Gå til innhold

Er usb-c en ordentlig standard?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg så akkurat en artikkel om at Iphone nå endelig går over til usb-c kontakt. Takk for hjelpen, EU - Kommentar - Tek.no

Men jeg er ikke så imponert over disse. I 2019 kjøpte jeg en wahoo element bolt med gamle typen ladekontakt. Har også noen blåtannhøytalere og sykkellykter med denne. De virker.

I fjor kjøpte jeg en wahoo element bolt 2 med nye usb-c. Oppladingen ble gradvis vanskeligere, den krevde nye kabler og nå stopper den på ca 50% oppladet selv med ny kabel. Kjøpte også et headset fra shokz med usb-c. Det døde i sommer etter to dager med regn på tcr. I år investerte jeg i en garmin explore 2 siden den var relativt rimelig og var spisset mot navigering. Den er dritdårlig i seg selv, men jeg har nå bare en kabel som vil lade den opp. Og det er ikke den påkostede 66 watt kompatible kabelen som fulgte med min telefon.. Så da ender man uansett med en neve forskjellige kabler som ser helt like ut. Hvorfor er usb-c mindre pålitelig enn gamle typen? Er ikke poenget å kunne lade hva som helst med samme kablene? Det ser ikke ut til å virke.

Det skal sies at min kinesiske såkalte "rugged smartphone" fra Ulephone lar seg lade opp med alt mulig av kabler uansett hvor våt den har vært. Så det er jo mulig å lage noe pålitelig. Det driter tydeligvis garmin og wahoo i. 

Noen som har peiling?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med USB-C produktene mine, men noen av dem er litt kresne på kabelen. Billige kabler kan av og til feile, men de bedre (tykke) USB-C kablene jeg har fungerer knirkefritt. Det er kabler som f.eks. har fulgt med GoPro, SSD-disker. osv. Fukt og skitt vil alltid være et problem for ladekontakter. De er ikke beregnet for å tåle eller lade i fukt. Skitt gir dårlig kobling.

Poenget er å slippe dusinvis av kabler. USB Mini, USB Micro. USB-C, Garmin-plugg, Lightning. Fitbit har vel egen type lader og.

Er du sikker på at det kabelene som er problemet, og ikke produktet eller ladepunktet på produktene? Produktet som er beregnet for hard utendørsbruk har gjerne pakninger og sprutbeskyttende lokk rundt ladepunktene sine, så det ikke blir fukt, korrosjon eller kommer skitt der. Billig fix er gjerne en big Gorilla Tape over ladepunktet. Pleier alltid å bevare kabler og elektronisk utstyr i ZIP-poser når jeg ikke bruker de. Skal være en høy IP grad før jeg bruker det helt skjødeløst. Mobilen min er IP68 og overlevd en halvtime på 2 meters dyp. Når ladekontakten var tørr igjen, ladet den uten problemer. Får ladekontakten litt vann/fukt på seg, sier den ifra, og nekter å lade.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig produktenes porter som er problemet. Men det er jo litt rart at garmin/wahoo utstyrer sine med de lokk over portene men de irrer likevel fordi helt tett blir det aldri. Mens Ulefone-telefonen er vantett og porten irrer ikke og har heller ikke luke. Produsenter kan velge høyere kvalitet og den finnes på telefoner i 3-4000 kronersklassen. Da er det rart at sykkelprodukter i samme prisklasse og oppover ikke kan ha like gode porter.

Hvordan er det med Karoo 2, er den noen som har erfaringer å dele der?

Endret av Sun Flyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (40 minutter siden):

 

Hvordan er det med Karoo 2, er den noen som har erfaringer å dele der?

K2 hadde i utgangspunktet ikke noe lokk over porten og det betyr trøbbel. Min ladeport har blitt frustrerende følsom etterhvert. 

K2 som selges nå kommer med en solid propp som eliminerer mye av problemet vil jeg tro.

En annen problemstilling som gjelder alle typer enheter er lading via powerbank i regnvær ved lange turer. Jeg vil si det er en sikker oppskrift på faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (55 minutter siden):

Jeg syns USB-C porten er like utsatt for møkk og drit som alle andre USB-porter. Kan ikke begripe hvorfor man ikke gikk for en magnetløsning i stedet for et stort hull som over tid vil gro igjen med bøss. Først og fremst et problem på mobiltelefoner for min del.

Selv om jeg er glad for at EU tar balletak på Apple og tvinger dem over på USB-C så er jeg egentlig helt enig. Jeg jobber med å konvertere alle mine enheter til en "ny universell standard" (hello xkcd) i form av magnetkontakter. I tillegg har jeg en haug induksjonsladere for de produktene som bruker dette.

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

(...)  Fitbit har vel egen type lader og. (...)

 

hah, sa han med bitter stemme. Fitbit har ikke en egen type lader. De har en type lader for hvert fordømte produkt. Charge 5 har en funksjonell magnetkontakt med bittesmå kontaktpunkter. 4 hadde en med klemme på siden av dingsen og hva det var før har jeg glemt.

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (35 minutter siden):

Selv om jeg er glad for at EU tar balletak på Apple og tvinger dem over på USB-C så er jeg egentlig helt enig. Jeg jobber med å konvertere alle mine enheter til en "ny universell standard" (hello xkcd) i form av magnetkontakter. I tillegg har jeg en haug induksjonsladere for de produktene som bruker dette.

Hvilke produkter bruker du da?

Jeg synes MagSafe 2/3 virket som en knall løsning, og fler av macbrukerne jeg kjenner savner den. Spesielt de som har sendt Macbooken sin flyvende bortover gulv siden noen tråkket på ledningen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB-C er en standard ja. En ting er selve kontakten, men vel så interessant er standard for strøm og signaloverføring, f.eks USB 3.2 og Thunderbolt.

Når dette feiler så er det kabelfeil eller dårlig design. Åpne porter på en treningsdevice er ett godt eksempel på sistnevnte. 
 

Ift lading så kan det leveres mye strøm, f.eks nok til å lade og bruke en PC.  Devicen som mottar strømmen bestemmer hva den kan motta, og her er det dessverre eksempler på at ofte billige usertifiserte produkter (type billige kinaprodukter) tar i mot for mye med mulig brannfare  

https://en.m.wikipedia.org/wiki/USB-C

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (23 timer siden):

Hvilke produkter bruker du da?

Jeg synes MagSafe 2/3 virket som en knall løsning, og fler av macbrukerne jeg kjenner savner den. Spesielt de som har sendt Macbooken sin flyvende bortover gulv siden noen tråkket på ledningen.

Husker ikke produktnavn/produsent igjen, men jeg mener det er noe generisk magsafe-copycat fra eBay/Aliexpress. Du får de samme i Norge også til 10x prisen 🙂

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...