Gå til innhold

Olje el.l. som løser fryst girwire


Anbefalte innlegg

Sliter med fryst wire til gir. 
Fungerer fint på morgenen etter å ha stått i oppvarmet bod på natten, men fryser i løpet av 15 minutter på vei til jobb (-16) 
På vei hjem må jeg velge 1 gir å sykle på. 
Sykkel ny i sommer og har fungert fint i hele vinter men det var mildvær en periode her og da ble den vasket så det er sikkert kommet vann i wiren. 
Må da finnes product som fortrenger vannet i wiren? 

Endret av Nilz1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bra å berre smøre med 5-56 eller WD40 eller noko slikt. Løsne wirestrømpene slik at du kan flytte dei fram og tilbake/ta dei ut wiren og la det tørke+smøring.

Endret av Sunnu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringen min tilsier at...det ikke hjelper. Ny strømpe og wire, ikke vaske sykkelen før det er mildt igjen. Om det først struler er det kommet fuktighet inn i strømpa. Har hatt noe suksess med å blåse liberalt med WD40 gjennom med trykkluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Knutspeed said:

Erfaringen min tilsier at...det ikke hjelper. Ny strømpe og wire, ikke vaske sykkelen før det er mildt igjen. Om det først struler er det kommet fuktighet inn i strømpa. Har hatt noe suksess med å blåse liberalt med WD40 gjennom med trykkluft.

Kjedelig, strømpa er i tillegg gjemt i sykkelrammen slik at det er herk å bytte. Tenkte å prøve å blåse, men sliter med at enden på wiren er så krokete, så jeg er redd jeg ikke får den tilbake igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde same problem på eit framgir. Var litt vanskeleg å vite om det var gir eller wire som gjekk dårleg. Men då eg løsna wire ute i kulda var det lett å konstatere at giret var OK. Inne i varmen igjen var det også lett å sjå at det kom ein del vatn med ut når eg gjentatte gongar trykte wire gjennom strømpa.

Eg la inn ny wire med Shimano wire grease, men så har vi hatt ein periode med mildvær, så det gjenstår å sjå kor bra dette fungerte.

Hadde vore interessant å forsøke å "lufte" strømpa med olje.

Så vintersykling er eit område der eg kan sjå nytteverdien av elektronisk giring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, torhovland said:

Eg hadde same problem på eit framgir. Var litt vanskeleg å vite om det var gir eller wire som gjekk dårleg. Men då eg løsna wire ute i kulda var det lett å konstatere at giret var OK. Inne i varmen igjen var det også lett å sjå at det kom ein del vatn med ut når eg gjentatte gongar trykte wire gjennom strømpa.

Eg la inn ny wire med Shimano wire grease, men så har vi hatt ein periode med mildvær, så det gjenstår å sjå kor bra dette fungerte.

Hadde vore interessant å forsøke å "lufte" strømpa med olje.

Så vintersykling er eit område der eg kan sjå nytteverdien av elektronisk giring.

Skal forsøke å blåse trykkluft gjennom strømpe i kveld, når jeg har løsnet wire i bakkant. så prøve å få olje inn i strømpe for så å blåse mere luft gjennom. 
Skal si fra hvordan det blir. 

Hadde helt klart vært greit med elektronisk giring på vinter ja. 

Er forresten 99% sikker på at det er wiren, da det ikke løser seg med å spraye på giret. 

 

Endret av Nilz1
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer av og til på syklene til ungene/ungdommen i huset. Spesielt ved vareomslag fra regn til kuldeperiode. Setter sykkelen inne forann vedovnen over natta, putter i noen vedkubber ekstra før jeg legger meg slik at det blir godt og varmt. Det har fungert hver gang her, så jeg ville prøvd det først. Eventuelt sette den inne i huset på ett godt og varmt rom over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girvaier er ganske billig, og lett å bytte, så her kan du koste på deg ein ny og teste om det fungerar utan ny strømpe. Du girar til max/min på skiftaren og trer den ut. Viktig å ikkje demontere girskiftar fordi du ikkje visste det...

Endret av Sunnu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (På 17.1.2024 den 12.59):

Erfaringen min tilsier at...det ikke hjelper. Ny strømpe og wire, ikke vaske sykkelen før det er mildt igjen. Om det først struler er det kommet fuktighet inn i strømpa. Har hatt noe suksess med å blåse liberalt med WD40 gjennom med trykkluft.

WD40 er ikke noe særlig godt smøremiddel, det er vel mer en penetrerende olje.

Til trådstarter;
prøv knepet med spylerslange, engangssprøyte og tynn olje. Trykksett systemet og håp at oljen fyller hele strømpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eller siden må wiren og strømpa byttes uansett, så like greit å få dreisen på det først som sist. Jeg har inntrykk av at det er lite reparering som gjenoppretter en wire/strømpe til ny tilstand når det først har blitt problem.

Invester i kabelverktøyet til Park Tool, og det er vesentlig mindre frustrerende å jobbe med intern wireføring.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (24 minutter siden):

WD40 er ikke noe særlig godt smøremiddel, det er vel mer en penetrerende olje.

Til trådstarter;
prøv knepet med spylerslange, engangssprøyte og tynn olje. Trykksett systemet og håp at oljen fyller hele strømpen

Riktig at WD40 har begrenset nytte som smøremiddel over noe tid, men til å fortrenge fukt på trange plasser virker det ganske bra syns jeg. Så kan en heller trykke inn noe mer holdbar smøring etterpå. Jeg må innrømme at jeg bruker små mengder syrefri vaselin (industri) endel på ender av kabelstrømper. Av og til sprayer jeg på WD40 for å renske opp gammelt fett, før jeg påfører nytt. Jeg syns det fungerer veldig bra og gjør at jeg kan bruke waiere/strømper mye lengre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, perbl said:

Før eller siden må wiren og strømpa byttes uansett, så like greit å få dreisen på det først som sist. Jeg har inntrykk av at det er lite reparering som gjenoppretter en wire/strømpe til ny tilstand når det først har blitt problem.

Invester i kabelverktøyet til Park Tool, og det er vesentlig mindre frustrerende å jobbe med intern wireføring.

Joda, jeg ser den, men det blir kostbart i lengden å bytte wire og strømpe hver gang man skal vaske sykkelen 🙂
Ja, jeg skal passe bedre på neste gang og prøve å dekke over strømpene før spyling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nilz1 said:

Joda, jeg ser den, men det blir kostbart i lengden å bytte wire og strømpe hver gang man skal vaske sykkelen 🙂
Ja, jeg skal passe bedre på neste gang og prøve å dekke over strømpene før spyling 

Tidligere hadde jeg en sykkel med mekaniske bremser på vinteren. Calipper bak var vinklet slik at vannet rant rett ned i strømpa. La på en dælp blå silikon på wire og strømpa rundt åpning, og lot det tørke.  Klemte så på bremsen så wire dro seg løs, og fikk en ekstra "hylse". Det ble ihverfall et noe trangere hull for vannet å renne inn i, mener å huske at det hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...