Gå til innhold

Har man behov for flere skalljakker?


Anbefalte innlegg

Har kommet i en situasjon hvor jeg plutselig har 2 stk flunka nye skalljakker. Jakke nr 1 var "gratis" pga garanti av gammel jakke, mens jakke nr 2 ble bestilt på et godt tilbud (2k) "i tilfelle" garantien ikke gikk igjennom eller det tok uforholdsmessig lang tid. Begge er av typen Gore-tex pro, så jakkene er nok like holdbare. Forskjellen er at den ene jakken er "for klatring" og den andre er "for skikjøring" (den har f eks snøskjørt og håndgamasjer), den for skikjøring er er også egentlig en størrelse for stor for meg, men siden det er en vinterjakke så ser den fortsatt bra ut med "nok lag". Jakken for klatring er smalere i passformen og passer meg bedre om jeg bare skal ut å gå en tur eller en tur i butikken i regnet. Jakke nr to er romsligere og har dermed bedre plass til lag, selv om jeg får plass til både genser og relativt tykk dunjakke i jakke nr 1 også (dog så ser jeg da litt oppblåst ut), jakke nr to er også litt lengre, så om man skal ut i ruskvær med små barn blir man ikke nødvendigvis bløt i rompa om man setter seg ned, uten å måtte ha på seg skallbukse. Jeg kommer uansett til å beholde jakke nr 1 som en allaround skalljakke.  Siden passformen på jakke nr 2 er i det største laget for å bare gå med genser, vil jeg ikke beholde den som "eneste" jakken.

Spørsmålet er; Har jeg behov for jakke nr 2? Vinterjakken jeg har har passert 15 år, og trenger egentlig utskiftning, så jeg vurderer å beholde jakke nr 2 som en vinterjakke, men da i bruk med flere lag, den forrige vinterjakken var en gore-tex isolert jakke. Men jeg kan jo nesten like gjerne bruke jakke nr 1 til det samme, dog så vil kanskje levetiden på jakkene utvides dersom jeg har to stk jeg bytter på?

Hva tenker dere? Og ja - Dette er et luksusproblem som egentlig er ganske tullete 😅

Endret av dtd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Jeg har har flere skalljakker til hverdagsbruk, friluftsliv, terrengsykling og landeveissykling, dvs. fire skalljakker. Den til friluftsliv er av slitesterk Gore tex, hverdagsbruksjakka er en enkel Helly-Hansen. Til sykling er det Gore tex med ulike snitt. 

 

Til ditt spørsmål vil jeg vel si at kjører du mye ski og klatrer, behold begge. Hvis ikke, er det kanskje greit å beholde en. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall avhenger vel av hvike spesifikke aktiviteter en driver med. 
Skalljakker er ofte kostbare og varer lenge hvis en tar eller kan ta vare på dem. Og det siste skapte noe irritasjon, at ta vare på ikke er så enkelt som enkelte produsenter annonserer det er. Ringte Bergans da jeg leste om Bergans reparasjons-bil som kjørte rundt. Sendte vedlagte bilde til dem og spurte hva det ville koste å skifte tapen. De ba om modellnr. og beskjeden var da kort og klar. Modellen er utgått og de kan ikke erstatte tapen. 
Hvis det er slik at så og si årlige modellenringer medfører utgått-status på tidligere modeller og dermed ikke kan repareres blir reparasjon og med det lang levetid redusert.

Tapen på bildet er 10mm så hvis noen har tips hvor en kan få tak i slik tape hører jeg gjerne om det slik at jeg kan reparere selv. Slik tape skal vel strykes på med en viss varme og jeg har faktisk en lite "strykejern" i omtrent samme bredde som bør kunne brukes til det.


image.png.afbdb804c71dd2a0873a1b8fb0064a90.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Skal ikke påstå at jeg driver veldig mye med klatring eller ski. Men jeg tenker at «klatrekakka» blir en allarounder til friluftsliv og «hverdags» ved behov. Så blir den andre jakken ypperlig til alt av vinteraktiviteter. Tipper det blir mer alpint fremover når barna vokser litt 🙂 

