Gå til innhold

Hvordan velge riktig toppturstøvel?


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på rando-ski, men begynner med det viktigste først: Støvel.

Hvor skal jeg begynne å titte og prøve? Det er dyrt å oppdage at støvelen er vond og ubrukelig etter 20 min på ski. Har nok en litt bred fot, og passform og komfort er viktigere enn ekstreme kjøreegenskaper.

Noen tips til en noob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bred fot og høy rist og valgte Dynafit TLT8 sist, men sikler nå på noe som kjører litt bedre og et par Dynafit Radical pro. Radical pro veier noen hundre gram mer enn TLT8, men er vel også den desidert bredeste og høysete rando skoa på markedet (har internett sagt til meg). Eller så får vel Technica sin veldig mye skryt - men jeg tror de er ganske smale. 

Scarpa Maestrale er vel også en "legende" man alltid må vurdere. Omtrent samme vekt kategori som Radical Pro. 

 

Endret av erikskon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har allerede sett på Maestrale og oppdaget at jeg kan få fjorårsmodellen i min størrelse til halv pris.
Gikk topptur på telemark i gamledager med Scarpa T2, som passet meg som hånd i hanske, så kanskje jeg har Scarpa-fot.

Ellers ser TLT8 ut som et veldig bra tips! Ser at den er helt uten leppe foran og bak — er det slik at en støvel med leppe (som Maestrale) kan brukes med vanlig alpinbinding også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, erikskon said:

Jeg har bred fot og høy rist og valgte Dynafit TLT8 sist, men sikler nå på noe som kjører litt bedre og et par Dynafit Radical pro. Radical pro veier noen hundre gram mer enn TLT8, men er vel også den desidert bredeste og høysete rando skoa på markedet (har internett sagt til meg). Eller så får vel Technica sin veldig mye skryt - men jeg tror de er ganske smale. 

Scarpa Maestrale er vel også en "legende" man alltid må vurdere. Omtrent samme vekt kategori som Radical Pro.

Jeg kjører Radical Pro, dersom de passer anbefaler jeg de på det sterkeste, helt super støvel.

15 minutes ago, tron said:

Ellers ser TLT8 ut som et veldig bra tips! Ser at den er helt uten leppe foran og bak — er det slik at en støvel med leppe (som Maestrale) kan brukes med vanlig alpinbinding også?

Det varierer litt fra støvel til støvel og binding til binding, så anbefaler å sjekke det ut på forhånd. Ellers er det beste tipset jeg kan gi når det kommer til å kjøpe støvler rett og slett å stikke innom en butikk som har litt peiling å få prøve litt forskjellig. Alles føtter er forskjellige så er vanskelig å gi tips over nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ting som irriterer meg litt med TLT8 er at det skal så utrolig lite til før at noen av lagene av innersko, tunge og resten av skoa kommer litt skeivt og noe klyper i leggen. Det er vel litt av prisen man betaler for lav vekt, men jeg har vært inne på tanken å spandere en bedre innersko. Hadde lett spandert noen gram på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv med Tecnica Zero G Guide Pro (2017-modellen), 99 mm lest og 130 flex. Jeg har også en relativt bred fot, og selv om jeg har vært veldig fornøyd med støvlene kjøre- og gåmessig, så skulle de gjerne vært ørlite grann bredere over lesten (og hælpartiet). Men sånn blir det når man kjøper støvler i nettbutikk uten å prøve først (fy-fy!). Støvlene er nok i midtsjiktet hva gjelder vekt og gåutslag, men til gjengjeld kan du dra på alt du vil nedover. Bruker dem også som alpintstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, tron said:

Ja, jeg har allerede sett på Maestrale og oppdaget at jeg kan få fjorårsmodellen i min størrelse til halv pris.
Gikk topptur på telemark i gamledager med Scarpa T2, som passet meg som hånd i hanske, så kanskje jeg har Scarpa-fot.

Ellers ser TLT8 ut som et veldig bra tips! Ser at den er helt uten leppe foran og bak — er det slik at en støvel med leppe (som Maestrale) kan brukes med vanlig alpinbinding også?

Vanlig alpinbinding kan være mye, men mange av dem lar deg bruke toppturstøvler som er utformet ihht støttede standarder ja. Men sjekk kompitabiliteten til binding vs standarder til støvelen. Tror du sliter litt med de med null leppe foran.

Ellers virker det som at Dynafit lanserer endel spennende for tida, bla Ridge-serien, utfra teksten i teaseren på nettsidene (har ikke abb for tida) virker det som at støvelen får bra omtale i siste FF. Virker å være fokusert på vekt vs kjøreglede-kompromisset man må ta stilling til. Jeg har hvertfall planer om å researche denne litt når jeg engang får ut fingeren for å handle noe lettere enn det tunge utstyret jeg har nå.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg akkurat vert gjennom😀

Litt avhenging av hvor du holder til så er definitivt en tur i butikken og prøve forskjellige modeller beste løsning.

