arne_and Posted October 31, 2023 Posted October 31, 2023 Vi har en bil fra 2010 som kanskje ikke overlever EU-kontrollen. Jeg ønsker derfor å ta kontrollen så sent som mulig så vi har bilen så lenge som mulig. Offisielt skal den ha godkjent kontroll 12. februar neste år, men jeg har hørt at man kan strekke tidspunktet ganske lenge. Merk at hvis den overlever EU-kontrollen så kommer vi til å fortsette å bruke den, så vi vil ikke brenne noen bruer her. Noen gode tips til hvor lenge vi lovlig kan drøye kontrollen og hvordan? Quote
suverin Posted October 31, 2023 Posted October 31, 2023 Det har vel kommet noen nye regler her, og nå mener jeg fristen er endelig. Tidligere holdt det å ta testen innen fristen, så fikk man x-antall dager på å rette feilene og fremvise til ny test. Dette sier vegvesen.no: Sitat Så lenge kjøretøyet er godkjent innen fristen, kan du selv velge hvor tidlig du ønsker å gjennomføre EU-kontrollen. Fristen er endelig, så beregn nok tid til å få gjennomført hovedkontroll, rette eventuelle mangler og få utført etterkontroll. Vi sender deg en påminnelse om EU-kontroll minst to måneder før fristen går ut. Som hovedregel kan du ikke utsette fristen. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/nar-kan-du-ta-eu-kontroll/ Quote
Emil Posted October 31, 2023 Posted October 31, 2023 Ganske knotete for de av oss som har en tøysebil for gøyal lyd, svingete veier, luft i luggen og vinterlagring et sted med likesinnede 🙂 Quote
DesmoSkier Posted October 31, 2023 Posted October 31, 2023 Emil skrev (10 minutter siden): Ganske knotete for de av oss som har en tøysebil for gøyal lyd, svingete veier, luft i luggen og vinterlagring et sted med likesinnede 🙂 Du kan vel bare ta en EU-kontroll på sommeren? Da blir de påfølgende kontrollene på samme måned, eller tar jeg helt feil her? Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481
Supermann Posted October 31, 2023 Posted October 31, 2023 Er bilen forsvarlig å kjøre om du vet at bilen ikke kommer til å gå gjennom EU-kontrollen da? Og vil ikke feilene bli heller mer graverende fram mot kontrollfristen enn motsatt? Veldig sjeldent at feil på biler heles av seg selv over tid… Quote
Teknor Posted October 31, 2023 Posted October 31, 2023 Bare litt nyskjerrig, hva slags bil er det om må kondemneres etter bare 13 år? Bilens kvalitet, skader eller manglende vedlikehold? Quote SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX
eOpseth Posted October 31, 2023 Posted October 31, 2023 Fristen er nå absolutt - jeg fikk digitalt brev om bruksforbud dagen etter fristen på EU-godkjenning var. Quote
IvarAndreas Posted October 31, 2023 Posted October 31, 2023 Emil skrev (6 timer siden): Ganske knotete for de av oss som har en tøysebil for gøyal lyd, svingete veier, luft i luggen og vinterlagring et sted med likesinnede 🙂 Bare å søke om kontroll på sommeren så er problemet borte. Jeg har sluttsiffer 1 på 911'en men har kontroll i juni. Quote
eOpseth Posted November 1, 2023 Posted November 1, 2023 DesmoSkier skrev (14 timer siden): Du kan vel bare ta en EU-kontroll på sommeren? Da blir de påfølgende kontrollene på samme måned, eller tar jeg helt feil her? Dette er riktig, kontrollen er gyldig i to år. Quote
arne_and Posted November 1, 2023 Author Posted November 1, 2023 (edited) Teknor skrev (17 timer siden): Bare litt nyskjerrig, hva slags bil er det om må kondemneres etter bare 13 år? Bilens kvalitet, skader eller manglende vedlikehold? Mulig jeg undervurderer bilens verdi. Skoda Octavia 2010, ca 160.000 km. Air conditioning virker ikke, veldig synlig kosmetisk bulk i bakre støtfanger, småskraper her og der, de tingene bryr ikke vi oss om men de gir allerede bilen lav bruktverdi. Men: den skal snart ha service til ca 10' kr (?), jeg er ganske sikker på at enten støtdemper eller fjær må byttes bak, og den må ha nye sommerdekk. Der er det allerede ganske mye penger som må brukes for å gi den fortsatt liv. Dersom EU-kontrollen finner noen dyre feil så begynner det å bli et spørsmål om det er verdt å bruke så mye penger på bilen. Men et kjapt finn-søk forteller meg at 2010 Octavia antakelig koster mer enn jeg trodde. På den andre siden, den er nå vår bil nummer 2, og da er vi egentlig bedre tjent med en mindre bil. Edited November 1, 2023 by arne_and Quote
arne_and Posted November 1, 2023 Author Posted November 1, 2023 suverin skrev (22 timer siden): Det har vel kommet noen nye regler her, og nå mener jeg fristen er endelig. Ingen lure triks her altså. Quote
Sunnu Posted November 1, 2023 Posted November 1, 2023 (edited) Kjør kontroll no. -I beste fall går den igjennom og du taper eit par månadar på dei to åra til neste gong. -Får du bruksforbud så er bilen ganske farlig uansett og det er greitt å få den av vegen. -Får du feil som må ordnast har du god tid til å få det fiksa eller selge til nokon som vil ordne dette og service sjølv. Edited November 1, 2023 by Sunnu 3 Quote
arne_and Posted November 1, 2023 Author Posted November 1, 2023 Ja, jeg kom i grunn til samme konklusjon da jeg skrev svaret. Hvis det blir en dyr reparasjon og vi vil bytte til en annen bil så har vi litt tid til å selge den som rep.objekt eller delebil. Quote
Supermann Posted November 1, 2023 Posted November 1, 2023 Jeg leser det som du bør vurdere salg av bilen, da du egentlig ikke er motivert for å eie den 😉. En 2010 Octavia kan være gull for den rette eieren. Du nevner egentlig bare litt småtteri som en kyndig raskt og rimelig vil kunne fikse for å holde den på veien i mange år til. Så fremt bilen ikke er mishandlet så er 160 000km heller ikke spesielt høy kilometerstand. 1 Quote
arne_and Posted November 1, 2023 Author Posted November 1, 2023 Da er jo neste spørsmål om det er best å ta EU-kontrollen først, eller prøve å selge den slik den er (hvis vi skal selge). Quote
Ndreas Posted November 2, 2023 Posted November 2, 2023 Vil tro du får høyere pris etter kontroll, blir sikkert et usikkerhetsmoment for noen/mange hvis du selger før 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.