Gå til innhold

Chris King boost nav


Anbefalte innlegg

Fordi jeg er lei av akslingsen til i9 som knekker, hatt 2 paler som ble ødelagt. Har dt 240 og 350 som jeg er fornøyd med. Hope pro 4 som jeg bruker ved dårlig vær. Men jeg vil prøve chris king. Det er jo rolls royce i nav verden. Så vidt jeg vet så trenger bare torx 10 på de nye versjon for servis og krever ikke overhaling sp ofte som de andre navene på markedet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hører fra Angry Bikemechanic at de også går i stykker. Mange nav leveres med for lite fett og det fører til oksidasjon på akslingen. 
 

Du har jo masse kostbart sykkelutstyr baronen. Er et verktøy til 2-3k noe å snakke om i det lange løp? For meg er det iallefall en dråpe i havet, og jeg er butikkansatt med dårlig inntekt. Om man ikke vil kjøpe selv, kan man låne. Jeg kjenner mange som har dette verktøyet og det er heller ikke et verktøy man må bruke hvert år. 
 

Men til trådstarter. Jeg har et slikt nav med MS boss og har ikke opplevd noen problemer. Men mitt hjul har kun gått noen tusen km på sti. På elsykkel hovedsakelig.

Endret av Chalshus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (9 timer siden):

Har du prøvd å klage litt til i9 ? Jeg har samme nav og har ikke hatt noen problemer (enda) men de har bare gått 55 mil på sti i år.

Hatt i9 siden 2019 og har så langt heller ikke opplevd problemer. Har både Hydra, 1:1 og Torch og mer enn 6.000 km til sammen på sti. 1:1 står endog på en elsykkel og 1:1 er temmelig lik Hydra, bare litt færre inngrepspunkter. Opplever at det er god kvalitet, men de må vedlikeholdes. Torch trenger relativt hyppig lager-skifte, de to andre er bedre der, og så må det smøres etter preferanse (lite lyd/mye lyd og ditto påvirkning på hvor ofte en må gjenta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på 4sesong med mine Chris King nav, og de har vært super solide. En ringdrive og lager service i sesongen og foreløpig ikke behov for full service med demontering. 

Har også Onyx nav og de er helt rå! Momentant innslag er veldig gøy på teknisk sti. Også er det merkbart lavere rullemotstand. 

Endret av MarSan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (9 timer siden):

Opplever at det er god kvalitet, men de må vedlikeholdes. Torch trenger relativt hyppig lager-skifte,

Hyppig lagerskifte høres ikke ut som bra kvalitet i mine ører. 

Mitt inntrykk av i9 er ikke veldig positivt. Hadde et hjulsett for en 3-4 år siden der det ble slark etter 3 mnd. tid. Har også en kompis som selger sykler som kommer med i9 og han er ikke imponert, hverken av lager eller akslinger som ryker. Legg til ALT for høy lyd også 😄

Et nav har jo liksom ikke så mange funksjoner, det skal egentlig bare rulle og bosset skal gripe. Eneste grunnen til å kjøpe noe annet en DT 350 er vel egentlig jåleri (dvs farge) og evt. vekt om man er ww.

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (2 timer siden):

Hyppig lagerskifte høres ikke ut som bra kvalitet i mine ører. 

Mitt inntrykk av i9 er ikke veldig positivt. Hadde et hjulsett for en 3-4 år siden der det ble slark etter 3 mnd. tid. Har også en kompis som selger sykler som kommer med i9 og han er ikke imponert, hverken av lager eller akslinger som ryker. Legg til ALT for høy lyd også 😄

Et nav har jo liksom ikke så mange funksjoner, det skal egentlig bare rulle og bosset skal gripe. Eneste grunnen til å kjøpe noe annet en DT 350 er vel egentlig jåleri (dvs farge) og evt. vekt om man er ww.

Med «hyppig» mener jeg to skifter på 4,5 år på Torch som er den eldste varianten. Hydra og 1:1 varer lengre. Lyden justerer man med smøremidler og fett vs olje. 
 

DT nav er elendige på inngrepspunkter, det er mer enn nok grunn til ikke å kjøpe. EXP serien hadde betydelige kvalitetsproblemer i starten.  Så kan du jo prøve å fjerne ratchet ringen, det er ikke lett, så der får du en grunn til….

