Gå til innhold

Garmin wtf


Knutspeed

Anbefalte innlegg

Har tidligere raljert om fallende formkurve etter at jeg utvidet stallen med en Garmin 745. Dette gjaldt da primært Strava form & fitness, som er halvert etter jeg begynte å bruke klokka. Jeg bruker fortsatt en egen Edge (520+ inntil nylig, nå 530) til trening. Klokka logger hverdag - sykkelpendling, hundelufting etc, men legges igjen på treningsturene utover svært sjeldne joggeturer. Gidder ikke å sove med klokka, prøvde litt, men fant ut at det var litt random data derfra, og ikke til å stole på. Pulsmålingen er langt fra bra nok til å logge sykkeltrening uten belte.

Jeg har ikke forandret mitt treningsmønster nevneverdig, det er 3-4 sykkeløkter i uka + jobbpendling (ca 20 min daglig). De siste par ukene har været vært møkk, og det har vært sjukdom i hjemmet. Dette førte til 2 økter på Zwift (uten garmin, kun opplasting), og flere dager med bilkjøring til jobb fremfor sykkelpendling. Hadde fortsatt uteøkter på sykkel, men to av de ble da erstattet av Zwift.

- Formen økte på Strava, opp 5 poeng. Første gang siden jeg fikk klokka.

- I Garmin connect får jeg treningsstatus "ikke produktiv" (no surprise, er jo ikke proff), men samtidig "optimal" på belastning.

- Når jeg skal sykle til/fra jobb, velger "bike commute", får jeg randomly opp beskjed om at jeg bør kjøre terskeldrag.

- tidligere ble pendlingen auto-tagget som commute i Strava (auto-opplasting), men det skjer ikke lenger. Men CO2 spart får jeg 😕

- I connect prøver jeg å finne igjen "commute" uten hell. Kan gå inn og manuelt endre pendlinga til "transport", men aner ikke om det utgjør noen forskjell.

Oppsummert: WTF. Det ser ikke ut til at connect forstår at jeg bruker 530 til trening, ei heller klarer den å forstå sine egne data for pendling og rusling vs trening. Hva er poenget med aktivitetstype "commute" dersom hverken Garmin eller Strava ser det/bruker det?

Bør jeg pælme alt sammen? Ignorere? Jeg kjenner jo meg selv såpass godt at jeg vet hvor formen ligger på "min skala". Syntes jo det er gøy å logge distanse, skritt, heatmaps etc, primært derfor jeg bruker det.

Eller er det noen instillinger jeg ikke har forstått? Google-søk gir bare endeløse salgspitcher for Garmin-stæsj, derav forumforsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorere. Garmin bruker en primary device for mye av beregningene sine, jeg har feks en Fenix 6S Pro og en Edge 1030+. Har litt samme problemer som deg, jeg både sykler og løper så jeg får data fra begge. Tull oppstår siden kun klokka kan settes som primary device, av en eller annen grunn kan jeg ikke bytte mellom de to etter som sesongen forandrer seg. Forklart her:
https://support.garmin.com/en-US/?faq=hCXLI2NgKa2vAATksWTr59

Hvorfor alle enheter ikke støtter å bli brukt som primary skjønner jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (21 timer siden):

Ignorere. Garmin bruker en primary device for mye av beregningene sine, jeg har feks en Fenix 6S Pro og en Edge 1030+. Har litt samme problemer som deg, jeg både sykler og løper så jeg får data fra begge. Tull oppstår siden kun klokka kan settes som primary device, av en eller annen grunn kan jeg ikke bytte mellom de to etter som sesongen forandrer seg. Forklart her:
https://support.garmin.com/en-US/?faq=hCXLI2NgKa2vAATksWTr59

Hvorfor alle enheter ikke støtter å bli brukt som primary skjønner jeg ikke.

Nei, dette er ganske svakt IMO. Alt av info om "fitness" er helt på trynet, siden det regnes kun fra klokka. Forventet jo at Connect skulle legge sammen to og to, men det skjer virkelig ikke. Hadde jeg visst dette hadde jeg gitt F i å kjøpe klokke.

Istedet må jeg fortsette å irritere meg over beskjeder om at jeg bør kjøre anaerobe intervaller når jeg skal sykle 10 min til jobb eller lufte bikkja 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (7 minutter siden):

Nei, dette er ganske svakt IMO. Alt av info om "fitness" er helt på trynet, siden det regnes kun fra klokka. Forventet jo at Connect skulle legge sammen to og to, men det skjer virkelig ikke. Hadde jeg visst dette hadde jeg gitt F i å kjøpe klokke.

Istedet må jeg fortsette å irritere meg over beskjeder om at jeg bør kjøre anaerobe intervaller når jeg skal sykle 10 min til jobb eller lufte bikkja 😕

Garmin er dessverre ganske svake på sw. Det er de nå, og som kunde siden år 2000 kan jeg egentlig ikke si at de noen gang har vært på topp. 

Selv har jeg en Edge 1040 Solar som jeg bruker til stisykling og en Epix 2 som jeg bruker til alt annet. HW-messig er det glimrende enheter, en kunne alltids ønske seg en mer lysssterk skjerm på Edge 1040, men det er i det minste et bevisst design-valg. 

SW-messig legger de stadig på funksjonalitet, men med lite fokus på hvordan ting henger sammen, og ikke minst gjøre helt basale kvalitetssjekker. Tror ikke det kan ordet regresjonstesting engang, så når ny funksjonalitet kommer så risikerer en at det som fungerte tidligere slutter å fungere. 

