Gå til innhold

Jotunheimen Rundt 2024


RoyE

Anbefalte innlegg

Yes.

At dette skulle bli så avhengighetsskapende ante jeg ikke. Jeg debuterte og gjennomførte i drittvær i 2022, og i strålende vær i 2023. Jeg burde egentlig si meg fornøyd, men er altså påmeldt atter en gang. 

Flere som ikke vet sitt beste og allerede er påmeldt?

 

Legger ved et stemningsbilde fra Valdresflya kl 05.08 i år. Takk til gjengen rundt meg som gjorde turen uforglemmelig!

 

 

IMG_1624.jpeg

Endret av RoyE
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er påmeldt for tredje gang og ser fram til turen! 

Fjoråret ble jævlig tøft ettersom feltet kjørte knallhard til Fagernes og jeg ikke visste mitt eget beste. Massive kramper når det er 12 timer igjen er krevende.

I 2022 var været som nevnt helt for jævlig, men syklinga gikk egentlig veldig bra.

Neste år skal både vær og kropp være på topp - og det skal være klarvær og sol over Valdresflya!

Sees snart!

Endret av runermm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (57 minutter siden):

Driver å ser på dette sjøl nå. Hvordan funker logistikken i praksis , på enkleste måte. 

Kjør til Lærdal fredag formiddag, sett bilen der. Hvis både du og Sissel skal sykle. Book overnatting Sogndal og en av dere få haik til å hente bilen i Lærdal og ta fergen tilbake og plukk opp sykler og utstyr. Hvis du sykler og ikke Sissel men hun er med på turen så ordner hun overnatting i Lærdal, sykler seg en tur opp Aurlandsfjellet lørdag morgen og plukker deg opp i Sogndal etter målgang og dere kan kjøre tilbake og du sove i bil. Eller dere overnatter til søndag i Sogndal eller Lærdal. Drar du dit alene book buss tilbake etter målgang. Sørg for å sove ut, enten i bil (minst noen timer) eller feks Campingen i Lærdal. Selv venter jeg med logistikken og ser an hvem kjentfolk som er med, kanskje samboer blir med, vi har med oss vogn og sover over på campingen i Lærdal og hun henter meg i Sogndal. Drar jeg alene så gjøre jeg slik som skrev over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (11 timer siden):

Driver å ser på dette sjøl nå. Hvordan funker logistikken i praksis , på enkleste måte. 

De to gangene jeg har deltatt har jeg bodd i Lærdal, og vil gjøre det også neste gang. Kjørt fra Larvik på fredag formiddag og vært på plass på fredag ettermiddag. Jeg har satt pris på å kunne surre rundt og roe ned i startområdet, vel vitende om at bil står i umiddelbar nærhet med alt jeg har pakket når jeg sjekker alt for n-te gang før start. Bussretur etter målgang fra Sogndal kl 17 lørdag ettermiddag. Da har man passe med tid til å spise grillmat, slarve med nye bekjentskaper og få dusjet før man tasser til rutebilstasjonen. 2022-bussturen husker jeg ingenting av, da sovnet jeg umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte til Lærdal og parkerte bilen der på rittdagen , var der et par timer før start.  Etter rittet tok jeg første bussen med sykkel fra Sogndal til Lærdal og kjørte så hjem til Elverum for å sove , ble lite søvn men det fungerte på et vis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte påmeldingen til neste år hvis det blir drittvær 🙂

Min oppskrift (har mistet tellingen på antall starter) er:

Mentalt: Del opp rittet i 3 langturer. Ikke bruke GPS-skjerm som viser tid eller avstand, kun watt og puls.

Lærdal-Fagernes er "transportetappen" hvor du bare kan snylte. Starten er fæl hvert år, for store puljer og høy stressfaktor, med tilhørende obligatoriske velt 5-10 min etter start. Legger meg enten helt fremme eller helt bak. Nervøsiteten i feltet roer seg så fort bakkene begynner og feltet splittes. Her er det populært å miste flasker i bakkene (kombinasjon av folk som er på stålet og bruker 1L-flasker for første gang), så følg med.

Fagernes-Lom er bare å følge eget tempo som resulterer i at man organisk ender i en passende gruppe.

Lom-Sogndal er mest soloshow, er formen dårlig/grunnlaget under 250 mil i inneværende sesong anbefales kompaktkrank opp Sognefjellet.

