Jump to content

Giroppsett (med SRAM force etap axs) til allsidig bruk?


Recommended Posts

Hei!!

Kjøpte meg nylig en ny (brukt) grus-/landeveissykkel. Den har gruppesettet Sram force etap axs, med kassett 10-36 og 36T krankdrev. Jeg trodde det bare var å slenge på en større kassett, men den gang ei. 10-36 er maks som er kompatibelt, slik jeg har forstått det. For å få en større kassett på er eneste løsning, tror jeg, å bytte girfører bak, til noe som er kompatibelt med max 44T eller 52T. Så med bakgrunn i lite girkunnskap og fordi det å bytte girfører er litt kostbart, søker jeg råd her før jeg foretar meg noe.

På min gamle landeveissykkel står det at gear ratio er "50/34, 11-32t 11-speed", så vil tro at oppsettet på den nye sykkelen føles litt som å være i lilleringen på min gamle sykkel?

 

Hva som vil være et bra oppsett avhenger jo litt av hva sykkelen skal brukes til. Jeg ser for meg å sykle en del grusturer (inkl. ritt), også har jeg et sett til med landeveishjul, så det blir nok også sykkelen jeg primært bruker på landeveien. Liker best å sykle ruter med en del høydemeter, men på Østlandet blir det jo gjerne ikke de lengste stigningene, men mer tråkking i rullende terreng. Skal dog også en tur til Granada, og fikk anbefalt å ha så lette gir som mulig.

Pga. is har jeg ikke prøvd sykkelen ute enda, så jeg vet jo faktisk ikke om oppsettet som er på nå fungerer bra. Tenker det ikke er aktuelt å bytte oppsett etter hva jeg skal (eventuelt kassett går greit å bytte). Vil det som er på nå være 'bra nok' for å sykle lange og bratte bakker, og ellers allsidig terreng, eller burde jeg bytte? 

 

(Litt usikker på hvilket underforum som er rett her, men har noe med utstyr å gjøre og planlegger å bruke det som landeveissykelen min også)

edit: viktigere med grei spinn enn muligheter for styrketråkk, mht allerede litt skrangle knær

Edited by hardrock
Link to comment
Share on other sites

Han som kan minst drister seg til å foreslå toothlink

https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

Har 1x på gravel, med 40 foran, dog 40 bak. Valgte gå ned 2 tenner men ovalt foran. Ikke fått testa fordi blankis

edit: det kommer garantert forslag fra mer kompetent hold 🙂

Edited by Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Link to comment
Share on other sites

Ivar Elverum skrev (33 minutter siden):

Han som kan minst drister seg til å foreslå toothlink

https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

Har 1x på gravel, med 40 foran, dog 40 bak. Valgte gå ned 2 tenner men ovalt foran. Ikke fått testa fordi blankis

edit: det kommer garantert forslag fra mer kompetent hold 🙂

Takker for råd! Ikke hørt om før, så da fikk jeg noe nytt å lese meg opp på og vurdere 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hardrock skrev (1 time siden):

Takker for råd! Ikke hørt om før, så da fikk jeg noe nytt å lese meg opp på og vurdere 🙂 

Jeg har ikke testa det, altså. Behovet og tankene dukket opp i calpe på tur til Pego, tror jeg det var

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet med det du har i dag vil du omtrent få like lett på det letteste og 25% lavere toppfart

Med AXS er vel det beste å bytte bakskifter til XPLR skifteren (max 44) , 10-44 kassett og 40 eller 42 foran. Da er du ikke så langt unna det du har i dag.

 

Jeg kjører tilsvarende oppsett og synes det er allsidig nok til det meste

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rart oppsett du har kjøpt, men er masse muligheter. Hvis du er usikker, som det åpenbart virker som, må du først bare finne ut hva du ønsker. 

Om du er en gjennomsnittlig mosjonist har du lett nok gir for grus og bratte/lange bakker. 36x36 er helt fint. Men du har ikke veldig tunge gir for høy hastighet 36x10, tilsvarer 50x14. Utfordringen blir da hvordan du skal få tyngre gir, uten å miste de lette girene. Da har du hovedsakelig tre alternativ:

1. Større kassett, større drev, samme bakgir men med nytt «cage» (ett eksempel foreslått under). Litt DIY-løsning, meningen mener det funker greit. Billig. 

