Gå til innhold

Wattpedaler


Maggan

Anbefalte innlegg

Hva er beste valg med tanke på wattpedaler til SPD og grævvelsykkel? Brukes på grus nå i høst, men også pendling gjennom vinteren.

Jeg har Favero Assioma til landeveien, og jeg vet disse kan konverteres til SPD (men Xpedo M-Force 8 er kanskje litt dyre og vanskelig å få tak i her på berget?). Et annet alternativ er Garmin Rally XC100. Er det da ellers noen andre å vurdere?

Noen med erfaringer?

Endret av Maggan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Maggan endret tittelen til Wattpedaler

Er i samme båt, men for tosidet måling. Har lest litt om Favero Assioma Duo-Shi som passer til ulike SPD-pedaler fra Shimano. Litt blandede erfaringer på nett hvor noen sier de passer XT, men ikke XTR. Andre melder om at de kun passer PD-M520 og ikke XT. Det høres ut som et godt kompromiss for meg å gå for Duo-Shi og PD-M520 (~6 500,-) (dersom XT ikke passer) framfor å betale for Garmin Rally XC200 (~11 000,-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kun fått testet på to turer så langt. Følelsen og opplevelsen er at den måler likt som før jeg skiftet padelkropp, men har ikke fått verifisert eller testet dette opp mot annen wattmåler. 

Kanskje kan jeg få testet opp mot 4iiii Precision 3 krankarm eller Elite Suito på et tidspunkt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Maggan skrev (På 25.9.2023 den 14.19):

Kun fått testet på to turer så langt. Følelsen og opplevelsen er at den måler likt som før jeg skiftet padelkropp, men har ikke fått verifisert eller testet dette opp mot annen wattmåler. 

Kanskje kan jeg få testet opp mot 4iiii Precision 3 krankarm eller Elite Suito på et tidspunkt.

Fått testet enda? 

Jeg har tenkt å kjøpe pedaler, fordi jeg ønsker måling på begge sider, men litt usikker på hva jeg skal gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (På 13.2.2024 den 16.44):

Fått testet enda? 

Jeg har tenkt å kjøpe pedaler, fordi jeg ønsker måling på begge sider, men litt usikker på hva jeg skal gå for.

Jeg har gjort tilsvarende konvertering og målt mot Kickrbike før og etter. Ingen endring i målingene 🙂

IMG_2909.jpeg

  • Like 3

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (På 13.2.2024 den 16.44):

Fått testet enda? 

Jeg har tenkt å kjøpe pedaler, fordi jeg ønsker måling på begge sider, men litt usikker på hva jeg skal gå for.

 

AtleR skrev (1 time siden):

Jeg har gjort tilsvarende konvertering og målt mot Kickrbike før og etter. Ingen endring i målingene 🙂

 

Samme erfaring som @AtleR. Har også syklet med de på pendlersykkelen i vinter, og får helt normale verdier. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!
Så hvis jeg forstår korrekt 
FA Duo: https://bikeshop.no/favero-electronics/fav77202/favero-assioma-duo-wattpedaler-bluetooth-ant-plus-304g - hvis jeg er OK med å sykle på look-pedaler

FA duo-shi: https://bikeshop.no/favero-electronics/77202s/favero-assioma-duo-shi-wattmåler-bt-ant-plus-198g-for-shimano-pedaler - hvis jeg ønsker å sykle med shimano-pedaler; av de som er tilgjengelig.

Og dere har trikset med den "vanlige"/ikke-shi for å passe mtb-pedaler? (Jeg har ikke engang mtb sko eller pedaler, men ønsker muligheten i fremtiden på grussykkelen, men om det ikke er mulig å trikse så får jeg bare klare meg uten wattmåling på de få turene det skulle være nødvendig)

- hilsen må ha alt med teskje 😅 har shimano spd-sl pedaler fra før av, ca. 9 år gamle, så aner ikke hvilken modell.
Tenker bare å gå for FA duo, så slipper jeg tenke på hvilken pedal jeg vil velge. Litt redd de skal være veldig harde å klippe inn og ut av, men ellers virker folk å være fornøyde etter hva jeg har lest. 

(litt på siden, men er dette bra å bruke når jeg monterer pedaler, eller anbefales noe annet? https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelservice/sykkelsmoring/ptfe-fett-2000019173)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å bruke shimano SPD pedaler vil ikke første du linker til passe. Dette er som du skriver look cleats og landeveissko som gjelder her. 
 

Da må du over på det varianten du linker til under å bygge om selv. Alternativt kan du vente en uke til Favero kommer med SPD pedaler. Internasjonal lansering neste uke, slik Ole linker til over her! 
 

Forøvrig er FV Duo strålende! Jeg er svært fornøyd med mine og har ingen ting å utsette på disse. 

Endret av Hen9ng
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de oppe å går på Assioma sine sider. Første wattpedalen til mtg jeg er gira på å teste siden jeg er så happy med pedalene på landevei og jeg håper de blir litt rimeligere enn Garmin sine.

https://cycling.favero.com/en

 

191 gram pr pedal er ikke så galt. Settet er da 40 gram tyngre enn XT pedaler og ca 60 gram lettere enn Garmin sine.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Olechr said:

Da er de oppe å går på Assioma sine sider. Første wattpedalen til mtg jeg er gira på å teste siden jeg er så happy med pedalene på landevei og jeg håper de blir litt rimeligere enn Garmin sine.

https://cycling.favero.com/en

 

191 gram pr pedal er ikke så galt. Settet er da 40 gram tyngre enn XT pedaler og ca 60 gram lettere enn Garmin sine.

Peak Torque med anmeldelse

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen til DC Rainmaker er også ganske så god:

 

Ultimately, Favero appears to have a winner on their hands here. The units are solidly accurate, and solidly built, along with easy and reasonably priced replacements of parts should you need it. It now transmits the exact same information at Garmin’s much more expensive Rally XC-200 pedals (also SPD), but without the $1,200 price tag.

About the only real downside is the battery is substantially less than Garmin’s coin-cell units, which get a claimed 120-150 hours (more than double Favero’s). As always though, it tends to be a bit of a personal preference if you want a rechargeable battery or a coin-cell battery for your power meter. There are pros and cons to each.

I see it highly likely that I’d buy and equip other mountain/gravel bikes in my fleet with these, simply because they work well and are more reasonably priced. Aspects like being lighter weight is just a bonus, but one that allows me to eat more cookies – always a win in my book.

  • Like 2
  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (2 timer siden):

Noen som vet om de har vært tilgjengelig for salg i dag, og allerede er utsolgt - eller kun lansering i dag med bestillingsmuligheter om ca. 2 mnd ifølge hjemmesidene? 

Jeg var inne tidlig og var ikke mulig å kjøpe da heller. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (15 timer siden):

Eg vil uansett sterkt anbefale å kjøpe dei gjennom norsk butikk. Eg har tidlegare hatt behov for å reklamere etter at garantien er gått ut.

Enig. Kommer til å vente, men skal sies at jeg har veldig god erfaring med Assioma. Hadde ett reklamasjon lenge etter garantien hadde gått ut og de sendte meg nytt. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...