Gå til innhold

SRAM Maven - halvpriset Trickstuff-utfordrer?


Anbefalte innlegg

https://www.pinkbike.com/news/review-sram-maven-the-big-brake.html

Ser ut som drøye 6k for full pakke, mineralolje, svæære kalippere og pads. Blir spennende å se hva uavhengige bremsetester finner ut her 🙂

SRAM sier:

• Mavens produce nearly 50% more power than Codes, so plan accordingly
• Mavens require 32% less force at the lever to achieve the same braking power

Pinkbike:

As a baseline, my preferred Code setup for big bikes is to fit just about the biggest rotor I can in, often 200r/220f or 220mm on both wheels. I'm down on 200mm rotors now, and might almost prefer if I could fit a 180mm rotor on the back end of my bike. ...The firmness and sharp feel of these is more distinct than any other brake I've ridden in recent memory. Every other massively powerful brake I've used has some spongey feel to it, while the Mavens retain a very staccato feel that doesn't sacrifice your ability to modulate the stopping power.

Pros

+ Immense power
+ Easy adjustment and tuning
+ Familiar feel and modulation
 
Cons

- Stiffer lever pull than competing options
- All-out power will be too much for some
- Weight weenies will whine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRAM og Shimano og TRP og Hayes vil aldri bli Trickstuff-utfordrere. Trickstuff er ikke nødvendigvis kraftigst, men de er best på byggekvalitet og ingeniørkunst. Maven er nok på papiret kraftigere enn Maxima, men det blir aldri samme kvaliteten som Trickstuff. Byttet fra Shigura til Trickstuff Direttissima, og mistet bremsekraft. Men du verden for en annen følelse av kvalitet. Har du først prøvd Trickstuff eller Intend, blir masseprodusert meh i forhold. Tight vs rakleverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 23.2.2024 den 11.05):

https://www.pinkbike.com/news/review-sram-maven-the-big-brake.html

Cons

- All-out power will be too much for some
 

Dette er den vanligste innsigelsen  om kraftige bremser. Jeg grøsser litt hver gang jeg hører det.
At "All-Out Power" er veldig kraftig hva så. Man lærer å ikke bruke det når man ikke trenger det. I alle fall om man har i det minste blittlitt erfaing med å sykle fra før og ikke høgger til hver gang man skal bremse, men bremser det som trengs og som underlaget tåler. 

LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, LarsB said:

Dette er den vanligste innsigelsen  om kraftige bremser. Jeg grøsser litt hver gang jeg hører det.
At "All-Out Power" er veldig kraftig hva så. Man lærer å ikke bruke det når man ikke trenger det. I alle fall om man har i det minste blittlitt erfaing med å sykle fra før og ikke høgger til hver gang man skal bremse, men bremser det som trengs og som underlaget tåler.

100%. Kan aldri ha nok eller for mye bremser. Jeg tror det ikke om Maven før jeg prøver det.

Ble i sin tid advart mot Zee, at de skulle være brutale, men makan til sprøyt. De var helt ok, og null problem å modulere. Fortsatt ikke nok bremser IMO 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (31 minutter siden):

100%. Kan aldri ha nok eller for mye bremser. Jeg tror det ikke om Maven før jeg prøver det.

Ble i sin tid advart mot Zee, at de skulle være brutale, men makan til sprøyt. De var helt ok, og null problem å modulere. Fortsatt ikke nok bremser IMO 🙂

Jodda. man kan ha for mye bremser.
Det er derfor jeg har Level Ultimate på hardtailen. Det er passe mye brems. Bare 238 gram av dem. Maven er 366 gram. Da blir det for mye brems. 😉

LarsB
 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 26.2.2024 den 16.14):

Hadde BrakeForce Gone på Litevillen min for 11 år siden. Når de virket, var de helt sykt kraftige, og hadde noen aha-opplevelser der jeg nesten gikk over styret fordi bremsene tok for godt ved panikkbrems. 

Det var vel mest fordi du ikke forventet at de skulle funke. 😉

Ellers var det innmari kule bremser da.

 

  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Olechr said:

Det var vel mest fordi du ikke forventet at de skulle funke. 😉

Ellers var det innmari kule bremser da.

 

De var sykt kraftige. Det var før jeg opplevde totalt fade på SS4 i Nesbyen. Greia med de var at de var posisjonssensitive, dvs de var kraftigere jo lenger inn du trykket, og de var sykt svampaktige i følelsen pga det, selv uten luft. Utfordringen min var at de tok så langt ut at jeg fikk vondt i fingre på småbremsing. De måtte nemlig ta så langt ute for ikke å bånne ved full pupp. Og byggekvaliteten var bæsj. Nesten umulig å få tette, og skruer med fine gjenger satt rimelig rævva i karbonarmert plast. 

Endret av baronKanon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...