Gå til innhold

Varmvoks, commuter og saltlake - skal det gå?


Anbefalte innlegg

Jeg er frelst på varmvoksing og bruker det på alle syklene våre nå, men på commuteren, som dessverre må gjennom saltlaken her i Trondheim, så ser det ut til at det blir for mye rust. Er det noen triks jeg har gått glipp av, eller må en over på mer tradisjonelle oljer når det saltes hardt? 

Er det forresten noen av de såkalt rustfrie kjedene som faktisk er rustfrie? Jeg er ikek klar for å kjøpe titan 🙂 skal på en elektrisk longtail med 10 delt gir. Så det må enten være en lang kjede eller så må jeg kjøpe to stykker og skjøte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører nå med EPT kjede, bytta for et par uker siden etter å ha kjørt varmvoks siden starten på august. Har to kjeder som venter på revoksing, et av disse sykla vel 500km med oslo-salt i god marinade før jeg bytta til EPT (fordi det begynte å bråke litt).
Det jeg gjorde som funka greit på det (ørlitt overflaterust) var å dusje det mildt når jeg uansett spyler bremsene også dabbe av med litt tørkepapir på kjedet. Dette gjorde jeg et par dager i uka i garasjen på jobb og der står sykkelen varmt. Hjemme har jeg ikke gjort noe, men når jeg kommer på jobb igjen så spyler jeg gjerne.

 

EPT har bare kjørt 150km, men har også bare spylt kjedet en gang, jeg kan oppdatere, men det ser helt fint ut fortsatt. Får se hvor lenge det varer før revoks.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KMC EPT, KMC EPT. Gjenta etter meg: KMC EPT.

Espen Wethe postet mye om dette på gammelforumet, og det var bare helt nydelig.

Pass bare på å ikke spyle med glohett vann på jobben, for da smelter det.

Salt er jævlig uansett, og det løser både olje og voks. Har litt bedre erfaring med voks enn med olje, da det holder seg ganske rent og varer ganske lenge. Har hatt én dårlig erfaring med varmvoks, og det var siste omgang. Kan være det hang igjen noe søl, løsemiddel eller lignende fra rens, alternativt fra olje ifm nødsmøring en dag. Varmvoks krever jo ren overflate for å sitte skikkelig.

Men nok en gang er mantraet KMC EPT. Det er testet til 600 timer i saltsprut i korrosjonstestekammer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Utrolig at dere får EPT kjede til å funke. Jeg tråkker bare i stykker disse. Elendig styrke, ryker rett av. Rett og slett mainnsjit. 

Forrige sesong brukte jeg voks og sram xx1 kjede  som motstår rust ganske bra. 

Nå i vinter har jeg prøvd YBN anti corrosion kjede og det har funka veldig bra med voks, bedre enn Xx1! Holdbarhet ser også meget bra ut med minimalt med strekk. Men vinteren fram til jul i Trondheim har vært uvanlig tørr på sykkelveien min også. 

På våte dager har jeg brukt å skylle drivverket med lunka vann, og tørke over kjedet med en mikrofiberklut etter jeg kommer hjem. 

Liker også å ha to kjeder på rullering slik at jeg kan gjøre et kjapt bytte hvis det trengs, og slipper vokse så ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den fungerer. Nå er det den nette distanse av 2,5 km hver vei hvorav 500 asfalt tur retur jobb. Resten er grusa tursti. Verste belastninger er de siste 900m hjem med snitt 6 prosent stigning så det er ikke store belastningen akkurat...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...