Gå til innhold

Hvor fancy momentnøkkel trenger man?


Anbefalte innlegg

Mine største bekymring når det kommer til moment er ikke kvaliteten på verktøyet i seg selv, men:

* Er verktøyet fortsatt riktig kalibrert? I manualen til justerbare fjærverkøy står det gjerne at de må settes tilbake til laveste moment etter bruk, mens f.eks. ting som Park Tool sine 5mm-nøkler ikke har noen slik egenskap/mulighet.

* Er skrue/gjenger rene nok til å ta et jevnt moment? F.eks. noen akselbolter kommer med anbefaling om å bruke litt fett eller olje for å sikre jevnt moment. Har plukket opp fra lignende tråder tidligere at dette er noe som maskiningeniører o.l. som jobber med ting hvor korrekt moment påkreves mener er viktig.

Bruker et billig BB-verktøy for lav moment, som jeg bytter hvert ~5 år. Bruker et dyrt Topeak digitalt verktøy for høy moment.

Har opplevd å ødelegge 2 stk White/XXL karbonstyrer etter å ha brukt momentverktøy, vet ikke om det bare var lav kvalitet på styret (600 kroners karbonstyre) eller noen av de ovennevnte tingene som forårsaket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (9 minutter siden):

Bruker et billig BB-verktøy for lav moment, som jeg bytter hvert ~5 år. Bruker et dyrt Topeak digitalt verktøy for høy moment.

Burde det ikke være omvendt, dyrere og med det større kvalitet/nøyaktighet for lave og mer kritiske oppgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet med bla. kalibrering av måleinstrumenter. Ikke spesifikt moment (det ble outsourcet da vi ikke hadde referanser for det og ikke var økonomisk bærekraftig for oss å drive med pga volum), men mye annet. Mitt beste tips for bruk av instrumenter som ikke blir kalibrert er å bare ha i bakhodet at det mest sannsynlig er et avvik på målingene. Det er umulig å si om det er for mye, eller for lite moment. Tiltakene jeg gjør er å safe, samt å ha to verktøy. Sannsynligheten for at begge verktøyene har lik avvik er mye mindre enn om ett verktøy har avvik. Bruker 4Nm der det skal være 5Nm, så slenger jeg på litt karbon grip paste. I tillegg til kalibrering, så har jo verktøyene ett spesifisert avvik fra fabrikk som man må faktorere inn. Har lagt merke til at det ikke er alltid det er oppgitt, men på verktøy av litt kvalitet står det ofte +/-0,5Nm.

En ting er sikkert, det er ikke økonomisk bærekraftig å sende momentnøkkelen fra Park Tool, Silca eller hva enn inn til kalibrering hos Kiwa i Kongsberg eller en annen aktør. For det første er kostnaden for kalibrering større enn kostnaden for nytt instrument, og for det andre så er det nesten garantert at verktøyet du har kjøpt på sykkelbutikken ikke kan justeres. Hvis den da er utenfor spec, så må du uansett betale for jobben 🕯️ Kjøp heller et par rimeligere verktøy som kan byttes ut ved jevne mellomrom, og safe litt når du strammer til på komponenter som er kjip hvis de feiler som f.eks et styre.

Endret av gazelle.bein
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan føye til en liten historie. Vi har en produsent nå som krever at fire av skruene i dekselet til et spesifikt instrument er strammet til 0,6Nm. Dette for å opprettholde ATEX godkjenning. Vi snakker underskrevne ansvarspapirer og hele mølla her hvis man skal skru på noe. Momentnøkkelen som brukes der må vi sende til Tyskland for akkreditert kalibrering én gang hver 6 md. Det koster. Jeg var hos produsenten i England i fjor høst, og fikk høre litt om akkurat dette fra head of engineering, og han som har sørget for at ATEX godkjenningen gikk i orden. De har så klart et slingringsmonn på det momentet, men det er selvfølgelig svært viktig for de at man bruker en kalibrert momentnøkkel.. Det er umulig å vite hvordan den nøkkelen fungerer én uke etter at den kommer fra kalibreringslab, men man kan (må bare) regne med at den fortsatt er innenfor en gitt toleranse i hvert fall. Regner med det samme gjelder sykkelprodusentene, og de som lager karbonkomponentene. Hvis de sier 5Nm, så er det sannsynligvis med høyde for en viss toleranse. 🙂

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den 2-16nm fra Effetto Giustoforza og også deres 10-60nm.

