Gå til innhold

Hvilken robotstøvsuger? Hva trenger man eeegentlig?


Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste. Det er en del tilbud på robotstøvsugere for tiden, og kona har endelig lyst på.

Trenger man egentlig alskens fancy dockingstasjoner og lignende? Er jo litt forlokkende å egentlig ikke ta stilling til gulvene, men at de automagisk blir vasket også med jevne mellomrom, uten at jeg vet om det blir bra selv om maskinen "kan".

Har bla sett på Roborock Q7 (evt med docking) og Q Revo som begge er på salg for tiden. Noen gode innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sånn docking-stasjon med automatisk tømming er nice å ha, om man har plass til at den står et sted man ikke ser den… Vi kjøpte robotstøvsuger på svartefredag i fjor, og jeg synes egentlig ikke det er så stas, eller praktisk. Må kjøre den fram på gulvet å tømme støvboksen hver gang den skal brukes. Og må relativt hyppig fram med kniven for å skjære løs hår fra den vispen som snurrer rundt i front. Må også løfte opp stoler og gjenstander fra gulvene hver gang, for at den skal klare å gjøre en halv-bra jobb. Så det er ikke akkurat som at den bare kjører i bakgrunnen uten at jeg vet om det. Vaskefunksjonen er nå så som så. Man må jo vri opp kluten å feste under samt fylle vanntanken med vann. Og tømme tanken og vri opp kluten etterpå. Og om det faktisk er litt skittent så blir jo bare skitten dratt rundt. Kluten blir jo ikke skylt underveis.. Hadde nok kjøpt en Dyson eller noe om jeg kunne spole tilbake ett år. 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (2 timer siden):

Hvis jeg skulle hatt en slik ville jeg sett på muligheten for å docke under underskapene på kjøkkenet, med port som går opp/igjen automatisk.

Er vel enklere å docke under en sofa eller benk for å slippe et lukepatent?

Endret av Syklist1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Roborock S5 i noen år nå og vært veldig fornøyd med støvsuging, men ikke like fornøyd med våtmoppingen. Når det er sagt så er dagens utgaver sikkert bedre enn S5 som nå er noen år gammel og en utgått model.

Vår (konas) vurdering når vi skulle anskaffe en maskin til, var at mopping av gulv gjør vi selv og at maskinen skulle være ute av syne når den ikke var i bruk. Da utgikk docking med vann og støvoppsamler siden det er litt plasskrevende. Det betyr at vi kunne se etter maskin som fortsatt kunne bo under senga og vi var helt samstemte på at ny maskin også skulle hete Roborock.

Både støvsugerjobben og appstyringen til Roborock fungerer supert og den fikser hele etagen inn og ut og over terskler til diverse rom + at den ikke kjører utfor trappa til underetg. Der vil den bæres ned for å fortsette jobben der. 

Jeg pleier å stoppe maskinen et vilkårlig sted mot slutten av økta, alternativt på vei tilbake mot docking for å tømme støvboksen og den er klar til neste økt.

Det jeg setter mest pris på er at jeg kan gjøre noe annet mens Tjommi´n støvsuger. F eks når vi er på hytta og avreisedagen kommer starter vi støvsugeren og selv tar er fjelltur. Når vi kommer hjem er det rent nok og vi kan reise hjem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Roborock s7 , absolutt en av de kjøpene jeg er mest fornøyd med , nesten på nivå med div sykler .

har ikke dockingstasjon og har heller ikke behov for det , den støvsuger og vasker like bra som jeg hadde fått til , typ tørket flekk med sportsdrikk blir helt borte .

vann må fylles og støvdunk / filter må renses og mopp bør vaskes etter litt bruk .

har  tre stk mopper som sirkulerer da jeg vasker den etter hver gang , jeg har ingen dyr så jeg har ikke problemer med hår som surrer seg inn i børster og hjul .

den takler alle dørterskler i min leilighet bortsett fra ut av badet , men der er det  ikke naturlig og bruke den heller. 
flytter stort sett unna kjøkkenstoler så den kommer til under bordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Roborock S7 MaxV Ultra. Den støvsuger og vasker golvet bra. Navigerer fint sjølv og unngår å køyre ned trappa. Eg lar den styre på sjølv. Dockingstasjonen ordner med tømming av støv, skitten vaskevatn og etterfylling av reint vatn. Det gjer at eg treng berre å sjå til støvsugaren ein gong i veka. Då er det stortsett berre å tømme skittenvatn og etterfylle reint vatn. Har dedikert eit kjøkkenbenkeskap som dockingstasjonen og støvsugaren står montert i. Ser dermed lite til støvsugaren. Vil eg sjå kan den har gjort kan eg sjå i appen kor den har støvsugt og vaska. Ser då lett om eit rom ikkje er vaska. Ofte er det på grunn av at døra er igjen. Den vasker alltid når eg er på jobb.

