Sykkelmafiaen Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 Detaljer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/sidinmening/main.asp?idnr=2023090936 "Planforslag til offentlig ettersyn" er dokumentet med selve forslaget. Er du enig eller uenig i noe, er det frist frem til 30.10 for å komme med innspill på URLen over. Saksgangen kan følges her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=200903491&wfl=N&Dateparam=09/12/2023&sti= (de første innspillene fra lag og foreninger kom helt tilbake i 2012! Lang prosess, med andre ord..) Løsningen de har gått for er å utvide veiskulderen med 2m på hver side. Litt usikker på hvorfor de ikke har gått for sykkelfelt men heller legger opp til at man skal sykle og slikt på skulderen. Kanskje fordi det arealet skal føles ok for flere grupper å bruke? Typ gående og rulleski (selv om begge kan bruke sykkelfelt lovlig). Hva tenker dere? Jeg har opplevd mange skumle situasjoner i Maridalen fra bilister, så glad for det endelig er noe på gang. 1 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 Én praktisk forskjell mellom veiskulder og sykkelfelt er vel at det er tillatt for biler å stoppe (og evt. parkere) på veiskulder. I et område med mye utfart så kan det kanskje bli et problem? 2 Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chalshus Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 (edited) Det kan jo et parkering forbudt skilt eller tre løse. Edited September 14, 2023 by Chalshus 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 Chalshus skrev (Akkurat nå): Det kan jo et parkering forbudt skilt eller tre løse. Jepp. Men da må det jo faktisk reguleres og skiltes. Kan jo være et greit innspill å gi til planforslaget (som jeg ikke har lest, så det kan jo hende det allerede er dekket). 2 Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 Sykler aldri den strekningen pga potensielle situasjoner med biler. Så det kan jo bare bli bedre. Sykler altid grusen som går parallelt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 Her har jo konkret utførelse og vedlikehold like mye å si som planen - hvis vi ender opp med en dårlig fundamentert veiskulder som konverteres til berg-og-dalbane etter første vinter, slik noe av den nylagt asfalten i Maridalen tidligere har gjort, eller hvis den ligger full av grus etter regnskyll og fra utkjørsler slik som veiskuldre i drabantby er og innfartsbydeler gjerne gjør, vil landeveissyklistene likevel sykle i veibanen. Dersom de klarer å anlegge og vedlikeholde/feie den som f.eks. Gamle Mossevei langs Gjersjøen, vil den bli brukt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 Står det noe om utbedring av den orginale veien? Har litt samme tanke som Gruskverner. Lenge tenkt at det er en rekke steder hvor veien er dårlig fundamentert, som gjør at det vil sprekke opp selv om de bruker store midler på en midlertidig helt nydelig fersk asfalt. Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 min anbefaling er at det sørges for at asfalten i Maridalen blir vedlikeholdt ved behov, så kan man senke fartsgrensen og sette opp fotobokser. mulig at flere "del veien" skilt kan hjelpe bedre og breiere vei gjør bare at folk kjører fortere. jeg ville i hvertfall ikke ha rettet ut noen svinger.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 Ser jo fin ut, i planene. Men som flere allerede har påpekt, det etterfølgende vedlikehold og renhold er avgjørende for bruk av veiskulder. Blir den ikke rengjort for snø, grus, råtnende høstløv og hestemøkk vil brukere tvinges ut i kjørefelt, til irritasjon for både brukere og billister. Da blir det som sykkelfeltene i Maridalsveien(bakken) fra/til krysset Frysjaveien som sjelden blir rengjort. Ett år var det så såpeglatt av råtnende høstløv at det var farlig å bruke feltet. Meldte da inn på Oslo kommunes side om dette. Og det ble faktisk rengjort to dager senere. Usikker på hvem som har ansvar for slikt vedlikehold. Men uansett bør kommunen følge opp selv om det er deres egne eller andre og ikke være et renhold basert på innmeldte klager. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joaaso Posted September 14, 2023 Share Posted September 14, 2023 DesmoSkier skrev (9 timer siden): Jepp. Men da må det jo faktisk reguleres og skiltes. Kan jo være et greit innspill å gi til planforslaget (som jeg ikke har lest, så det kan jo hende det allerede er dekket). Fra side 29 i planforslaget; Sitat «Det foregår i dag en del parkering langs Maridalsveien ved Brekke (se Figur 3-5 for gul markering av området hvor det parkeres). Skilting av parkering forbudt langs veien bør gjennomføres uavhengig av reguleringsplan da dette vil ha stor betydning for trafikksikkerheten langs Maridalsveien for alle brukergrupper.» 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.