Gå til innhold

Kontorpult til gjemmekontoret (hev/senk og bra utseende til saklig pris)


Anbefalte innlegg

Jeg prøver nok en gang å fiske etter kunnskap på forumet som kan alt om det meste. Tipper vel det sitter endel folk her med kontorjobber som har et kurant oppsett på hjemmekontoret.

Jeg har et 120cm bredt Ikea Bekant jukkebord jeg vurderer å bytte ut på hjemmekontoret. Hovedsaklig pga plassbehov, da jeg har maksa ut ting jeg har plass til nå. Dette bordet er heller ikke superstabilt for å bruke monitorarmer når bordet er i ståmodus.

Jeg ser ikke for meg å betale 40-50k for noe designbord, men kan fint betale endel over Ikea-priser for å få noe bra, som både er stødig, samt ser bra ut iom at det skal brukes på et hjemmekontor. 

Plassmessig ser jeg for meg noe som er 180cm bredt (det er akkurat 200cm plass mellom garderoben og veggen her som vist på bildet), men ser for meg litt margin kan være kjekt. Foreløpig plan er å skaffe ett eller annet understell av god kvalitet løst, og så se på å skaffe en valnøttfarga plate av noe slag løst, feks en laminatløsning på mål fra Ikea (vil ha noe som er 80cm dypt for å ha plass til synthen på bildet under skjerm/laptop). Ikeas standard kjøkkenbenkeplater er vel kun 63-ish dype. I tillegg installere noe som håndterer endel kabler noenlunde bra.

Toetasjers-løsninger er ikke så aktuelle da jeg vil beholde oppsettet med monitorarmer som lar meg heve skjerm og laptop såpass fra bordet at jeg kan skyve en synth fram/tilbake når jeg vil spille.

Noen konkrete forslag jeg har på idéblokka foreløpig:

  • Kjøpe Uppspel-understellet på Ikea hvis det kjennes noenlunde stabilt ut, og sette på benkeplate https://www.ikea.com/no/no/p/uppspel-understell-sitte-sta-f-bordplate-svart-30511349/
  • Kjøpe et pent brukt Linak-understell på Finn.no, har forstått det som at de lager noen av de bedre aktuatorløsningene på markedet, og virker som at sjapper som Kjellmann etc selger fra dem. De har jo også fjonge løsninger som ser litt alternative ut som dette: https://kjellmann.no/10015883 , men da drar prisen fort avgårde opp i dobbelt-trippelt av en Ikea-only løsning.

IMG_3063 (1).jpeg

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bekant 160x80 utgaven og føler ikke den er så vinglete. Har kun en iMac 27" og en ekstra skjerm på monitorarm koblet til en laptop, så ikke altfor mye vekt. Platen er lik som den du har og den føles litt tynn, men hatt min i mange år nå uten at jeg ser noen spesiell slitasje på den. Husker når jeg kjøpte min og tenkte den virket svak, at jeg vurderte å kjøpe en kryssfinerplate i møbelkvalitet og lage en finere plate. 18-25mm tykk plate i eik eller bjerk, dog de koster vel en nyre enda. En kamerat har Idåsen, i 120x70. Kan vel si de føles litt mer solid, men det er vel hovedsakelig pga. plata. Vektmessig er maks belastningen ganske lik, 75kg vs 70kg.  Han har 2 x 24" i et dobbelt monitorstativ.

Testet AJ Produkter sine pulter når jeg var og testet kontorstol. De føltes ganske like som Bekant, men hadde mulighet for å programmere inn flere høyder. Det finnes mye på bruktmarkedet, og de store bruktforhandlerene har nettsiden/Finn.

Må innrømme at jeg bruker hele senke funksjonen sjeldent, da jeg konsentrer meg ganske dårlig stående. Fint å ha den når en vil endre litt på sittestilling, er for støl til å sitte eller bare rastløs/lei.

En hemmelighet angående pult er at jo større pult, jo mer rot har man på den. Arbeidsstillingen så ikke spesielt komfortabel ut sånn som du hadde tastaturet. Ingen steder å hvile albuene.

