Gå til innhold

Er det BMC kaius jeg skal ha?


AtleR

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en "skarp" gravel sykkel som også egner seg godt som landeveissykkel hvis man skulle finne på å ha det litt travelt, feks rundt en innsjø i Sverige.
Vil ha 2 delt AXS denne gangen (Såre enkelt å gjøre om hvis jeg savner enkelheten i 1x12)
Må ha grei plass til 40mm dekk
Mulighet til hev/senk pinne (rundt 27,2)

BMC Kaius ticker av på alt i tillegg til at å se meget bra ut - hvilke andre sykler bør jeg vurdere?
 

  • Like 2

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme leiren. Har er nå en 3T Exploro RaceMax, men vurderer å fornye denne. Enten med en ny Racamax Italia, eller 

BMC Kaius, 

Specialized Crux,

eller Factor Ostro Gravel, 

Canyon Grail kan også funke, kanskje. 

Jeg har brukt Racemax til landevei, ink GøteborgGirot GF, gutteklubb 20k tempo og daglig trening. På grus har den blitt brukt til VM, World Series, Dalsland (rundt en sjø i Sverige) + mange mil i Nordmarka og Gøteborgsskogene. 
 

Kaius er lavere og lengre i front, men har også noe lengre akselavstand og kjedestag. 
 

Factoren er kanskje den råeste racing-gravelsykkelen nå, men svinedyr. 
 

 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (18 timer siden):

Jeg er i samme leiren. Har er nå en 3T Exploro RaceMax, men vurderer å fornye denne. Enten med en ny Racamax Italia, eller 

BMC Kaius, 

Specialized Crux,

eller Factor Ostro Gravel, 

Canyon Grail kan også funke, kanskje. 

Jeg har brukt Racemax til landevei, ink GøteborgGirot GF, gutteklubb 20k tempo og daglig trening. På grus har den blitt brukt til VM, World Series, Dalsland (rundt en sjø i Sverige) + mange mil i Nordmarka og Gøteborgsskogene. 
 

Kaius er lavere og lengre i front, men har også noe lengre akselavstand og kjedestag. 
 

Factoren er kanskje den råeste racing-gravelsykkelen nå, men svinedyr. 
 

 

 

Takker
Ostro og Crux har jeg hatt på lista men Ostro strøk jeg på grunn av pris. crux har jeg av en eller annen grunn ikke lyst på. Men Racemax seiler opp som en god kandidat 🙂
Forøvrig Vättern jeg tenker å sykle rundt 🙂

 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (47 minutter siden):

Takker
Ostro og Crux har jeg hatt på lista men Ostro strøk jeg på grunn av pris. crux har jeg av en eller annen grunn ikke lyst på. Men Racemax seiler opp som en god kandidat 🙂
Forøvrig Vättern jeg tenker å sykle rundt 🙂

 

Skjønte det med Vättern, men kan anbefale Dalsland Gravel også. Går rundt Lelång på grensen mellom Västra Götaland og Värmland, rett over norskegrensa. 
Med Racemax er det lurt å sjekke stack og reach-mål. Den har bransjens korteste gravelgaffel, men ganske høy stack likevel, samt kort reach. Jeg kjører 120mm stem på 56 fra mai/juni. 110 mm fra november til mai. 
Size ned for litt skarpere egenskaper. 
 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Time ADHX er jo dritfeit (+ at Time har godt rykte på kvalitet), men integrert kabling er en deal breaker for meg.

 

Jeg var på utkikk etter samme type sykkel i våres og jeg endte opp med forrige generasjon Stigmata. Den nye, i tillegg til å være ikke-pen, er for grov for meg.

Hadde jeg ikke kjøpt Stigmata hadde jeg nok kjøpt Crux. Pen, ingen rare løsninger bestemt av marketing-folk, lett og kvikk geo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imag skrev (50 minutter siden):

Finnes det norsk forhandler? Importør? Noen som helst?

Time er en del av Rossignol-systemet og deler importør med Felt og Rossignol - altså Rossignol Norge. 

 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Ndreas skrev (På 31.10.2023 den 20.33):

Hva var/er pro/cons'a med racemax'en vil du si?

Sent svar her: 
Pro Racemax: Den føles rask og aero, tight og solid. Landeveisvennlig geometri med middels lang stem. Fungerer bra både med landeveishjul/dekk og gravelhjul/dekk uten å flippe på noen chiper i gaffel, eller bremsefester. Unikt utseende. Overraskende billig. Passelig klaring for 35-38 mm dekk. Underrøret beskytter flasken for sprut. Kvikk og forutsigbar styring. Middels stabil på grusen. UDH. Lett å justere vinkel på setet med enkelt og funksjonelt setepinnehode. God fasong på styret. Fint med kranklager som er gjenget på midten i ikke-gjenget krankhus. Jeg har dog byttet til Coated Ceramic Speed. 

Kontra racemax: kunne ha vært noe lengre og lavere for mer racingvennlig posisjon, med evt et par spacere å gå på. Kunne vært lettere - rammevekt er vel ca 1100 gram. Min veier 8,2 uten pedaler i landeveisoppsett. 8,8 med grushjuld/dekk.
Litt lite klaring mellom underrør og krank fører til at kjedet i noen tilfeller kan gnisse litt - jeg har polstret opp med teip her. 415-rammen som jeg har - nyere modeller har 418-rammer, altså målet på kjedestagene, er for trang bak til reelle 40 mm dekk. Særegent styrelager (jeg har et liggende i reserve, men har ikke byttet det som satt i originalt. Bakovervendte bolter på stem- ser kult ut, men er fiklete å skru på med miniverktøy.  Det avtagbare frontgirfestet har brukket 2 ganger. Jeg har et par i reserve liggende - nyere fester skal være forsterket. 

Oppsummert tenker jeg at min RaceMax er den kuleste bukkestyresykkelen jeg har eid. Mye fordi jeg synes det er gøy å sykle skikkelig fort på veien med den en dag og så kjøre hardt på ganske dårlige grusveier den neste. De heftige 3T-hjulene med Chris King-nav gjør også sitt til at jeg fortsatt er begeistret/forelsket i sykkelen etter 3 hele sesonger på den. 

 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min shortlist ble til slutt BMC Kaius, Time adhx45 og nye Bianchi Impulso. 
Landet der jeg begynte, på Kaius som snart er på vei😃Så nå blir det å ta en full service på Ruut før den legges ut til salg. 
Takk for alle innspill 🙂

Endret av AtleR
  • Like 3

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...