Gå til innhold

Ny hardtail? Gammel fulldemper? Mye å tenke på :)


Anbefalte innlegg

Som noen av dere på gamleforumet har fått med dere så har jeg møtt en fantastisk dame som i noen år til bor i Stockholm.

Jeg har 2 stisykler, men den ene er hva vi kan kalle en mini-DH-sykkel. En 2018 alu Transition Patrol med Smashpot foran, Öhlins TTX22M bak, CC-link, tunge felger og tunge dekk. Perfekt for Fjørå, Alpeland og Hafjell, OK for Røverkollen, ikke så perfekt for hverken Østmarka eller Stockholm.

Den andre sykkelen er en Kingdom Vendetta LS, titan-stihardtail med passe slakke vinkler og 150mm gaffel.  Min foretrukne sykkel til nesten alt i Oslo, jeg elsker den sykkelen.

Så jeg har endt opp med å frakte hardtailen fram og tilbake Oslo-Stockholm. Det går helt fint, men jeg er litt lei av å drasse på sykkelkoffert 2 ganger/mnd.

Min opprinnelige plan var å bygge opp en gammel 26" 2012 Spesh Enduro EVO til Stockholm-sykkel. Men nå er jeg i tvil. Jeg vil jo helst sykle hardtail. Jeg har alt av deler liggende til å bygge opp gammel sykkel så det er jo billig. Men fuck billig. Jeg kan jo heller gi bort deler til noen som trenger det, det er faktisk ganske fine greier.

Jeg har vel egentlig utsatt hele gamle-byggeprosjektet siden jeg har innsett at jeg vil sykle HT, og da Transition akkurat slapp TransAm, så begynte hjernen å fungere igjen. Jeg vet ikke om det skal bli TransAm altså, verden er min østers.

Jeg vil bygge en hardtail igjen. Fra bunn, hjul og alt.

Så der - da har jeg sagt det. Budsjett er ukjent, men fornuftig-ish.

Innspill er velkomne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av flere hardtails inklusive en Kingdom (elsker den over alle andre) så kan jeg si meg enig i at en ny hardtail e aldri feil. Ikke sikker om første valg hadde vært ny transition. Gitt du ikke igjen skal ha en titan ramme så hadde jeg vurdert rsd middlechild som e relativt grei i pris i aluminium varianten. Den har høstet mye skryt og er kjent som en veldig leken ramme gitt kort chainstay. Skal du gå full enduro build så er det ikke mange som slår en cotic bfemax 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles veldig fornøyd med min Rose Bonero. Lett nok til å føles kvikk opp og bort på lette stier - med lette dekk og senket styre så vil den tom. fungere greit i rundbaneritt. Og den gjør seg ikke bort i alpene heller(fram til farten går opp og hindringene på stien kommer tettere)

Med forbehold: Mulig jeg er noe farger av at mine andre sykkel er en Madonna på over 17kg… 

Det er mange grunner til å velge en moderne sti-HT som passer til ens bruksmønster - de funker på en måte til alt. Jobbpendling, trekke barnevogn, bikepacking, vintersykling, rundbane, birken og heisbasert sykling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt mer på dette her. Og er usikker på konklusjonen min i startinnlegget, kanskje spesielt  rundt "fuck billig", men vi kommer tilbake til det. Beklager at jeg gikk så sterkt ut, men det er bare sånn jeg er når jeg tror jeg har bestemt meg for noe 🙂 Og så tenker jeg litt mer, og da kommer disse tankene, i noenlunde rekkefølge:

  • Kjempefornuftig:
    • Jeg må sannsynligvis putte 150-200' inn i en bil om ikke lenge, og tenker at å legge 35-50-ish på en Stockholm-sykkel kanskje ikke er så lurt. Disse pengene kan brukes på noe Kristin og jeg faktisk trenger, som faktisk er en god gammel diesel-bruktbil med god plass, og som brukes til langtur uten lademulighet i "nordenden"  🙂
    • Jeg kan faktisk sette sammen en helt OK&fungerende Stockholm-sykkel med ramme&deler jeg har i boden. Det betyr at jeg av og til må sykle coil-dempet Spesh Enduro EVO 2012 26" i terreng som er snillere enn Trulsrunden. Jeg har ikke lyst, men en sykkeltur er en sykkeltur - spesielt sammen med Kristin  ❤️ Og reach er bedre enn man skulle tro, med 456mm.
  • Medium fornuftig:
    • Det er et helt SINNSYKT salg på sykler nå. Jeg finner sykler med 50% rabatt, i Norge. Om jeg skal bygge en hyggelig hardtail i passelig-spec så sliter jeg med å komme under hyggelig spesifiserte fulldempede sykler på tilbud.
  • Medium+-fornuft:
    • Jeg er sær, og vil helst ha den-og-den gaffelen, disse navene osv. Så jeg kommer ikke til å bli fornøyd. Eller?
      • @baronKanonHer kommer din kommentar inn. Send meg en DM med et fornuftig tilbud, og jeg skal seriøst vurdere det. Og forhandle om pris, ref. resten av dette innlegget. Og ja - jeg vet at Taival'en din har 510mm reach. Jeg skal tenke på hva det gjør med meg når de andre syklene mine er på 475.
  • Muligens ikke så fornuftig
    • Jeg har tenkt et par år at jeg er litt sær med hardtail-greiene mine og lurt på om den ideelle sykkelen kanskje hadde vært en Ripley/Spur/Scout eller noe slikt. Som en mellomting mellom det jeg har nå, som er en Kingdom Vendetta LS og en full coil Transition Patrol. Det er ikke det at jeg må ha denne "mellomklassesykkelen", men jeg tror det hadde vært veldig gøy.
    • Jeg kan absolutt sykle sti med begge stisyklene jeg har nå, men belønningen min føles forskjellig. Det ligner på den klassiske avveiningen mellom "jeg trenger, "jeg fortjener" og "jeg har råd til" som gjør at så mange havner i luksusfella. Uten at jeg er i umiddelbar risiko for å havne i den, men hele situasjonen føles om hjernen sier "bruk penger!" mens noe annet sier "bruk mindre penger, kjøp fornuftig dieselbil og spar til pensjon!"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, DesmoSkier said:

Jeg har tenkt litt mer på dette her. Og er usikker på konklusjonen min i startinnlegget, kanskje spesielt  rundt "fuck billig", men vi kommer tilbake til det. Beklager at jeg gikk så sterkt ut, men det er bare sånn jeg er når jeg tror jeg har bestemt meg for noe 🙂 Og så tenker jeg litt mer, og da kommer disse tankene, i noenlunde rekkefølge:

  • Medium+-fornuft:
    • Jeg er sær, og vil helst ha den-og-den gaffelen, disse navene osv. Så jeg kommer ikke til å bli fornøyd. Eller?
      • @baronKanonHer kommer din kommentar inn. Send meg en DM med et fornuftig tilbud, og jeg skal seriøst vurdere det. Og forhandle om pris, ref. resten av dette innlegget. Og ja - jeg vet at Taival'en din har 510mm reach. Jeg skal tenke på hva det gjør med meg når de andre syklene mine er på 475.

Kan være den er litt lang for deg når den er sagget da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (15 timer siden):
    • (...).
  • Medium+-fornuft:
    • Jeg er sær, og vil helst ha den-og-den gaffelen, disse navene osv. Så jeg kommer ikke til å bli fornøyd. Eller?
  • (...)


Det går an å tenke seg bort fra dette. Jeg har "alltid " bygget opp, bygget om og kost meg. I 2017 kjøpte jeg BMC Agonist og den hadde jeg 100% original i 12 måneder. Sete holker og alt. Det gikk helt fint, og BMC hadde gjort en veldig god jobb. Så jeg tror at hvis du vil kan bu bli fornøyd og se forbi at delene ikke er sære. 

Leve fornuften!

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett specs på TransAm, men det som slo meg var "jammen, dette er jo alt for seint". (Jeg fikk instinktivt lyst på, men jeg har mer lyst på en skikkelig leke-sykkel som PBJ.)

Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg gått for det som gir mest smil per mil; en kapabel bil for å få mest mulig kvalitetssykling og en rimelig hardtail som "bare funker". Utfordringen er vel først og fremst at det selges lite av dem. Men for Spur/Scout så ligger det en del på Finn, dog flest i medium som nok blir i minste laget for deg.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...