Edit: Bauhaus har DLH/Fritzøe heltreplater. De selger 2,6x80(90)x200. Det negative med heltre er at de kan sprekke om de tørker ut, så de krever riktig behandling. Har vel egentlig kun sett en sprekt heltreplate en gang, og det var brukerfeil iform av dårlig akklimatisering.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, albuer på skrivebordet har jeg aldri brukt å ha, uansett om jeg sitter hjemme eller på kontor uten like mye stæsj på bordet. Har liksom sett for meg det er en oppgave for armlener på stolen (som jeg forøvrig også holder på å anskaffe). (Bildet der lyver nok litt og, iom at det er tatt med vidvinkel og får ting til å se ekstra uergonomisk ut).

Platen er jeg egentlig greit fornøyd med bortsett fra plassen og fargen jeg etterhvert har konkludert med ville vært finere i mørkere toner, og den har nå holdt seg veldig fin til tross for endel kaffesøl og lignende.

Idåsen-serien til Ikea har jeg inntrykk av er mer stabil, men finnes kun i 160 som komplett bord. Jeg tror nok jeg heller går for en laminatløsning enn heltre, da det å måtte olje inn skrivebordet neppe er noe jeg kommer til å huske å gjøre ofte nok.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, erikskon said:

Dersom du har tid til å vente litt så kommer det stadig annonser på Finn om selskap som gir bort (eller selger veldig billig) ifm flytting.

 

De her har også mye brukt og jeg tror du kan legge inn "ønsker": https://senabeikeland.no/ De har en del brukte møbler til veldig hyggelige priser utenfor butikken sin på Pirsenteret. 

Ah, godt forslag. Har jo vært innom der og testet litt stoler.

Ja, drømmen er å finne noe bra fra selskap som flytter, men ofte er det litt for store greier som ser litt vel industri ut, men man kan jo fint bruk understellet fra et bord som er litt nedslitt til en penere plate da. Har et par søk på Finn på både Linak og bord generelt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde lage en kjøpsannonse, om det er gratis. Firmaer som selger kontormøblene sine er ofte interessert i å bli kvitt ting raskt uten for mye styr. Derfor de ofte ender med å selge større batcher til re-forhandlere.

Kjenner et par som skulle selge kontormøbler for firmaet(i en bransje som byttet ofte) og de satt igjen med erfaringen med at brukte kontormøbler var lite verdt for re-forhandlerne. De ville kjøpe billig, og håpe på å kunne selge dyrt. Selv relativt gode merker falt fort i verdi. Virket som de som kvittet seg med kontormøbler likte bedre at privatpersoner gjorde en god deal, så lenge det gikk fort og enkelt. Er vel kun en kontorstol som har høy gjensalgsverdi på bruktmarkedet, fordi den tiltrekker seg gruppen som søker statusobjekter.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, baronKanon said:

Grape arkitektkontor i Oslo selger heve-senkpulter nå på finn. 

https://www.finn.no/337543557

Så de der, men ser ikke ut til å være så egna for monitorarmer og plassbehovet mitt (vil gjerne bumpe opp til 180 når jeg først oppgraderer).

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, olelovold said:

Vi kjøpte akkurat hev-senk-pulter til kontoret via Secundo. De kan jeg godt anbefale, ganske bra utvalg også. De kan levere og bære inn.

Jau, vært innom der. Venter på den perfekte kombinasjonen av understell og bordplate 🙂 Mye hvitt der nå, men har litt lyst på noe mørkt i bordplata i rette størrelsen.

Tror dog ikke de leverer til barteby med innbæring, men forhåpentligvis kan de slenge varer på en bil som skal hit.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut Secretlab? Hjemmekontoret mitt (2 plasser) består av 3 meter 30mm eikeplate på toppen av 3 like Ikea-skrog. Det gjør jobben og ser helt ok ut, men jeg har litt lyst til å gå berserk og bestille hev-senk og en vesentlig bedre kontorstol..

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, andersar said:

Sjekket ut Secretlab? Hjemmekontoret mitt (2 plasser) består av 3 meter 30mm eikeplate på toppen av 3 like Ikea-skrog. Det gjør jobben og ser helt ok ut, men jeg har litt lyst til å gå berserk og bestille hev-senk og en vesentlig bedre kontorstol..

De ser litt fjonge ut, men usikker på om mine eksisterende monitorarmer passer særlig (skeptisk til å skru fast med klemme når det er skåret ut spalter i bordplata og det er lite gods som skal holde ting). 

Ser de tilbyr egne armløsninger, men spek sier maks 34” skjerm. 

