Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe barfotsko til styrketrening da myke Asics løpesko ikke fungerer helt bra og mine gamle Rebook "crossfit" sko ikke passer foten min lengre etter at jeg har brukt Altra-sko med bred tåboks noen år. Men. Det er tydligvis ikke så lett å finne. Ser mange på det vide internet anbefaler Merrell Vapor Glove, men virker som de kun selges noen få nettbutikker, som har få størrelser inne. Ikke klart å finne de i butikk i Oslo.

MRLM-J067663-020722-S23-045?$dw-pdp-prim

Noen som har erfaring med barfotsko til middels tung styrketrening? Forstår at det ikke gir samme støtte som vektløftingssko ved tunge løft, men jeg er ikke helt der. Jeg vil egentlig kun ha noe som ikke er like mykt som joggesko og som gjør at jeg slipper gå i sokkene rundt masse kalk/fotsvettesopp-søl. Gjerne noen som ikke koster 1000kr+, mtp. at det er kanskje de enkleste skoene som finnes på markedet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter det samme! VivoBarefoot oppfyller ikke prisønsket ditt, men har hørt at de skal være ganske bra. De norske prisene er forøvrig helt hinsides sammenlignet med prisene på VivoBarefoot i andre land. Har vært i kontakt med VB i andre land over mail for å høre om hvorfor de er prissatt helt tullete i Norge, men fikk bare en diger klump med svada til svar. Det finnes heller ingen norske importører så vidt jeg vet, og det finnes en haug av svindelnettsider som utgir seg for å selge VB til Norge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere par barfotsko, inkludert Vapor Glove og noen modeller fra Vivobarefoot. Løfter stort sett med Romaleos, men har også brukt Vapor Glove. De fungerer i tillegg fint på fjellet og til lett løping, det er rett og slett veldig gode sko. Kjøpte dem for snaut 10 år siden og har dem enda. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei siste ti–tolv åra har eg knapt brukt noko anna enn flate og tynne sko. Har slite ut fleire par Vapor Glove, men dei eg bruker til styrketrening, har halde i fleire år. Løping (især i terreng) slit meir på overdelen. Vivobarefoot er også gode, men solen har ei noko meir «kantete» kjensle; til trening liker eg Vapor Glove betre.

Dessverre har minimalistisk fottøy vorte utrendy, og det kan vera vanskeleg å finna gode sko i butikk. Vapor Glove dukkar opp på nett innimellom, og da er det all grunn til å slå til. Kjøp den vanlege US-storleiken din. Elles kan eg nemna det tyske merket Wildling: ganske pene sko med deilig og fleksibel sole. Smidige å handla på nett all den tid du tar deg tid til å gjera research på storleik.

Sjølv bruker eg US 9 eller 9,5. Vapor Glove i US 9 (EUR 43) passar alltid. Hos Vivobarefoot og Wildling tilsvarer dette vanlegvis EUR 42.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (4 timer siden):

Jeg er på jakt etter det samme! VivoBarefoot oppfyller ikke prisønsket ditt, men har hørt at de skal være ganske bra. De norske prisene er forøvrig helt hinsides sammenlignet med prisene på VivoBarefoot i andre land. Har vært i kontakt med VB i andre land over mail for å høre om hvorfor de er prissatt helt tullete i Norge, men fikk bare en diger klump med svada til svar. Det finnes heller ingen norske importører så vidt jeg vet, og det finnes en haug av svindelnettsider som utgir seg for å selge VB til Norge. 

Akkurrat det med den nye trenden med svindelsider forstår jeg ikke hvorfor merkene ikke slår hardere ned på. Det er Google som styrer treffene, så det bør være en smal sak for merkene å markere hva som er svindel. Merkevaren deres faller i en verdi som en stein jo lengre det får fortsette. De største merkevarene er på ballen med en gang man sier ifra om slikt. Kan være at Google krever penger for å rydde opp. Første forslaget google gir meg er "vivobarefoot norge svindel" 😅

VivoBarefoot slo jeg fra meg pga pris. Selv Ebayprisene er ganske høye. Det er noe med å betale 1000kr+ for en sko som er så enkel som det overhode går ann å lage. Innerst inne føler jeg det er noen som prøver å tjene godt på en "trend", men det er jo en trend jeg synes er ganske spennende.

