Gå til innhold

Vindsus-dempere på hjelmstroppen: Noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

I kategorien «Praktiske Remedier Som Ser Dass Ut, Men Trolig Virker Godt», er vi nå kommet til disse lodne sakene her, som skal festes på hjemstroppen rett foran ørene og redusere vindsus til et minimum:
https://www.cat-ears.com/

Jeg har etter over 25 år med jobbsykling ennå ikke blitt traumatisert av vindsus, MEN: jeg innrømmer at jeg noen ganger liker å ha høyre airpod i øret med Nyhetsmorgen på vei til jobb. Det er fremdeles uproblematisk å fange opp trafikklydene rundt meg, så jeg anser ikke det som problematisk. Men dersom jeg kunne slippe vindstøyen, kunne jeg både ha skrudd ned volumet på radioen OG fange opp flere signaler fra omgivelsene når det går fort nok til at det suser rundt øra.

Noen med erfaringer rundt dingser som dette?
Noen norske butikker som har dem?

Her er en av de slanke utgavene, originalen ser ut som om du har drept et lite dyr og tredd det på hjelmstroppen.
 

Screenshot 2023-09-11 at 13.03.09.png

Endret av geiranders
  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på å skaffe noe som dekker ørene, kanskje en hjelm som går litt ned. Mye morsomme treff på bildesøk 😁

 

Ear Covers that Cut Wind Noise and Warm the Ears | Adventure Cycling  Association Amazon.com: Wind-Blox Focus Bike Helmet Pads, Ear Warmer, Helmet Wind  Blocker for Audible Riding, Full Coverage Muffs for Biking and Cycling, :  Sports & Outdoors The Ultimate Aero Helmet is your Bald Head! Who Knew! | by Alex Fastfitness  | Fastfitnesstips | Medium  Bell Javelin Aero Helmet. – TriSports University

Jeg sykler med podkast i ørene for tiden. Fant ut at jeg uansett merker lite til om det er en syklist bak meg som skal forbi. Sjekker derfor blindsonen jevnlig, og har bestilt speil. Bilister får jo lov til å høre på musikk, hvorfor skal ikke jeg? Bilister må jo ha speil, hvorfor bør ikke jeg? 🙂

  • Haha 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 minutt siden):

Bilister må jo ha speil, hvorfor bør ikke jeg? 🙂

<Fanesakmodus>

Fordi sykkel og bil er så fundamentalt forskjellige i skadepotensiale at det på mange vis er lite poeng i å prøve å likestille dem. Luftgevær og en Mauser deler og endel karakteristikker, men det er veldig forskjellige krav til opplæring, oppbevaring og bruk.

</Fanesakmodus>

Men for all del, det skader definitivt ikke å ha litt eksta oversikt rundt seg for egen sikkerhet. Men speil på bil handler jo i stor grad om å kunne få øye på andre for å beskytte dem fra skadepotensialet til bilen (i teorien, litt for mange som gir beng i tilstekkelig sjekk før de legger over)

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forbisyklet omtrent daglig og skjønner ikke hvorfor det på død og liv må skje før uoversiktlig bakketopp på rask og trafikkert gang og sykkelsti, eller i trange svinger på sykkelveien hvor det er stor sannsynlighet for møtende syklister i stor fart. For min egen sikkerhet - primært mot syklister - har jeg derfor bestemt meg for å prøve med speil sånn at jeg ser når kondomdressfantomene eller trimmet-elsykkel-nils tar meg igjen og skal-bare. Klart at biler er farligere og har flere blindsoner, men jeg har ikke lyst på nye tenner. 😁

Derfor jeg skrev bør ha speil, ikke skal, men burde kanskje vært skal - for de som tror alle problemer kan ordnes med god regulering🙂

Dette ble litt på utsiden av trådens tema, men er litt relatert likevel. Det handler om å se hverandre og være obs på omgivelsene. Hadde jeg hatt vindskjerming over ørene hadde jeg kanskje hørt kjedet på han som kom bak, snudd meg og sett han.

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (5 timer siden):

Men @geiranders, sykla ikke du med Høvding, eller husker jeg feil?

Jepp, har en Høvding airbag-krave liggende her. Skaffet den for vinterbruk, siden jeg hadde en idé om at det ville være digg å sykle med en god vinterlue og slippe hjelm, og så ha Høvding rundt halsen i stedet. Men da hadde jeg ikke innsett av Høvding har en svær kladd bak nakken som rommer mekanisme og airbag, og at denne kladden dyttes langt oppover bakhodet av vinterjakke/hette – slik at lua dyttes av hodet HVER ENESTE GANG man sykler med denne komboen.

