Gå til innhold

WiFi, mesh, nettverkssegmentering, LAN


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å oppgradere mesh-nettverket hjemme. Jeg ønsker meg LAN backhaul, og har kabling klart for det. Problemet er at det går én kabel fra teknisk rom der 5G-ruteren står til stua. Så jeg kan sette en meshnode der og en på stua og få kablet backhaul. Men da kan jeg ikke enkelt få til nettverkssegmentering med de dingsene som står på stua og skal kobles til LAN. Det gjelder bl.a. TV-boksen fra Telia, Chromecast og Apple TV. Finnes det mesh-løsninger som har LAN-porter og som lar meg velge om LAN-portene er på gjestenettverket? Det hadde løst problemet elegant.

Alternativet er å ikke kjøre kablet backhaul, da kan jeg bruke kabelen mellom teknisk rom og stue for å opprette et segmentert LAN-nettverk på stua. Hvor mye taper man egentlig på at mesh-nettverket ikke har kablet backhaul?

Et siste alternativ er å trekke en kabel til, men det vil jeg helst slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det eventuelt mulig å lage segmentering ved å koble noe til en av meshnodene? Hvis jeg kobler til en vanlig ruter så får jeg vel segmentering feil vei, dvs det jeg kobler til ruteren har full tilgang til nettet på mesh. Kan jeg koble på en slags brannvegg som gir meg ønsket sikkerhet (uten for mye styr)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha et separat kablet nett for IoT-dingser som ikke er trådløse, f.eks. Telia sin TV-boks.

Det jeg vil ha er et mesh-nettverk for trådløs dekning i hele huset, hovednett og gjestenett Jeg vil helst ha kablet backhaul. Dette får jeg lett til med eksisterende kabelinfrastruktur. Men problemet er å ha et separat kablet nett for IoT-dingser. Det kan gjerne være samme nett som gjestenettverket.

I teknisk rom har jeg bredbåndstilgangen, inkludert en ruter fra leverandøren. Her må jeg plassere mesh master-noden. Herfra går det kabel til kontor og stue, slik at jeg kan plassere en mesh sub-node i begge de to rommene med kablet backhaul.

På kontoret vil jeg koble til laptop med kabel, dvs den mesh-noden skal ha LAN-porter som kobles på hovednettet. Det er vel det som er vanlig.

På stua vil jeg koble til IoT-dingser med kabel. Dersom den mesh-subnoden kan konfigureres slik at (minst én av) LAN-portene kobles til gjestenettverket så er jeg i mål. Det hadde vært den ideelle løsningen, færrest mulig dingser å vedlikeholde.

Alternativt kan jeg droppe backhaul fra teknisk rom til stue, og bruke den kabelen for å koble IoT-dingsene rett i bredbåndsruteren. Da oppnår jeg segmenteringen, men jeg får ikke backhaul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen med maskenettverk? Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg skal flytte til rekkehus snart og lurer på om vi skal gå for maskenett eller vanlig wifi.

For å ta et sidespor, så synes jeg det høres  litt overdrevet ut med kablet nett til flere etasjer 2023, men har fått anbefalt det av en del. Hva går jeg glipp av? Har lurt på om det er anbefalinger av vane som henger igjen fra en svunnen tid da vi hadde 802.11b og til nød g. Skulle jo tro at vanlige nyere rutere med wifi 6 og 6E begynte å bli rimelig bra og raskt? 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg vil merke noen forskjell med kablet backhaul eller ikke. Jeg kan jo forsåvidt teste begge deler og kjøre noen hastighetstester.

Fordelen med mesh er såvidt jeg har skjønt at du kan ha mange aksesspunkter som dingsene bytter sømløst mellom når du beveger deg rundt i huset. Jeg tror du kan ha flere aksesspunkter med samme SSID uten at det er mesh, men da bytter visst ikke dingsene like greit mellom AP'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti UniFi er prosumerprodukter som dekker det du ser etter. VLAN, flere SSID-er, brannmur med DPI, både trådløs og kablet uplink, de fleste switchene har PoE for å gi strøm til aksesspunkt, og kapasiteten på aksesspunkt er langt over det du trenger. Prisen er overkommelig. Oversiktlig webgrensesnitt. 

Men blir det maskenett når du kjører kablet uplink? 🤔

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Der var det en del å velge i. Jeg finner ikke noen trepakninger med WiFi 6, må jeg kjøpe tre slike om jeg vil ha tre punkter? Det er noe dyrere enn jeg hadde sett for meg. Jeg ser at de har aksesspunkter med PoE, men jeg har bare "vanlige" ethernetkabler, må man ha spesielle kabler for PoE?

Ubiquiti UniFi 6 Mesh tilgangspunkt

Strengt tatt tror ikke jeg trenger en trådløs node i teknisk rom, men det er der ruteren må stå. Har Ubiquiti en løsning der jeg kan ha en kablet ruter som jeg kobler to WiFi-mesh-noder til? Blir det billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om hvor stort areal du skal dekke og ikke minst om det er utfordringer ift. betong etc. Det sagt så ser jeg ikke helt hvorfor en skal bruke mye energi på et komplett backhaul system. 

Bor i betongleilighet på 100 kvm selv og bruker en tre år gammel Google Mesh løsning med tre noder, hadde klart meg med to, men det var i pakken. Har helt topp hastighet over alt. Den ene Mesh-routeren som står i stua har en switch koblet til seg som har stadig mindre utstyr koblet på via kabel og det er trenden. 

