Gå til innhold

Hvilken ~100 mm toppturski stemmer du på?


Hvilken ~100 mm toppturski stemmer du på?   

12 stemmer

  1. 1. Hvilken ~100 mm toppturski stemmer du på?

    • Atomic Backland 102. Ser ut til å bli vurdert som en veldig "kjøresterk" ski selv om den er bra lett. Fjorårets Backland 100 vurderes også her pga pris. https://www.atomic.com/en-no/shop-emea/product/backland-102-aa6644.html#color=37795.
      3
    • Armada Locator 104. Mer eller mindre lettkjørt enn Backland mon tro? Føler at jeg finner omtaler som sier alt fra veldig "seriøs" til veldig "leken". https://www.armadaskis.com/en-us/shop/product/locator-104-ra0000462.html#color=26745.
      0
    • K2 Wayback 98. Trygt og ikke minst det mest økonomiske valget? Kjedelig? https://www.vpg.no/K2-Wayback-98/384273/
      0
    • Dynastar M-tour 99. Får skryt av turkompis og fikke vel hederlig omtale i FF. Er den lettkjørt? https://www.dynastar.com/product/mtour-99-fteam
      6
    • Salomon MTN 96 Carbon. En lite omtalt outsider? Får lite oppmerksomhet, men relativt sett hyggelig priset. Hva skiller den fra søsknene Backland og Locator (alle samme konsern) https://www.vpg.no/Salomon-MTN-96-Carbon/359297/
      3


Anbefalte innlegg

Jeg inviterer herved forumet til å stemme over hvilken topptur ski jeg skal kjøpe meg.  Jeg har et par Salomon QST 106 som bakkeski og jeg vil ha et par topptur ski som ligner så mye som mulig på dem - for at det skal bli minst mulig omstilling fra en tur til neste. QST 106 Echo er en åpenbar kandidat, men jeg ønsker meg noe lettere.

Bruksområdet er vanlige norske toppturer med dertil variabel snø. Skare og is er kjipt uansett ski og jeg vil heller ha noe som er skikkelig gøy på bra snø enn noe som gjør skare litt mindre kjipt. Jeg tenker litt på vekt på skiene fordi at noen av de turene jeg har lyst til å utforske er ganske lange og flate. Lettkjørt og tilgivende i litt vanskelig snø er viktig. 

Her er kandidatene jeg har snevret meg inn til. Hiv gjerne inn en kommentar på hva det er du stemmer på og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (1 time siden):

Her burde det være åpent for å komme med benkeforslag sånn at vi sikrer at du ender opp med en ski ala Boaty McBoatface episoden 🙂 

På dette forumet er da alle forslag velkommen og tråden skal vel helst ende opp med at jeg kjøper noe helt annet enn det jeg skulle ha. 

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte selv på Atomic Backland fordi at jeg tror den treffer planken mellom leken nok til å være morsom i god snø og stiv nok til å takle vanskelig snø, men jeg er litt redd for at den krever en bedre "rytter" enn meg. At jeg burde finne noe som er mer lettkjørt. 

Kan forresten legge til at skiene blir kjørt med et par TLT8, men kommer nok til å bytte til noe litt stivere, f.eks. Radical Pro, dersom det blir litt mer toppturer. 

Endret av erikskon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-Tour 99 fikk veldig hederlig omtale av guiden som tok oss ned Valleé Blanche i fjor vår.

Han hadde de som kjøreski i tillegg til endel andre lettere ski til veldig lange turer type Haute Route etc

Han var god på ski, definitivt😉

Det er ei ski jeg kunne tenkt meg selv, uten å være like god på ski.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (9 timer siden):

M-Tour 99 fikk veldig hederlig omtale av guiden som tok oss ned Valleé Blanche i fjor vår

M Tour er anbefalt og leder avstemningen ser jeg. Det kommer til å bli et vanskelig valg mellom den og Backland, men foreløpig leder Backland litt på pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkeforslag; Majesty Havoc 100. Kjører Backland 102 selv, men har testet disse og syntes det var vesentlig mer liv i skia, som ga en svært god skiopplevelse. Fungerte bra i løssnøen og i preppa bakke. En ski som tåler å kjøres hardt, samtidig lettkjørt! Blir kanskje hakket tung (og dyr?)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikla på Majesty ja, men blir utenfor budsjettet. Og igjen ville nok QST Echo blitt valget dersom jeg gikk for noe så "tungt". 

Hva synes du om Backland 102 sammenlignet med omtrent like lette ski? Har du prøvd noen av de andre kandidatene på lista mi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt mye på Völkl VTA 98, som nå heter Rise Beyond. Jeg må si at jeg har vært fornøyd med den skia. Rise Beyond kan være verdt å vurdere, selv om den kanskje gir ganske kjedelige assosiasjoner ved å være vanlig og lite eksotisk. (Hvis jeg skulle ha noe eksotisk hadde jeg heller skaffet meg Heritage Lab BC90)

Jeg har også Salomon QST 106 i 188 som jeg bruker i villsnøen. De er forskjellige, åpenbart, og jeg synes Salomon er best fordi den er tyngre, bredere, og siden jeg bruker den med tyngre og kjøresterke sko.

