Gå til innhold

Birken 2024


Lucky

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått supertilbud fra Birken med spesialpris på rittet i 2024 og undertegnede er herved påmeldt.

For sesongen 2024 var planen å unngå overtrening så jeg skal legge mer vekt på å hvile meg i form. Uansett kan det ikke gå dårligere enn i år eller tidligere år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påmeldt. Gravel for tredje gang, men skulle jeg komme over en hardtail, med dempegaffel, og Birken ikke endrer på puljeoppsettet og reglene, så kommer jeg nok til å endre tilbake til aldersbestemt. Kun for å kjenne at jeg er en del av arrangementet, fremfor en som bare får lov å henge med på lasset.

Endret av Juffe
  • Like 3

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (25 minutter siden):

Påmeldt. Gravel for tredje gang, men skulle jeg komme over en hardtail, med dempegaffel, og Birken ikke endrer på puljeoppsettet og reglene, så kommer jeg nok til å endre tilbake til aldersbestemt. Kun for å kjenne at jeg er en del av arrangementet, fremfor en som bare får lov å henge med på lasset.

Samme her!  Men, føles teit å skulle legge i penger for en sykkel jeg skal bruke en dag i året. Og syns prisene på gamle birkentravere på finn fortsatt er vel oppblåste. Så da er det fort bedre å hive på en flatbar og terrengbremsehendler på graveln jeg har og bruke den.   

Ser ut som det er litt over 1000 påmeldte , derav 25 på allroad p.t. , så andelen er vel omtrent som i fjor. Redd det neppe skjer noe med allroad klassen i år heller, annet enn kanskje enn tidligere start som f.eks. pulje 4 eller 5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å bygge om min Blur TR med 120/115mm vandring til 100mm gaffel og 190/40 bakdemper og kjøre på den. Koster omtrent det samme som en HT og da får jeg mulighet til å bygge om til større vandring dersom jeg trenger det en annen gang. Selv om jeg så og si aldri bunner en 100mm demper. Skulle nok gått for en vanlig Blur da jeg kjøpte ny sykkel.

Endret av Juffe

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulldemper er jo svært unødvendig på Birken... trenger vel ikke nødvendigvis gå så mye saktere, men likevel overkill. 

 

Min gravelsykkel har Force AXS som er ganske grei å bygge om til flatbar. En flatt styre har jeg liggende. Trenger to Sram Level TL hendler til 7-800kr stk , og et par AXS blips eller AXS shifter til en tusenlapp - så er jeg i mål.  

Alternativt kjøpe et par barends og hive landeveishendlene på, slik som Beitmyren 

image.png.c063091519d8d902df671bfc97ce2504.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet på rittfulldemper i 2019 og det gikk helt fint. Selv om det er overkill, så kan man kjøre like raskt. Jeg tror viktigheten av å velge "rett" sykkel på Birken er overdrevet. Det har mye mer å si å ligge i en god gruppe som er i stand til å kjøre sammen. Og dekkvalg.

Endret av Juffe
  • Like 2

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (36 minutter siden):

Jeg syklet på rittfulldemper i 2019 og det gikk helt fint. Selv om det er overkill, så kan man kjøre like raskt. Jeg tror viktigheten av å velge "rett" sykkel på Birken er overdrevet. Det har mye mer å si å ligge i en god gruppe som er i stand til å kjøre sammen. Og dekkvalg.

Du har nok rett her. Hadde det vært et temporitt aleine ville det stilt seg annerledes, men når åpningsfart påvirkes av de rundt deg, og hvor gode bein og hvilken gruppe man ligger fra ca Bringbu så betyr sykkel mindre og andre faktorer mer. Det ser man og på de beste, at det sykles grisefort på rittfulldemper på over 11kg, samt på hardtailer på under 8kg, og på gravel, og med både 26", 27,5", 29" osv.. 
Er påmeldt selv, pr nå i aldersklasse, men kanskje jeg skal gå for gravel og få revansj for min eneste dnf (sykkelhavari i allroad 2019) i Birken. 

Endret av Gew88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (1 minutt siden):

Du har nok rett her. Hadde det vært et temporitt aleine ville det stilt seg annerledes, men når åpningsfart påvirkes av de rundt deg, og hvor gode bein og hvilken gruppe man ligger fra ca Bringbu så betyr sykkel mindre og andre faktorer mer. Det ser man og på de beste, at det sykles grisefort på rittfulldemper på over 11kg, samt på hardtailer på under 8kg, og på gravel, og med både 26", 27,5", 29" osv.. 
Er påmeldt selv, pr nå i aldersklasse, men kanskje jeg skal gå for gravel og få revansj for min eneste dnf (sykkelhavari i allroad 2019) i Birken. 

Vel, det ble temporitt på meg i år, så da var det jo fint å sykle på gravel.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (1 minutt siden):

Vel, det ble temporitt på meg i år, så da var det jo fint å sykle på gravel.