2.  Større kassett, større drev, bytter til XPLR-gir. Funker fjell, men litt dyrt. 

3. Bytte til to-delt krankdrev med krankgir, samme bakgir og kassett. Du kan da ha 48/33 feks, og ha både tettere, tyngre OG lettere giring enn du har nå. Billig-isj, men du mister litt av enkelheten med en-delt. 

Detaljer rundt utveksling og mulige modeller er veldig enkelt å Google seg frem til. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

YOLO skrev (11 timer siden):

Rart oppsett du har kjøpt, men er masse muligheter. Hvis du er usikker, som det åpenbart virker som, må du først bare finne ut hva du ønsker. 

Haha, ja har hørt det i ettertid. Så bare at det var elektronisk gir og trodde det var bra greier, og alltid trodd større kassett = lettere gir/bra for klatring. Men innser at jeg må lese meg litt grundigere opp nå 😅 Tusen takk for tips, skal se på de ulike alternativene!

Link to comment
Share on other sites

Hei @hardrock, grattis med ny (brukt) sykkel!

Eg har litt erfaring med å bygge / bytte rundt på SRAM etap AXS komponenter, med etap AXS på både racer og blandeveissykkel. Det nyttigaste verktøyet for meg for å planlegge drivverks-konfigurasjon til ulik bruk, er gir-kalkulatoren på https://ritzelrechner.de. Den kan vere litt overveldande i begynnelsen, men i hovudsak handler det om

  • å stille inn riktig hjulstørrelse;
  • sette rett antall tenner på drev foran (1 eller 2 "sølv" drev). Du kan bruke dropdown-boksene som "snarveger" eller dra rundt på ringene manuelt.
  • og største og minste antall tenner på kassetten (i svart).
  • Sett display-dropdownen til "speed" og
  • pass på å huke av for km/t

I den "linjal"-grafikken øverst ser du då, ring for ring, drev for drev, farta du kan (teoretisk) holde for den giringa for valgfri kadens (slider nede til venstre).

Eg har brukt kalkutaloren primært til å finne ut to ting:

  1. Er det lette nok gir opp bratte bakker: kva er det sakteste ein kan sykle i km/t (uten å velte)?  I kalkulatoren: gitt kadens på 60, i minste drev foran og største ring på kassetten, kva blir då km/t? Sjå lengst til venstre i grafikken.
  2. Høge nok gir på flata/nedover: kva er det raskeste i km/t ein kan sykle før ein spinner ut? I kalkulatoren: gitt kadens på 90, i største drev framme og minste ring på kassetten, kva blir då km/t?  Sjå lengst til høgre i grafikken.

I ditt tilfelle med 36T drev og 10-36 kassett så ser vi at:

  1. ditt letteste gir 36T-36 @ 60 kadens gir ei minimumsfart på 7.8 km/t, mens
  2. ditt tyngste gir 36T-10 @ 90 kadens gir ei maksfart på 42 km/t før du spinner ut (med mindre du digger å sykle med 100+ kadens :)

Her må du grave litt i erfaringsbanken din og tenke etter kor tungt 8km/t vil føles i ei 12% gruskneik og om 42km/t i nedoverbakke eigentleg er litt sakte 🙂

Viss du vil sammenligne med gamlesykkelen din med  "50/34, 11-32t 11-speed" så er det berre å putte inn gir-oppsettet i kalkulatoren:

  1. ditt letteste gir 34T-32 @ 60 kadens gir ei minimumsfart på 8.3 km/t, mens
  2. ditt tyngste gir 50T-11 @ 90 kadens gir ei maksfart på 53 km/t før du spinner ut.

Sånn eg ser det så har du i hovudsak to moglegheiter for å få lettere girutveksling:

1) Bytte bakskifter og bytte til større kassett (til e.g., XPLR 10-44 eller eagle AXS 10-52) 
  --> primært for å få lettere gir, det vil seie 2-3km/t lavere fart på 60 kadens. Ingen innverknad på maksfart.

2) Kjøpe framskifter og bytte over til 2 drev foran, foreks 33T-46T (Force / Rival road) 
  --> du får både litt lettere gir (33T-36 @ 60 -> 7km/t) og høgere maksfart (46T-10 @ 90 -> 54km/t).