Primus  Lite III kommer veldig bra ut i Outdoor Gear Lab sin barfotsko test.

baroudeur skrev (35 minutter siden):

Jeg har flere par barfotsko, inkludert Vapor Glove og noen modeller fra Vivobarefoot. Løfter stort sett med Romaleos, men har også brukt Vapor Glove. De fungerer i tillegg fint på fjellet og til lett løping, det er rett og slett veldig gode sko. Kjøpte dem for snaut 10 år siden og har dem enda. 

Hvordan er Vapor Glove er størrelsesmessig kontra Asics eller andre joggesko?

VemodZachariassen skrev (15 minutter siden):

Dei siste ti–tolv åra har eg knapt brukt noko anna enn flate og tynne sko. Har slite ut fleire par Vapor Glove, men dei eg bruker til styrketrening, har halde i fleire år. Løping (især i terreng) slit meir på overdelen. Vivobarefoot er også gode, men solen har ei noko meir «kantete» kjensle; til trening liker eg Vapor Glove betre.

Dessverre har minimalistisk fottøy vorte utrendy, og det kan vera vanskeleg å finna gode sko i butikk. Vapor Glove dukkar opp på nett innimellom, og da er det all grunn til å slå til. Kjøp den vanlege US-storleiken din. Elles kan eg nemna det tyske merket Wildling: ganske pene sko med deilig og fleksibel sole. Smidige å handla på nett all den tid du tar deg tid til å gjera research på storleik.

Sjølv bruker eg US 9 eller 9,5. Vapor Glove i US 9 (EUR 43) passar alltid. Hos Vivobarefoot og Wildling tilsvarer dette vanlegvis EUR 42.

For en som vanligvis bruker 42.5 i Asics/Altra, blir vel 43 det nærmeste. Er de store eller små i størrelsen? Tenker 42 kan bli litt korte.

Har lagt merke til at jeg følte utvalget av Vapor Glove kanskje var litt større for noen år siden når jeg først vurderte de. Ser Addnature har 43 på lager, så bør vel bestille om dere to sier 43 er fornuftig størrelse.

De hadde Vapor Glove LTR inne, med lær, noe som kunne vært en stillig værdagssko. Kanskje ikke helt ideelt til svette ben på gymmet.

merrell-vapor-glove-6-ltr-shoes-men-blac

suverin skrev (2 minutter siden):

Jeg har noen lignende jeg har brukt til packrafting. Dessverre lukter de høgg etter vandring i myr, og har fått forbud mot å gå utenfor tomta med de jeg har. Har en mistanke om at mange av disse vil føles ganske like til min bruk, selv om de mer kostbare sikkert har en bedre såle(gummi).

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @VemodZachariassen påpeker er minimalistsko mindre populært nå enn før, noe som påvirker markedet en del. Jeg betalte 619,- for Vapor Glove fra Zalando i 2014. Jeg betalte omtrent det samme for Gobi II fra Vivobarefoot året etter (totalen fra ebay).

Jeg er ikke noe barfotskofantast, men glad i sko generelt og kommer alltid til å ha et par barfotsko. 

Andreas skrev (Akkurat nå):

Hvordan er Vapor Glove er størrelsesmessig kontra Asics eller andre joggesko?

