mega8zero Posted September 22, 2023 Posted September 22, 2023 Hei. Planlegger å kjøpe/bygge en chris king boost nav hjulsett men leste litt på nett at det var noen tilfelle som hadde problemer (klankin sound som dette var beskrevet, tørr lageret bak og særlig med microspline boss? Noen som har erfaring/tips? Takk på forhånd Quote
baronKanon Posted September 22, 2023 Posted September 22, 2023 hvorfor vil du ha Chris King? Det er jo mye annet som er helt rått, om ikke råere på markedet nå uten å trenge superduperspesialverktøy for overhaling. Quote
mega8zero Posted September 22, 2023 Author Posted September 22, 2023 Fordi jeg er lei av akslingsen til i9 som knekker, hatt 2 paler som ble ødelagt. Har dt 240 og 350 som jeg er fornøyd med. Hope pro 4 som jeg bruker ved dårlig vær. Men jeg vil prøve chris king. Det er jo rolls royce i nav verden. Så vidt jeg vet så trenger bare torx 10 på de nye versjon for servis og krever ikke overhaling sp ofte som de andre navene på markedet. 1 Quote
andersar Posted September 22, 2023 Posted September 22, 2023 Hvilken generasjon I9 har du? Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
mega8zero Posted September 22, 2023 Author Posted September 22, 2023 Jeg har den i9 hydra med J-bend spokes Quote
baronKanon Posted September 23, 2023 Posted September 23, 2023 Hvis du vil ha noe som er helt rått kan jeg anbefale Onyx. Tunge, stille og veldig lav rullemotstand. Quote
Chalshus Posted September 23, 2023 Posted September 23, 2023 (edited) Men hører fra Angry Bikemechanic at de også går i stykker. Mange nav leveres med for lite fett og det fører til oksidasjon på akslingen. Du har jo masse kostbart sykkelutstyr baronen. Er et verktøy til 2-3k noe å snakke om i det lange løp? For meg er det iallefall en dråpe i havet, og jeg er butikkansatt med dårlig inntekt. Om man ikke vil kjøpe selv, kan man låne. Jeg kjenner mange som har dette verktøyet og det er heller ikke et verktøy man må bruke hvert år. Men til trådstarter. Jeg har et slikt nav med MS boss og har ikke opplevd noen problemer. Men mitt hjul har kun gått noen tusen km på sti. På elsykkel hovedsakelig. Edited September 23, 2023 by Chalshus 1 Quote
andersar Posted September 23, 2023 Posted September 23, 2023 Har du prøvd å klage litt til i9 ? Jeg har samme nav og har ikke hatt noen problemer (enda) men de har bare gått 55 mil på sti i år. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
mega8zero Posted September 23, 2023 Author Posted September 23, 2023 baronKanon skrev (16 timer siden): Hvis du vil ha noe som er helt rått kan jeg anbefale Onyx. Tunge, stille og veldig lav rullemotstand. Hvor kjøper man onyx nav i Norge? 🙂 Quote
mega8zero Posted September 23, 2023 Author Posted September 23, 2023 Chalshus skrev (1 time siden): Men til trådstarter. Jeg har et slikt nav med MS boss og har ikke opplevd noen problemer. Men mitt hjul har kun gått noen tusen km på sti. På elsykkel hovedsakelig. Har du tatt servis på dem mellom de tusen km på sti de var i brukt? Quote
Chalshus Posted September 24, 2023 Posted September 24, 2023 Kun enkel ringdrive service. Det tar jeg to tre ganger i året. Har brukt samme nav på en annen sykkel siden 2003, navskallet sprakk for noen år siden grunnet for mange felgbytter, men maskinlagerne er fortsatt strøkne. 1 Quote
Lars-Erik Posted September 24, 2023 Posted September 24, 2023 andersar skrev (9 timer siden): Har du prøvd å klage litt til i9 ? Jeg har samme nav og har ikke hatt noen problemer (enda) men de har bare gått 55 mil på sti i år. Hatt i9 siden 2019 og har så langt heller ikke opplevd problemer. Har både Hydra, 1:1 og Torch og mer enn 6.000 km til sammen på sti. 1:1 står endog på en elsykkel og 1:1 er temmelig lik Hydra, bare litt færre inngrepspunkter. Opplever at det er god kvalitet, men de må vedlikeholdes. Torch trenger relativt hyppig lager-skifte, de to andre er bedre der, og så må det smøres etter preferanse (lite lyd/mye lyd og ditto påvirkning på hvor ofte en må gjenta) Quote