I den prisklassen er jeg nesten mer frista til å lage noe sjøl av ekte tre på det understellet jeg linka til først. Synes kanskje secretlab ser litt vel gameraktig ut.

Er frista til å gå litt amok her og, bare Kjellmann får inn noen aktuelle farger av Herman Miller-stolen jeg sikler på. Litt liten pult og spisestuestol duger ikke i lengen med endel hjemmekontor.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, baroudeur said:

Hvilken modell er det? 

Etter å ha nerdet mye Youtube og tester, har jeg litt lyst til å unne meg en Embody. 

Men har litt lyst til å prøvesitte de ulike størrelsene av Aeron først, men virker som Embody er en mer komfortabel stol på mange vis.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd Herman Miller stolene godt før jeg hostet hopp kr 20-25k for en kontorstol. Aeron holder seg OK i pris, men ikke like bra som tidligere(siden færre har hjemmekontor). Prisfallet er kanskje 50% i det rumpa treffer stolen. Aeron har en kult-following, og er statusobjekt for enkelte som skal kjøpe sin første dyre kontorstol. Etter et par uker er det ofte bare en kontorstol for dem også. Personlig synes jeg de er ok, men ikke verdt prisen. Man kan mystifisere god sittestilling og ryggproblematikk mye, men hovedsakelig holder en passe god kontorstol med nakkestøtte. Ryggsmerter fra sitting kommer ofte fra for mye stillesitting og for lite spesifikk trening ellers, plus skader.

De som sitter lenge/mye har gjerne mer fancy stoler, med nakkestøtte og justerbare dittogdatt. Ofte kommer stoler i "Sittetid", 8h fungerer ofte til hjemmebruk. Kjenner flere som har datajobber hvor de sitter veldig mye, som er veldig fornøyd med Malmstolen og RH-stolen. Ikke i nærheten av stilen til H-M stolene, men langt mer komfortable i lengden. Det er digg med nakkestøtte, siden hvis en f.eks. sitter lengre periode og konsentrerer seg ender en fort fremoverlent.

Kjøpte selv AJ Produkter Watford, mørk blå. Komfortabel nok til å sitte 8ish timer om jeg må. Har en tendens til å sitte lenge når jeg først er i flyten. Ingen designbombe. Ikke altfor stor heller, som enkelte kontorstoler. En pris jeg kunne leve med, bare 2ish tusen mer enn en velbrukt HÅG, Kinnarps, EFG fra re-forhandler. Blå er litt dårlig for gjensalgsverdi, men svart kontorstol er bare nitrist hjemme. Går en over kr 6-8 k for en kontorstol betaler en fort for merke, status eller fancy justeringsmuligheter (som for noen er verdt veldig mye).

867223.jpg?ref=494FB8B058&width=1180

En kan jo kombinere godstol og kontorstol med Stressless. Dog, jeg har Stressless London som godstol, og tror jeg hadde blitt vel laidback om det var min kontorstol.

LondonRegOfficePalomaHenna1200x720.jpg?c

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her er litt av grunnen til at jeg har lyst til å teste Embody foran Aeron. Jeg har planer om å ta en tur innom Kjellman (evt teste lokalt i Barteby hvis noen av forhandlerne her har stoler på lager og er noenlunde prismatchende) og teste kombinert med en Oslotur før det blir bestilling uansett, men per nå ser det ut til at de kun har den hvite varianten på lager. Blant stolnerder virker den å få jevnt over mye bedre score for ergonomi og komfort i konkurranse med svært mange andre stoler (har brukt usunt mye tid på å se sammenligningsvideoer på Youtube 🙂 ). Jeg synes også den fleksible ryggstøtten virker veldig interessant utfra hvordan jeg liker å røre på meg i stolen.

Aeron virker å være mer sånn hit or miss med ganske rigid ramme. Men utfra varigheten blant folk jeg kjenner som har den, er det en stol du har i svært lang tid. Stoler som er kjøpt brukt og tippet ti år ser fortsatt svært bra ut. Men må få testet flere størrelser for å finne ut hvilken jeg vil ha i såfall.

Litt av greia er at jeg vil ha noe jeg liker utseendet på og, iom at det er et hjemmekontor du ser rett inn på når du kommer inn her. Der synes jeg Aeron er en vinner hvertfall. Og en Håg-stol fyker nå også fort opp i 15k+ hvis du kjøper en av de mer spekka Capiscoene, så jeg synes ikke Miller-stolene som ofte går for 17-20k er såå ekstremt mye dyrere i ny tilstand.

