Jump to content

Sykkelvalg- til krøtterstier i Lillomarka


Da9

Recommended Posts

Trenger litt hjelp med å finne frem i stisykkeljungelen! 
ser etter noe som kan takle sykling på knotete bratte og sleipe stier hovedsakelig i Lillomarka. Jeg sykler for å trene men med fokus på å ha det gøy for min egen del på helt tilfeldige stier jeg kommer over i skogen. Har en gammel Kona Dawg fra 2008! Men den har stått stille i flere år grunnet tilstand og andre prioriteringer. Har fått låne en Merida one twenty 9.800 som jeg har syklet en del, og forskjellen fra mitt gamle vrak til en mer moderne sykkel er enorm!

Hjertet mitt sier at jeg burde bygge en progressiv hardtail ala Nuukeproof Scout, eller nye Transition Trans-Am. Fornuften tilsier vel at jeg burde satse på noe med demping bak mtp eget kompetansenivå og komfort. Feks noe i denne kategorien:https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=317238072

 

Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha respons og kvikkhet ville jeg sett på moderne "down country" sykler. 
 

Rocky Mountain Element 
Trek Fuel Ex
Ibis Exie
 

Jeg trives veldig godt i Lillo med en Ibis Ripley AF, men Østmarka er hjemmebane. Denne er litt mer komfortabel enn de tre over, men jeg er en gammel gubbe som trives med litt mer komfortabel sittestilling og tilhørende mangel på aggressivitet.

Link to comment
Share on other sites

Ser du linker til en brukt Toyota Rav4, men det er mye morsommere å kjøpe en ny Porsche Taycan altså. 

Jeg sykler mest i Lillomarka og litt i Østmarka og den Commencal sykkelen vil fungere veldig bra i Lillo. Solid sykkel, men også en av de tyngste stisyklene jeg har vært borti og det er greit å være klar over. Om du har lyst til å ha det gøy når du er ute og sykler så tror jeg de fleste stisyklene med 140-160mm vandring bak fra 2018 og fremover vil fungere veldig bra i Lillo. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du får også ganske rimelige fulldempere av mer tradisjonell «stisykkel»-karakter med vandring 130-150 bak. Canyon Spectral og Spec Stumpjumper kommer i alu-varianter som er ganske rimelige. Terrengsykkel dått no hadde en test av rimelige stisykler tidligere i høst. 
 

Men når det er sagt, den du lenket til ser ut som mye sykkel for pengene!!!

Link to comment
Share on other sites

Arve skrev (9 timer siden):

Du får også ganske rimelige fulldempere av mer tradisjonell «stisykkel»-karakter med vandring 130-150 bak. Canyon Spectral og Spec Stumpjumper kommer i alu-varianter som er ganske rimelige. Terrengsykkel dått no hadde en test av rimelige stisykler tidligere i høst. 
 

Men når det er sagt, den du lenket til ser ut som mye sykkel for pengene!!!

Gode poenger! Den jeg linket til var mest et eksempel fra Finn.no

Når jeg lester tester virker det som Canyon Spectral og Ibis Ripley er mer i min gate. Synes imidlertid det er vanskelig å orientere seg i labyrinten av forskjellige rammegeometrier vs hva slags egenskaper det gir utslag i feks klatreegenskaper vs evne til å spise ujevnt terreng osv.

 

Er tanken min om en aggressiv hardtail et blindspor? Det er noe med estetikken og enkelheten som tiltaler meg veldig, men er redd det kan bli litt «ukomfortabelt» Jeg har imidlertid aldri testet en moderne hardtail med dropperpost og mye vandring foran.

Link to comment
Share on other sites

Du er nok inne på rett spor når du ser på Spectral eller Ripley. Du kan kikke på Spesh Stumpjumper og RM Element også, som er i samme kategori. Ett hakk opp i vandring/grovhet er Ibis Ripmo, som fremdeles er en hyggelig sykkel å tråkke. Alle disse bør være mulig å finne på bruktmarkedet.

Jeg kjører hovedsakelig sti-hardtail i Oslo, men det er i Østmarka som har mye snillere terreng. Hvis Lillo hadde vært min nærmeste skog hadde jeg helt sikkert hatt en sykkel av typen jeg nevner over, og da hadde Ripley og Element vært på min personlige shortlist.

Edited by DesmoSkier
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått en ny Top Fuel 8 som datteren skal ha til vintersykkel og det var en positiv opplevelse😀

Litt tung siden det er av rimelig utgave med alu ramme, men det er relatert pris og ikke kvalitet

Edited by Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært greit hvis trådstarter skrev noe om budsjett. Hvis du kommer fra en sliten 2008 modell så vil nok alt nytt oppleves som noe bra.
Jeg hadde sett etter en sykkel med 120-140mm fjæringsvei og senkepinne. Hvis du kjøper en av de rimligere modellene hadde jeg vurdert å bytte dekk omgående og satt opp slangeløst.

Veldig  beroende på dine sykkelkunnskaper, det finnes utrolig mye fint brukt på Finn hvis du gidder å lete, men vel så mye overpriset skrot

Hvis du kjøper en rimelig sykkel har du mer penger igjen til personlig utstyr som ny hjelm, kul trøye og en fin sykkelbukse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...