 

Da jeg ikke har noe annet å sammenlikne med, og at det fungerer som det skal så blir det vanskelig å si hvor mye det er verdt for en annen. Jeg trengte momentnøkkel og ønsker alltid å sikte på å handle én gang enn to da det er rimeligere i det lange løp. Prisen per år er viktigere enn prislappen der og da.

Pay once, cry once...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noggen skrev (1 time siden):

Hva med momentnøkler av denne typen? Gjør de nytten for å stramme seteklem, stem o.l.?  https://bikeshop.no/super-bike-tools/8840/superb-momentnøkkel-med-bits-4-5-6-mm-unbrako-t25-torx

Ikke testet akkurat den, men ja. Har en lignende fra topeak og en som fulgte med canyon sykkel, og de har vært like gode som annet kjøpt fra sykkelbutikk i dyrere varianter (men fortsatt bellig til momentnøkler å være, og såklart levert uten kalibreringssertifikat som alt annet i dette sjiktet). Kjør på, helt fin. Ingen vits å overtenke, men som nevnt før lurt å ta høyde for at den ikke nødvendigvis er spot on. Dette er egentlig viktigere på superlette komponenter der det er spart veldig på materialer, som f.eks mtb styrer på 100 gram. På et "billig" karbonstyre som pusher 200 så kan det være jeg driter i monteringspastaen for karbon og drar til med 5Nm. Og jeg er like lite gira på å knekke det styret ned en steinrøysa, men all sunn fornuft sier at det tåler mer. Men altså det sitter bom fast med pasta og 3,5-4Nm hvis man er av den bekymrede typen. 🤷‍♂️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (8 timer siden):

Noen som har prøvd å kalibrere/teste en momentnøkkel for 2-10nm via denne metoden? Har ikke skrustikke selv, men kunne vært interessant å høre erfaringer.

https://www.wikihow.com/Calibrate-a-Torque-Wrench

Det er jo fysikk så det funker fint som en grovsjekk. En haug med potensielle feilkilder der da (selve avstandsmålingen, målebåndet, vekta bare for å nevne det mest åpenbare i farta) , så nøyaktigheten på kalibreringen blir deretter. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to helt enkle momentnøkler, en for store bolter og en for M6 og mindre.

Tiltrekkingsmoment er en egen vitenskap for de med sære innteresser. Det er en uendelighet av variabler som spiller inn, nevner kort kvalitet (ikke oppgitt kvalitet men reell kvalitet) på boltene, hvordan gjengene er laget, overflateruhet, materiale, overflafebehandlng, smøremiddel på gjenger og under skruehode, bruk av skiver, lengde på bolter, nøyaktighet på verkøyet.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Park Tool tw-1 beam type som jeg bruker til skruer under 7nm. Føler at disse er nokså stabile på små momenter. 

Har også en tengtools som går til 40 og en som går til 120. 

Men må innrømme at det er mest på nye deler at jeg gidder bry med det. Om det er litt skitt eller rust blir momentet så annerledes at feelingen på hvor mye man skal trekke til gjerne er ganske god. Ikke bruk lang arm på verktøy for da mister man denne feelingen... Trekker heller til litt for lite enn for mye selvsagt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leste Cycling Tips før det ble til "The Other Place" husker man sikekrt Dave Romes serie om momentnøkler. 
Hvis ikke kan de fortsatt leses med glede, "A deep dive in how to find the best torque wrench for bicycle work." Og når Dave Rome lover det om verktøy har han sitt på det tørre:

https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/cool-tool-tuesday-10-talking-torque-wrenches-part-one/
https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/cool-tool-tuesday-11-talking-torque-wrenches-part-two/

(Hvis du ikke orker å lese alle de ti-tusenvis av ordene i linkene så er svaret. Ganske Fancy, og bruk den riktig.)