MarSan Posted September 24, 2023 Posted September 24, 2023 (edited) Jeg er på 4sesong med mine Chris King nav, og de har vært super solide. En ringdrive og lager service i sesongen og foreløpig ikke behov for full service med demontering. Har også Onyx nav og de er helt rå! Momentant innslag er veldig gøy på teknisk sti. Også er det merkbart lavere rullemotstand. Edited September 24, 2023 by MarSan 1 Quote
JoeT Posted September 24, 2023 Posted September 24, 2023 (edited) Lars-Erik skrev (9 timer siden): Opplever at det er god kvalitet, men de må vedlikeholdes. Torch trenger relativt hyppig lager-skifte, Hyppig lagerskifte høres ikke ut som bra kvalitet i mine ører. Mitt inntrykk av i9 er ikke veldig positivt. Hadde et hjulsett for en 3-4 år siden der det ble slark etter 3 mnd. tid. Har også en kompis som selger sykler som kommer med i9 og han er ikke imponert, hverken av lager eller akslinger som ryker. Legg til ALT for høy lyd også 😄 Et nav har jo liksom ikke så mange funksjoner, det skal egentlig bare rulle og bosset skal gripe. Eneste grunnen til å kjøpe noe annet en DT 350 er vel egentlig jåleri (dvs farge) og evt. vekt om man er ww. Edited September 24, 2023 by JoeT Quote
Lars-Erik Posted September 24, 2023 Posted September 24, 2023 JoeT skrev (2 timer siden): Hyppig lagerskifte høres ikke ut som bra kvalitet i mine ører. Mitt inntrykk av i9 er ikke veldig positivt. Hadde et hjulsett for en 3-4 år siden der det ble slark etter 3 mnd. tid. Har også en kompis som selger sykler som kommer med i9 og han er ikke imponert, hverken av lager eller akslinger som ryker. Legg til ALT for høy lyd også 😄 Et nav har jo liksom ikke så mange funksjoner, det skal egentlig bare rulle og bosset skal gripe. Eneste grunnen til å kjøpe noe annet en DT 350 er vel egentlig jåleri (dvs farge) og evt. vekt om man er ww. Med «hyppig» mener jeg to skifter på 4,5 år på Torch som er den eldste varianten. Hydra og 1:1 varer lengre. Lyden justerer man med smøremidler og fett vs olje. DT nav er elendige på inngrepspunkter, det er mer enn nok grunn til ikke å kjøpe. EXP serien hadde betydelige kvalitetsproblemer i starten. Så kan du jo prøve å fjerne ratchet ringen, det er ikke lett, så der får du en grunn til…. 1 Quote
baronKanon Posted September 24, 2023 Posted September 24, 2023 Onyx finner du hos 20-9.no Jeg har DT240 EXP, og det har jeg bygd om til 54T. Det er faktisk nok. Har to andre hjulsett med Onyx og I9, og merker at 54T faktisk er godt nok. Lavere funker nok ikke (Hope Pro 2 Evo f.eks. er for mye klang når man trår til). Onyx er favoritt, bortsett fra at jeg har det på dundrehjulet pga vekt. 1 Quote
JoeT Posted September 24, 2023 Posted September 24, 2023 Lars-Erik skrev (1 time siden): EXP serien hadde betydelige kvalitetsproblemer i starten. Så kan du jo prøve å fjerne ratchet ringen, det er ikke lett, så der får du en grunn til…. Jau, derfor jeg foreslo 350, som man fortsatt får i gammel versjon. Jeg har vært frem og tilbake på nav med mange og med få inngrepspunkter. Nå kjører jeg dt med 36t ringer og tenker ikke et sekund på dette i bruk. Men ja, enig, ikke velg dt om man vil ha raskt inngrep. Quote
Lars-Erik Posted September 25, 2023 Posted September 25, 2023 JoeT skrev (9 timer siden): Jau, derfor jeg foreslo 350, som man fortsatt får i gammel versjon. Jeg har vært frem og tilbake på nav med mange og med få inngrepspunkter. Nå kjører jeg dt med 36t ringer og tenker ikke et sekund på dette i bruk. Men ja, enig, ikke velg dt om man vil ha raskt inngrep. Jeg synes 10 grader inngrep som det er på 36T ikke er godt nok. Har et reservehjul som har det, og som jeg har brukt litt i sommer, det er merkbart - ift. mine preferanser velger jeg det bort. Quote
