Gå til innhold

Favero Assioma Pro MX effektpedalar for terreng


Anbefalte innlegg

Eg har eit elsk/hat-forhold til Favero. På den eine sida har eg hatt to stykk Assioma Uno som begge har slutta å fungere ordentleg, bekrefta av telemetrien til Favero.

På den andre sida er pedalar den einaste praktiske måten å flytte effektmålar mellom ulike syklar, spesielt om du skal ha dobbelsidig effektmåling, og Favero er dei som kjem best ut på funksjon og pris.

Eg køyrde MTB-hacket på mine, og kunne altså bruke dei same pedalane på alle syklane mine 😀

I dag brukar eg ein 4iiii Precision Pro enkeltsidig krankarmmålar, og no viser denne seg også å vere upresis.

Eg ynskjer meg nye pedalar. Dei må vere dobbeltsidige. Ikkje fordi det i seg sjølv er så viktig, men fordi det er ein perfekt måte å oppdage om (når) den eine pedalen tek til å oppføre seg rart. Og eg vil ha terrengpedalar, utan at eg må hacke det til sjølv. Og no skjer det! Favero lanserer det endeleg:

Favero Assioma Pro MX

Dessverre inntil vidare kun tilgjengeleg i Italia i ein prøveperiode. Eg var så ivrig at eg allierte meg med ein italiensk ven, og bestilte i hans namn. Men den gjekk dei sanneleg ikkje på, gitt:

"I would like to remind you that the pre-series version of Assioma PRO MX cannot be purchased from abroad, but within Italy only. Assioma PRO MX will be available worldwide very soon - please follow us on our social networks to stay updated. For the reason above your order has been canceled and the refund has been issued."

Så det er vel berre å vere litt tolmodig. Kanskje like greit, så eg får 5 års reklamasjonsrett etter norsk lov. Den har eg allereie fått bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det er så frustrerande å vente til mai. Eg treng effektmålar no, sidan eg har returnert min 4iiii Precision Pro. Men det er ikkje aktuelt å kjøpe noko anna enn desse nye pedalane.

Nokon som vil leige ut eit eller anna fram til mai? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hissig prisforskjell vil jeg si. Bikeshop selger landeveis-duo for 7329 ,- og UNO for 4599. Mens MX koster hhv. 5499,-  og 8999 hos Medex. Sitter å funderer på om det er nødvendig med duo, eller om det klarer seg med uno. Innbiller meg at det er større forskjell på terreng enn landeveien og der kjører jeg med duo. Hva sier eksperten @Olechr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har DUO fra før så vet du kanskje om du er utpreget skjev i tråkket. Men uansett - om du vil kunne ha et likt sammenligningsgrunnlag mellom landevei og MTB så er det kanskje lurt med DUO-DUO eller UNO-UNO. Jeg har UNO på landevei og (ombygget) UNO på terreng og storfornøyd med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med Uno er at du ikkje veit når effektsensoren har gått bananas. Som eg skreiv i trådstarten har eg hatt to stykk som har blitt tullete. På ulike måtar, men felles for begge var at det ikkje var heilt openbart at dei var tullete. Det trengtes ein del testing for å konkludere, og så ein del dokumentasjon for å lage reklamasjonssak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (1 time siden):

Hissig prisforskjell vil jeg si. Bikeshop selger landeveis-duo for 7329 ,- og UNO for 4599. Mens MX koster hhv. 5499,-  og 8999 hos Medex. Sitter å funderer på om det er nødvendig med duo, eller om det klarer seg med uno. Innbiller meg at det er større forskjell på terreng enn landeveien og der kjører jeg med duo. Hva sier eksperten @Olechr

Er veldig usikker selv. Synes forskjellen var stor selv. I utgangspunktet så tenker jeg UNO holder i terrenget. Da det uansett er vanskelig å trene etter watt i terrenget, men er veldig usikker. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to terrengsykler med effektmåling, den ene måler kun venstre, den andre begge bein. 
Jeg finner ikke at det er signifikant bedre med tosidig måling. Annet enn at det er hyggelig å se 50/50 etter en tre timer lang tur på grus i marka. 
I terrenget er ikke fordelingen verd mye. Vi har alle et favorittbein som vi starter med, tråkker til med osv. Det er naturlig at det vektes mest. Men tallene man får for effekt under terrengsykling (sti, xc/maraton) er bare nyttige på totalbasis, eller over lengre tid, som runder, halvtime etc. uansett.

(disclaimer: Sett inn "for meg" og "mener jeg" der det passer)


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (På 7.4.2024 den 22.17):

Ser ut til at prisen blir kr 9000 for Duo-varianten! Ouch!

https://www.medex.no/produkt/assioma-pro-mx/

Fortsatt et stykke opp til Look X-Track Power Dual på 1100 euro - ca 13 000 kroner. 
https://www.lookcycle.com/no-en/products/pedals/powermeter/x-track-power-dual

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mine Pro MX1 nu, direkte fra Assioma til den nette pris av kr. 4388,57. Regner med at det kommer en mva faktura i posten etterhvert, kanskje ett lite fortollingsgebyr, men uansett lavere pris enn norske nettbutikker. Og ikke minst få pedalene i dag da:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg fått melding fra Assioma om at et par Pro MX2 er på vei.

Ser frem til å kunne watte på terrengsykkelen igjen, samt flytte måler mellom sykler for å sammenligne to forskjellig oppsett osv. 

Har planer om å teste Caad9-retroraceren på 7,3 kilo opp mot 3Ten i forskjellig typer terreng. 

 

 

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...