Intensitetsmessig prøver jeg alltid å ligge i sone 1-2, dvs. aldri over 82% puls. Og roer ned så fort jeg kjenner at jeg blir andpusten eller at det samler seg syre i beina.

Starte med vest, tynne lange armer, løse knær eller løse ben, tynne skotrekk, lue, solbriller med klare glass eller fotokromatiske. Ikke vær en av idiotene som setter baklyset på blinking ned Filefjell. Maks blæst på frontlyset ned Filefjell, trenger bare "bli sett"-lys resten av strekket, og fra ca. Beitostølen (avhengig av fart og 21-start) er det nesten helt lyst igjen.

Lange hansker fra Fagernes.

Jakke, tykkere skotrekk, lange ben (hvis ikke fra start) og buff fra Beitostølen. Herfra blir det kaldt over Valdresflye, særlig i oppimot 80 km/t nedover.

Skrelle av jakke, lange ben og tykke skotrekk på Randsverk, bytte til solbriller hvis du ikke bruker fotokromatiske. Ta av resterende ekstra plagg nede i dalen på vei mot Lom og sleng det i lommene.

Spis en eller to store porsjoner lapskaus på Lom, dump tøy etter vær og behov. Ha en tynn regn/vindjakke på lomma opp og over Sognefjellet hvis det er usikkert vær. 

Ta en ekstra pause i bunnen av nedkjøringen fra Sognefjellet, vent på en passende stor gruppe og cruise inn med dem til Marifjøra og ev. helt inn til Sogndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er 21.10 starten du beskriver Gruskverner ? Tipper starten kl 18 og starten kl 21.15  er mye mer rolig/harmonisk ? Har startet 21.10 begge ganger og syntes ikke den er så voldsom, men enig i at posisjon er viktig når det begynner å gå oppover, og der en skal inn på gammelveien fra hovedveien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett startet i raskeste pulje, men i år startet jeg i siste pulje/16-20t. Noen år har også siste startfelt kjørt som et helvete for å ta igjen første startfelt før bakkene, så man har blitt ett stort mega-felt. Det kom vel en påtvunget endring fra politiet på dette for noen år siden hvor de økte til lengre intervaller mellom startpuljene.

Opplever stresset likt i begge puljene, store felt med mange som hele tiden forsøker å kjøre seg fremover, på smal vei med møtende biler. En porsjon utlendinger som ikke er vant til turritt-mentalitet og som sykler det som en konkurranse, og generelt en del som ikke er vant til kotymene når man sykler i felt. Det har alltid vært velt de første 5-10 minuttene de årene (2015, 2016, 2018, 2019, 2023) jeg har vært med, sågar også i år. Etter min mening burde de delt opp i flere startpuljer, men det blir jo dyrere mtp. politieskorte o.l.

Når det er sagt er rittet flott så fort man går inn i bakkene i Borlaug og hele veien inn, passe store grupper og alltid mulig å finne en gruppe som passer eget tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pludrepapp skrev (På 2.12.2023 den 12.21):

Påmeldt for første gang! Hjelp!

Annet enn å spise og drikke godt, og ikke fryse i hjel, hva er gode tips for en bedre opplevelse?

Jeg mener at det beste tipset er å ta dette som en tur, og la tid være helt underordnet. Jeg tenker også at om det føles litt for lett de første 200 km så er du inne på rett spor. Da har du nemlig fortsatt 230 km igjen til mål. 
Kle på deg godt før start. Jeg har både i 22 og 23 observert kort/kort på startstreken, det er smått idiotisk når Yr melder 10-12 grader to timer ut i turen. 
Sett baklyset ditt til fastlys, ikke blinkende takk!
Sjekk Yr godt før start, så slipper du (forhåpentligvis) å bli overrasket over hvor du evt møter motvind. Vet du at det blir motvind over Valdresflya på forhånd, så er det litt enklere å psyke seg opp til timene over der. Lag deg delmål, og ikke fokusér noe på mål før tidligst etter at Sognefjellet er gjennomført. Selv har jeg hatt en lapp på stemet mitt med matstasjoner og en håndfull andre sjekkpunkter slik at jeg aldri har fokusert lenger enn ~40 km av gangen. Det funker godt for min del. 
Vær sosial! Vi er alle i samme båt og har interesse for det samme, samtaler er enkle å få i gang, og hjelper på både humør og på å få tiden til å gå. Ikke vær redd for å spørre om hjelp om man trenger noe. Er du tom for mat for eksempel garanterer jeg at noen rundt deg har alt for mye og gladelig deler ut en lefse eller en bar. Tom for strøm på en dings? Powerbanks florerer det av, og å få låne en en liten halvtime er ikke noe problem. 
Generelt er opplevelsen av JR på mine to deltakelser lave skuldre og god stemning deltakerne i mellom.