Lars-Erik Posted September 25, 2023 Posted September 25, 2023 baronKanon skrev (10 timer siden): Onyx finner du hos 20-9.no Jeg har DT240 EXP, og det har jeg bygd om til 54T. Det er faktisk nok. Har to andre hjulsett med Onyx og I9, og merker at 54T faktisk er godt nok. Lavere funker nok ikke (Hope Pro 2 Evo f.eks. er for mye klang når man trår til). Onyx er favoritt, bortsett fra at jeg har det på dundrehjulet pga vekt. 6.6 grader er vesentlig bedre enn 10 grader som 36T har, men som ikke-enduro syklist tenker jeg at også dette er litt stusselig i 2023. Det dumme er også at mange ferdigbygde hjul kommer med 36T, f.eks på komplette sykler. (Og så kan man konvertere evt) Quote
Jørgen S. Posted September 25, 2023 Posted September 25, 2023 mega8zero skrev (På 22.9.2023 den 14.52): Jeg har den i9 hydra med J-bend spokes Er flere der ute som har dårlige erfaringer med I9, men det er liksom ikke innafor å snakke høyt om det fordi de er såååå fete. Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet
Jørgen S. Posted September 25, 2023 Posted September 25, 2023 mega8zero skrev (På 22.9.2023 den 2.40): Hei. Planlegger å kjøpe/bygge en chris king boost nav hjulsett men leste litt på nett at det var noen tilfelle som hadde problemer (klankin sound som dette var beskrevet, tørr lageret bak og særlig med microspline boss? Noen som har erfaring/tips? Takk på forhånd Ikke erfaring med microspline. Kjører de "gamle" navene, har 3 år på slike, og etter noen justeringer i starten(etterstramming) av preload som er ganske enkel, så har de fått en service hos verksted... ellers bare virker de. Sti, fokus på nerrover, inkl 3-4 dager i heis-anlegg, tung rytter, selv om jeg kanskje ikke smeller hjula inni mest ting. Er såpass fornøyd at det ble et hjulsett nummer to når lokalsjappe skulle selge ut et slikt til "billig" pris. Eneste ulempe er litt høy vekt, men de nye variantene er et knepp lettere også. 1850g med solid karbonfelg på 490g. Håper bare det ikke kommer noen ny standard på mange år, så de kan leve og leve lenge i mitt eie. 1 Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet
LarsB Posted September 25, 2023 Posted September 25, 2023 Etter å ha tittet på King innmat som er rundt 20 år gammel i @Oles mørke dogstarkjeller er jeg ikke redd for at King ikke holder. Det ble faktisk et hjulsett med Kingnav nå nettopp. Snakkes om en tjuge..... LarsB 2 Quote
Jørgen S. Posted September 25, 2023 Posted September 25, 2023 LarsB skrev (36 minutter siden): Etter å ha tittet på King innmat som er rundt 20 år gammel i @Oles mørke dogstarkjeller er jeg ikke redd for at King ikke holder. Det ble faktisk et hjulsett med Kingnav nå nettopp. Snakkes om en tjuge..... LarsB Aldri en ratchet som må byttes, ikke en pale som mister grep. Des hardere du tråkker des bedre "sitter" det. Skal jeg angre på at jeg venta 20 år før jeg kjøpte? Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet
Jørgen H. Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Jørgen S. skrev (På 25.9.2023 den 9.20): Er flere der ute som har dårlige erfaringer med I9, men det er liksom ikke innafor å snakke høyt om det fordi de er såååå fete. Har også et par sykkelkompiser med Hydranav der lagrene blir modne for utskiftning i løpet av en sesong. Nevnte sykkelkompiser "avbefaler" i alle fall Hydra høylytt i sin omgangskrets. Men den norske distributøren "har ikke fått tilbakemelding på at lagrene ryker fort", men de er vel som du sier for fete til at folk og distributøren bryr seg. Quote
Ole Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 En av de aller beste tingene man kan gjøre for å få baknavet til å vare lengre, er å sørge for å bruke en stikkakse som er 12mm hele veien. Da får navets aksling støtte av stikkaksen og det blir mye mindre fleks, og dermed mindre belastning på både drivmekanisme og lagre. Spesielt palenav er følsomme for fleks, samt den nye DT EXP-mekanismen. Ole. 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.