Er du avhengig av å bestille opp og returnere så ville jeg satt "labben" på et papir og tegnet rundt for å deretter måle største lengde og bredde.

Da har du et utgangspunkt for å vurdere lest bredde og størrelse.

Jeg hadde preferanse fra telemarkstøvlene som var 28,5 i Scarpa T2 og kjøpte mitt første par Maestrale via finn.no basert på det.

Fortsatte deretter med å kjøpe og selge på finn.no samt bestille fra noen nettbutikker med returmulighet til jeg endte med å kjøpe den jeg har i dag fra Jesting Sport som er Scarpa F1 XT.

Maestrale har en lest som likner veldig på T2, men for min del var det litt mye volum på vrista og rundt ankel og litt lavt over stortåa.

Topptur støvler i alpinbindinger funker bra så lenge du har MNC alpinbinding eller Marker Sole ID og justerer høyden på tådelen riktig.

Evt så kan du velge en støvel med Grip Walk såler og tech inserts og Grip Walk alpinbindinger. 

Det er en jungel så greit å lese seg opp litt😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemark er det eneste riktige 🙂  Jeg går topptur både på 75mm med null gåmotstand på Voile Switchback, og på NTN med Scarpa TX og techbinding (Meidjo), så da slipper jeg å feste hælen.

Nå skjer det endelig også noe på støvelfronten på NTN med ny Scarpa TX Pro til neste år, så da får vi gleden av bedre gåmodus og lavere vekt som randonee har hatt i flere år. Topptur er supert uansett og det går også fint å gå topptur med andre på splitboard og til nød på randonee 😜 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (3 timer siden):

Ja, jeg har allerede sett på Maestrale og oppdaget at jeg kan få fjorårsmodellen i min størrelse til halv pris.
Gikk topptur på telemark i gamledager med Scarpa T2, som passet meg som hånd i hanske, så kanskje jeg har Scarpa-fot.

Ellers ser TLT8 ut som et veldig bra tips! Ser at den er helt uten leppe foran og bak — er det slik at en støvel med leppe (som Maestrale) kan brukes med vanlig alpinbinding også?

Nå er det vanskelig å anbefale støvler basert på en annens erfaringer, men med min litt brede lest var Maestrale ubrukelig. Jeg ble lurt av støvlene i butikken, de virket ok - men etter tre svinger i bakken måtte jeg bare selge de videre. 
Jeg endte opp med å kjøpe randostøvelens folkevogn; Dynafit Hoji PU. 
En annen støvel jeg prøvde som virket ok med bred lest, var Scott Cosmos (noe kort i str, så legg på 5mm i str sammenlignet med de fleste andre størrelser). 
Begge alternativ er ofte hyggelig priset på diverse salg. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tron, du har jo Jesting Sport ikke langt unna. Der har de spisskompetanse, bra priser og hjelper med tilpasninger. 
 

Jeg er også i avdeling for høy og bred fot, og tittet utelukkende på skall med høyt volum og bredere lest enn standard, så jeg endte opp med Dalbello AX120. Det har vært et lykkelig eie, spesielt etter at jeg fikk varmesokker til de kronisk kalde beina mine. 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips om Jesting, dem hadde jeg glemt. Var innom tre butikker i Oslo sentrum etter jobb i går, og det var null hjelp å få. Enten fordi betjeningen var for opptatt med mobilen sin (2xAnton), eller fordi selgerne var opptatt med andre kunder (Sportslageret).

Ellers noterer jeg at Håvard tipser om en modell jeg gikk forbi på XXL forleden, som kanskje er ujålete og undervurdert? Skal stikke innom og prøve den Scott-støvelen. Lesten er oppgitt til 103 mm, der «brede» sko gjerne bare har 100. Prislappen på 3K er jo ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (1 minutt siden):

Bra tips om Jesting, dem hadde jeg glemt. Var innom tre butikker i Oslo sentrum etter jobb i går, og det var null hjelp å få. Enten fordi betjeningen var for opptatt med mobilen sin (2xAnton), eller fordi selgerne var opptatt med andre kunder (Sportslageret).

Haha, dette er så på kornet oppsummert min erfaring med de to nevnte butikkene. Sist jeg var innom Sportslageret for å faktisk kjøpe noe, så stod selgeren i 2.etasje bare og skravlet med noen som åpenbart var hippe & kule venner i flere minutter fremfor å serve to-tre av oss som gikk rundt i hyllene og hadde bankkortet klart. Jeg har gitt opp den sjappa etter det.