Arrangør oppgir antall høydemeter til å være 4609. Hvor de har tatt dette fra er ikke godt å si. ‘Alle’ måler et sted mellom 5.200-5.500 hm, det kan være greit å være forberedt på. 
Og ikke minst, IKKE glem bakken etter Gaupne…. Den er vond å komme uforberedt inn i. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (1 time siden):

Mulig dumt spørsmål, men det er asfalt hele vegen? Kjører folk vanlige resere eller no' grovere?

Ja, det er asfalt hele veien. Vanlig landeveissykkel som gjelder. 
Det sagt så var det i fjor mange partier med veiarbeid og ganske grov grus flere steder på/rundt Filefjell. Det var et sant lite helvete med forholdene som rådet da. I år var de aller fleste av disse partiene borte. Kan det være riktig om jeg husker at det bare var et par korte partier med veiarbeid med dertil tilhørende dekke i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (20 timer siden):

råd

 

RoyE skrev (3 timer siden):

råd

Takk for råd! 

Jeg har sett for meg at jeg uansett må ha som mål å klare det, framfor å sykle så-og-så fort. Og å ikke brenne kruttet tidlig, sier dere begge, og er egentlig ingen overraskelse, men kanskje lettere sagt enn gjort! 😅

Jeg er veldig spent på den natta; jeg var med på arrangementet som het Marka24 en gang, og jeg kommer aldri til å glemme hvor hinsides trøtt jeg var da jeg gikk gjennom Sørkedalen i 5-tiden den morgenen.

  • Ikke blink på baklyset: mottatt!
  • Når det kommer til lading av dingser: er det mobil og gps dere tenker på? Lykt?
  • Fra Gaupne til Heggmyradn: der har jeg sprekt før - jeg akter å sprekke der igjen! 😂

Prøver dere å holde kverna gående, eller tar dere pauser? Eller balanseres lapskaustallerkenen i dertil egnet styrefeste så man kan gulpe neppå lapskaus mens man gnur seg oppover Bøverdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pludrepapp skrev (59 minutter siden):

Når det kommer til lading av dingser: er det mobil og gps dere tenker på? Lykt?! 😂

Prøver dere å holde kverna gående, eller tar dere pauser? Eller balanseres lapskaustallerkenen i dertil egnet styrefeste så man kan gulpe neppå lapskaus mens man gnur seg oppover Bøverdalen?

Mtp lading tenker jeg mest på gps/Garmin/Wahoo hva man nå enn bruker. Min nye Edge 540 tålte hele turen uten lading, men omtrent alt annet enn den nye x40-serien til Garmin trenger strøm underveis. 520en jeg brukte i fjor ville ikke vært i nærheten. Dét er hvertfall greit å gjøre seg noen tanker rundt om man ønsker logging og ønsker å ha det vanlige foran seg på skjermen hele veien.

Lykt slår du på 1-1,5 t etter start, og du har behov for den om det er klarvær egentlig bare 3-4 timer. Men kjør med en lykt som gir litt lys, ikke en sånn bli-sett-lykt. Det er veldig deilig og egentlig helt nødvendig med litt ordentlig lys i nedkjøringen fra Filefjell. Lykten kan du dumpe i bagasjeposen din på Lom f.eks.
 

Mobilen har hatt strøm hele veien uten problemer for min del. Blir nesten utelukkende brukt for litt bilder og video underveis. 
Mtp pauser; jeg og mitt følge har i praksis syklet fra matstasjon til matstasjon. Da har vi stoppet mellom 5-15 min på hvert sted, med unntak av Lom. Der har vi hatt hovedstoppet vårt, og oppholdt oss en god stund. I 22 tror jeg vi satt der en time for å tine og tørke litt. I år gikk det vel også 40 min der med litt klesskift, toalettbesøk, bespisning og generelt litt hvile. Første matstasjon vi har stoppet på har vært Fagernes, og den siste Sognefjellet. 
Det har også blitt en naturlig stopp nede i Fortun for å samle troppene etter utforkjøringen. 

Endret av RoyE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pludrepapp skrev (1 time siden):

 

Takk for råd! 

