Gå til innhold

Hvor bredt er styret ditt? (c-c)


Hvor bredt er styret ditt?  

67 stemmer

  1. 1. Hvor bredt er styret ditt? (senter-senter)

    • 35cm
      0
    • 36cm
      0
    • 37cm
      2
    • 38cm
      10
    • 39cm
      1
    • 40cm
      19
    • 41cm
      0
    • 42cm
      27
    • 43cm
      0
    • 44cm
      8
    • 45cm
      0
    • 46cm
      0
    • Annet (utdyp i tråd)
      0


Anbefalte innlegg

Siden en del produsenter har litt avvikende målemetoder; ytterkant-ytterkant eller senter-senter på styret? Jeg bytter fra 42-styre som er 44 ytterkant-ytterkant, til 40-styre som er 40 ytterkant-ytterkant nå. Det blir spennende, men skal passe mine smale skuldre vesentlig bedre. Ender med håndbaken på innsiden av bukken i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • baroudeur endret tittelen til Hvor bredt er styret ditt? (c-c)

Uenig. Skulderbredde og styre trenger ikke å ha sammenheng. 

Man sykler jo fint med hendene samlet inne med stem uansett om man har brede skuldre og. 

Og de fleste samler jo fint albuene sammen slik at skuldrene blir smalere i morgen en TT posisjon... 

Jeg har ikke spesielt smale skuldre selv om jeg har smalt styre. Jeg mener bredden er tilvennings og smaksak. Jeg syns 42cm styre føles unaturlig bredt ut nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 8.9.2023 den 7.28):

Uenig. Skulderbredde og styre trenger ikke å ha sammenheng. 

Man sykler jo fint med hendene samlet inne med stem uansett om man har brede skuldre og. 

Og de fleste samler jo fint albuene sammen slik at skuldrene blir smalere i morgen en TT posisjon... 

Jeg har ikke spesielt smale skuldre selv om jeg har smalt styre. Jeg mener bredden er tilvennings og smaksak. Jeg syns 42cm styre føles unaturlig bredt ut nå. 

Joa, men en TT er jo gjerne 30-50 minutter, i stedet for 5-20 timer. Men i forhold til hvor mye mer nervøs en sykkel føles ved smalere styre, er sikkert mye diktert av geometri til tross for forskjellige skulderbredder. Vil dog anta at en person med 10 cm skulderbredde har bedre kontroll på en sykkel med 10 cm bredt styre, enn det en person med 40 cm skuldre har?

For øvrig har min reise i styrebredde vært 46 cm klassisk (2 år) -> 42 cm kompakt (9 år)-> 44 cm kompakt (2 uker) -> 42 cm kompakt (1/2 år) -> 40 cm kompakt.

Har 42 cm skulderbredde, og blir anbefalt 42 cm av sykkeltilpasser og det har i og for seg funket gjennom mange JR og T-O, men synes jeg ender opp med mye knekk i håndledd i bukken, spesielt når jeg er sliten, så prøver 40 cm nå. Har bare tatt korte turer, så kan ikke gi noen endelig dom ennå, men det føles ikke unaturlig i hvert fall. Så det er verre å bruke styre som er bredere enn skuldrene, enn smalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 8.9.2023 den 7.28):

 de fleste samler jo fint albuene sammen slik at skuldrene blir smalere i morgen en TT posisjon...

Noe autocorrect greier som har skjedd her. Aner ikke hva jeg skulle skrive 😂

Noe annet er jo at man fint holder på tops på sykkelen med mye smalere grep også. 

Har ca 45cm skuldre og syns alt over 42cm kjennes grusomt ut. Sykla allroad Birken med 37cm og syns jeg har super kontroll med det, men foretrekker jo å bruke bukken som er 42 i utforkjøringer, også fordi det gir lavere tyngdepunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At smale styrer er nervøse er bare tull - forutsatt er gjennomtenkt oppsett. Kanskje i kombinasjon med kort stem, men om man har stemlengde over 100mm er det null problem. Har 130mm stem og 38 styre. Skuldrene er garantert bredere. Kunne aldri tenke meg noe bredere igjen. Stabiliteten er veldig god. Har dog prøvd sykler med korte stem(ofte gravel) som kjennes supernervøse ut selv med brede(44cm plus) styrer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredeste FRA Compact her, opp gitt til 44 cm c-c i bukkeendene (eller er det 46 kant-kant? husker ikke). 2 cm flare oppgitt, så svar på poll 42 cm.

Ikke noe særlig rotasjom av Campahettene, ca. 0 grader på innsiden og derfor noen få grader innover på utsiden. Konservativ gubbe vet dere.

Smale styrer (og kort framspring) er ikke mer nervøse på landeveien. Man styrer ikke med hendene allikevel. Det som gjør en landeveissykkel nervøs er kort slep. Specialized har kort slep, kortere enn både min Bianchi og copycat Cannondale. Styrefølelsen på Spesh er digg. Flikk flikk flikk.

