Gå til innhold

Beste dempertuneren i Norge?


Anbefalte innlegg

baronKanon skrev (5 timer siden):

Hvis man skal tune dempere skikkelig skikkelig uten å gjette, må man måle og beregne. Er det noen av disse som gjør det? 

Jeg tenker ikke at man nødvendigvis må måle og beregne - man kan også forstå hvordan en demper funker, og justere og føle seg fram til noe man liker. 

Men enig i at det krever en systematisk framgangsmåte, som f.eks. en tanke om hva man vil ha mer og mindre av, en referansesti hvor man kan føle/måle resultatene, tålmodighet, ordforråd for demperoppførsel, følelser med sykkelen..

Jeg har tidligere vært i kontakt med denne karen for demperservice tidligere. Vi diskuterte også demper"tuning" (hva er det på norsk, demperinnstilling?) - jeg tror han kan bistå med mer enn de fleste sykkelverksteder, hvertfall.

Endret av Pludrepapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 12.10.2023 den 22.27):

Ikke meg bekjent. Det er noe som krever erfaring og en del utstyr, og det er dyrt med sånt i et knøttlite marked som Norge.

Om man skulle se utenfor landets grenser, hva er det som gjelder for tiden? Er Push fortsatt kult?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange. Push tuner ikke lenger. Tftuned, sprung suspension j-tech, stendec i UK, flere i Tyskland. Rulezman i Italia, selv om han er ganske selvgod og bestemt (og kommer med en del direkte farlige anbefalinger utenom dempere). Shockcraft i New Zealand har jeg kjøpt selvtuning til Mezzer Pro fra. Vorsprung suspension har noen steder som kan tune, og har strenge retningslinjer for hvem som får lov til å tune for dem. Snakket med Alex Wellington hos Sport Lodgen i Trysil, som snakket med Vorsprung, men som måtte ha tuning som egen virksomhet for å få lov eller noe. 

Det jeg mener er at ja, det er mange som er gode på å skru, men å tune er mer enn å skru på innstillinger. Da må man inn og se på shimstack etc, spør du meg. Og det kan man ikke bare gjette på, med mindre man har jævlig god kunnskap om hvordan demperne går. Flere har mulighet til å få standard variasjoner av tunes fra leverandør, og leverer det, med støtte fra leverandør. 

Å få hjelp til å justere dempere er dog veldig god hjelp som de fleste drar nytte av.

Jeg har lest mye demperteori, og ser på bakgrunn av det at det krever en del kunnskap for å treffe uten å gjette. Jeg har i hvert fall ikke nok ballast til kunne styre med sånn, til tross for ekstrem interesse for emnet. 

Endret av baronKanon
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avalanchedownhillracing.com er gode på dempere. De tuner ikke, de river ut hele demperinnmaten og setter inn sin egen. Jeg har brukt dem flere ganger og har fått fra veldig bra til magisk bra dempere tilbake. Du må enten sende demperne til dem for service, eller til et lokalt MX-verksted (de bruker såvidt jeg vet MX-deler), så service blir litt dyrt.

Sist jeg brukte dem så anbefalte han ikke å bruke demperen jeg hadde som utgangspunkt for ombygging, den hadde for mye begrensninger mente han. I stedet kjøpte jeg en billig Marz-demper fra ham som han bygde om.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte innmat fra Avalance til en RS Boxxer for en del år tilbake. Sendte en inngående beskrivelse av terreng og preferanser, og de satte opp demperen etter det jeg skrev. Så var det bare å rive ut RS-demperen og putte inn Avalanche sin. Plug and play, egentlig, bortsett fra litt trøbbel med toleransene til RS. Resultatet var helt fenomenalt bra. 

Hadde glatt gjort det en gang til hvis jeg ikke fant den demperkarakteristikken jeg var ute etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (6 minutter siden):

Jeg tror den personen som er nærmest å være "tuner", er Robert Schistad i Bergen. Men tviler på at han gjør slike oppdrag lenger. 

Hadde tenkt å nevne Robert, da jeg vet han hadde en økt med utforlandslaget for lenge siden der de kjørte datalogging. Instagrammen hans har lite (ikke) slikt om dagen.

Skulle gjerne hatt kunnskap til å drive med sånt, ass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...