Gå til innhold

Lettsvingt ski for heisbasert kjøring i skog/buskas/kuleløype/vårsnø?


Anbefalte innlegg

Har du tips på en virkelig lettsvingt og morsom ski i tett skog på ganske hardt og oppkjørt underlag? 

Jeg har i dag et par salomon QST 106 i 189 cm som jeg er veldig fornøyd med, men jeg kunne tenkt meg å prøve noe som er er enda lettere å hive rundt i trang og oppkjørt skog. Helt konkret så kjører jeg en del i Vassfjellet (Trondheim) og på de gode dagene er QST 106 perfekt, men når det blir oppkjørt så blir de litt store å få med rundt. Så jeg tenker å lete på Finn etter noe som er litt kortere og som svinger enda lettere. Jeg er en såkalt "directional skier" - det er vel en fancy måte å si at jeg ikke kan kjøre baklengs om du så truet meg med pistol. Men twintip er veldig fint når en har kjørt seg fast i kratt og skal jigge seg ut igjen. Som nevnt så kommer jeg til å lete på Finn da jeg ikke har økonomi til å kjøpe noe nytt.  

Foreløpig har jeg notert følgende kandidater; 

- Line Sir Francis Bacon

- Armada ARV

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet disse til lek med ungene! Skogsløyper, hopp og sprett! Veldig fornøyd! Lekne, men kan samtidig gi gass og de er veldig stabile og svinger bra på det meste av underlag! Nesten Finn.no- pris på de også (men såg det var utsolgt hos Braasport nå ja, finnes kanskje andre steder også):

https://braasport.no/produkter/dps-skis/koala-103-foundation-freerideski-21-22/77941/

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trives på QST106, kunne det vært en løsning med en kortere ski av samme type?

Jeg har QST106 i 181cm og ser for meg at den hadde vert smidig i 176cm for eks. 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor forskjell vil det være på sånne ski man diskuterer her og "vanlige" twintip til den typen bruk som trådstarer beskriver (Som er helt lik min, bortsett fra at jeg forsåvidt kan kjøre baklengs)? Hva er fordelene og ulempene? Går det an å finne en ski som fungerer perfekt både til parkkjøring og trang og oppkjørt skog (som er det eneste jeg driver med)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (1 time siden):

Om du trives på QST106, kunne det vært en løsning med en kortere ski av samme type?

Jeg har QST106 i 181cm og ser for meg at den hadde vert smidig i 176cm for eks. 

Ja, et alternativ er QST 92 i 176 cm, de ville også gjøre en flott jobb som ski for samboeren når hun er med i bakken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (18 minutter siden):

Til skogkjøring og trange forhold vil man ha en ski med en god del innsving.

Ikke så lett å kombinere, tenker nå jeg da.

Jeg har tenkt tanken, ja. Hadde noen nybegynner-carving-ski jeg nok burde beholdt. 

Jeg tror stabilitet på bokser og sånn er viktigst for meg i parkkjøring, men det blir kanskje litt samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skullle tenke høyt om den typen skogskjøring vi snakker om her, oppkjørte løyper i smal skog, for min del også med 100 % sannsynlgihet or å skade sålen på stein, trestubber og diverse.

Hva med en kort, lettsvingt  og relativt smal randosk som er herja med, pluss solide bindinger, for eks marker alpinist 12 og passe solide sko med gåfunskjon? Så har man også noe man kan labbe litt med om man vil utforske hist og her? Selvsagt dyrere enn en billig carvingski fra finn, men kanskje også mer allsidig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at mange randoski er ganske skjøre med tynn såle osv. Men jeg er helt med på at vekt betyr noe når en skal hive seg rundt i trang skog. 

Jeg har los på et par Salomon QST 92 i 176 cm lengde, men må finne noen billige bindinger. Har også funnet noen fine 2018 Line Sir Francis Bacon, men da i 186 (eller deromkring) og det er kanskje en litt mer tungrodd ski enn det jeg ønsker meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (På 19.2.2024 den 9.00):

Har du tips på en virkelig lettsvingt og morsom ski i tett skog på ganske hardt og oppkjørt underlag? 

Jeg har i dag et par salomon QST 106 i 189 cm som jeg er veldig fornøyd med, men jeg kunne tenkt meg å prøve noe som er er enda lettere å hive rundt i trang og oppkjørt skog. Helt konkret så kjører jeg en del i Vassfjellet (Trondheim) og på de gode dagene er QST 106 perfekt, men når det blir oppkjørt så blir de litt store å få med rundt. Så jeg tenker å lete på Finn etter noe som er litt kortere og som svinger enda lettere. Jeg er en såkalt "directional skier" - det er vel en fancy måte å si at jeg ikke kan kjøre baklengs om du så truet meg med pistol. Men twintip er veldig fint når en har kjørt seg fast i kratt og skal jigge seg ut igjen. Som nevnt så kommer jeg til å lete på Finn da jeg ikke har økonomi til å kjøpe noe nytt.  

