erikskon Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg er frelst på varmvoksing og bruker det på alle syklene våre nå, men på commuteren, som dessverre må gjennom saltlaken her i Trondheim, så ser det ut til at det blir for mye rust. Er det noen triks jeg har gått glipp av, eller må en over på mer tradisjonelle oljer når det saltes hardt? Er det forresten noen av de såkalt rustfrie kjedene som faktisk er rustfrie? Jeg er ikek klar for å kjøpe titan 🙂 skal på en elektrisk longtail med 10 delt gir. Så det må enten være en lang kjede eller så må jeg kjøpe to stykker og skjøte. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Hold sykkelen unna varme omgivelser, det er da rusten kommer ( men joda, den kommer uansett..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Flyttet dette over til pendling og elsykler og sånn. Det passer best her. @baronKanon har jevnlig nevnt noe rustfrie kjeder som viker. Søk, eller vent til han svooper innom tråden. LarsB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg kjører nå med EPT kjede, bytta for et par uker siden etter å ha kjørt varmvoks siden starten på august. Har to kjeder som venter på revoksing, et av disse sykla vel 500km med oslo-salt i god marinade før jeg bytta til EPT (fordi det begynte å bråke litt). Det jeg gjorde som funka greit på det (ørlitt overflaterust) var å dusje det mildt når jeg uansett spyler bremsene også dabbe av med litt tørkepapir på kjedet. Dette gjorde jeg et par dager i uka i garasjen på jobb og der står sykkelen varmt. Hjemme har jeg ikke gjort noe, men når jeg kommer på jobb igjen så spyler jeg gjerne. EPT har bare kjørt 150km, men har også bare spylt kjedet en gang, jeg kan oppdatere, men det ser helt fint ut fortsatt. Får se hvor lenge det varer før revoks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 KMC EPT, KMC EPT. Gjenta etter meg: KMC EPT. Espen Wethe postet mye om dette på gammelforumet, og det var bare helt nydelig. Pass bare på å ikke spyle med glohett vann på jobben, for da smelter det. Salt er jævlig uansett, og det løser både olje og voks. Har litt bedre erfaring med voks enn med olje, da det holder seg ganske rent og varer ganske lenge. Har hatt én dårlig erfaring med varmvoks, og det var siste omgang. Kan være det hang igjen noe søl, løsemiddel eller lignende fra rens, alternativt fra olje ifm nødsmøring en dag. Varmvoks krever jo ren overflate for å sitte skikkelig. Men nok en gang er mantraet KMC EPT. Det er testet til 600 timer i saltsprut i korrosjonstestekammer. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arne_and Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg har testet KMC EPT grundig i Trondheims saltslaps med svært lite kjedesmøring, fantes ikke rust. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 baronKanon skrev (3 timer siden): KMC EPT, KMC EPT. Gjenta etter meg: KMC EPT. Burde man bruke det hele året, eller er det typisk et kjede en bruker når slapseføret starter? Ser prisen er dobbeltish av et vanlig "billig" SRAM-kjede. Siter Kaffe- og teansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 20. desember 2023 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg bruker året rundt, men kvaliteten ellers på KMC er så som så. Bedre holdbarhet på SRAM XX1 etc. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arne_and Skrevet 21. desember 2023 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg bruker det året rundt, orker ikke skifte etter sesong, men det kan man jo gjøre. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SigmundS Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar https://www.thansen.no/scooter-mc/olje-rens-og-pleie/putoline-produkter/kjedespray/putoline-1kg-kjedevoks/n851395/pn851400 Denne på primusen. Funker fjell og sikkert en del ekstra watt motstand i starten. Ser på det som ekstra trening Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamez Skrevet 5. januar Del Skrevet 5. januar Utrolig at dere får EPT kjede til å funke. Jeg tråkker bare i stykker disse. Elendig styrke, ryker rett av. Rett og slett mainnsjit. Forrige sesong brukte jeg voks og sram xx1 kjede som motstår rust ganske bra. Nå i vinter har jeg prøvd YBN anti corrosion kjede og det har funka veldig bra med voks, bedre enn Xx1! Holdbarhet ser også meget bra ut med minimalt med strekk. Men vinteren fram til jul i Trondheim har vært uvanlig tørr på sykkelveien min også. På våte dager har jeg brukt å skylle drivverket med lunka vann, og tørke over kjedet med en mikrofiberklut etter jeg kommer hjem. Liker også å ha to kjeder på rullering slik at jeg kan gjøre et kjapt bytte hvis det trengs, og slipper vokse så ofte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 5. januar Del Skrevet 5. januar For oss med negativ watt/kg-ratio er det ikke noe problem at vi tråkker ting i stykker! Jeg er jo førstereisgutt på dette, så får se hvor lenge det varer, men virker fint så langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simenf Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar SigmundS skrev (På 3.1.2024 den 21.05): https://www.thansen.no/scooter-mc/olje-rens-og-pleie/putoline-produkter/kjedespray/putoline-1kg-kjedevoks/n851395/pn851400 Denne på primusen. Funker fjell og sikkert en del ekstra watt motstand i starten. Ser på det som ekstra trening Happy med denne? Siter Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SigmundS Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Den fungerer. Nå er det den nette distanse av 2,5 km hver vei hvorav 500 asfalt tur retur jobb. Resten er grusa tursti. Verste belastninger er de siste 900m hjem med snitt 6 prosent stigning så det er ikke store belastningen akkurat... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.