Så ja. Har Høvding. Brukes aldri.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (6 timer siden):

Ontopic: Vil ikke sånne lodne ting fort bli ganske triste hvis de jevlig utsettes for fukt? Tenker både svette og regn kan få dem til å klumpe seg og miste litt av effekten?

Jeg har nå bestilt et par av den litt slankere, helsyntetiske varianten, så får vi se.
Tror/håper ikke kunststoffet vil være så utsatt for effekten du nevner. 
https://www.cat-ears.com/product-page/airstreamz-pro

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke helt for meg at vindsus skal bære det helt store problemet i pendlerfart rundt 25km/t. Når du dobler farten så kan det være en måte å redusere lyden fra fartsvinden og å redusere fartsfølelsen. prøv ørepropper i skumgummi
har aldri hørt om noen som har fått hørselskade pga overdreven sykkelpendling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (5 timer siden):

ser ikke helt for meg at vindsus skal bære det helt store problemet i pendlerfart rundt 25km/t. Når du dobler farten så kan det være en måte å redusere lyden fra fartsvinden og å redusere fartsfølelsen. prøv ørepropper i skumgummi. Har aldri hørt om noen som har fått hørselskade pga overdreven sykkelpendling

Hørselsskade er absolutt ikke tema her, det handler primært om å kunne bruke airpods i fart og redusere vindsus når den oppstår. Hvis en løsbart på hjelmstroppen er det som skal til for å sykle uten vindsus, så er jeg hundre prosent med. Det hender også jeg får en telefon når jeg sykler fra A til B i byen, og gjerne vil snakke mens jeg er i farta. Med vanlige airpods oppstår det så mye vindsus at samtalepartneren ikke hører annet, og jeg må stoppe. Er dog usikker på om disse støydemperne har like stor innvirkning på mikrofonen som de har på det jeg selv hører.

Hvis du scroller litt ned på siden her, kan du spille av lydopptak gjort ved øret i 24 km/t, med og uten disse støydemperne på hjelmstroppen. Ser ingen grunn til å si nei til mindre støy, selv om den selvsagt er helt grei å leve med.

https://www.cat-ears.com/


 

Endret av geiranders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hørselskader er et reelt tema. Mange eldre hører dårlig, tror ikke alle har frekventert hardmetallkonserter. Jobbsykling 1 time hver vei, hver dag, et helt arbeidsliv. Kanskje de plagsomme desibellene har noe å si i lengden. Hæ?!

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merkbart lavere lydnivå på Airpods Pro - spesielt med N C - enn med Airpods. Ikke spesielt fan av å sykle med N C siden jeg ikke hører omgivelsene. Som regel hører jeg bare på podcast når jeg sykler og da går det greit å sykle med en Airpods Pro i øret. På rolig asfalt trenger jeg ofte ikke N C. Har fått klager når jeg har syklet og snakket i tlf, så antar de ikke er spesielt gode når det kommer til vind. Brukte lenge Etymotic HF3 med kabel, og de var skikkelig knall, dumt de ikke kommer med BT.

Årsakene til hørselskader er mange. Har selv tinnitus etter uventede skudd med grov kaliber, som ble forverret av en lang kald kveld med kappsag hvor jeg hadde hørselsvern utenfor lua. Varige hørselsskader kommer ofte av kortvarig veldig høy lyd eller høy lyd over en periode. Utfordring med sykkel og musikk er at en øker volumet for å kompansere for all støy rundt, så en kan fort maksimere lydnivået på enheten en hører på, uten å spesielt tenke over det. En ørelege sa til meg at utfordringen ofte var at mange er i grenseland for hørselskade i lengre perioder hver dag, uten å tenke over det. Noe jeg kan si meg enig i. Jeg var ganske uansvarlig når det kom til høye lyder(øreplugger, høy musikk, etc), inntil jeg selv fikk tinnitus. Det selv om jeg har en kompis som var plaget med tinnitus og jeg ofte tok forhåndsregler når jeg var rundt veldig høye lyder(kappsag, vinkelsliper, etc).