Endret av Valentino
  • Like 1

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du sikter til? Jeg er ikke "så opptatt av nervøsitet", men poengterer at det er en åpenbar fysisk sammenheng mellom styrebredde og hvor mye bevegelse som trengs for å svinge styret X grader. Så kan man sikkert bedrive polemikk over ordvalg og andre elementer som også bidrar til å påvirke styringen på en sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Interessante refleksjoner fra @soigneurlondon:

image.jpeg.9afd2535cc20ff3a36572c7f7c75f3bc.jpeg

Sitat

 

Following from my previous reel…In 2022, the UCI banned the famed aerodynamic puppy paw position; riders resting on the tops of their handlebars with their forearms and flopping their hands over with no contact, and in 2023, the UCI added a regulation stating a traditional handlebar must meet a minimum of 35cm outside-outside. This regulation excludes the levers, as the UCI define these as an accessory to the handlebar. They also don’t state where this minimum has to be.

So with these regulations in place, riders have been searching for aerodynamic gains within the rules in place; to minimise frontal area and to improve sustainability in an aerodynamic position. Between riding on the drops and an aero tuck position on the hoods, you will be saving around 14W at 45kph (the average speed of men’s amateur races these days), making it the fastest UCI legal position to hold on the bike.

So is narrow aero tuck faster? - Yes. At 45kph) that you will save around 4W per 2cm of handlebar width reduction in an aero tuck on the levers. If you start with a conventional 42cm wide handlebar, and switch to a neutral 36cm setup, you’ll be saving 12W at this speed. If we go more extreme, as the example above, the handlebars are 33cm, with the levers turned into 29cm; that’s a potential 18-26W saving! So between riding on the drops on a conventional bar and an optimised aero tuck position, you can be potentially saving up to 40W at 45kph! For 75kg rider, the difference is at 45kph 380w in the wide drops, vs 340w in the narrow aero tuck. At 35kph, the difference would be 195W vs 175W (approximates based on tested wind tunnel CdA figures).

Turned in levers make the bike harder to control? - Quite the opposite; the primary reason to turn in the levers is to allow the rider to roll over their wrist and gain a full grip of the top of their levers, giving full support into the hand, while being able to rest a little weight onto the wrists, this helps minimise work effort to hold this position while being able to sustain the position with relative comfort.

Narrow bars will affect my breathing - This is a myth, and if true, we would see a very different kind of position in the time trialling world. If you are breathing correctly on the bike, you will be using your diaphragm to breathe into your stomach. This method of breathing does not compress your shoulder or chest area.

Narrow bars will affect handling, or make it twitchy - True, it does make the bike handle differently, but like any change make to a bike, you will adapt to heightened sensitivity. While a narrow bar does shorten the steering radius, it also reduces the steering leverage, meaning smaller movements are needed to turn the bike, but the reduced steering leverage counters the responsiveness of this. As well of this, when you’re riding, the majority of bike steering is controlled through your shift of body weight over the bike; you shouldn’t be needing to force the corners.

Out of saddle sprinting leverage - Again, there is a difference in feel in of handling when out of the saddle, but when sprinting, you are pushing the bike sideways against the force of your outside foot, not pulling up one side and pushing down the other on the handlebar; this is much less effective. The best example here is track sprinters, who through their initial max kick will often stand out of the saddle, and can then experience over 2 g’s of force while steering through the bankings when sprinting at 75kph+. It’s not uncommon to see the best track sprinters in the world now using bar widths as low as 28cm. (Interestingly, the UCI regulations only limit minimum bar widths to road, TT and track pursuit positions…not track endurance or sprint).

 

 

  • Like 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nydelig, en tråd jeg var på jakt etter. Jeg gikk på en liten smell, har jaktet et Bontrager RSL Aero styre (med flare) i lang tid og fant endelig et på en butikk i Granada (Jeg bor i Spania) - dette ble bestilt og i posten kom et 370 / 400 styre, jeg bestilte på telefonen og de mener jeg bestilte det, og ikke 410 / 440. De har tilbudt meg å sende det tilbake men det finnes altså ikke 410 / 440 å oppdrive noe sted (Har 420 / 440 på sykkelen nå).. men så var det noen karer ved min lokale sykkelbutikk som mente at 370 / 400 faktisk ikke er så ille og argumenterte for at du sitter i posisjon hvor hendene er på hendlene 80% av tiden uansett. Det jeg dog er bekymret for er hvordan dette påvirker kjøreegenskapene? Blir det supernervøst? Jeg er klar over skulderbredde vs styre, jeg er vel 42 cm skulderbredde sist jeg målte.

Endret av espenpåhjul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...