Eg har to sykler med SRAM etap AXS: Ein racer med 2-by 46/33T, 10-33 (var originalt 48/35T, 10-28 ☠️) og ein blandevei/grussykkel/pendler (som og brukes til bikepacking, opptil 10kg bagasje) med 1-by 36T, 10-44. Med sistnevnte er nesten ingen bakker for bratte, men samtidig så blir det mykje coasting når det bikker nedover 😇 

Lykke til! 🍀😀

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

dothtm skrev (På 9.2.2024 den 12.52):

Hei @hardrock, grattis med ny (brukt) sykkel!


Lykke til! 🍀😀

Tusentusen takk for veldig detaljert og ryddig forklaring! Dette hjalp veldig mye 🎉😊

Nå måtte jeg sjekke på en tur i fjor hvor girkabelen min røk og jeg var stuck på det tyngste giret (50T-11), der slet jeg veldig i en småkneik (12%, var såvidt jeg fikk tråkka rundt, og det var asfalt!) og andre mindre stigninger, men kom meg hjem (vil helst ikke gjenta det da😅). Så kanskje det jeg har på den nye sykkelen er lette nok allerede, men at jeg vil bytte krank foran for å kunne ha litt høyere maksfart. Men får prøve sykkelen litt først!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hardrock said:

hvor girkabelen min røk og jeg var stuck på det tyngste giret (50T-11)

Grøss! Det er ein annen fordel med Sram AXS: om du går tom for strøm så blir skifteren i allfall stående der den var..! 😅 

Eg trur og du gjer lurt i å få sykla litt først og få erfaring med korleis oppsettet som det er fungerer for deg og din bruk. Berre å glede seg til tørre vegar...😌

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 foran og 10-36 bak er et brukbart stort område det. 

Jeg syklet en god stund på landevei med 44t foran og 10-33 bak og så egentlig få begrensninger før jeg tok med sykkelen til GranCa. Da byttet jeg til 40t foran men kunne vel hatt 36 eller 38 like gjerne. 

Masse muligheter med axs. 

Du får teste litt før du begynner å bytte ut noe. 

Link to comment
Share on other sites

dothtm skrev (På 13.2.2024 den 21.51):

Berre å glede seg til tørre vegar...😌

Klarer ikke vente lenger, så nå venter jeg bare på piggdekk! Så må jeg bare lære meg tubeless og slikt 😅

Jamez skrev (På 14.2.2024 den 7.53):

Jeg syklet en god stund på landevei med 44t foran og 10-33 bak og så egentlig få begrensninger før jeg tok med sykkelen til GranCa. Da byttet jeg til 40t foran men kunne vel hatt 36 eller 38 like gjerne. 

Ja, er i anledning en spaniatur jeg ble anbefalt så lett som mulig, men da trenger jeg i hvert fall ikke bekymre meg for det noe lenger! Så får jeg forhåpentligvis testa litt nå i mars før avreise. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hardrock said:

Klarer ikke vente lenger, så nå venter jeg bare på piggdekk! Så må jeg bare lære meg tubeless og slikt 😅

Tubeless er gøy! Ser fram til den tråden 😄👍

1 hour ago, hardrock said:

Ja, er i anledning en spaniatur jeg ble anbefalt så lett som mulig, men da trenger jeg i hvert fall ikke bekymre meg for det noe lenger! Så får jeg forhåpentligvis testa litt nå i mars før avreise. 

Tipper det vil gå veldig greit med 36:36! Kan og vere lurt å sjekke bremsene før du reiser i tilfelle klossene bør skiftes (har lært at det som går opp etterkvart må ned att 📈📉🚴‍♀️ 🤓)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis den gamle sykkelen har 50/34 foran og 11-32 bak, så kan man si om den nye sykkelen med 36 foran og 10-36 bak følgende:

1. Det letteste giret på den nye sykkelen (36 foran, 36 bak) er omtrent "et halvt gir lettere" enn det letteste giret på den gamle sykkelen (34 foran, 32 bak)

2. Det tyngste giret: Den nye sykkelen "mangler" de tre tyngste girene til den gamle sykkelen (50 foran og hhv 11,12,13 bak). Den nye sykkelens tyngste gir (36 foran, 10 bak) er like tungt som det fjerde tyngste giret til den gamle sykkelen (50 foran, 14 bak).