Lite en kan gjøre med tinnitus, generelt, selv om det finnes vise lindringer. Anbefales å ta vare på hørselen, ved å dempe musikken litt og bruke hørselsvern når det trengs. Tinnitus er ganske forstyrende, selv om det for de fleste går helt fint å leve med. Personlig merker jeg hovedsakelig at jeg er litt mindre konsentrert, siden jeg ikke lengre kan bruke øreplugger når jeg trenger 100% fokus. Hadde jeg visst hva jeg vet nå, hadde jeg satt ned volumet og alltid hatt et par 3m øreplugger i sekken, sånn i tilfellet jeg skal i støyende omgivelser. Bedre å se litt teit ut med neongrønne øreplugger enn pipelyd i øret, si hæ/gjenta flere ganger i hver samtale eller måtte lære å lese lepper.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (23 timer siden):

Jeg tror hørselskader er et reelt tema. Mange eldre hører dårlig, tror ikke alle har frekventert hardmetallkonserter. Jobbsykling 1 time hver vei, hver dag, et helt arbeidsliv. Kanskje de plagsomme desibellene har noe å si i lengden. Hæ?!

Jeg tror sånn lyd har mer effekt på stress-nivå enn som en trussel mot ørehelsen spesifikt. Som en ørelege sa "hvis ørene våre ikke hadde tålt såpass hadde vi ikke overlevd". Men det var ikke spesifikt i ref til pendlesus

Endret av Ndreas
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (21 timer siden):

Lite en kan gjøre med tinnitus, generelt, selv om det finnes vise lindringer. Anbefales å ta vare på hørselen, ved å dempe musikken litt og bruke hørselsvern når det trengs. Tinnitus er ganske forstyrende, selv om det for de fleste går helt fint å leve med. Personlig merker jeg hovedsakelig at jeg er litt mindre konsentrert, siden jeg ikke lengre kan bruke øreplugger når jeg trenger 100% fokus. Hadde jeg visst hva jeg vet nå, hadde jeg satt ned volumet og alltid hatt et par 3m øreplugger i sekken, sånn i tilfellet jeg skal i støyende omgivelser. Bedre å se litt teit ut med neongrønne øreplugger enn pipelyd i øret, si hæ/gjenta flere ganger i hver samtale eller måtte lære å lese lepper.

Støtter dette 100%. Fikk selv tinnitus etter en konsert når jeg var rundt 20 år. Min beste anbefaling er alltid den samme: formstøpte øreplugger! De gjør rett og slett tilværelsen mye bedre på konserter/stadioner/fly etc. Har ikke prøvd de på sykkeltur, men burde kanskje gi de et forsøk da jeg synes vindstøyen kan gjøre "vondt" til tider. Merker av og til at jeg rett og slett er sliten i ørene etter sykkeltur.

(Det skundet mine barn begynner å dra på konserter skal jeg spandere på de formstøpte øreplugger)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

st3inar skrev (2 timer siden):

 Merker av og til at jeg rett og slett er sliten i ørene etter sykkeltur.

Har ikke tinnitus, men dette merker jeg også. Om det er skadelig eller ikke vet jeg ikke, men kroppen gir jo et signal 🫤 Hadde uansett vært digg for komforten med en løsning som dempet vindstøy og ikke så helt jalla ut. Gjerne noe som henger på hjelmen eller på annen måte «er med uansett» 😁

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindsus når man sykler er vel så lav støy at det Ndreas skriver stemmer. Hadde du kjørt 200 km/t på MC hadde det kanskje stilt seg anderledes. Finnes retningslinjer for hva som er risikabelt, og kan gi hørselsskade.

Det finnes rene musikkøreplugger, gjerne formstøpte som st3inar skriver. De koster endel. Bla. HØR selger sånt. Surefire EP3 vet jeg flere bruker i støyete omgivelser. Har selv noen litt andre, og redd den lille åpningen vil lage konsentrert vindsus. Til skikkelig støyete greier pleier jeg å "double up"; øreplugger og hørselvern. Anbefaler f.eks. for de som skal stå på rekke og skyte en lengre periode.

Stress og generelt lydstøy kan øke pipping i ørene. Merker det selv når jeg har strekt grensene litt langt for hva kroppen tåler over lang tid. Ganske normalt. Mange hører jo en liten lyd i øret, som visstnok er blodet som pumper i øret. Muligens jeg forteller det litt feil, men slik jeg har blitt presentert det et par ganger.

spacer.png

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (46 minutter siden):

Kanskje earbags ørevarmere kunne vært noe 🤔 Noen som har testet?

Jeg innbiller meg at @perano syklet med slike en gang vi var i Østmarka?  Jeg har vurdert å teste slike selv mange ganger, for jeg sliter en del med å høre andre pga vindsus når hastigheten passerer 25-30km/t (sikkert feil i øredesignet)

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...