Jeg har sett for meg at jeg uansett må ha som mål å klare det, framfor å sykle så-og-så fort. Og å ikke brenne kruttet tidlig, sier dere begge, og er egentlig ingen overraskelse, men kanskje lettere sagt enn gjort! 😅

Jeg er veldig spent på den natta; jeg var med på arrangementet som het Marka24 en gang, og jeg kommer aldri til å glemme hvor hinsides trøtt jeg var da jeg gikk gjennom Sørkedalen i 5-tiden den morgenen.

  • Ikke blink på baklyset: mottatt!
  • Når det kommer til lading av dingser: er det mobil og gps dere tenker på? Lykt?
  • Fra Gaupne til Heggmyradn: der har jeg sprekt før - jeg akter å sprekke der igjen! 😂

Prøver dere å holde kverna gående, eller tar dere pauser? Eller balanseres lapskaustallerkenen i dertil egnet styrefeste så man kan gulpe neppå lapskaus mens man gnur seg oppover Bøverdalen?

Som Roy stopper jeg også på alle matstasjoner unntatt første - hender jeg tar en flaske gatorade e.l. på lomma ved start siden 143km er litt langt på 2x0.7 flasker (gidder ikke kjøre med litersflasker, de er så uhåndterlige). Er uansett fornøyd hvis jeg klarer å holde tissebehovet fra Fagernes til hver ~80. km/matstasjon. Og som Roy bruker jeg Lom som den lange stoppen - det må fylles godt opp før Sognefjellet. Og jeg sender poser til og justerer på bekledningen på alle stoppene Fagernes-Lom, og bunkrer alltid opp med lommemat. Med min vekt (90 kg) bruker jeg rundt 10.000-11.000 kalorier på rittet, så det må spises hele tiden.

Jeg hadde ett år hvor jeg optimaliserte vekk stoppet i Lom, og da gikk jeg på såpass smell at jeg måtte legge meg ned på et busstopp mellom Lom og starten av Sognefjellet og ta meg 20 min på ryggen, og tråkket 100W under FTP opp hele fjellet etterpå. Ellers har jeg aldri slitt noe særlig med søvnighet.

Lykt-, gps- og batterimessig er løsningen min: Garmin Edge 530 og Bontrager Ion Pro RT (1200 lumen), hvor lykta er festet på undersiden av garmin-festet med litt kreativ kombinasjon av GoPro- og Bontrager-fester. Fabric Lumaray bli-sett-lys mellom Edge og garmin-festet foran til senere tunneler o.l, bak har jeg bare noe billig og ladbart fra Teknikmagasinet som klarer å holde konstant lys nesten frem til Beitostølen. Har en powerbank med ledning, som enten tapet til stem eller holdt av en Speedsleev på overrøret, med litt ad-hoc rørleggertape for å vannsikre og for å holde kabel. Plugger den i Garminen når været tillater det, og lader opp baklykta seinere for å ha baklys til tunnelene mot Sogndal. Må lade Garmin fordi jeg kjører med Livetrack som drar en del ekstra strøm, kunne kanskje klart meg uten lading ved å skru av Glonass, Livetrack, Bluetooth og å sette dataregistrering til 1 gang/s. Kjører en testtur med hele oppsettet før avreise for å sjekke at alt sitter og ikke skrangler, at lys er riktig montert, Di2-knapper for lys er riktig programmert, at det er lang nok og riktig type kabel til lading osv.

Velkommen og lykke til, stress ned og ta deg god tid på matstoppene, fokusér på å fullføre. Nyt naturen over Valdresflye og Sognefjellet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (22 timer siden):

er formen dårlig/grunnlaget under 250 mil i inneværende sesong anbefales kompaktkrank opp Sognefjellet.

Godt tips!

Jeg bor i vest og lever allerede et liv med 46-30-krank, siden bakkene uansett er så lange. Jeg ser for meg at jeg fort kan risikere å tråkke ut 46-11 (54 km/t med 100 i tråkkfrekvens) ned fra Filefjell. Men det er så kort uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt for mørkt, svingete og hullete ned Filefjell til at man tør å slippe ordentlig opp - ned Valdresflye dog er nok en av de enkleste utforkjøringene å sykle fort i - på førstereis var jeg oppe i 84 med en u-aero gammel felgbremssykkel med klatrehjul. Men jeg hadde ikke levnet en tanke til å ha "nok" utveksling til de par minuttene man har med rask utforkjøring der.

