Gå til innhold

EU-kontroll så sent som mulig


Anbefalte innlegg

Vi har en bil fra 2010 som kanskje ikke overlever EU-kontrollen. Jeg ønsker derfor å ta kontrollen så sent som mulig så vi har bilen så lenge som mulig. Offisielt skal den ha godkjent kontroll 12. februar neste år, men jeg har hørt at man kan strekke tidspunktet ganske lenge. Merk at hvis den overlever EU-kontrollen så kommer vi til å fortsette å bruke den, så vi vil ikke brenne noen bruer her. Noen gode tips til hvor lenge vi lovlig kan drøye kontrollen og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel kommet noen nye regler her, og nå mener jeg fristen er endelig. Tidligere holdt det å ta testen innen fristen, så fikk man x-antall dager på å rette feilene og fremvise til ny test.

Dette sier vegvesen.no:

Sitat

Så lenge kjøretøyet er godkjent innen fristen, kan du selv velge hvor tidlig du ønsker å gjennomføre EU-kontrollen. Fristen er endelig, så beregn nok tid til å få gjennomført hovedkontroll, rette eventuelle mangler og få utført etterkontroll. Vi sender deg en påminnelse om EU-kontroll minst to måneder før fristen går ut. Som hovedregel kan du ikke utsette fristen. 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/nar-kan-du-ta-eu-kontroll/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev (10 minutter siden):

Ganske knotete for de av oss som har en tøysebil for gøyal lyd, svingete veier, luft i luggen og vinterlagring et sted med likesinnede 🙂

 

Du kan vel bare ta en EU-kontroll på sommeren? Da blir de påfølgende kontrollene på samme måned, eller tar jeg helt feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev (6 timer siden):

Ganske knotete for de av oss som har en tøysebil for gøyal lyd, svingete veier, luft i luggen og vinterlagring et sted med likesinnede 🙂

 

Bare å søke om kontroll på sommeren så er problemet borte. Jeg har sluttsiffer 1 på 911'en men har kontroll i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (17 timer siden):

Bare litt nyskjerrig, hva slags bil er det om må kondemneres etter bare 13 år? Bilens kvalitet, skader eller manglende vedlikehold?

Mulig jeg undervurderer bilens verdi. Skoda Octavia 2010, ca 160.000 km. Air conditioning virker ikke, veldig synlig kosmetisk bulk i bakre støtfanger, småskraper her og der, de tingene bryr ikke vi oss om men de gir allerede bilen lav bruktverdi. Men: den skal snart ha service til ca 10' kr (?), jeg er ganske sikker på at enten støtdemper eller fjær må byttes bak, og den må ha nye sommerdekk. Der er det allerede ganske mye penger som må brukes for å gi den fortsatt liv. Dersom EU-kontrollen finner noen dyre feil så begynner det å bli et spørsmål om det er verdt å bruke så mye penger på bilen. Men et kjapt finn-søk forteller meg at 2010 Octavia antakelig koster mer enn jeg trodde. På den andre siden, den er nå vår bil nummer 2, og da er vi egentlig bedre tjent med en mindre bil.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør kontroll no.

-I beste fall går den igjennom og du taper eit par månadar på dei to åra til neste gong.

-Får du bruksforbud så er bilen ganske farlig uansett og det er greitt å få den av vegen.

-Får du feil som må ordnast har du god tid til å få det fiksa eller selge til nokon som vil ordne dette og service sjølv.

Endret av Sunnu
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det som du bør vurdere salg av bilen, da du egentlig ikke er motivert for å eie den 😉. En 2010 Octavia kan være gull for den rette eieren. Du nevner egentlig bare litt småtteri som en kyndig raskt og rimelig vil kunne fikse for å holde den på veien i mange år til. Så fremt bilen ikke er mishandlet så er 160 000km heller ikke spesielt høy kilometerstand. 
 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...