Gå til innhold

Jakten på det magiske bakdekket!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger litt bistand knyttet til dekkvalg. Bak. Har selv brukt mye semislick/lettrullende dekk med god erfaring som Rock Razor, Spec Slaughter, Aggressor, Rekon Race Exo etc. 

Dette er alle dekk melllom 750 og 950gram (slaughter grid 2.3). Mest fornøyd har jeg vært med slaughter grid. Problemet med alle dekkene er at de revner, og jeg ønsker meg tips etter med solide dekk som fremdeles ruller bra. Har Big Betty SG på endurosykkelen og det virker solid nok, men mønster og den resulterende rullemotstanden er noe høy. Aggressor DD fremstår som et brukbart valg, men jeg hadde ønsket meg noe kraftigere sideknaster. Minion SS virker ikke å få tak i lenger. Det jeg tror jeg leter etter er dekk på rundt kiloen for 29 x 2,3-2,5
 

Noen som har andre gode tips? Evt. erfaringer?

 

Endret av Supermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Supermann endret tittelen til Jakten på det magiske bakdekket!
Jørgen S. skrev (4 timer siden):

Fra Maxxis, DHR2.

DHR 2 DD tror jeg ikke ruller i nærheten av like bra som et Slaughter Grid eller Minion SS. Dekket framstår som Maxxis konkurrent til Big Betty SG. Har hørt masse bra om dekket, men tror ikke helt det treffer bruksområdet mitt. 

tron skrev (4 timer siden):

Maxxis Dissector

Hadde glemt dette dekket. Takk! Dette er naturligvis en interessant kandidat i DD utgave med litt mindre myk gummi. Har du noen erfaringer/sammenligninger å komme med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (5 minutter siden):

DHR 2 DD tror jeg ikke ruller i nærheten av like bra som et Slaughter Grid eller Minion SS. Dekket framstår som Maxxis konkurrent til Big Betty SG. Har hørt masse bra om dekket, men tror ikke helt det treffer bruksområdet mitt. 

Hadde glemt dette dekket. Takk! Dette er naturligvis en interessant kandidat i DD utgave med litt mindre myk gummi. Har du noen erfaringer/sammenligninger å komme med? 

Det ruller selvflgelig ikke like godt som de du nevner, men du ønsket også bedre sideknaster, og spørsmålet er hvor du tar kompromisset. Samtidig som du nevner DD så ville jeg anta at det er viktigere ting enn rullemotstand alene. Aggressor 2.5 DD er også merkelig nok mer punkteringsutsatt enn andre, så ja, derfor svarte jeg DHR2 fordi det rett og slett er et meget godt bakdekk(og fordekk forsåvidt).

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Dissector er nevnt over her og dette støttes. Har selv brukt Aggressor mye de siste sesongene og synes fortsatt det er et knall allround dekk, men det spørs om jeg ikke liker Dissector enda et hakk bedre, selv på vått og sleipt føre. 
Jeg har endatil begynt å bruke Dissector MaxxGrip bak, men kun på elsykkel foreløpig. Helt nydelig sammen med Assegai MaxxGrip foran. 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jørgen S. skrev (9 minutter siden):

Det ruller selvflgelig ikke like godt som de du nevner, men du ønsket også bedre sideknaster, og spørsmålet er hvor du tar kompromisset. Samtidig som du nevner DD så ville jeg anta at det er viktigere ting enn rullemotstand alene. Aggressor 2.5 DD er også merkelig nok mer punkteringsutsatt enn andre, så ja, derfor svarte jeg DHR2 fordi det rett og slett er et meget godt bakdekk(og fordekk forsåvidt).

Du har rett at det er flere hensyn enn rullemotstand som teller. Nettopp punkteringsbeskyttelse er frustrasjonen med de dekkene jeg har prøvd til nå. Kantgrep når man legger seg litt på er også et ønske. 

Aggressor Exo som jeg har brukt opp en gang har ikke veldig bra(dog forutsigbart) grep, svak/ustabil konstruksjon, men relativt lav rullemotstand. Aggressor DD er en kandidat, men egentlig kun i mangel av noe bedre. Minion SS DD 29 i Maxxterra hadde kanskje vært noe, men det finnes ikke lenger. Eller Slaughter med enda bedre sidevegger… 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to sommersesonger med Dissector Maxgrip Exo+ på bakhjulet nå. 27,5" i fjor og 29" i år. Liker det enda bedre på nye sykkelen med 29". Synes det er et fenomenalt kompromiss mellom grep og rullemotstand. Sitter som rakkern i svingene og griper suverent i klatringene så lenge det er tørt. Aldri punga med det. Lever fint uten MaxGrip, som ruller dårligere og blir fortere slitt.