Jepp, og da er nok en tunet sykkel det beste. Det gikk jo unna med deg og så 😉 
Kan ikke kalle hva jeg drev med for temporitt, for så sakte jeg sykla fra Kvarstad har jeg nok aldri gjort før, men aleine sykla jeg 😄 (mellom hver gang en gruppe passerte og sklein forbi). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (1 minutt siden):

Jepp, og da er nok en tunet sykkel det beste. Det gikk jo unna med deg og så 😉 
Kan ikke kalle hva jeg drev med for temporitt, for så sakte jeg sykla fra Kvarstad har jeg nok aldri gjort før, men aleine sykla jeg 😄 (mellom hver gang en gruppe passerte og sklein forbi). 

Unna og unna. Det gikk i det minste fortere enn i 2021. Den gang også i allroad, på 32mm Maxxis Allterrane og 1x11 oppsett. I år ble det 40mm Rambler, 2x11. Omleggingen av løypa hadde kanskje noe å si også. Uansett, 2019 var før jeg fikk diagnosen MS, så det er jo ekstra stas å sykle raskere i år 🙂 (end dårlig skjult skryt).

  • Like 5

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det arbeidskravsanalyse for ritt som Birken? Kanskje ikke helt forskermat, men noen har kanskje drodlet om dette? Offentlig eller i sin egen pain-cave? 

Det er dette vi ender opp med å disktere under middagen kvelden før hvert eneste år, og vi er alltid like uenige. (hilsen en med god FTP og lav relativt O2... )

Endret av eOpseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (2 timer siden):

Finnes det arbeidskravsanalyse for ritt som Birken? Kanskje ikke helt forskermat, men noen har kanskje drodlet om dette? Offentlig eller i sin egen pain-cave? 

Det er dette vi ender opp med å disktere under middagen kvelden før hvert eneste år, og vi er alltid like uenige. (hilsen en med god FTP og lav relativt O2... )

Birken hadde vel en artikkel hvor noen hadde sett på dette. At de beste/de med raskest tid hadde relativt sett høyere innsats i motbakker enn de som sykler saktere. 
I realiteten blir det noe misvisende, da man med dårligere form og høyere vekt ikke har de samme forutsetningene for å gjennomføre på samme måte, da eliten også restituerer underveis i konkurranser på en helt annen måte. 

Man får nok mange vinkler på hva som funker; og det er mange x'er og y'er som spiller inn.
Selv åpnet jeg for hardt i år, og fikk en kjempesmell underveis. Ser folk som syklet til Bringbu både 2-3 og 6-8 min tregere enn meg, og stort sett var bak meg på Kvarstad endte alt fra 5-6 og opp til 12-14 min raskere i mål, så det sier noe om at det ikke alltid hjelper å trøkke til oppover for å satse på å henge i det "lette partier" frem til Rosinbakken. Jeg selv var kokt og like før Bjønnåsbrua sklei gruppa jeg satt i fra meg uten at jeg orket å følge, selv i lett terreng. Og fra Kvarstad kom krampene selv om jeg hadde jekket ned intensiteten flere hakk før det og prøvd å få meg nok næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (40 minutter siden):

Påmeldt allroad , men kan fort hende det blir Beitemyr stilen og pulje 1 hvis vi må stille i pulje 8 

Tipper dette endres. Uansett, en e-post med saklig argumentasjon tror jeg bare er fint. Evt om dere som syklet gravel svarte på undersøkelsen fra Birken og nevnte dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (4 timer siden):

Birken hadde vel en artikkel hvor noen hadde sett på dette. At de beste/de med raskest tid hadde relativt sett høyere innsats i motbakker enn de som sykler saktere. 
I realiteten blir det noe misvisende, da man med dårligere form og høyere vekt ikke har de samme forutsetningene for å gjennomføre på samme måte, da eliten også restituerer underveis i konkurranser på en helt annen måte. 

Man får nok mange vinkler på hva som funker; og det er mange x'er og y'er som spiller inn.
Selv åpnet jeg for hardt i år, og fikk en kjempesmell underveis. Ser folk som syklet til Bringbu både 2-3 og 6-8 min tregere enn meg, og stort sett var bak meg på Kvarstad endte alt fra 5-6 og opp til 12-14 min raskere i mål, så det sier noe om at det ikke alltid hjelper å trøkke til oppover for å satse på å henge i det "lette partier" frem til Rosinbakken. Jeg selv var kokt og like før Bjønnåsbrua sklei gruppa jeg satt i fra meg uten at jeg orket å følge, selv i lett terreng. Og fra Kvarstad kom krampene selv om jeg hadde jekket ned intensiteten flere hakk før det og prøvd å få meg nok næring. 

Så den analysen, og er litt enig.

Det blir sikkert en O2 eller FTP diskusjon litt som hønea og egget, men jeg har en teori i at de årene jeg har hatt fokus på terskel og driti litt i de rene O2-øktene så har resultatet blitt best. Gruppene er sjelden noe problem å henge med uansett, og opp til Skramstad - nå med ny rute - går heller ikke så fort at det å være med er noe problem. 

Og arbeidskravet for elite er kanskje litt anderledes for oss "andre". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (9 minutter siden):

Hva tenker dere om neste års løype da? Vil vi ha jubileumsstarten eller Skramstad? Jeg vil ha Skramstad.