Dette er jo uansett dyre stoler, og skjønner jo godt at folk heller kjøper rimeligere. Men jeg bruker mye mer tid foran skjermen enn hva jeg feks gjør på sykkel, og i så måte er det noe jeg er villig til å betale en god del for hvis det betyr at jeg får noe som både er bra sittemessig og jeg liker utseendet godt på. Kjøper uansett ikke den ultimate kontorstol mtp hva jeg får igjen for den på bruktmarkedet, dette er noe jeg skal ha sjøl i mange år. 

Stresslessen er fin på sitt vis, men er nok litt for mye komfortstol for meg og.

Jeg synes hvertfall romskipsdesignet på denne er litt stiligere enn de mer tradisjonelle variantene som dominerer.

image.png.dc3a05e0fed747f10ed05e8c3e96a72b.png

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt stolnerdene på internet med en klype salt. De er ofte likeverdige med en sykkelkjøper som forsvarer hvorfor sin nye sykkel er "best". Evnt. er de kanskje selgere/influencere. På youtube er det mye slikt. Når jeg har snakket med innkjøpere har de egentlig aldri anbefalt H-M, men kan fort være pga. pris. Virker bare som det ikke er en stol de spesielt prioriterer, sikkert fordi det er mye annet som er bedre langt lavere pris. En kan jo bare se på siden til Embody, og en sitter fort igjen med at de har overkomplisert problemstillingen for hvordan en god kontorstol er, laget en god stol og selger den som om det er en revolusjonerende stol. Det er tross alt en kontorstol, kanskje for de som ikke sitte kjempelenge. Kroppen sier ofte ifra etter 2-3-4t timer at den vil beveges på, uansett stol. De fleste av oss kan det. Det er vel kun de som f.eks. jobber på operasjonssentralene som ikke kan det, og flere av dem har ganske fancy stoler i kr 30-50 k klassen.

A new benchmark

More than 20 physicians and PhDs in the fields of biomechanics, vision, physical therapy, and ergonomics contributed their expertise to help guide the development of this chair. As a result, Embody has set a new benchmark for pressure distribution, natural alignment, and support for healthy movement in ergonomic seating.

Pixelated support

You feel Embody’s Pixelated Support the moment you sit down—a sense that you are floating, yet perfectly balanced. Thanks to a dynamic matrix of pixels, Embody’s seat and back surfaces automatically conform to your body’s micro-movements, distributing your weight evenly as you sit. This reduces pressure and encourages movement, both of which are key to maintaining healthy circulation and focus.

Backfit adjustment

Embody’s back is designed like a human’s, with a central spine and flexible ribs. The Backfit adjustment allows you to position the backrest in line with your spine’s natural curve, so you achieve a neutral, balanced posture. Once the chair is tuned to fit you, the backrest adapts to your movement, adjusting automatically to your shifting positions. Whether you lean forward or recline, support remains constant.

Layers of intelligence

The Embody seat is comprised of four different support layers—each with its own set of material properties, and each created with a different manufacturing process, all working together, orienting themselves to your shape with a degree of fidelity so high they even accommodate pockets. These layers were designed for airflow, keeping you cool and comfortable as you sit.

I tillegg brukes den velkjente teknikken med å finne en med fancy forskningstittel for å forklare hvorfor han bruker stolen, ophthalmic (insert eget:relating to the eye and its diseases) neurobiologist.

Utsendefaktoren er veldig legitim, men Aeron er ikke akkurrat et designsmykke.

hm_brooklyn_06_aeroncampaign_020_hero_20

hm_sag_02_doubleofficeaerondetails_040_v

10484816_1.jpg?m=1630564681

Capisco er ikke komfortabel om du skal sitte lenge. Mange misliker sine Capisco, og mistenker det er en grunn til at de selges så ofte på bruktmarkedet.

Jeg var i det "kaninhullet" du er i for et år siden og fikk en reality check av min mor som håndterte stolinnkjøp/salg i firmaene hun jobber i før hun ble pensjonist. Plus et par andre som har drevet med lignende, men i mindre skala. Oppsummert var det egentlig at de fleste likte standard stoler. De med ryggproblemer trengte de med litt mer tilpasninger (spesielt i korsryggen og nakke), men de trengte helst ergonomi-tilpasninger, gjerne fysisk trening og mer bevegelse i kontordagen. Gjerne var det personer som fikk det de ønsket seg av stoler, om de hadde en grunn.

