Jump to content

Nye Canyon Grail


OleF

Recommended Posts

Nye Grail er her, virker lovende i følge Youtubere og nå uten hoverbar. Startpris på 32.799,- og selvsagt ikke på lager før til jul i L\M.

Hva syntes forumet? vert og vurdere som gravel sykkel til 2024 sessongen? Frister hvertfall utseende messig mer en første utgaven.

https://www.canyon.com/no-no/gravel-bikes/performance/grail-generation-2/#section-product-grid

 

Edited by OleF
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke greia med singel drev foran (og de oppgir ikke engang antall tenner på drevet), men jeg tråkker vel for tregt, har 46/33 krank og syns allerede det er for lett.
Tipper det er 42T som  går ytterligere 10% ned (og tilsvarende opp i frekvens). Undres også på hvorfor man trenger lettere gir enn 1:1, på slikt passer vel uansett terrengsykkel bedre? Canyon er for øvrig ikke alene om dette, virker være almen sjukdom.

Edited by loki
Link to comment
Share on other sites

OleF skrev (14 timer siden):

Nye Grail er her, virker lovende i følge Youtubere og nå uten hoverbar. Startpris på 32.799,- og selvsagt ikke på lager før til jul i L\M.

Modellen du refererer til er på på lager i M og L, flere av de andre også som er det. 

loki skrev (14 timer siden):

Skjønner ikke greia med singel drev foran (og de oppgir ikke engang antall tenner på drevet), men jeg tråkker vel for tregt, har 46/33 krank og syns allerede det er for lett.
Tipper det er 42T som  går ytterligere 10% ned (og tilsvarende opp i frekvens). Undres også på hvorfor man trenger lettere gir enn 1:1, på slikt passer vel uansett terrengsykkel bedre? Canyon er for øvrig ikke alene om dette, virker være almen sjukdom.

De oppgir antall tenner på drevet, og har noen modeller med 2-delt også, så da kan man jo fint velge.

Link to comment
Share on other sites

loki skrev (14 timer siden):

Skjønner ikke greia med singel drev foran (og de oppgir ikke engang antall tenner på drevet), men jeg tråkker vel for tregt, har 46/33 krank og syns allerede det er for lett.
Tipper det er 42T som  går ytterligere 10% ned (og tilsvarende opp i frekvens). Undres også på hvorfor man trenger lettere gir enn 1:1, på slikt passer vel uansett terrengsykkel bedre? Canyon er for øvrig ikke alene om dette, virker være almen sjukdom.

Alle syklene med 1 krankdrev har 10-44 eller 10-45 kassett , så de henter inn 10% i den nedre delen i forhold til de fleste sykler med 2 krankdrev. Hvis du ikke trenger lettere enn 1:1 vil det gå fortere enn ditt nåværende oppsett. (jeg har gjettet på at du har 11 som minste på kassetten)

Link to comment
Share on other sites

loki skrev (På 13.10.2023 den 20.59):

Skjønner ikke greia med singel drev foran (og de oppgir ikke engang antall tenner på drevet), men jeg tråkker vel for tregt, har 46/33 krank og syns allerede det er for lett.
Tipper det er 42T som  går ytterligere 10% ned (og tilsvarende opp i frekvens). Undres også på hvorfor man trenger lettere gir enn 1:1, på slikt passer vel uansett terrengsykkel bedre? Canyon er for øvrig ikke alene om dette, virker være almen sjukdom.

Til info: selv flere av proffene brukte lettere gir enn 1:1 i gravel-vm. Mohoric klatret sistebakken på 34/34. 
Keegan Swenson kjørte 48/52 som letteste gir. Klatret siste bakken på 48/48. 
I tillegg kommer de gangene man sykler med bagasje eller ønsker å ta det rolig. Jeg sykler Smalstrømsbakken på 33/36 på halvrolige turer. Setter pris på det giret da. Hadde jeg ikke brukt grussykkelen som racer også hadde jeg foretrukket 43/30-krank evt 46 foran og 10-52 bak. 
 

Bortsett fra noe høy stack og evt utfordringer med å få smalere styre og lengre stem, ser nye Grail fin ut. SLX-versjonene er veldig dyre. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

For tiden i utdanningspermisjon.


Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.
 

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

Link to comment
Share on other sites

loki skrev (På 13.10.2023 den 20.59):

Skjønner ikke greia med singel drev foran (og de oppgir ikke engang antall tenner på drevet), men jeg tråkker vel for tregt, har 46/33 krank og syns allerede det er for lett.
Tipper det er 42T som  går ytterligere 10% ned (og tilsvarende opp i frekvens). Undres også på hvorfor man trenger lettere gir enn 1:1, på slikt passer vel uansett terrengsykkel bedre? Canyon er for øvrig ikke alene om dette, virker være almen sjukdom.

Ryttervekt påvirker også hvor lette gir man trenger. Jeg kjører 42/42 selv som letteste på min, men legg 10kg i sekken så hadde jeg garantert satt pris på en annen utveksling i bakkene.  

Link to comment
Share on other sites

Freddy Ovett, sønnen til 80-tallshelten på mellomdistanseløping Steve Ovett er gravelproff. 
Her er hans gir opp den første av de fire siste bakkene i VM. 48/52? 

IMG_7040.png

Edited by SykkelØyvind
  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

For tiden i utdanningspermisjon.


Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.
 

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...