Gå til innhold

Oppbevaring og laging av mat på lange turer


Anbefalte innlegg

Til sommeren tenker jeg meg en sykkeltur i Nord-Norge i et par uker. Som regel på lange turer har det blitt mye snacks, burger king, ferdigbaguetter og polarbrød med ost. Men nå kjenner jeg at det er litt på tide å spise litt sunnere og billigere. Jeg skal bo i bilen, og har ikke tilgang til strøm jevnlig. Det er sikkert mulighet for å lade opp noen kjølebagger et par ganger under turen, men vil helst unngå stresset med å passe på at maten holder seg kald nok.

Er det noen som har noen gode ideer eller løsninger på den vanskelige logistikken med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det relatert til sykkelturen, eller bilturen? 

På sykkel må det nødvendigvis være innkjøp der det er mulig og ellers gå for tørrmat, supper, brød, salte pølser og potetmos etc. I bil må det vel også handles når det er mulig og en 12v kjølebag duger jo noe, med mindre du snakker bobil med int kjøleskap. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du med en liten brenner kan du lage litt forskjellig. Mange muligheter med å blande tørrmat og salte pølser.  Enkel mat er tortellini/pasta, chorizo(eller annen pølse) med grønn eller rød pesto. Har brukt det som turmat når jeg har vært lei real turmat. Slike pølser holder seg godt. Endel harde oster holder seg også bra, men må være ærlig at jeg ikke er helt fan av det som turmat. Havremelk kan vel brukes noen dager uten kjøling, om en liker det til havregrøten om morningen.

Det er verdt å handle litt etter tanken når neste butikk er. Dagen du handler kan en kjøpe ferskvarer, kjøtt/meierivarer, som bør spises relativt raskt, iallefall innen sola varmer de opp til fine 20-30 grader. Røkte pølser, bacon, egg, osv, kan holde noen dager alt etter temperaturene. Dag 3-4 tror jeg personlig at det hadde blitt mye tørrmat og spekepølse/chirozo. Litt risikabelt å spise en biff som har ligget og bakt seg i baksetet i 3 dager. Frukt og grønt fungerer bra, tørket frukt og nøtter også. Selv er jeg veldig glad i avokado på tur, og synes de holder bra om jeg kjøper de (billige) umodne. Hvis det er en aktiv tur kan det være litt problematisk å få i seg nok kcal på en sunn måte, og man må ty til kaloririke kjeks ala Bixit. Hete dager og sjokolade er kliss, så det er sagt.

Har sett enkelte bikepackere har brukt mye bønneprodukter, men kan ha med at de kanskje er vegetarianere. Hermetikk holder seg godt, så hvis en liker sardiner etc. er det gode muligheter for å få i seg endel kcal på den måten.

Det finnes gode kjøle/frysebokser og store powerbanks, men de koster litt. Hvis målet kun er at maten skal overleve varmen, kan en kanskje klare seg med noe litt rimeligere og noen fryseelementer.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forhåndsfryste kjøleelementer så har kjøleboksen vår fra Biltema holdt godt på både melk og smør i 3 dager om sommeren. Så hvis du spør pent, kanskje du får hive elementene i frysen på butikken nærmest der du parkerer på sykkeldagene, så er de fryst til du er tilbake og kan fylle på boksen for noen dager.

krever at du er litt disiplinert med åpning og lukking da, så boksen ikke blir ståande åpen og slippe ut kulden. Hjelper mye å ha den plassert i skyggen utenfor bilen hvis det er mulig. Blir fort veldig varmt inne i bilen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clas har litt rabatter på EcoFlow noen dager til. De selger også Dometic kjøle/frysebokser, men de gode koster jo fort endel. Hvis det er ruten en ønsker å gå bør en vel regne på hva slags utstyr som dekker behovet, slik at en ikke bruker sub 10k på noe som ikke dekker behovet. Dometic er vel er kjent bobil/camping merke, så det kan vel være mulig å gjøre noen Finn-kupp.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går for kjøleboks+powerbank så kan det være lurt å investere i en kjøleboks med kompressor. De koster vesentlig mer enn vanlige kjølebokser, men de har mye bedre virkningsgrad og bruker dermed mindre strøm. Stack opp tilgjengelig tomrom i kjøleboksen med vannflasker (eller brus!) for å lagre opp kulde.

Du kan også bruke naturens eget kjøleskap ved å grave ned matvarer. Rundt 20-40cm under torva er som oftest kjølig nok til at meieriprodukter og kjøtt holder seg i dagesvis uten problemer. Jeg gjør dette på fisketur for å preservere rå fisk, og det går kjempefint. 

Et annet triks er å scoope opp noen spadetak med snø/is hvis du kjører forbi en snøfonn på en fjellovergang e.l. Kombinerer du nedgraving og medbrakt snø/is så kan du lagre ferskvarer like lenge som i et vanlig kjøleskap. 

Etpar tips til -- hvis du graver ned mat, sleng gjerne nedi et lite termometer også så du har en viss idé om hvor kaldt/varmt det faktisk er. Og husk å rydde pent opp etter deg før du drar videre 🙂

  • Like 2

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...