Gå til innhold

Kinaramme?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en komfortracer med aluramme som har fått en bulk i overrøret. Mange forskjellige meninger der ute om dette er trygt å sykle rundt med. Ingen problemer ennå, men ser etter tips om kinaramme for å sjekke hva noe sånt vil koste meg. Gjerne aluramme om det er å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har bulk i ramma så vil størrelsen og plasseringen av bulken avgjøre hvor kritisk det er, din vekt og kjøretstil vil også ha betydning. den -kan- være helt grei å bruke
hør med ett sykkelverksted

kina alu vil koste fra 3' og karbon fra 5'. sånn omtrent.
så får du en garanti som er skrevet i snøen...hvis du er heldig får du en bra ramme til røverpris, men det vet du ikke

jeg vil heller anbefale at du legger ut en annonse her eller på finn for å kjøpe en brukt ramme.
en ok brukt sykkel får du fra 7' og oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (2 timer siden):

(...)

kina alu vil koste fra 3' og karbon fra 5'. sånn omtrent.
så får du en garanti som er skrevet i snøen...hvis du er heldig får du en bra ramme til røverpris, men det vet du ikke

(...)

Her er vi på gang igjen. 

Det er Kina-Kina og Kina. Det er mange navngitte fabrikanter man kan handle med som selger rett til forbruker fra egen webside. 
Det ser jeg ikke noe galt i. Så har vi Kina-Kina med egenskaper som Lucky er inne på. Det er det tilfeldig hva som kommer i posten og om de er der i morgen. 

Styr klar av AliExpress og kjøp fra noen du har gjort litt research på. 

LarsB

PS. Jeg er enig med @Lucky at det ikke behøver å være døden for en aluramme om den har en bulk. Legg ut et par tydelige bilder @Tons så kan vi titte på skaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cam Nicholls har sendt tilbake rammer til både Elves og Yoeleo fordi de var ræva produsert + jeg syns det er merkelig at rammene til Elves er såpass tunge i forhold til andre. Kan det tyde på dårlig design og mye forsterking av enkelte områder for å få det stivt nok? Aner ikke. 

Hvis formålet var billig ramme ville jeg sett på Finn, selv om det i de aller fleste tilfeller er OK å kjøpe fra flere navngitte fabrikanter som @LarsB sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne brukt vel vitende om bulken. Har syklet fornøyd og uredd rundt et par sesonger. Kom bare over en diskusjon hvor bulk ble omtalt som farlig. Prøver å legge ved noen bilder.IMG_9911.jpeg.c7950431a5b7bcaf759a870265ad8a86.jpegIMG_9910.jpeg.2b7f2b2d17e1634f8c47ebd6b5a3273d.jpegIMG_9909.jpeg.bca9cb8d2fe9637e24769d3fc1d88060.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en ramme direkte fra https://www.carbonda.com/news/139.html for tre år siden. 25 000 km har den gått. Er ganske fornøyd og bruker den mye. Men kan selvfølgelig ikke garantere at alle rammene derfra er bra. Jeg tror XXLs husmerke White er fra den fabrikken. Mens du venter på å få levert en ny ramme ville ikke jeg vært bekymret for å bruke den du har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulken går ut i radiene på siden av røret men det er såvidt jeg kan se ingen skarpe knekker der. Min anntagelse er at ramma er svekket men ikke ødelagt. Hvis du er en tungvekter som sykler fort og har kraft i tråkket ville jeg vurdert en ny ramme, hvis du er en lettvekter og tar livet med så kan sikkert bruke sykkelen i mange år.

Følg nøye med om det utvikler seg noen sprekker i lakken ved den lille radien er, dvs der hvor dekorstripen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ramma allerede er bulket og uten gjenbruksverdi så ville jeg ha slipt bort lakken over bulken for å få bedre oversikt over evt. de sprekkene som Lucky nevner over. Man vil vel kunne se tydelige tegn på materialtretthet her før den knekker. Er man godt innenfor vektgrensa til ramma og ikke kjører alt for hardt så burde den kunne brukes videre.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...