Kjører Dissector i kombinasjon med DHR2 foran om sommeren. Nå som høsten er i anmarsj flytter jeg nok DHR2 bak og setter et Assegai foran. Dette aller mest for å få bakdekket til å sitte enda bedre over våte og sleipe røtter.

Endret av tron
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (12 timer siden):

Har to sommersesonger med Dissector Maxgrip Exo+ på bakhjulet nå. 27,5" i fjor og 29" i år. Liker det enda bedre på nye sykkelen med 29". Synes det er et fenomenalt kompromiss mellom grep og rullemotstand. Sitter som rakkern i svingene og griper suverent i klatringene så lenge det er tørt. Aldri punga med det. Lever fint uten MaxGrip, som ruller dårligere og blir fortere slitt.

Kjører Dissector i kombinasjon med DHR2 foran om sommeren. Nå som høsten er i anmarsj flytter jeg nok DHR2 bak og setter et Assegai foran. Dette aller mest for å få bakdekket til å sitte enda bedre over våte og sleipe røtter.

Regner med du mente at du kjører MaxxTerra bak, siden du også skriver at du lever fint uten MaxxGrip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nye linja til Continental eller Schwalbe hans dampf super trail? Alternativt Nobby Nic Super Trail, som ruller litt bedre, men har også mindre gummi. En som kjører som deg må nok muligens bite i det sure eplet og øke vekttoleransen på dekk. De revner, og det er pga foe lite materiale. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Dampf har jeg i mitt hode kategorisert som for tregt. Nobby Nic med tettere mønster i Super Trail Speedgrip kan være et fint alternativ til Dissector.  Continental ser jeg ikke at tilbyr noe som kan funke til dette formålet, fremstår som gjennomgående for grovt i midten. Xynotal Endurance er kanskje det nærmeste, men det blir vel litt som Dissector Maxxterra.(?)
 

På Hardtailen min så ønsker jeg muligheten til å kunne tråkke runder med høyere grus/asfalt andel uten å ta livet av livslysten. Fint om sykkelen fungerer på Pumptrack også. Samtidig så forsvinner mye av poenget med en sykkel med slakkere vinkler om man må gå av gassen med en gang det blir bittelitt festlig på vei bort og ned. Denne spagaten klarer klassiske semislick bra. 
 

Valg av fordekk opplever jeg er mye enklere da det er masse å velge som fungerer til formålet, mens forholdsvis lettrullende bakdekk med solide sidevegger virker å ha blitt vanskeligere å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (9 timer siden):

På Hardtailen min så ønsker jeg muligheten til å kunne tråkke runder med høyere grus/asfalt andel uten å ta livet av livslysten. Fint om sykkelen fungerer på Pumptrack også. Samtidig så forsvinner mye av poenget med en sykkel med slakkere vinkler om man må gå av gassen med en gang det blir bittelitt festlig på vei bort og ned. Denne spagaten klarer klassiske semislick bra. 

Hva med Slaughter Grid Trail? Grid Trail er litt tyngre enn gamle Grid, pga mer forsterkning av dekkstamme. Eliminator ruller også bra/bedre enn andre, og kan være et alternativ.

Jeg har også blitt glad i Wicked Will som bakdekk til lettere sykling. I Super Trail. Det finnes bare i SpeedGrip, men er fint til bakdekk. (fun fact. Wicked Will finnes i Soft - i Super Race - den letteste dekkstammen..)

Endret av baronKanon
WW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Følger opp denne tråden.

Vedrørende ny og gammel Slaughter Grid i 29 så fant jeg ingen informasjon om som bekreftet at det skulle finnes en nyere versjon av den dekkformen. 
 

Ellers så har jeg midlertidig fått løst problemet med å legge inn en Pep dekkinnlegg som virker å ligge fint mot hullet som jeg har mot kanttråden. Holder luft så da kjører jeg videre, selv om følelsen med dekkinlegg blir litt dødere. Virker heller ikke som Pep sitt innlegg hjelper på å holde dekket bedre mot felgkanten enn uten så den helt store hurra følelsen uteblir. Men bedre enn kast av dekk om ikke annet. 
 

I mellomtiden har jeg blitt oppmerksom på E Thirteen har et dekk som heter LG1. Semislick i voksenstørrelse (29) på litt over 1100gram. Burde altså være midt i blinken. Noen som har erfaringer? Historisk har jeg ikke hørt så mange skryte av dekk fra E thirteen. Eller har de blitt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...