Men skal ikke være negative Nancy eller avspore mer.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordtråden ble plutselig den nye stoltråden :). Vi er jo ulike, men jeg synes faktisk Aeron ser ganske stilig ut, særlig med metallunderstell. Akkurat den marketing-lingoen hopper jeg bukk over, på samme vis som alle lovprisningene det ridesal-konseptet til Capisco visstnok skal være for variasjon. Dømmer heller utfra hvordan jeg sitter på de ulike variantene jeg har adgang til på jobb, både med høy og lav rygg. Ikke vonde stoler, men på langt nær det beste jeg har prøvd.

Noe av det som tiltaler meg med Embodyen er fleksen i ryggpartiet og hvordan man kan røre på seg, så har veldig lyst til å få testet ut hvordan det designet av ryggen oppleves i praksis framfor de mer rigide ordinære designene. Har vært en god runde her i byen og prøvd veldig mye fra de tradisjonelle merkene, og foreløpig vinner lokalt er en Malmstolen jeg testet på Senab Eikeland. Men den havna jo også godt opp i pris såvidt jeg husker.

Jeg tipper vel kanskje noe av grunnen til at innkjøpere ikke har så mye HM er at det er endel lokale merker fra Håg etc som har veldig sterk posisjon og distribusjonsnett. Andre merker som virker å være veldig populære utenfor landet er jo feks Steelcase, som jeg heller ikke finner så mye av lokalt.

Synes feks disse folka lager endel informative videoer der de snakker endel om stoler på det amerikanske markedet. De rene influenser-videoene fra folk som har en Aeron hopper jeg lett bukk over: https://www.youtube.com/@btodtv

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-M er ganske lett tilgjengelig i Oslo om jeg har forstått rett. De har eget showroom i Drammensveien, om jeg ikke husker feil. Plus et par andre forhandlere i sentrum. Kirkevold om de eksisterer enda.

Skulle jeg selv kjøpt en H-M hadde jeg sikkert endt opp med en Embody da det er mer en sitte-lenge-stol. Ifølge Finnprisene holder den seg bedre i pris, men er ikke sikkert den selges i nærheten av Finnprisene. H-M er uansett så dyrt at en må lukke øynene når en betaler.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Andreas said:

H-M er ganske lett tilgjengelig i Oslo om jeg har forstått rett. De har eget showroom i Drammensveien, om jeg ikke husker feil. Plus et par andre forhandlere i sentrum. Kirkevold om de eksisterer enda.

Skulle jeg selv kjøpt en H-M hadde jeg sikkert endt opp med en Embody da det er mer en sitte-lenge-stol. Ifølge Finnprisene holder den seg bedre i pris, men er ikke sikkert den selges i nærheten av Finnprisene. H-M er uansett så dyrt at en må lukke øynene når en betaler.

Ja, i Oslo er det vel Kjellmann med bra utstilling. Men vanskelig å finne noe utvalg her i barteby sist jeg tok runden.

For å kjøpe brukt er nok prisene mye dyrere ja, men nye synes jeg ikke det er så ille sammenlignet med andre mer utbredte merker i samme segment.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myhr har jeg ikke vært innom, men Lindbak har jeg besøkt. Senab Eikeland sto også på forhandlerliste tidligere. Tror ikke de på Ila har utstilling, droppa å ta turen til utstillinga deres på Orkanger sist jeg tok runden.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nettsiden til Myhr:

I vårt spekter av leverandører finner man produkter som passer til kontor, hjemmemiljø, restaurant og hotell, studentboliger, helse, uterom og kjøpesenter.

Hermann Miller

Besøk vårt nye showroom i Orkdalsveien 56A for presentasjon av nyheter og se hva vi kan tilby.

Kanskje verdt å sende en mail og spørre. Kortere reisevei enn Oslo,

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Andreas said:

Kanskje verdt å sende en mail og spørre. Kortere reisevei enn Oslo,

Definitivt, og farter neppe til Oslo i ens ærend for å sette ræva på en stol 🙂
Men tenkte å ta turen innom neste gang jeg er der ifm jobb eller privat.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...