I dag trur eg Roborock Revo kan gjera samme nytten som min for ein billegare penge.

For nerder: På Aliexpress selges det ekstra kit til Roborock S7 MaxV Ultra som kobler til vatn og avløp. Då slepp eg ogso den vekentlege tømminga av dockingstasjonen. Dette er på planen å få lagt til. Vatn og avløp er jo lett tilgjengeleg for tilkobling på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Roborock med støvdocking. Hatt den i 1,5 år og den er superfin. Vår går tre ganger i uka og da går den uten tilsyn i flere måneder i en leilighet hvor arealet den tar er på ca. 50-60 kvm regelmessig, og så hender det vi utvider til rom som er avstengt på dagtid fra tid til annen. 

Vi har to katter, så det blir jo litt støv, men jeg kjører den ikke på stue-teppet da all erfaring med robotstøvsuger fra tidligere er at de sliter ganske hardt. Det er lett å sette områder den ikke skal ta via app. 

En kan velge om en drar støvet rett i beholderen eller bruker poser, vi har gått for sistnevnte og jeg må bytte ca. hver tredje måned og det er tilsynet den trenger sånn i praksis som da inkluderer å tørke av sensorene. Til dags dato har den aldri kjørt seg fast, den snirkler seg fint mellom stolbena ved spisebordet. Ikke skiftet hverken filter eller noe annet foreløpig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eldgammel tilsvarende noe Roborock 5 fra da de fortsatt het Xiaomi som jeg kjøpte for noen hundrelapper fra en kompis som bytta den ut. Fortsatt fungerende app som lar meg definere rom og virtuelle vegger for å hindre den i å kjøre inn i kabelsalaten under tv-benk etc. Personlig har jeg ikke savnet docking, og som andre er inne på, det gjør den mer plasseringsvennlig hvis du feks vil sette den under vitrineskapet eller noe for å få den ut av syne. Å tømme ut beholder for støv når den har tatt seg en runde funker helt greit, men nå kjører jeg den ikke akkurat daglig da, er vel mer en gang i uka typisk.

Selv om jeg har for vane å overkjøpe for dyre ting, må jeg si den relativt basic støvsugeren funker fint for å fjerne støvet fra de større flatene. Jeg har en Dyson jeg bruker i trange områder og steder jeg ikke vil sende roboten, samt til ting som sofa, men det er veldig kjekt å bare sende ut roboten mens jeg gjør andre ting, selv om den jo bruker litt tid på å ta hele leiligheten. Den har også moppefunksjon, men må tilstå jeg aldri har brukt den.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roborock S5 her. Kjøpt for 5 år (?) siden. Den går fortsatt like trofast rundt her problemfritt  

 

PS. Ikke tro du kan droppe vanlig støvsuger.

Robotten støvsuger ikke trappetrinn eller ovenpå lister og kontakter og slike ting.

Nå har vi langhåret hund så her blir det ganske møkkete ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robotstøvsuger er sikkert fint, men bare for å gi en litt annen vurdering:

Jeg valgte å bruke 5 lapper på en klassisk Miele C3 forrige uke, og det blir min eneste støvsuger. Jeg regner med noen kommer til å skrive nekrologen min før den gir seg, og jeg er 51 år.

Og akkurat det er poenget - hvor bærekraftig er det å kjøpe litiumbatteri-baserte smarte dingser som erstattes av litt smartere dingser hvert år?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (3 timer siden):

Robotstøvsuger er sikkert fint, men bare for å gi en litt annen vurdering:

Jeg valgte å bruke 5 lapper på en klassisk Miele C3 forrige uke, og det blir min eneste støvsuger. Jeg regner med noen kommer til å skrive nekrologen min før den gir seg, og jeg er 51 år.

Og akkurat det er poenget - hvor bærekraftig er det å kjøpe litiumbatteri-baserte smarte dingser som erstattes av litt smartere dingser hvert år?