Mao, det letteste giret er ørlite lettere på den nye, og så mangler den de tre tyngste girene til den gamle.

-h

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er en visuell fremstilling med Ritzelrechner/Gear calculator. Jeg antar den nye sykkelen har litt større dekk, men har satt opp like dekk for sammenligningen sin skyld. Dette gjelder for kadens på 90, men forskjellene vil jo være lik uavhengig av kadens. Jeg tenker at utvekslingen er finfin til grus men kansje litt mangelfull for landevei, hvor det mangler litt i toppen. Jeg hadde vurdert større klinge foran for rent landevei. 38 klinge vil gi letteste gir identisk med 34-32 på den gamle sykkelen.  

https://www.gear-calculator.com/

image.png.5d44196429d1e12101a58f1b7e1cdd04.png

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Da har jeg fått prøvd sykkelen en del, og litt usikker på hva konklusjonen blir. Føler jeg godt kan bytte klinge framme til 38. Selv om jeg kan ikke vispe ultralett i oppoverbakker, men er vel kanskje ikke så ofte en trenger det (unntatt når en prøver å holde watten nede i pause mellom intervall...). Det som er nytt er at planen i april plutselig er å sykle ca. ruta til Badlands over en uke. Så tenker å se litt på "bikes of badlands" for inspirasjon 😄 Så kommer selvsagt oppdatering etterhvert:)

Edited by hardrock
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
hardrock skrev (12 timer siden):

Ja, og ja. 

Jeg ser de fleste skriver at 36/36 som letteste gir er helt kurant. Jeg er ikke helt enig i det. Jeg kjører Force 2x12 med 46/33-krank og 10-36 kassett på grusen. Det gir meg lettere klatregir (33/36) enn det du har. Jeg setter pris på dette på grusturer i Oslo-marka. Det er ikke alltid jeg har lyst til å sykle de bratte bakkene i terskel-fart. På rolige turer er det helt klart bedre med noe lettere klatregir enn 1/1. 
Samtidig føler jeg sjelden noe behov for tyngre gir enn 46/10 - selv  med landeveishjul. 46/10 tilsvarer 50/11 og gir meg god nok fart til å taue et klubbfelt inn til under to timer i Enebakk Rundt og komme opp i 80 km/t ned på vestsiden av Bjorli. 

 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
SykkelØyvind skrev (1 time siden):

Ja, og ja. 

Jeg ser de fleste skriver at 36/36 som letteste gir er helt kurant. Jeg er ikke helt enig i det. Jeg kjører Force 2x12 med 46/33-krank og 10-36 kassett på grusen. Det gir meg lettere klatregir (33/36) enn det du har. Jeg setter pris på dette på grusturer i Oslo-marka. Det er ikke alltid jeg har lyst til å sykle de bratte bakkene i terskel-fart. På rolige turer er det helt klart bedre med noe lettere klatregir enn 1/1. 
Samtidig føler jeg sjelden noe behov for tyngre gir enn 46/10 - selv  med landeveishjul. 46/10 tilsvarer 50/11 og gir meg god nok fart til å taue et klubbfelt inn til under to timer i Enebakk Rundt og komme opp i 80 km/t ned på vestsiden av Bjorli. 

 

Jepp, knærne mine savner i hvert fall noe lettere! Her om dagen falt jeg over ende i en bratt gruskneik fordi jeg sykla så sakte... sykkelcomputeren sa 21%, men det er jo ikke slik de fleste steder. Fortsatt usikker hva jeg skal gå for, liker enkelheten av 1x, men virker som å bytte til 2x vil gi meg flere gir på enkleste måte... Så tror det blir det jeg går for, da kan jeg også dra på litt på asfalt.

På bikepackingturen jeg nylig var på brukte jeg Ekar med 13-speed (usikker på nøyaktig hvilken utveksling), og da følte jeg veldig sjeldent at jeg manglet gir, og det med oppakket sykkel.

Og tusen takk for tilbakemelding!

 

Og noe som har endret seg fra jeg skrev posten; jeg tror ikke jeg vil bruke denne sykkelen til bikepacking... Vil ha en sykkel jeg er litt mindre redd for til det, og føler også asperoen er ganske knapp i ramma, men de fleste små sykler vil vel bli det uansett... Men det er en annen sak, blir uansett ikke en til sykkel med det første 😅

Edited by hardrock
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...