Jeg har med andre ord bestemt meg for å beholde begge jakkene 🙂 

Trist å høre med bergans jakken, jeg håper at disse to vil holde lenge og vil kunne repareres  dersom det trengs! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramla nylig innom en podcast med en av fyrene i Outdoor Research, hvor temaet var utfasing av teflon/ fluorforbindelser som lå blir gjennomført i eu og usa. Han var ærlig på at de pr nå ikke har fullgode alternativer men sa han forventer det finnes i løpet av noen år. 
kort og godt, de to jakkene du har der er nok veldig mye «bedre» enn de du kan få kjøpt i butikk i perioden 2024-2026. 
behold dem begge og bruk dem 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det avklart, og jeg kupper tråden: 

Er det noen som vet om skalljakker som er Slimfit i livet, men som har lange ermer?

De fleste skalljakker er bygd for korte menn med stor mage (eller mye klær). JEg er 190 og har 2 meter vingespenn. En "hverdagsskalljakke" kunne være smal i fra bryst il midje, men ha lange ermer. Finnes slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (43 minutter siden):

Da var det avklart, og jeg kupper tråden: 

Er det noen som vet om skalljakker som er Slimfit i livet, men som har lange ermer?

De fleste skalljakker er bygd for korte menn med stor mage (eller mye klær). JEg er 190 og har 2 meter vingespenn. En "hverdagsskalljakke" kunne være smal i fra bryst il midje, men ha lange ermer. Finnes slikt?

Har du prøvd Norrøna sine jakker? Har inntrykket av at de har lange armer, er selv 185 men nesten 2m vingespenn 😬 Du finner de ofte på Norrøna sin outlet til halv pris om du er litt tålmodig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (20 timer siden):

Ringte Bergans da jeg leste om Bergans reparasjons-bil som kjørte rundt. Sendte vedlagte bilde til dem og spurte hva det ville koste å skifte tapen. De ba om modellnr. og beskjeden var da kort og klar. Modellen er utgått og de kan ikke erstatte tapen. 
Hvis det er slik at så og si årlige modellenringer medfører utgått-status på tidligere modeller og dermed ikke kan repareres blir reparasjon og med det lang levetid redusert.

Benytter muligheten til å dele erfaringen min med Arc'teryx, som ga meg en av de beste kundeopplevelsene jeg har opplevd.

I januar 2014 kjøpte jeg en Rush-jakke på tilbud til 1999,- (synes å huske at Fjellsport hadde et ganske legendarisk januarsalg det året). Den ble brukt til alt fra friluft og fisking til trening og hverdags. Til slutt løsnet limet fra snøfangeren, men jeg fortsatte å bruke den ettersom dette ikke betydde noe i praksis. I slutten av 2020, nesten syv år etter jakken ble kjøpt, sendte jeg en henvendelse til Arc'teryx og lurte på om noe kunne gjøres med snøfangeren. Jeg tror det var for å teste hvor god garantien deres var ettersom jeg nettopp hadde lest om en annen som hadde fått ordnet noe gammelt utstyr på garanti. Jeg fikk beskjed om å sende inn jakken med påfølgende konklusjon at det ikke var mulig å reparere problemet, men at jeg skulle få ny jakke på garantien. Så da var det bare å plukke seg en modell i samme prisklasse. Cassiar passet best til mitt bruk så jeg valgte den. Veil. pris var da 6999,- som var 5k mer enn det jeg betalte opprinnelig for den nesten syv år gamle jakken jeg fikk erstattet (veil. pris på denne var langt høyere da og er enda høyere i dag).

Jeg forventer egentlig ikke et slikt servicenivå (etter garantiperioden), men når jeg får det så får produsenten en kunde for livet i meg. Bare synd at jakkene deres holder så lenge for det blir en stund til behovet for ny skalljakke melder seg igjen. Men som flere er inne på her så er det jo faktisk nyttig med flere.