 

Fint at du har funnet fasiten for deg. 
for min del er støvsuging en tidstyv som jeg har valgt å fjerne til fordel for mer hyggelige aktiviteter . Eks sykling
forventer at roborock’n har en levetid på over fem år , kanskje 10 , det er greit for meg . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leste oss halvsprø på Internett før vi nå ender på en roborock q revo. Håper det blir bra. Blir en del søl og kravling på gulvet framover, så forhåpentligvis har vi fjernet en del av en ellers plagsom tidstyv.
 

Sammen med en vegghengt liten sak til den resterende støvsugingen så håper jeg også vi sparer litt bodplass i et hus hvor det definitivt er mangelvare!

Ser definitivt momentet med batterier, særlig hvis man ikke er i kategorien som ikke synes støvsuging nesten er på linje med tannlegebesøk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (16 timer siden):

Robotstøvsuger er sikkert fint, men bare for å gi en litt annen vurdering:

Jeg valgte å bruke 5 lapper på en klassisk Miele C3 forrige uke, og det blir min eneste støvsuger. Jeg regner med noen kommer til å skrive nekrologen min før den gir seg, og jeg er 51 år.

Og akkurat det er poenget - hvor bærekraftig er det å kjøpe litiumbatteri-baserte smarte dingser som erstattes av litt smartere dingser hvert år?

Min Miele - budsjettmodell og utgående når jeg kjøpte den - lever i beste velgående etter 15år. En snasen (ufyslig) mørk oransj farge, gjør den lett å finne i boden eller hvor den blir plassert. Fargen gjør den også lett å rydde bort. Bestemor hadde en velfungerende Miele som sikkert burde vært sendt på museum, kontra gjenbruksstasjonen.

Kjenner mange med robotstøvsuger, og kjøpt en til min mor. Felles for dem alle er at de alle har en vanlig støvsuger og sier robotstøvsugeren ikke er god til annet enn overflatestøv og hundehår. De støvsuger ikke tepper spesielt bra. Her er det kanskje forskjellige krav, noen bryr seg kanskje ikke eller har litt dårlig syn. Noe annet er de som ikke bor på et plan og må dermed ha 2-3 robotstøvsugere eller bære robotstøvsugeren mellom etasjene som en bortskjemt chihuahua.

Får jeg hund igjen, spesielt en som røyter, er nok robotstøvsuger en no-brainer.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse med robot er at den stort sett er bra nok. Det er genialt å bare kunne sende den på et 2x2 meter område rundt stolen til arvingen etter måltider. Har en Roborock S5 (tror jeg xD) som lever i beste velgående etter snart 4 år. Av alle mulige gadgets og duppeditter jeg har brukt penger på, vil jeg si at robotstøvsuger har gitt mest økning i livskvalitet.

Har en håndholdt Dyson-sak også, for å ta underetasjen, hvor inngangsdøra ligger, kjapt og enkelt. Brukes også for kriker og kroker, samt møbler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å kun bruke robotstøvsuger selv om jeg har en ganske enkel robotstøvsuger, Roborock S5 Max Tror det er bra for inneklimaet også å få støvsugd og fuktet gulvene mens huset står tomt. Det er svært sjeldent at jeg har behov for å bruke sentralstøvsugeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 7 år gammel roomba, som tar sin faste runde kl 10 hver dag. Uten mopping, bare støvsuging men er skummelt å se hvor mye støv som samler seg opp fra dag til dag.

Supplert med en håndholdt Bosch-støvsuger for å kunne ta trappene mm.

 

Med mindre du har et fint sted å gjemme bort støvsamleren/dockingen, så ville jeg selv absolutt gått for en uten, da vår nåværende står fint gjemt under tv-skjenken. Og jeg ser ikke bort fra at jeg om et år eller to går for en ny og bedre versjon enn den vi har i dag på et black friday-tilbud. Med mopp, uten docking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte meg en Roborock S8 Pro Ultra på tilbud. Når modern på snart 80 sverger til robotstøvsuger så er den helt sikkert bra nok for meg også.

Dockingen til S8 ser mye penere ut enn forgjengerne, den blir stående i en krok på kjøkkenet.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Roborock S6 Max - Den ble brukt mye frem til for ca 1 år siden. Frem til da gikk den hver dag mens vi var på jobb, Tok om lag 70% av støv, godt fornøyd. Men for ett år siden ommøblerte vi og fikk bl.a teppe med rysjekant og noen nye lamper. Roborocken kjører seg fast jevnlig enten i ledninger eller teppekanter. Gått tilbake til gode gamle jif støvmopper...funker det også. Roborocken er for treig/støyete til at jeg vil ha den gående når jeg er hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...