Gå til innhold

SLX->GX. Change my mind.


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt SRAM-gir på de fleste syklene i familien nå siden 1x ble en greie. Har vært veldig fornøyd med det. Unntaket pr i dag er jobb-hardtail med deore 1x11 og grusrigg med 105 2x11.

I sommer kjøpte jeg stisykkel med nye SLX 1x12. Har kjørt den mest med GX-kassett/annet hjulsett, og det girer akkurat like bra/dårlig som den originale SLX-kassetten. Siden jeg har en annen sykkel med Eagle, fyser jeg på å dumpe SLX og bytte til GX Eagle. Grunner:

1: hjulskift er sykt mye lettere med låsefunk på SRAMs bakgir.

2: Kan ha felles reservedeler, hjulsett, trenger ikke å lære å fikle med å lære noe "nytt"

3: Jeg blir litt schizo i fingrene når jeg hopper mellom de to skifterene.

4: GX kan justeres med slegge

Er jeg dust? Vil det være noe prob å kjøre GX kjede og skifter med originalklinge og SLX-kassett, eller funker det like glatt som motsatt vei?

FTR: for bremser er det motsatt. Der vil jeg ha Shimano.

Endret av Knutspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (2 timer siden):

 

Er jeg dust? Vil det være noe prob å kjøre GX kjede og skifter med originalklinge og SLX-kassett, eller funker det like glatt som motsatt vei?

 

I så fall er vi to som er duster. Jeg kjøpte sykkel med XT 12 spd for to år siden og fikk aldri noe halleluja-stemning av det. Begynte først med å skifte ut selve giret til X01 AXS og behold kjede og kassett. Det fungerte helt fint, og det fungerte også bra med Eagle kassett fra et annet hjulsett med Shimano kjede. 

Men, så ble Shimano-kjedet slitt (hvilket skjedde ekstremt fort ift. hva jeg er vant med fra X01-kjeder) og jeg satt på et nytt XT-kjede. Det holdt ikke lenge før det røyk, og jeg har forstått at det er litt forskjell på bredden på kjedet mellom Shimano og SRAM i 12 spd. Da byttet jeg til X01-kjede og har holdt meg til det. Bosset på original-kjedet er skiftet til XD sammen med kassetten, og da klingen foran var utslitt ble det også Eagle der. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Once you go SRAM, you never go back

@SykkelØyvind skrev interessant om hvorfor SRAM kanskje begynner å bli markedsledende i tråden GRX 12s.

1, 2 og 3 er punkter jeg oppdaget for noen år siden. Grussykkel med Shimano og stisykkel med Sram, var alltid litt kluss. Som regel er det når det nesten går galt og hjernen må prosessere mye informasjon raskt at muscle memory(eller hva det heter) er viktig. Der er to girsystem utfordrende. Hjelper ikke at man blir eldre, tregere og er et vanedyr. Har enda en pendle/altmulig-sykkel med SLX, og savner den fine låsefunksjonen hver gang jeg punkterer mine slicks.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...