Foreløpig har jeg notert følgende kandidater; 

- Line Sir Francis Bacon

- Armada ARV

Du kan overta mine Line Sick Day 94 i 179 med Griffon for en billig penge. Inne i sin andre sesong nå. Ikke bare brukt til formålet du nevner, men også i eksakt samme anlegg (hei, Vasses skogsløype!).  Kan overleveres i Trh i morgen eller etter vinterferien (hej, Bräckeliften!).

Endret av MOB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med for eksempel noe ala K2 Wayback 84? Smal nok / nok innsving? Står den er lettsvingt og markedsføres som nybegynner-toppturski som også takler preparerte løyper, tror det er positivt? Så gjelder det bare å finne et par ski som er passe ødelagt fra før. Bindinger og sko kan man jo legge litt mer i. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Wayback 84 er et alternativ basert på egen erfaring.

Solgte akkruat et par med toppturbinding og fell.

De har 20m radius og jeg synes de var "tungsvingte", synes og de virka daue i bakken.

Bytta til noen Black Crows ski med 17m radius og det var en helt annen verden.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva slags radius skal man se etter om man ønsker at skia skal være lettsvingte?

Jeg kikket for eksempel på disse, ikke som en rendyrket parksi, men for eksempel om man skal en tur på Kvitfjell og stå litt offpiste og litt i parken

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=342460470&ci=4

Jeg kommer til å gå svært lite ser jeg for meg, men tenker at om jeg skulle kjøpt et par til vile jeg hatt gå-bindinger og kjøresterke gå-sko,. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også på Bent (100) med gåbindinger, da jeg er på jakt etter en ski som ligner litt på DPS Koala sine egenskaper. Jeg digger Koala-skiene jeg har nå (til all mulig lek, i og utenfor løyper. men litt tunge å gå med, og de er rigget med alpinbindinger), og etter litt prat med folk som har testet begge, så skal Bent sine egenskaper ligne på Koalaen, men i en lettere innpakning som også kan funke oppover. Jeg har troa på Bent! 🙂

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (51 minutter siden):

Ser også på Bent (100) med gåbindinger, da jeg er på jakt etter en ski som ligner litt på DPS Koala sine egenskaper. Jeg digger Koala-skiene jeg har nå (til all mulig lek, i og utenfor løyper. men litt tunge å gå med, og de er rigget med alpinbindinger), og etter litt prat med folk som har testet begge, så skal Bent sine egenskaper ligne på Koalaen, men i en lettere innpakning som også kan funke oppover. Jeg har troa på Bent! 🙂

Bent 100 i 172 eller 180 cm står øverst på ønskelisten min akkurat nå - til det formålet jeg beskrev innledningsvis. De er litt for dyre, men kommer til å følge nøye med utover. Det er allerede kommet en 24/25 modell så det blir kanskje hyggelige priser på 23/24 modellen. 

Jeg kjøpte nye toppturski nylig og siklet veldig på Bent 100 da også. Jeg måtte være streng med meg selv og huske at jeg hadde bestem at vekt betyr noe. Så det ble Backland 109 til det formålet.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv på Line Sir Francis Bacon 176. Og det funker til alt eg gjør, pudder i skogen, oppkjørte skogsløyper med ungene og lavterskel jibbing i parken. 

Har og bindinger med gåfunksjon på de som holder fint til kortere toppturer. 
Kunne ikke vært mere fornøyd med mitt valg synst eg selv ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget om kortere QST106 er ikke så dumt, jeg testet 189 og 181 for noen år siden. 189 føltes litt for retningsstabil, 181 vesentlig livligere. Har selv K2 Mindbender i en lengde omtrent midt i mellom som jeg er veldig fornøyd med. En directional ski med  normal kort bakski og ev litt myk ski er lettere å dra ut i skrens når det er trangt, ser ikke behov for mye innsving. twintip med midtmonterte bindinger synes jeg bli uvant og tungt å kjøre med, bakskia blir for lang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (10 timer siden):

Ser også på Bent (100) med gåbindinger, da jeg er på jakt etter en ski som ligner litt på DPS Koala sine egenskaper. Jeg digger Koala-skiene jeg har nå (til all mulig lek, i og utenfor løyper. men litt tunge å gå med, og de er rigget med alpinbindinger), og etter litt prat med folk som har testet begge, så skal Bent sine egenskaper ligne på Koalaen, men i en lettere innpakning som også kan funke oppover. Jeg har troa på Bent! 🙂

Pluss en for Bent 100. Kjørte en dag med dem i Åre i vinterferien. Veldig morsomme, fine i skogen, fine i bakken. Føltes slankere enn bredden skulle tilsi. Hadde lengde lik kroppslengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...