Mindre i størrelsen er min erfaring. Bruker vanligvis 42-43 og har 41 i Vapor Glove. Mistenker at jeg kanskje hadde kjøpt litt større nå, gikk heller ned en størrelse enn opp før. Men tåboksen i Vapor Glove (og barfotsko generelt) er romslig og jeg bruker ikke sokker i dem heller. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asics 42,5 = US 9, om eg ikkje hugsar feil? Merrell kallar dette 43. Så ifølgje den europeiske skalaen er Merrell litt mindre i storleiken enn Asics. Men bruker du US 9 i Asics, bruker du også US 9 i Merrell. Generelt er europeiske storleikar ubrukelege som samanlikningsgrunnlag mellom ulike merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VemodZachariassen skrev (17 minutter siden):

Asics 42,5 = US 9, om eg ikkje hugsar feil? Merrell kallar dette 43. Så ifølgje den europeiske skalaen er Merrell litt mindre i storleiken enn Asics. Men bruker du US 9 i Asics, bruker du også US 9 i Merrell. Generelt er europeiske storleikar ubrukelege som samanlikningsgrunnlag mellom ulike merke.

Kjapp sjekk viser at US, JP og EU har same forhold i begge merka. UK skiller seg derimot ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha nerdet endel fristes jeg mer av VivoBarefoot Primus Lite III. Kommer bra ut i mange tester og er brede. Utfordringen er som @Legendarisk nevner. Vapor Glove virker knall utendørs, men "knastene" er litt dumme til styrketrening. Bikester har Xero Forza Runner til fin pris, men de nevnes å være litt smale og ha en litt kjip sokkedesign. Mine føter er ganske breie. Skoene selges hos adddnature og bikester, som har litt utfordringer for tiden, så en evnt. retur er problematisk eller umulig.

En reddit-tråd om barfotsko i Oslo nevner en dansk butikk som kalles Mærkbare som visstnok sender til Norge(kan dog ikke bestille direkte fra nettsiden...) og er med i VOEC. De selger VivoBarefoot, men mtp. at 1 DKK koster 1.52 NOK om dagen, blir prisen ganske høy, selv med de OK rabattene de har på noen av skoene. Dansk moms er vel lik norsk moms. Kanskje billigere enn direktekjøpt fra VivoBarefoot, om det går ann å bestille derfra. Fremdeles ganske stivt for en minimalistisk sko.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (4 timer siden):

Etter å ha nerdet endel fristes jeg mer av VivoBarefoot Primus Lite III. Kommer bra ut i mange tester og er brede. Utfordringen er som @Legendarisk nevner. Vapor Glove virker knall utendørs, men "knastene" er litt dumme til styrketrening. Bikester har Xero Forza Runner til fin pris, men de nevnes å være litt smale og ha en litt kjip sokkedesign. Mine føter er ganske breie. Skoene selges hos adddnature og bikester, som har litt utfordringer for tiden, så en evnt. retur er problematisk eller umulig.

En reddit-tråd om barfotsko i Oslo nevner en dansk butikk som kalles Mærkbare som visstnok sender til Norge(kan dog ikke bestille direkte fra nettsiden...) og er med i VOEC. De selger VivoBarefoot, men mtp. at 1 DKK koster 1.52 NOK om dagen, blir prisen ganske høy, selv med de OK rabattene de har på noen av skoene. Dansk moms er vel lik norsk moms. Kanskje billigere enn direktekjøpt fra VivoBarefoot, om det går ann å bestille derfra. Fremdeles ganske stivt for en minimalistisk sko.

 

Jeg kontaktet faktisk Mærkbare i fjor, men de opplyste om at de ikke lenger sender til Norge pga. "problemer" med Tollvesenet.🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, typisk. Ser de er med i VOEC så kanskje de har endret litt mening. Evnt. var det kanskje for mye styr til at de gidder.

Ser Redditbrukere anbefaler Within på Amazon, men det er vel såvidt jeg forstår lignende greier en kan kjøpe fra Aliexpress.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte meg på VivoBarefoot-nyhetsbrevet fikk kode som gir 10% avslag. 10% avslag på dyrt, er enda ganske dyrt.

Selv om jeg synes det er ugh å gå i sokkelesten på gymmet, får jeg nesten fortsette med det litt fremover. Såpass stor forskjell i kvaliteten/vekten på løftene i sokkelesten vs myke Asics.

