Jump to content

Nye vinterdekk


Recommended Posts

Etter 5 års eierskap er det på tide med nye vinterdekk. I og med at jeg er bosatt i Stavanger med veldig lite vinter er ikke dette jeg har tenkt å bruke masse penger på, men skal heller ikke kjipe meg ut.

Bilen brukes forholdsvis lite i det daglige, og det er snakk om ca. to langturer til vinterstrøk ila en sesong (nyttår og påske).

Jeg tenker dekk til 1500-1700kr, hva skal man velge? Tenkte lenge på byttdekk.com men etter å ha lest reviews så styrer jeg unna de.

 

Piggfritt, vel og merke!

Edited by pharynx
Link to comment
Share on other sites

I den dimensjonen må du vel se på dekk i budsjettklassen, ikke premium dekk. Jeg ville sett på tester fra feks NAF/Motor og vurdert det dekket som gjør det best i de føreforholdene du blir å kjøre i. Ikke alltid «testvinneren» er god på ditt føre. Har sett flere ganger at premiumdekk som vinner testen feks er dårlige på våt asfalt, men veldig bra på sne. Da er ikke de førstevalget i Osloområdet her hvor vi stort sett kjører på våte saltede veier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler! Naf/motor prioriterer egenskaper på snø og is i sine tester, så testvinner der er ikke nødvendigvis best på Nord-Jæren. I Stavanger er vel 97% av kjøringen med plussgrader og våt asfalt.. I praksis er vel et sommerdekk best de fleste dager iløpet av en Stavangervinter, men det kan man ikke gamble på.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eller velg mer kontinentale vinterdekk. Typisk rimeligere enn nordiske vinterdekk. Eneste ulempen kan være grep på is, som man har mindre av i resten av Europa enn i Norden. På snø og fuktig vei er det liten forskjell. Dekkene vil ofte være stivere og derfor bedre på tørr asfalt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å redegjøre for hvor mine penger sist gikk: Kjøpte selv Hankook winter i-cept RS3 i 225/55-17 januar til vår BMW 520d touring (bakhjulstrekkk), men siden vi bor i München og kjører lite bratte hytteveier vinterstid er kanskje ikke behovet helt det samme som om vi hadde bodd i Norge. De fungerer bra på våt motorvei(viktig!), på snødekket vei og gir et generelt bra inntrykk. De er også stabile på tørr vei som faktisk er ganske viktig for vårt bruksmønster. Hadde hatt null betenkeligheter med å bruke disse i Norge, da de er garantert bedre enn eksempelvis fire år gamle, feillagrede testvinnere fra Nokian - selv på is. Pris var vel 120eur per hjørne pluss montering. 
 

Dog natt og dag på sommerføre mot sommerdekkene: Michelin PS5. De er i en helt annen klasse når man kjører litt fortere. Som jo egentlig bare synliggjør at dekkjøp til bil er som til sykkel; å et kompromiss mellom ønskede egenskaper.

Edited by Supermann
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...