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (29 minutter siden):

Benytter muligheten til å dele erfaringen min med Arc'teryx, som ga meg en av de beste kundeopplevelsene jeg har opplevd.

I januar 2014 kjøpte jeg en Rush-jakke på tilbud til 1999,- (synes å huske at Fjellsport hadde et ganske legendarisk januarsalg det året). Den ble brukt til alt fra friluft og fisking til trening og hverdags. Til slutt løsnet limet fra snøfangeren, men jeg fortsatte å bruke den ettersom dette ikke betydde noe i praksis. I slutten av 2020, nesten syv år etter jakken ble kjøpt, sendte jeg en henvendelse til Arc'teryx og lurte på om noe kunne gjøres med snøfangeren. Jeg tror det var for å teste hvor god garantien deres var ettersom jeg nettopp hadde lest om en annen som hadde fått ordnet noe gammelt utstyr på garanti. Jeg fikk beskjed om å sende inn jakken med påfølgende konklusjon at det ikke var mulig å reparere problemet, men at jeg skulle få ny jakke på garantien. Så da var det bare å plukke seg en modell i samme prisklasse. Cassiar passet best til mitt bruk så jeg valgte den. Veil. pris var da 6999,- som var 5k mer enn det jeg betalte opprinnelig for den nesten syv år gamle jakken jeg fikk erstattet (veil. pris på denne var langt høyere da og er enda høyere i dag).

Jeg forventer egentlig ikke et slikt servicenivå (etter garantiperioden), men når jeg får det så får produsenten en kunde for livet i meg. Bare synd at jakkene deres holder så lenge for det blir en stund til behovet for ny skalljakke melder seg igjen. Men som flere er inne på her så er det jo faktisk nyttig med flere.

Har lest at Arcteryx har vært legendariske på kundeservice og garanti frem til ca 20/21/22. Frem til da så reklamerte de med «livstidsgaranti» osv osv, men ut i fra flere poster på blant annet Reddit så har de, spesielt i Europa avvist flere reklamasjoner og begrenset «livstidsgaranti» reklamen kraftig. Visstnok har også kvaliteten sunket betraktelig. Jeg hadde selv en Beta SV jakke som var ganske pent brukt og vasket/vedlikeholdt etter anbefalinger, kjøpt i 2019, hvor limet bare løsnet masse steder og lagene gikk i fra hverandre. Gikk heldigvis på garanti for min del da, så fikk penger tilbake eller tilsvarende jakke. Men butikken sa at de ikke kunne garantere at det ble en garantisak og jakken måtte sendes inn til arcteryx i 6 uker elns. Så det gjorde at jeg nå skal prøve en ny jakke i håp om bedre kvalitet. 

Endret av dtd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regnet nesten med at de hadde eller skulle endre seg, for det servicenivået er ikke bærekraftig.

Egentlig ønsker man jo å unngå kontakt med produsenten i forbindelse med service for det vil jo i så fall bety at noe er galt med produktet. Ideelt sett er produktet så bra at man slipper å forholde seg til hvilket servicenivå produsenten leverer. I Norge er vi jo også ganske beskyttet gjennom loven og hvem som selger et produkt er kanskje minst like viktig som hvem som produserer det.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det ikke selv, men mener å ha hørt at Arcteryx holdt lenge på produksjon i europa, men har flyttet den til asia. Kan jo ha noe å si for både opplevd kvalitet og garanti(om de vet jakkene ikke holder like lenge vil de neppe garantere for det heller). Dette har vel skjedd med ganske mange produsenter opp igjennom tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilsvarende gode kundeopplevelser med Norrøna, nye plagg uten spørsmål ved feil i lamineringer etc. Fått både jakke og bukse som ikke fungerte som de skulle (to ganger), og fått tilsendt nye. Vel og bra at de gir nye, men kjedelig at de ryker så fort. Norrøna-kvaliteten er ikke hva den engang var den heller, når en jaktbukse knapt holder en sesong, så hjelper det ikke å få ny hver gang.. Nå har jeg gått over til Kuiu (jaktrelatert, men funker til mye annet også), og går ikke tilbake 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...