Laptopen min får f.eks ca. 200 Mbits via trådløst og noe mer kan jeg ikke helt se at jeg trenger - og det er nettverkskortet i den som er begrensningen. 

Jeg har synkront 1000 Mbits internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (1 time siden):

Du skriver ingenting om hvor stort areal du skal dekke og ikke minst om det er utfordringer ift. betong etc. Det sagt så ser jeg ikke helt hvorfor en skal bruke mye energi på et komplett backhaul system. 

Det er et trehus, ca 120 m2 per etasje, to etasjer. Det er ca 9 meter fra teknisk rom til stua, det er to vegger med gips+flis og en vegg med gips mellom. Men en ting er dekning, hvis man ikke har kablet backhaul så vil det bruke dobbel båndbredde i sub-nodene. Men det er kanskje ikke et reelt problem, vi har ikke mer enn 100 Mbit/s internett (per i dag). Consumer-mesh klarer jo lett mange ganger den hastigheten, i alle fall på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (8 minutter siden):

Det er et trehus, ca 120 m2 per etasje, to etasjer. Det er ca 9 meter fra teknisk rom til stua, det er to vegger med gips+flis og en vegg med gips mellom. Men en ting er dekning, hvis man ikke har kablet backhaul så vil det bruke dobbel båndbredde i sub-nodene. Men det er kanskje ikke et reelt problem, vi har ikke mer enn 100 Mbit/s internett (per i dag). Consumer-mesh klarer jo lett mange ganger den hastigheten, i alle fall på papiret.

Jeg hadde kjøpt inn mesh-systemet først og sett hvordan det fungerer, kjøp noe bra så kommer du ikke til å trenge noe backhaul. Du trenger neppe mer enn to-tre noder totalt, inklusive den som står i det tekniske rommet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mesh (noen gamle Airties 4930) med tre noder på ca 400 kvadrat, full dekning og mer hastighet enn vi trenger, over hele hus og garasje. De har vert dønn stabile i fem år nå, kun bootet ved strømbrudd. Har ikke savnet kabel en eneste gang. 

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens dumt spørsmål, men hva mener dere med bachhaul?

Antar alle maskeenhetene er koblet til samme ruter og (dermed samme modem), og at alle maskeenhetene kan være koblet enten trådløst eller med kabel?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, arne_and said:

Takk for tips! Der var det en del å velge i. Jeg finner ikke noen trepakninger med WiFi 6, må jeg kjøpe tre slike om jeg vil ha tre punkter? Det er noe dyrere enn jeg hadde sett for meg. Jeg ser at de har aksesspunkter med PoE, men jeg har bare "vanlige" ethernetkabler, må man ha spesielle kabler for PoE?

Ubiquiti UniFi 6 Mesh tilgangspunkt

Strengt tatt tror ikke jeg trenger en trådløs node i teknisk rom, men det er der ruteren må stå. Har Ubiquiti en løsning der jeg kan ha en kablet ruter som jeg kobler to WiFi-mesh-noder til? Blir det billigere?

Jeg har en løsning som består av følgende:

Altibox fiberboks i bromodus

Asus RT-AX68U med Asuswrt-Merlin fw (disablet wifi)

UniFi AC Pro (fra 2017 ish)

UniFi U6 Pro

UniFi G4 ringeklokke

UniFi Cloud Key Gen2 plus

En eller annen cisco switch med poe pga utsolgt UniFi poe switch…

 

Cloud key er primært pga kameraringeklokken, man trenger egentlig ikke denne dersom man ikke har videoovervåkning fra UniFi, kommer langt med en kontroller på en PC eller lignende. 
 

Dette oppsettet fungerer strålende på ca 240m2 over 3 etasjer. Har hatt dette i over et år uten problemer. Hadde tidligere kun ac pro punktet i et mindre rekkehus og leilighet før dette. Alltid vært dønn stabilt. I dag er et aksesspunkt opp mot taket vendt oppover i kjelleren og et aksesspunkt i 2 etg. Begge koblet med nettverkskabel med POE, vanlig nettverkskabel av nyere type skal takle poe (Google speccen så ser du detaljene). Selv om disse ikke kalles for mesh, vil enheter fritt roame mellom aksesspunktene og det vil i praksis fungere som mesh (enkelt forklart). 
 

 

Endret av dtd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sliter med dårlig nett i uteboden hvor jeg har rulla (hakker, fryser). Boden ligger ca sju meter fra nærmeste node, kun adskilt av en verandadør i glass og selve bodveggen (yttervegg, glava, gips). Er det noen enkle grep som kan forbedre signalet?

Relatert spørsmål: Der hvor noden står, er det uttak for nettkabel (ethernet?). Nybygd hus hvor dette rommet er utstyrt som tv-stue. Jeg antar at uttaket er koblet til mottakstasjonen i teknisk rom (fiber, Telia), hvor basestasjonen til nodene (Deco) også står. Kan jeg flytte basestasjonen til tv-stua, koble til nettuttaket og regne med å få bedre nett i boden med rulla?

Bør legge til at dagens oppsett med base og to noder er stort sett stabilt og kjapt, selv om enkelte teamsmøter hakker litt på kontoret (et par rom unna nærmeste node uten fri sikt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...