Gå til innhold

Styrkeprøven, ny løype og nye regler.


Anbefalte innlegg

 Sogn CK har vel satt seg i en kjip posisjon nå hvis de ikke får pengene, men allikevel må gjennomføre.  Kanskje unødvendig at de skulle være så hard på å ta tilbake arrangementet så tidlig i prosessen. 

Sogn CK tok en risiko på dette og må nok betale dyrt i tid og krefter for å arrangere uten å få midlene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter litt sentrum/provinsen av den tilbakebetalingsnekten, men ikke legg for mye i det. Er nok mest uthalingstaktikk. Pengene  skal jeg tippe er blåst av Styrkeprøven AS allerede, og de fire klubbene har selvfølgelig like lite lyst til å sitte med Svarteper som Sogn CK har. 
 

Sogn CK trenger ikke arrangere rittet i år. Det er Styrkeprøven AS som sitter på pengene som skulle gå til gjennomføring, en gjennomføring de ikke er i stand til. 

Endret av Valentino

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Gruskverner said:

Ja - kort fortalt så gikk de "motvillig" med på å innlemme rittene til "Norsk Sykkelrittforening" inn i NCF sin terminliste, med tilhørende avtaler om teknisk arrangørklubb for å sikre forsikringsdekning, umiddelbart etterfulgt av en lang sutrepost fra styret i Rye på deres Facebook-side.

BOC/Rye/Follo/Hero stemte imidlertid ned forslaget om å etterkomme Sogn CK sitt krav om å få utbetalt den drøye millionen med startkontingenter for JR som Styrkeprøven AS tviholder på selv om de ikke skal arrangere rittet, så for min del er det fortsatt helt uaktuelt å delta i noen form for arrangementer i regi av disse fire klubbene.

De stemte ikke motvillig inn for å få Styrkeprøven inn på NCF sine ritt. Det ble stemt, og avgjort at det skulle inn på lista igjen. 

Er vel bare 2ritt (av hvor mange??) hos de 4 klubbene som ikke står på NCF sin terminlista idag. Å boikotte de vil bare si mindre lisensinntekter for NCF. Men, jeg tror ikke det er veldig mange som boikotter ritt fra BOC/Rye/Follo/Hero basert på dette. Folk som er interessert i konkurranser og ritt sykler nok uansett.

"Sutrepost" 😆 Det er nok øynene som leser.. Ser ut som Rye bare driver med litt saksopplysning. Du kan jo telle det du kaller sutreposter fra NCF (eks-presidenten feks) og deres tilhengere.

Tror vurderingene til @Valentino er ganske spot on hva angåer pengene og Sogn. Man får nå se om NCF nå fortsetter å støtte Sogn videre med gjennomføring, nå som de har støttet de inn i konflikten.

Videre kan man se at @Alpers fortsetter med noen feil og veldig skeiv framstilling i sin siste artikkel som kom ut idag. Landevei har blitt mer og mer en farse, og at de er sponset av NCF er ganske så tydelig. Toppet med VG-journalistikk har det blitt mindre og mindre appetittlig enn det var før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvin skrev (6 timer siden):

Skal Styrkeprøven holde igjen startkontigenter for et ritt de ikke skal arrangere? Er det engang lov?

Styrkeprøven har fremmet et erstatningskrav mot Sogn CK, som er større enn beløpet de de holder tilbake i innbetalte startavgifter, lol... Dersom det skulle være noen tvil om hvorvidt dette er folk som bare prøver å få til sykkelritt, eller er noen grinete kranglefanter, burde den handlingen gi en pekepinn.

Jeg siterer innlegget til Rye under angående at de rullet Styrkeprøven inn i NCF igjen. Merk at de ikke nevner JR med et ord, ei heller at det nå plutselig ikke var noe problem å bruke NCF lisens/Gjensidige-forsikringen likevel, som de tidligere har brukt som et påskudd for krumspringene sine med alternative rittreglement og utøverforsikringer

