Gå til innhold

Opptrening av "slappe" håndledd


Stefan77

Anbefalte innlegg

Jeg er plaget med "slappe håndledd". Ved løfting av vekter så føles det som om håndleddet slipper litt og er ørlite på tur ut av ledd. Jeg er sannsynligvis noe svak i håndleddet og vil gjerne få strammet de opp. Det funker bra til sykling, men begrenser meg ved styrketrening, kettlebell etc. 

Googling gir mest treff på øvelser for musearm, carpal tunnel etc. Er det noen som har vært borti lignende og har øvelser de kan anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke øvelser er det snakk om?

Er det styrkeøvelser med stang utvikler vel underarmsstyrke/grepsstyrke seg parallelt med generell styrke, og er man sterk nok bør en bruke straps for å belaste muskelen som er i fokus på en korrekt måte. Sistnevnte er en het potet og mye diskutert, men handler ofte litt om kvalitetsøvelser og at riktig muskel er den som "gir opp". Mange når ikke i nærheten av failure i enkelte øvelser, fordi grepsstyrken er svak og når failure før alt annet. Et alternativt syn på det er at det er kroppens sikkerhetsmekanisme så folk ikke løfter for tung før kroppen er klar for det.

Kettlebell er litt mer risky, siden mange "kaster" litt rundt på de og dermed utsetter ledd etc. for belastning de kanskje ikke klarer, om de har litt dårlig teknikk. 

Vet ikke om spesielle øvelser, men husker en kamerat som drev med styrkeløft gjorde noe lignende som dette: Powerlifting Technique: How to Maximize Your Deadlift Grip (Never Fail Again On Grip) ->How to Train Your Grip. Sett noen bære rundt på 25kg flate vektskiver eller brukt tykke strenger.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet oppstår med alle halvtunge løft, men såklart mest ved markløft med stang og håndtler/kettlebells. Jeg stoler rett og slett ikke nok på håndleddet til at jeg kan laste nok på stanga. Har vurdert sånne straps for å avlaste håndleddet men er redd for at jeg ikke løser problemet, kansje heller forsterker det. Med Grip strength så forstår jeg mer at det er evnen til å holde stanga, og der her jeg ikke noe problem. Det er mer en slags strekk som skjer i selve håndleddet. Jeg føler kansje ikke at standard grip-strenght øvelser er det som skal løse dette, men heller noe fysio-greier. 

Endret av Stefan77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (14 timer siden):

Runk mer! Husk å variere mellom høyre og venstre. 

Baron; noen av oss er tilfredse samboere eller lykkelig gift og får som en følge av det slappe håndledd. 

Anbefaler trådstarter å trene håndleddsvipp med lave vekter til utmatting, evn bruke støttebandasje.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (På 30.11.2023 den 11.55):

Problemet oppstår med alle halvtunge løft, men såklart mest ved markløft med stang og håndtler/kettlebells. Jeg stoler rett og slett ikke nok på håndleddet til at jeg kan laste nok på stanga. Har vurdert sånne straps for å avlaste håndleddet men er redd for at jeg ikke løser problemet, kansje heller forsterker det. Med Grip strength så forstår jeg mer at det er evnen til å holde stanga, og der her jeg ikke noe problem. Det er mer en slags strekk som skjer i selve håndleddet. Jeg føler kansje ikke at standard grip-strenght øvelser er det som skal løse dette, men heller noe fysio-greier. 

Få deg en tur til fysio, for å se om det er noe spesifikt du bør gjøre, ref problemet. 

Generelt sett: Både grepsøvelser, rotasjoner, og vipp i håndledd begge veier (dorsal og ventral fleksjon) vil i teorien både styrke grepet, håndleddet og muskulaturen i underarmen. Alt dette er i sammenheng, men det er svært generelt, og ikke gitt at det løser utfordringen.  Mvh en annen fysio

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymra for din kritiske sans her Stefan, så jeg deler noen videoer som du kan se om du kan få noe nyttig ut av. Jeg har fulgt mange av rådene i videoene fra Jeff, spesielt når det kommer til å trene muskelgrupper i rygg og kjerne som har fått lite oppmerksomhet. Jeg syns han er veldig god til å forklare veldig mye på en klar og tydelig måte. Han har et par både nyere og eldre videoer om underarmsstyrke og håndledd.

 

 

 

 

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...