Syklet til og fra jobb i går logget med Epix, samt en stisyklingstur logget med Edge - det er i beste fall semi-integrert, og da med et betydelig lag. På tross av at jeg tok i helt greit sent i går kveld er min status "Godt restiturert" nå på morgenkvisten, det hadde jo vært fint om det var sant. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (22 minutter siden):

Mulig jeg er totalt på jordet, men er det ikke dette "Physio true up" (elns?) skal fikse. 

Husker jeg måtte enable dette for at Fenix 5 og 530 skulle snakke sammen. 

Teoretisk sett skal Physio TrueUp løse dette, men det fungerer heller dårlig. Min opplevelse er den samme som @Lars-Erik, nemlig at dette er i beste fall semi-fungerende.

Et annet problem jeg har nå er at etter jeg begynte vintersesongen med løping/styrke og foreløpig bare baseøkter på rulla har klokka autojustert makspuls og da pulssonene mine slik at jeg har en makspuls på 185 på sykling og 192 på løping. Dette er jo helt på jordet (har nådd 200 i puls på begge aktiviteter), og skjer fordi kun klokka kan settes som primær treningsenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Epix Pro som brukes sammen med XC200 pedaler på rulla, for avlytting av Trainerroad-øktene, som putrer på et nettbrett der Trainerroad styrer pådraget på rulla.  Garmin påstår jeg er i fritt fall, nå, de har trukket 6 poeng på VO2max, og proklamerer uproduktiv trening. Jeg lar dagens Trainerroad-forslag bestemme økt.  Jeg hadde en måned med to ukentlige 5x800m løpe-intervaller på  bane i september, og i løpet av den måneden satte Garmin meg ned fra 54 til 50 i VO2-opptak, og etter rullesesongen starter så har jeg fortsatt ned til 48. Samtidig har Trainerroad funnet ut at FTP har gått opp med 6 Watt.

Om jeg tar en fin stisykkeltur på etpar timer, lett trilling, kombinert med å gi jernet  i brattbakkene, så er beskjeden mer eller mindre at jeg bør la være å drive med slikt, fra Garmin.

Jeg vet ikke helt om Garmin-algoritmene har blitt helt demente, eller om det er jeg, som snart bikker 52, og har begynt på den store nedoverbakken i livet.

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (7 minutter siden):

Jeg har Epix Pro som brukes sammen med XC200 pedaler på rulla, for avlytting av Trainerroad-øktene, som putrer på et nettbrett der Trainerroad styrer pådraget på rulla.  Garmin påstår jeg er i fritt fall, nå, de har trukket 6 poeng på VO2max, og proklamerer uproduktiv trening. Jeg lar dagens Trainerroad-forslag bestemme økt.  Jeg hadde en måned med to ukentlige 5x800m løpe-intervaller på  bane i september, og i løpet av den måneden satte Garmin meg ned fra 54 til 50 i VO2-opptak, og etter rullesesongen starter så har jeg fortsatt ned til 48. Samtidig har Trainerroad funnet ut at FTP har gått opp med 6 Watt.

Om jeg tar en fin stisykkeltur på etpar timer, lett trilling, kombinert med å gi jernet  i brattbakkene, så er beskjeden mer eller mindre at jeg bør la være å drive med slikt, fra Garmin.

Jeg vet ikke helt om Garmin-algoritmene har blitt helt demente, eller om det er jeg, som snart bikker 52, og har begynt på den store nedoverbakken i livet.

Min VO2Max har også gått nedover for løping ETTER at jeg begynte å løpe 3 ganger i uka, med 1 intervalløkt inkludert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin - i likhet med en kjent droneprodusent - har så stor markedsdominans at det tidvis fremstår som at de venter på at konkurrentene nærmer seg, før forbedrer eller lanserer nye funksjoner.

Det hadde vært interessant å se hvordan algoritmene er bygd opp på f.eks. løping og sykling.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (55 minutter siden):

Min VO2Max har også gått nedover for løping ETTER at jeg begynte å løpe 3 ganger i uka, med 1 intervalløkt inkludert.

Sub-3minutt på bane, 800m, var en motivasjon jeg hadde, nettopp.  For ca hver gang jeg tok turen ned på nye fine banen på Vikhammer, så så det lyst ut, jeg tok vekk et sekund eller tre, for hver gang jeg hadde en økt.  Mens VO2-max visstnok samtidig stupte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (2 timer siden):

Sub-3minutt på bane, 800m, var en motivasjon jeg hadde, nettopp.  For ca hver gang jeg tok turen ned på nye fine banen på Vikhammer, så så det lyst ut, jeg tok vekk et sekund eller tre, for hver gang jeg hadde en økt.  Mens VO2-max visstnok samtidig stupte.

Har løpt 5x1000m intervall foreløpig da jeg egentlig skulle trene til en liten triatlon med folk fra jobb, løpt fortere og fortere på samme puls (høy sone 4). VO2Max peker nedover, forstå det den som kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (4 timer siden):

Var klokka stilt på intervall funksjonen?

Aner ikke om det har noe å si, men kan være et eller annet i algoritmen trigges.

Min VO2-max økte av bakkeintervaler. Gøy, men ikke noe jeg klarte holde ut med lenge. Var kake dagen etterpå.

Jepp, 5x800m, med 1:30 pause mellom dragene. Og alltid raskest på enten første eller andre draget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...