Sitat

Eier NCF sykkelfellesskapet?
I kveld har Sportsklubben Rye stemt for at Styrkeprøven skal inn på NCFs terminliste. Vi forventer med dette at vi slipper beskyldninger om regelbrudd og grunnløse trusler om å bli kastet ut av Norges idrettsforbund. Vi har aldri hatt noe ønske om å skape en «alternativ idrettsmodell» eller aktivt tre ut av NCFs «fellesskap». Vårt mål har hele tiden vært at Styrkeprøven faktisk blir arrangert, og kan forbli et fantastisk sykkelritt samt treningsmål for veldig mange syklister.
I denne prosessen synes vi at NCF har valgt meget tung skyts mot grasrota i norsk sykkelsport. Det har blitt skrevet og sagt mye fra NCF som vi ikke kjenner oss igjen i, og vi har følgelig et behov for å komme med noen presiseringer.
Styrkeprøven AS er et ideelt selskap som eies av åtte sykkelklubber. Alt av et eventuelt overskudd hadde gått uavkortet tilbake til eierklubbene. Klubbene har ingen store administrasjonskostnader, dyre leieavtaler eller advokatutgifter. Derfor ville pengene gått til å skape mer sykkelaktivitet, noe som igjen gagner sykkelfellesskapet. Om det samme kan sies med økonomiske midler som går direkte tilbake til NCF er vel heller usikkert.
Sportsklubben Rye er et idrettslag underlagt NIFs og NCFs regelverk. Det har blitt hevdet at vi kunne komme til å bryte dette regelverket ved å arrangere ritt som ikke ligger i NCFs terminliste. Det kan vi vanskelig se at stemmer. Idrettens regelverk må tolkes i lys av gjeldende rettspraksis, og i den siste tiden har det blitt avsagt flere sentrale internasjonale rettsavgjørelser på området. Essensen i sakene er at særforbundene ikke kan beskytte sine monopoler på å arrangere offisielle konkurranser ved å vilkårlig straffe klubber eller individuelle deltakere i konkurranser som ikke er arrangert gjennom forbundene. Med andre ord hadde trolig ikke NCFs trusler om sanksjoner mot klubber og utøvere holdt vann.
Og hvor konstruktivt er det av NCF å aktivt true sykkelklubber, selve grasrota i norsk sykkelsport? Vi vil minne om at det er klubbene som bidrar med den aktiviteten forbundet så sårt trenger, og trusler fungerer sjelden som motivasjon.
Ett av NCFs argumenter har vært at Antidoping Norge (ADNO) ikke ville ha hatt anledning til å teste utøvere under Styrkeprøvens arrangement hvis rittet hadde blitt arrangert utenfor NCFs terminliste.
Antidoping og antidopingarbeidet i klubben vår prioriteres høyt. Vi har utarbeidet en egen antidopingpolicy og klubben er registrert som et Rent idrettslag. Når det gjelder medlemmer av vår egen klubb og andre sykkelklubber vil disse i utgangspunktet kunne bli testet av Antidoping Norge (ADNO) når som helst, og hvor som helst.
Det er i utgangspunktet riktig at ADNO ikke ville hatt anledning til å teste utøvere under Styrkeprøven uten videre, men det hadde vært fullt mulig å få gjort noe med. ADNO har inngått en rekke avtaler om dopingtesting med organisasjoner og arrangementer utenfor den organiserte idretten. ADNO ville selvsagt kunne ha inngått en slik avtale med Styrkeprøven også.
Avslutningsvis vil vi nevne at et av klubbens mål er å arrangere og få gjennomført et anstendig turritt-tilbud på landeveien. Vi har flere ganger spurt oss hva NCF faktisk bidrar med for å få gjennomført turritt, og det har vært laber eller ingen interesse fra forbundet i årevis. Det kommer stadig flere krav fra politi og vegmyndigheter til rittarrangører, men ingen merkbar drahjelp eller støtte fra NCF. Nå har imidlertid NCF våknet noe så veldig, men det er ikke for å bistå med å få gjennomført turritt, heller det motsatte. Harde fakta er at vi står igjen med et historisk dårlig ritt-tilbud på landeveien. Dette ønsker Sportsklubben Rye å gjøre noe med, og vi håper det nye styret i NCF ønsker det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gruskverner

Det er ikke sånn at det plutselig ikke var noe problem med forsikring lenger. Dette har blitt løst pga to ting:

1) Gjensidige har lagt til en setning i sine vilkår (eller hva det er..). Dette sier ryktene men har ikke åpen informasjon på dette (les mangler direkte bekreftelse fra Gjensidige). 

og

2)En av klubbene har sagt seg villig til å stå som teknisk arrangør.

Hva angår vilje til å arrangere ritt etc så er det ikke det diskusjonen om pengene går på. Her er det @Valentino sier ganske så fornuftig. 

Endret av Arlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Styrkeprøven bekrefter at tillatelsen er trukket tilbake

Styrkeprøven forklarer hvorfor tillatelsen ble trukket tilbake og skylder på en bug i bikemaster for at vaktplanen ikke bare godkjent. De har nå fikset det og sendt anke til Vegdirektoratet.

Om jeg husker riktig var nøyaktig samme feil med vaktlistene en av punktene i politiets evaluering av fjorårets T-O

  • Wow 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli latterlig av SVV hvis det stemmer hva Styrkeprøven sier om årsaken til at tillatelsen er trukket tilbake.