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onyx finner du hos 20-9.no

Jeg har DT240 EXP, og det har jeg bygd om til 54T. Det er faktisk nok. Har to andre hjulsett med Onyx og I9, og merker at 54T faktisk er godt nok. Lavere funker nok ikke (Hope Pro 2 Evo f.eks. er for mye klang når man trår til). Onyx er favoritt, bortsett fra at jeg har det på dundrehjulet pga vekt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (1 time siden):

EXP serien hadde betydelige kvalitetsproblemer i starten.  Så kan du jo prøve å fjerne ratchet ringen, det er ikke lett, så der får du en grunn til….

Jau, derfor jeg foreslo 350, som man fortsatt får i gammel versjon. Jeg har vært frem og tilbake på nav med mange og med få inngrepspunkter. Nå kjører jeg dt med 36t ringer og tenker ikke et sekund på dette i bruk. Men ja, enig, ikke velg dt om man vil ha raskt inngrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (9 timer siden):

Jau, derfor jeg foreslo 350, som man fortsatt får i gammel versjon. Jeg har vært frem og tilbake på nav med mange og med få inngrepspunkter. Nå kjører jeg dt med 36t ringer og tenker ikke et sekund på dette i bruk. Men ja, enig, ikke velg dt om man vil ha raskt inngrep. 

Jeg synes 10 grader inngrep som det er på 36T ikke er godt nok. Har et reservehjul som har det, og som jeg har brukt litt i sommer, det er merkbart - ift. mine preferanser velger jeg det bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (10 timer siden):

Onyx finner du hos 20-9.no

Jeg har DT240 EXP, og det har jeg bygd om til 54T. Det er faktisk nok. Har to andre hjulsett med Onyx og I9, og merker at 54T faktisk er godt nok. Lavere funker nok ikke (Hope Pro 2 Evo f.eks. er for mye klang når man trår til). Onyx er favoritt, bortsett fra at jeg har det på dundrehjulet pga vekt. 

6.6 grader er vesentlig bedre enn 10 grader som 36T har, men som ikke-enduro syklist tenker jeg at også dette er litt stusselig i 2023. Det dumme er også at mange ferdigbygde hjul kommer med 36T, f.eks på komplette sykler. (Og så kan man konvertere evt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mega8zero skrev (På 22.9.2023 den 2.40):

Hei. Planlegger å kjøpe/bygge en chris king boost nav hjulsett men leste litt på nett at det var noen tilfelle som hadde problemer (klankin sound som dette var beskrevet, tørr lageret bak og særlig med microspline boss? Noen som har erfaring/tips? Takk på forhånd

Ikke erfaring med microspline.
Kjører de "gamle" navene, har 3 år på slike, og etter noen justeringer i starten(etterstramming) av preload som er ganske enkel, så har de fått en service hos verksted... ellers bare virker de.
Sti, fokus på nerrover, inkl 3-4 dager i heis-anlegg, tung rytter, selv om jeg kanskje ikke smeller hjula inni mest ting.

Er såpass fornøyd at det ble et hjulsett nummer to når lokalsjappe skulle selge ut et slikt til "billig" pris.

Eneste ulempe er litt høy vekt, men de nye variantene er et knepp lettere også.
1850g med solid karbonfelg på 490g.

Håper bare det ikke kommer noen ny standard på mange år, så de kan leve og leve lenge i mitt eie.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (36 minutter siden):

Etter å ha tittet på King innmat som er rundt 20 år gammel i @Oles mørke dogstarkjeller er jeg ikke redd for at King ikke holder.
Det ble faktisk et hjulsett med Kingnav nå nettopp. 
Snakkes om en tjuge.....


LarsB

Aldri en ratchet som må byttes, ikke en pale som mister grep. Des hardere du tråkker des bedre "sitter" det.

Skal jeg angre på at jeg venta 20 år før jeg kjøpte?

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (På 25.9.2023 den 9.20):

Er flere der ute som har dårlige erfaringer med I9, men det er liksom ikke innafor å snakke høyt om det fordi de er såååå fete.

Har også et par sykkelkompiser med Hydranav der lagrene blir modne for utskiftning i løpet av en sesong. Nevnte sykkelkompiser "avbefaler" i alle fall Hydra høylytt i sin omgangskrets. Men den norske distributøren "har ikke fått tilbakemelding på at lagrene ryker fort", men de er vel som du sier for fete til at folk og distributøren bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de aller beste tingene man kan gjøre for å få baknavet til å vare lengre, er å sørge for å bruke en stikkakse som er 12mm hele veien. Da får navets aksling støtte av stikkaksen og det blir mye mindre fleks, og dermed mindre belastning på både drivmekanisme og lagre. Spesielt palenav er følsomme for fleks, samt den nye DT EXP-mekanismen.

 

 

 

Ole.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...