig. Med et par skvettlapper fra Sørensen Sykler, så snakker vi. På siden har jeg Ortlieb Vario PS, som har pc-lomme og god plass til skift + litt shopping på vei hjem. Sideveske slår alt for pendling, da man får ned tyngdepunktet. Startet pendlerkarrieren med en høytmontert toppveske, og det var helt håpløst når man skulle stå og spurte litt eller tråkke hardt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (31 minutter siden):

...Startet pendlerkarrieren med en høytmontert toppveske, og det var helt håpløst når man skulle stå og spurte litt eller tråkke hardt. 

Akkurat dette problemet har jeg ikke med seteveske 😆, men veldig misunnelig på Wingee. Mangler kanskje konkurranseinstinkt eller konkurranseutsatt pendlerute 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...