 

Her bør "sykkelnorge" stå samlet og protestere, men dessverre er vel miljøet for splittet til at det vil skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robba skrev (12 timer siden):

Her bør "sykkelnorge" stå samlet og protestere, men dessverre er vel miljøet for splittet til at det vil skje. 

Det var faktisk en markering foran Stortinget i fjor jeg var med på å orge som tok for seg en del rundt dette. Først et sykkeltog med politikere og andre igjennom byen, før man så kom til Eidsvolls plass. Der var det så appeller fra blant annet Styrkeprøven, NCF og Norges Triatlonforbund som alle nevnte hvor vanskelig myndighetene har gjort det å arrangere ritt, hvor negativt det er for folkehelse og miljøene osv.

I tillegg til Syklistforeningen, Naturvernforbundet og andre som snakket litt mer for hverdagssyklister. Så var det politikere til stede, som hørte på og også snakket litt.

Man får nok ikke sinnsykt gjennomslag bare på ett slik arrangement. Men opplevde iaf at de politikerne som kom (som jo da ofte er de mest sykkelvennlige i sine partier) støttet saken, og nyttig å knytte kontakt med disse.

  • Like 5

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere måter å fortelle den historien på - etter mange år med rot i og brudd på vaktplaner, og munnhuggeri mellom vaktsjef og politiets mobile vakter når de påpekte feil under rittet i fjor, varslet myndighetene at tillatelsen ble gitt med forbehold om ekstra streng oppfølging av vaktplan i år og nulltoleranse for feil/mangler/brudd på tidsfrister.

Tillatelsen ble gitt rekordtidlig, tilsynelatende for å gi rom for flere delmål/tidligere tidsfrister i vaktplanleggingen.

Men ja, er enig i at det virker som en overdreven reaksjon isolert sett. Det kunne vært interessant å få innblikk i ev. dialog med politiet frem mot oppdateringen dagen før fristen - Styrkeprøven etterlyste jo selv dette i sitt svar på vilkårene for godkjenningen, samtidig som de kritiserte saksbehandler hos politiet for manglende samarbeidsvilje:

Sitat

 

Statens vegvesen varsler en absolutt siste frist for å ha oppdatert Bikemaster i henhold til politiets beslutning om vakthold datert 10. januar 2024. Dette vil vi ta på største alvor og vi skal legge betydelige ressurser inn på å få oppdatert Bikemaster innen 3. mai 2024.

Vi vil likevel presisere at vi i søknaden vår skrev at det er svært vanskelig å gi gode estimater på forventet antall deltakere. Det ble derfor i søknaden presisert at dersom estimatene var helt feil, ville vi gi særskilt melding til Statens vegvesen og politiet om dette.

Påmeldingen til Styrkeprøven 2024 har heller ikke vært spesiell stor per dags dato. Det innebærer at vi allerede nå kan si at kjøreplanen fra vår søknad i desember 2023 må betydelig revideres.

Vi vil derfor fortløpende gjøre dette frem mot begynnelsen av mai slik at vi hele tiden bruker beste anslag på antall deltakere. Nye kjøreplaner vil bli koordinert mot vakttider i Bikemaster. Vi skal derfor sørge for at både Statens vegvesen og politiet får denne informasjon innen 3. mai.

Vår erfaring er at det ofte foregår en to-veis dialog mellom politi og arrangører om oppdatering av Bikemaster. Denne dialogen foregår kontinuerlig frem mot datoen for arrangementet. Dette skjer for at både politiet og arrangørene skal være helt sikre på at alle vakter, all skilting og risikovurderinger er gjort best mulig. Det har de siste årene vært svært vanskelig å ha en slik dialog med saksbehandler i politiet når det gjelder vårt arrangement.

Styrkeprøven AS vil uansett forsøke å få kommunikasjon med politiet vedrørende oppdateringer av Bikemaster i god tid før 3. mai. Det hadde vært en trygghet for alle involverte parter, men med de samarbeidsproblemer som vi har beskrevet i egne brev er vi per dags dato usikre på om politiet ønsker å bistå med en slik kvalitetssikring. Det kunne derfor vært til stor hjelp om også Statens vegvesen uttrykt et tydelig ønske om at politi og arrangør kunne ha en viss to-veis dialog fram mot arrangementet slik at Bikemaster ble oppdatert på best mulig måte.

 

Det virker uansett ikke enkelt å organisere et så stort/langt ritt, i en relativt befolket/trafikkert trasé/tidsrom. Her er det nok en del enklere for f.eks. JR, som både legger brorparten av rittet til sen kveld/natt, og som med unntak av de siste kilometerne har relativt lite trafikk og veikryss/rundkjøringer på de strekkene som sykles på dagtid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...