Og Anton...der handler jeg bare når jeg må. Heldigvis sjelden.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Jesting, der får du både rask og god hjelp og edruelige priser.

Har blitt "go to" for alpin og telemark for min del om det ikke kan bestilles fra VPG

Sportslageret har jeg stort sett bare dårlige erfaringer fra helt tilbake til 1998 så de har jeg gitt opp

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Oslo, så jeg kjenner ikke tilbudene der godt. Men jeg har handlet skisko på Jesting, og i etterkant lært at rådene jeg fikk der ikke var de beste. Dette kan såklart ha bedret seg, for alt jeg vet. Det er tross alt 5-6 år siden. 

Jeg bare lurer på: hvor er det alpinklubbene kjøper støvlene sine? De driver jo med mer avansert støveltilpasning, som ofte starter med å velge riktig skall til de gitte føttene. Kanskje vi (trådstarter, tråddeltakere og jeg) kunne fått bedre hjelp ved å gå denne veien. Kvalitetshungrige terrengsyklister har vel betalingsvillighet for god passform på skisko, i motsetning til å krangle seg gjennom fire vonde skopar kjøpt av uinteresserte bloggespirer som jobber deltid på Anton (ja, jeg er fordomsfull).

Hva med Surefoot på Skøyen? De driver kanskje mest med rene alpinsko, men kan kanskje likevel bidra med nyttige tanker om en toppturstøvel, skulle jeg tro. Ellers er det mye å lære i Blister sine podkastepisoder "A very deep dive into bootfitting". Det er litt kaninhull-advarsel på sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surefoot driver ikke med toppturstøvler, siden konseptet epoxy-støpte innerstøvler ikke fungerer til topptur.

De støvlene som aktive alpinister kjører med er konstruert på en annen måte/materiale enn vanlige alpinstøvler eller toppturstøvler, de har tykt gods som er laget for å frese i. Lite overføringsverdi der altså.

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (53 minutter siden):

Ellers noterer jeg at Håvard tipser om en modell jeg gikk forbi på XXL forleden, som kanskje er ujålete og undervurdert? Skal stikke innom og prøve den Scott-støvelen. Lesten er oppgitt til 103 mm, der «brede» sko gjerne bare har 100. Prislappen på 3K er jo ikke å forakte.

Jeg har hatt denne noen år, etter at jeg opplevde at den var "den eneste som passet" under en prøverunde.

Jeg ble egentlig aldri helt venn med dem, noe som delvis skyldtes feil størrelse, men også blant annet fordi jeg synes de hadde en litt merkelig plassering av gåutslaget sammenlignet med andre støvler jeg har hatt. Føltes nesten som jeg fikk nye ski da jeg bytta til Dynafit Hoji i "rett størrelse", samtidig som jeg opplevde denne som vesentlig bedre å gå i. Nå kom den riktig nok med behov for å jobbe litt med tilpasning grunnet en merkelig konstruksjon rundt ankelkulen, så det er noe å være obs på hvis du vurderer den modellen, da det er en gjennomgangsmelodi i min kompisgjeng der flere har hatt samme problem med denne skoa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (41 minutter siden):

Surefoot driver ikke med toppturstøvler, siden konseptet epoxy-støpte innerstøvler ikke fungerer til topptur.

De støvlene som aktive alpinister kjører med er konstruert på en annen måte/materiale enn vanlige alpinstøvler eller toppturstøvler, de har tykt gods som er laget for å frese i. Lite overføringsverdi der altså.

Gode poeng. Samtidig: fresing eller blokking er to ulike metoder for å skape passform i en plaststøvel. Felles for dem er foten som skal passe i plaststøvelen. Jeg tror det kan ha en verdi å snakke med Surefoot om føtter og passform - gitt at man er observant på at bruken er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den optimale måten å ordne støvler på:

Reis noen dager til et alpinanlegg med en god butikk veldig nærme bakken. Start med å kjøpe støvler, og forsåvidt også resten av utstyret. Du får sikkert pakkepris om du kjøper alt samme plass.

Kjør heis og gå litt tur. Om det er noe som skal justeres så ligger kompetansen tilgjengelig rett i nærheten, og disse butikkene er som regel åpne også etter at heisen har stengt. Da kan du få en runde med justering pr. skidag og ender opp med gode støvler kjapt.

Et par steder/butikker der dette er mulig (det finnes garantert flere):

  • Hemsedal: Sportsbutikken i Lodgen er gode på støvler og tilpasning (selv om det smerter meg å anbefale en Skistar-butikk). MOH og Tunet Sport i sentrum er også bra
  • Oppdal: VPG kan vel fikse det meste for deg (regner jeg med, har ikke kjøpt/tilpasset støvler her selv)
Endret av DesmoSkier
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...