Dumpet for øvrig litt av førstereisinntrykket i Strava-beskrivelsen, som du ser er den gjennomgående feilen å stresse 🙂

https://strava.app.link/ubC3EkmEeFb

Endret av Gruskverner
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (4 minutter siden):

Det er litt for mørkt, svingete og hullete ned Filefjell til at man tør å slippe ordentlig opp - ned Valdresflye dog er nok en av de enkleste utforkjøringene å sykle fort i - på førstereis var jeg oppe i 84 med en u-aero gammel felgbremssykkel med klatrehjul. Men jeg hadde ikke levnet en tanke til å ha "nok" utveksling til de par minuttene man har med rask utforkjøring der.

Dumpet for øvrig litt av førstereisinntrykket i Strava-beskrivelsen, som du ser er den gjennomgående feilen å stresse 🙂

https://strava.app.link/ubC3EkmEeFb

 

Værsågod, kudos på 8 år gammel tur 🫡

 

@Pludrepapp Du vil klare deg fint med kranken du har. Det er i mine øyne viktigere å prioritere å ha lett nok utveksling til klatringene ifht til å ha ‘nok’ i utforkjøringene. 
Jeg kjører selv med 48/35 og 10/36 kassett. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var med på dette for første gang i år som oppkjøring til tcr. Mye gikk fint, men meg og gruppesykling skjærer seg alltid før eller senere så jeg endte med å sykle ca halve rittet alene. Sprakk litt opp mot sognefjellet til tross for to porsjoner lapskaus. Tror det er bedre å holde seg til en porsjon og heller få i seg mer mat mens man sykler oppover. Og så ble jeg kvalm av sportsdrikken fra matstasjonen på Lom og stoppet for å fylle friskt vann fra en elv på vei oppover i stedet. Det er vel dèt jeg sitter igjen med 🙂 

Usikker på om det passer å delta i 24. Tror egentlig ikke dèt 😞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (9 timer siden):

Jeg har stort sett startet i raskeste pulje, men i år startet jeg i siste pulje/16-20t. Noen år har også siste startfelt kjørt som et helvete for å ta igjen første startfelt før bakkene, så man har blitt ett stort mega-felt. Det kom vel en påtvunget endring fra politiet på dette for noen år siden hvor de økte til lengre intervaller mellom startpuljene.

Opplever stresset likt i begge puljene, store felt med mange som hele tiden forsøker å kjøre seg fremover, på smal vei med møtende biler. En porsjon utlendinger som ikke er vant til turritt-mentalitet og som sykler det som en konkurranse, og generelt en del som ikke er vant til kotymene når man sykler i felt. Det har alltid vært velt de første 5-10 minuttene de årene (2015, 2016, 2018, 2019, 2023) jeg har vært med, sågar også i år. Etter min mening burde de delt opp i flere startpuljer, men det blir jo dyrere mtp. politieskorte o.l.

Når det er sagt er rittet flott så fort man går inn i bakkene i Borlaug og hele veien inn, passe store grupper og alltid mulig å finne en gruppe som passer eget tempo.

Ikke vært klar over at de som startet 21.15 tok igjen de som startet 5 min før. Mulig det skjedde i 18 og 19 også, men ikke noe jeg observerte iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (56 minutter siden):

Hei,

Jeg var med på dette for første gang i år som oppkjøring til tcr. Mye gikk fint, men meg og gruppesykling skjærer seg alltid før eller senere så jeg endte med å sykle ca halve rittet alene. Sprakk litt opp mot sognefjellet til tross for to porsjoner lapskaus. Tror det er bedre å holde seg til en porsjon og heller få i seg mer mat mens man sykler oppover. Og så ble jeg kvalm av sportsdrikken fra matstasjonen på Lom og stoppet for å fylle friskt vann fra en elv på vei oppover i stedet. Det er vel dèt jeg sitter igjen med 🙂 

Usikker på om det passer å delta i 24. Tror egentlig ikke dèt 😞

 

Første gangen jeg sykla var vi innom matstasjonen i Lom, mens andre gangen var jeg i en gruppe hvor alle var enig om å bare sykle videre (hadde bestemt meg for det i forkant). Hadde jeg vært veldig kald, veldig sliten, veldig sulten hadde jeg stoppet i Lom. Men kl 06 på morgen vil jeg ikke spise likevel fordi jeg er kvalm, varme får jeg i oppoverbakken og alle er slitne lell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...