Endret av Pludrepapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt! Og det ble Backland 109 i 184 cm. Ja, den jeg ikke skulle ha. Jeg fikk sammenlignet 102 og 109 i butikken og sammen med en veldig flink dame (Anton sport Tiller) kom vi frem til at 109 er mer lettkjørt. Jeg ble dypt forelsket i et par ATK bindinger, men det ble Alpinist 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Kjøpt! Og det ble Backland 109 i 184 cm. Ja, den jeg ikke skulle ha. Jeg fikk sammenlignet 102 og 109 i butikken og sammen med en veldig flink dame (Anton sport Tiller) kom vi frem til at 109 er mer lettkjørt. Jeg ble dypt forelsket i et par ATK bindinger, men det ble Alpinist 12. 

Raus rigg! Gratulerer. Da er det bare å be til Ullr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med godt kjøp. Det er en ski du vil trives på. Kjørte forrige sesong på 109 og det er som du sier, enda mer lettkjørt. Litt tung i bakke, men det er den jo ikke laget for og virker ikke som du har planer om å bruke den til det! Svært habil ski, som takler det du utsetter den for! Byttet den ut med 102 fordi jeg går primært fra mars og utover våren og da var det fint å gå ned litt på bredden. 

Har testet QST og støtter valget om Backland! Syntes QST er hakket mindre manøvrerbar enn Backland og oppleves litt stivere, men dette er nok litt avhengig av kjører og øyet som ser. Uansett du har gjort et godt valg! 

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg fått noen runder i Vassfjellet på det som må beskrives som ganske hardt føre. Jeg er imponert over hvor dempet og gode Backland 109 er på slikt føre. Jeg er ikke så tøff på fart så jeg bremser lenge før skiene. Jeg har vært litt spent på hvordan Alpininst 12 bindingene tar is og harde/grove løyper, men har ikke merket antydning til at de skal løse ut. Kjører riktignok med ganske myke sko, TLT8. Jeg må si at jeg undrer meg litt over hva de gjør de som er plaget med at lette tech bindinger løser ut i tide og utide. Det er kanskje først og fremst et "forum kommentar fenomen" 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel først og fremst når du får slag på skiene. Fikk du det i Vassfjellet? Jeg har opplevd Dynafit-bindinger som løste ut når de ikke burde, jeg opplevde flere ganger at den ene skia ble slått av mens jeg fortsatte på én ski. Hvis jeg klarer å stå så skal ikke skia løse ut. Dette er leenge siden, jeg har kjørt på Vipec og Tecton de siste årene. Da jeg opplevde problemer med Dynafit så snakket jeg med flere tunge råtasser som brukte Dynafit. De satte på maks DIN og låste tåbindingen, viktigere at bindingene ikke løser ut i utide enn at de løser ut hvis du faller. Men ikke særlig knevennlig løsning. Bindingene har sikkert blitt bedre, men det er vel fortsatt ikke mange lette tech-bindinger som har særlig elastisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg skrenset en del på ganske grov is og det ristet godt. Jeg var også litt "off piste" på isen. Men selvsagt vil mange kjøre veldig mye hardere enn meg. Mye hardere.

Samtidig så ser man jo på f eks Schirmer og Hjortleifson hvor hardt det kan kjøres med smidig og god teknikk. Jeg tenker fortsatt at de som har problemer med tech i dag enten har noe feil i oppsettet og/eller kunne løst det med å tilpasse teknikk litt til bindingens forutsetninger. Nisjen av de som har middels teknikk, stor styrke og vekt og ikke kan annet enn å dra på 120% til enhver tid bør kanskje styre unna tech. Tenker jeg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av årsaken til utløsning ligger ikke nødvendigvis lengre i kjørestil (med unntak av svært slagete føre og uvøren kjøring). Is/snø under fjærsystemet i tåbindinga og is/snø i maljene på skoen (der pinnen på tåbinding skal inn). Sistnevnte løses ved å klikke i tåa før hælen, for så å svinge skia fram og tilbake slik at pinnen roterer rundt i hullet på skoa og skraper fritt for snø. Sjekk gjerne at alt ser bra ut ved å låse/låse opp bindingen en gang eller to før nedkjøring. Førstnevnte kan vel antakelig løses best å følge med/skrape med staven, eventuelt velge bindinger som er mindre utsatt for problemet enn andre (ATK, Skitrab bl.a.). SkiTrab sine lette bindinger har for øvrig et helt fantastisk konsept på tåbindinga. Elastisk og omvendt fjærbelastning som gjør den bedre å kjøre med og svært tillitsvekkende. 

 

Ikke for å være ufin, men Backland 109, Alpinist 12 og TLT 8 hørtes ut som en lite inspirerende kombo på hardt føre i alpinbakke. Tipper du ville fått deg en utrolig morsom opplevelse med noe smalere utstyr laget for bakkekjøring! 

Endret av gunnarson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...