Kan si jeg føler meg litt mer grounded. Et ord som blir litt humor etter man har hørt episode 81(Andrew Huberman: Forest Bathing in Negative Ions) av Decoding the gurus podcasten.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 29.1.2024 den 21.22):

Argh, typisk. Ser de er med i VOEC så kanskje de har endret litt mening. Evnt. var det kanskje for mye styr til at de gidder.

Ser Redditbrukere anbefaler Within på Amazon, men det er vel såvidt jeg forstår lignende greier en kan kjøpe fra Aliexpress.

Ser i alle fall at det fortsatt ikke er mulig å velge Norge som leveringsland ved bestilling, men si gjerne ifra om du finner ut at de har endret mening.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Lems! Jeg har hatt flere par Lems Primal 2 opp gjennom. Veldig comfy, og akkurat litt bedre såle enn alle Vivobarefoot jeg har hatt, som har vært akkurat litt for tynne. Er ikke noe digg når hver eneste lille stein på bakken kjennes gjennom såla heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (15 timer siden):

Ser du ikke ønsket vektløftersko, men slår et slag for disse uansett: 

https://www.proteinfabrikken.no/adidas-powerlift-4-whiteblack/GZ5871R.html 

Proteinfabrikken har faktisk litt annet å velge i også til helt OK priser. 

Verdt å merke seg at disse har helhøyde på 15,5mm mens feks Romaleos sin hel er på 20mm. Her er det bruk og personlig preferanse som bør avgjøre, men greit å ha i bakhodet at løftesko kan ha ulik helhøyde. Powerlift er gode sko og jeg har både eid et par selv og kjøpt et par til samboer.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bekreftet at Mærkbare ikke sender til Norge pga. de opplevde utfordringer med tollen og at de ikke hadde "mandskap" til å takle de utfordringene. Det virket som de var interessert i å løse problemet slik at de kan sende til Norge, uten at jeg helt forstår hvordan det kan være så vanskelig å gjøre ting slik VOEC ønsker. Dog, forståelse på at det fort kanskje blir mye jobb, for liten fortjeneste. Det er egentlig fair.

Vektløftersko er nok på listen den dagen jeg løfter tungt nok. Foreløping er jeg ikke helt der.

Lifter.jpg

(Ikke meg så det er sagt. Imponerende svevende vekter også)

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

20% på Vivobarefoot med MARCH20.

For Primus Lite III Mens blir det da NOK 1,879.20, og en får gratis frakt får ikke gratis frakt, så kr 125.22 ekstra. Virker som en må betale moms og da gebyr på dette. Da ender man vel over kr 2500. Jaiks.

Kan få med et gratis Human Potential Course også.

Nå har jeg gått så mye i sokkelesten rundt squatrackene, og føttene er enda ikke misfarget. Utenom ene tåa, som fikk en 10 kgs vektskive på seg her om dagen. Så selv om jeg ikke er fan, så får jeg fortsette med knebøy i sokkelesten, inntil jeg føler vekten legitimerer vektløftersko.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener knebøy og markløft i sokkelesten, mest fordi at jeg ikke gidder a dra med sko rundt omkring, men tenker også at det må hjelpe på balanse etc. Dersom jeg kommer tilbake til tyngre vekter tenker jeg kanskje annerledes om det, men der er jeg nå tenker jeg at jeg har fordeler av å trene uten sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter mye om og men, med diverse tilbud fra Vivobarefoot med opp til 30%, klarte jeg ikke kjøpe de pga. prisen. Overprisede sko.

Idag dukket Adidas The Total opp på 50% tilbud hos Proteinfabrikken. Ikke helt det jeg så etter, men de får gode skussmål, og vil fungere der jeg er i treningen for tiden. Kan visstnok ta ut sålen for å føle meg mer "grounded" 😅 Til prisen var de verdt et forsøke. Eneste er at endel sier de kan være vel store i størrelsen, og siden jeg kjøpte min normale størrelse 42,5-42 2/3 så kan det bli spennende om de vil ligne på klovnesko. Vanskelig å ta størrelsesråd på amazon/adidas helt seriøst, siden mange blander US/UK-størrelser.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...