Ikke veldig viktig for meg tbh. Synes det funket fint i dag. Flere hang med lenger, men det var da bakker oppover mot djuposet som gav bra strekk i feltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig liker jeg best årets løype. Har sikkert noe med at jeg alltid får hammern før Skramstad og allerede har glemt jeg fikk hammern ca samme tidspunkt nede i Åstadalen på vei til gåpartiet i år (på hjulet ditt Juffe). Men Skramstad og nedkjøringen til Djuposet er ekstremt sårbart for nedbør da det er en sandbakke med masse rullestein (ala gåpartiet). Tipper den var ett helvete etter Hans sin herjinger. Ikke helt topp glede med gravelsykkel ned der heller. 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (1 time siden):

Ikke påmeldt Birken 2024. Ikke sikkert det blir Birken heller. Skal jeg sykle, blir det med fulldemperen jeg har, gidder ikke kjøpe en egen sykkel kun for bruk på Birken. Selv om det hadde vært ålreit å hatt en hardtail til bruk på trening også, hadde jo spart syklene veldig. Men, skal man ha en god hardtail til Birken bruk og andre grussritt, så koster det massa pengar som Ben Reddik Fy Fasan hadde sagt. Ikke er jeg noe fan av sportsvasking, så Fy Fasan får heller ikke lov til å kjøpe sykkel til meg.  Eskil Evensen Lie har vel vunnet Birken to ganger med fulldemper, og noen topplasseringer ellers. Nei, får håpe på Eurojackpot, da blir det Vingård i Italia og hardtail. Savner Nakamura, Diamant, Everest og de merkene der, da fikk man faktisk en ålreit hardtail som passe lommeboka til flere. 

De merkene sørget for at flere kunne ha en sykkel som matchet toppen, uten tvil. Og det til en meget god pris. Nå er det jo sinnsyke priser, så det å kunne kjøpe ny toppsykkel i dag er ikke for hvem som helst.. synd, da dette fort er negativt for rekruttering og kanskje og en faktor for færre deltakere på ritt. 
 

over til Birken og løypa. Jeg har ikke sykla årets trasé, så ikke noe å komme med annet enn ett par spm rundt den. Vil det ikke bli større grupper som holder samlet pga enklere å henge ( faller ikke av slik som opp til Skramstad)? og større grupper kan jo fort føre til flere farlige situasjoner? 
 

For min del uten erfaring fra årets løype ønsker jeg egentlig å ha med Skramstad slik som tidligere år. Liker å sammenligne mine egne tider, og da må jo løypa ha få endringer😂. Når det er sagt tror jeg det Odd Erik nevner om vegen ned fra skramstad i forhold til nedbør er en viktig å ta med seg for et bærekraftig ritt i årene fremover. Hvis de hvert år sliter med den, og må bruke mye penger på utbedringer m.m så er det nok like greit å beholde årets trasé slik at man unngår slikt. 
 

vil årets trasé gjøre noe med antall deltakere fremfor den gamle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otoen skrev (3 minutter siden):

 vil årets trasé gjøre noe med antall deltakere fremfor den gamle? 

Hvis folk sier "nei, jeg gidder ikke sykle Birken om jeg ikke får syklet forbi Skramstadsætra" daaa 😂 
Jeg kan skjønne at noen liker det ene bedre enn det andre, men synes forskjellen er såpass lite merkbar at om Birken har en god grunn(feks økonomisk) til å endre, så må det være helt greit. Argumentet om å sammenligne tid er nesten det eneste valide, men her spiller jo vær og vind veldig mye inn. Det var jo ikke akkurat 2014 forhold 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok alderen som gjør at jeg er i ferd med å bli ett vanedyr, som ikke liker endringer😂. Det å klage, irritere seg over alt og alle, være sur og generelt misfornøyd blir det bare mer av. Er i ferd med å gå i retning Oslolosen faktisk😂
 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener den nye (eller jeg har lov til å si den gamle siden jeg syklet den i 94 og det året ultra tok seg opp der) er bedre enn over Skramstad sett fra et sikkerhetsperspektiv. I min pulje, 5 var det sånn at vi ble strukket på lang linje etter rundt 15 minutter og store grupper var ikke noe særlig problem. Jeg merket bare en episode, der jeg selv måtte i grøfta etter at andre hadde subbet hjul i gruppa. 

Men det vi unngikk var den tradisjonelle enorme fartsforskjellen ned bakken og på veien ned til Djuposet. Sjansen for at noe skjer der er etter min mening større og potensielle konsekvenser også mye større enn i jevn stigning. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye starten var for det meste grei, bortsett fra at feltet i pulje 1 i full bredde på fylkesveien fikk litt å håndtere da vi vi møtte en tankbil. Etter å ha syklet Ultrabirken de siste 10 årene, var det for min del litt tilvenning til rykk-og-napp feltkjøring i starten.

Grusveien opp mot Djuposet hadde mer enn nok bakker og er heller ikke veldig bred, så det blir strekk i feltet helt av seg selv. Jeg havnet ganske naturlig i den bakre fjerdedelen. Savnet ihverfall ikke kappkjøingen i 60km/t ned mot Djuposet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...