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil grave seg ned dit, og har penger å bruke så ville jeg sendt momentnøkkelen inn til kalibrering minimum en gang i året. Kiwa Teknologisk kan i hvert fall ta momentnøkler i vår målerange. IKM Lab tilbyr også kalibrering av momentnøkler, men er litt usikker på om de går så langt ned. Det koster mye penger, men det er fordi deres referanser må kalibreres minimum årlig og det må gjøres på et sted med sporbar kjede tilbake til en kilde som er allment akseptert til å være standarden.

Merk at en kalibrering på laboratorium kun sier noe om hvordan instrumentet måler der og da. Ting kan skje under frakt f.eks. så man må allikevel bruke skjønn. Desto flere kalibrerte instrumenter man har jo sikrere kan man være på at målingene er gode da man kan sammenlikne de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes også noe der om at det er større sjanse for at renommerte merker leverer en nøyaktig måler da de har et rykte å ta vare på. Utfordringen er at konsumentene her i 99,999% av tilfellene ikke har noen måte å sjekke at det man har kjøpt faktisk er innenfor, så hvor mye skal man legge i den påstanden? Basert på mine erfaringer fra trykkmålere som selges til sykkelbruk så ville jeg ikke satt min lit til det i hvert fall. Vi har trykkreferanser med COFRAC kalibrering (Frankrikes svar på Justervesenet/NIST) på jobben som jeg har brukt til å teste mine målere for artighets skyld. Den billigste av de tre var faktisk den som var nærmest vår referanse. Klart det er tilfeldig at det var sånn, men sånn var det. Den dyreste var mest unøyaktig. Leste faktisk over 20% for lavt. Jeg endte opp med å få en ny en fra butikk på den, da den var relativt ny. Mulig det hadde skjedd noe med den etter kvalitetskontrollen (hvis de har noe), men allikevel en tankevekker. Da jeg enda har til gode å se en momentnøkkel kjøpt i sykkelbutikk som leveres med akkreditert kalibreringssertifikat fra fabrikk så tviler jeg på at resultatene der vil være så veldig ulik.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (2 timer siden):

Med to av mine momentnøkler, kanskje alle tre, fulgte det med kalibreringssertifikat. Om de er til å stole på er noe annet. 

Såpass? Fra sykkelbutikk, eller gjennom en annen kanal? De jeg har kjøpt har ikke hatt det, men det mest kjente merket der var en variant Unior som kostet noen kroner. Ellers er det av typen man ser og skjønner ikke er inhouse utviklet, men kommer fra en fabrikk sannsynligvis i Kina så har de satt merket sitt på det. Hvis det leveres med sertifikat og kommer fra et kjent merke så stoler du på det. Ingen seriøs aktør som ønsker å drive med dokumentfalsk, eller bare levere et stykke papir uten verdi. Står det noe om sporbarhet så er det i hvert fall legit. Man kan kalle mye for et kalibreringssertifikat så lenge man ikke gir feilaktige opplysninger da. Men ja, jeg skal slutte å fyre opp under kalibrering her. Kan mye om temaet, men allikevel kjører jeg billige momentnøkler og tar forbehold når jeg bruker de som nevnt tidligere i tråden. Oppfordrer andre til å gjøre det samme med mindre man har lyst å bruke masse energi og penger, eller må levere fra seg en sykkel med dokumentasjon på at arbeidet er utført etter en gitt standard 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk 4. To av dem type skrujernvariant. 3 av dem ble igjennom år kjøpt da Elfa, nå Elfa Distrelec, hadde butikk i Oslo. Ren godtebutikk for de med hang på verktøy og elektronikk mm. Proxxcon på bildet ble kjøpt på nett hos en verktøybutikk, husker ikke hvilken. Den fjerde skrujernvarianten som jeg ikke fant i farten går fra 0,2 til 3 Nm hvis jeg ikke husker feil.

 image.png.26ee8c80d6e2b6dc760c7d067c891b6f.pngimage.png.bb5a142ebce61a97463ec85c470e3d58.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proxxon som er en autoritet på alt som er bittelite bør ha sitt på det tørre!

Jeg bruker en liten fra Pedros til alt fra 2-40Nm, og så har jeg en svær en som går til 200+ for bil-relatert mekking. Begge nulles etter bruk, men om det hjelper noe og hvorvidt de tåler en kalibreringsrunde mot kjente verdier er uvisst.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...