Gå til innhold

Hva er egentlig "nok sykkel"?


Anbefalte innlegg

Er blitt den i familien og for den saks skyld på jobben som er mest "syklist". Ikke fordi jeg utmerker meg på noen måte,
men heller fordi folk rundt meg ser at jeg driver endel med det og kan litt mer enn de selv.

Hender jeg får spørsmål om hvilken landeveissykkel jeg anbefaler folk å kjøpe. Det dreier seg da stort sett om mosjonister
som skal prøve seg på landeveien for første gang.

Standardsvaret mitt er som regel. Aluramme med plass til 28mm dekk, karbongaffel og Shimano Tiagra 4700
med 50/34 krank og 11/34 kassett.
Oppfølgingspåstand er som regel. "Noe mer kommer du aldri til å trenge før du evt sykler med startnummer".

Mer trengs strengt tatt ikke for å trives problemfritt på landeveien. Ja, de fleste av oss inkl. meg selv er tungt truffet av 
sykkelvarianten av "tre fots syken", og det er helt greit, men stikker vi fingeren i jorda så går det nok helt greit
for de fleste av oss med nevnte oppsett.

Har jeg rett, eller har jeg rett eller tar jeg sørgelig feil?
 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (11 timer siden):

Ville kanskje dristet meg til å si Shimano 105 / Sram Rival, ellers enig! 

For noen år/utstyrsgenerasjoner siden hadde jeg vært helt enig - men etter mye skryt på nett tok "jeg" sjansen på Tiagra 4700 til gravel-sykkel til fruen for noen år siden, vil si den holder nivået jeg forventet av 105 tidligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenE skrev (14 timer siden):

Er blitt den i familien og for den saks skyld på jobben som er mest "syklist". Ikke fordi jeg utmerker meg på noen måte,
men heller fordi folk rundt meg ser at jeg driver endel med det og kan litt mer enn de selv.

Hender jeg får spørsmål om hvilken landeveissykkel jeg anbefaler folk å kjøpe. Det dreier seg da stort sett om mosjonister
som skal prøve seg på landeveien for første gang.

Standardsvaret mitt er som regel. Aluramme med plass til 28mm dekk, karbongaffel og Shimano Tiagra 4700
med 50/34 krank og 11/34 kassett.
Oppfølgingspåstand er som regel. "Noe mer kommer du aldri til å trenge før du evt sykler med startnummer".

Mer trengs strengt tatt ikke for å trives problemfritt på landeveien. Ja, de fleste av oss inkl. meg selv er tungt truffet av 
sykkelvarianten av "tre fots syken", og det er helt greit, men stikker vi fingeren i jorda så går det nok helt greit
for de fleste av oss med nevnte oppsett.

Har jeg rett, eller har jeg rett eller tar jeg sørgelig feil?
 

 

Jeg syns du treffer godt her, og ville nok svart nøyaktig det samme selv. Deretter hopper man jo langt ned i detaljene med fordeler og ulemper på hhv skivebremser/ikke skivebremser, elektronisk/mekanisk, hydraulisk/mekanisk, enduance-geometri, dekkbredder, slangeløst, karbonhjul etc... Listen er svæææært lang med ting som er viktig å ta stilling til 😄

Jeg tror det er fort gjort å bli både forvirret og overveldet om man kommer totalt grønn til en sykkelentusiast og spør om råd. Det er så innmari fort gjort å gå inn i detaljer som en nybegynner ikke har noen forutsetninger for å hverken mene noe om, ei eller har erfaring med. Samtidig vil man jo bare at spørsmålstiller bare skal få den absolutt beste sykkelen for hen med en gang, og ikke måtte gå omveiene om 'skiten' alle vi andre har hatt...

Det som fikk meg forelsket i landevei for 16-17 år siden var en for stor alu 2008 Bianchi C2C via Nirone på 9 kg og knallharde 23 mm dekk. Den førte meg dit jeg er i dag med sykler til ulik bruk, Sram AXS, karbonhjul, slangeløst, wattmåling, radarer og fandens oldemor...

Jeg hadde det like gøy på sykkelen den gangen som jeg har i dag, men jeg har definitivt blitt mer kresen og kravstor på hva jeg bare MÅ ha med årene og erfaring. Poenget er at jeg tror ikke det er smart å trykke sine egne krav nedover ørene på en nybegynner, men kom med en nøktern anbefaling slik du gjør! Jeg syns det er mye, mye viktigere å snakke om følelsen av å sykle og opplevelsene det gir, og forhåpentligvis få noen bitt av basillen.

Endret av RoyE
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (12 timer siden):

Ville kanskje dristet meg til å si Shimano 105 / Sram Rival, ellers enig! 

Shimano 105 har vell blitt kåret til "folkegruppa" innen girgrupper flere ganger, alt over det er vel egentlig bare jåleri. Men nyere Tiagra har vel arvet en del av 105. Så 105/Tiagra er sweetspot for di aller fleste av oss (uten startnr). 

Dura-ace burde være forbeholdt WorldTour-lag og Ultegra aktive utøvere, sån egentlig...

 

Endret av OleF
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (9 timer siden):

 Men nyere Tiagra har vel arvet en del av 105. Så 105/Tiagra er sweetspot for di aller fleste av oss (uten startnr). 

 

 

Tiagra 4700 er så nær 105 det er mulig å komme egentlig. Samme kabeltrekk som alle 11 delte grupper, men med begrensningen 10 delt.
Om det kommer en 11 delt Tiagra noen gang vil det sannsynlig kun være en rebranded og prisredusert 105 7000 serie.
Egentlig ikke så dumt, all utvikling betalt for, trengs kun nye logoer og  trykk på esker.

Endret av EspenE
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenE skrev (1 time siden):

Tiagra 4700 er så nær 105 det er mulig å komme egentlig. Samme kabeltrekk som alle 11 delte grupper, men med begrensningen 10 delt.
Om det kommer en 11 delt Tiagra noen gang vil det sannsynlig kun være en rebranded og prisredusert 105 7000 serie.
Egentlig ikke så dumt, all utvikling betalt for, trengs kun nye logoer og  trykk på esker.

Ja helt klart. 

Tipper 105 di2 har arvet mye fra Ultegra/Dura-ace sine tidligere di2 grupper. En høyst aktuelt gruppe for oss mosjonister vis en vil opp på elektrisk giring.

Endret av OleF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, OleF said:

Tipper 105 di2 har arvet mye fra Ultegra/Dura-ace sine tidligere di2 grupper.

Er ikke forgiret til 105 di2 i praksis det samme som forrige generasjons Ultegra di2? Mener jeg har hørt det et sted. De ser i alle fall rimelig like ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fornøylsen av 14 dager på leiesykkel på Granca med 105 di2 siste uke. Det er milevidt fra samme følelse og opplevd kvalitet ift. Ultegra di2. Det funker ja, men skifter tregere og virker mer "billig".

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (46 minutter siden):

Hadde fornøylsen av 14 dager på leiesykkel på Granca med 105 di2 siste uke. Det er milevidt fra samme følelse og opplevd kvalitet ift. Ultegra di2. Det funker ja, men skifter tregere og virker mer "billig".

Siden vi nå har fjernet oss litt fra trådens intensjon og har penset inn på Di2, vet du om er det mulig å kombinere di2 komponenter?
Det er jo ofte mix'n match på sykler med kabeltrekk, men må man holde seg kun til samme gruppe 
når det gjelder elektroniske gir. Kan f.eks 105 hendler kombineres med Ultegra fremgir og Dura Ace bakgir?
Litt av sjarmen med tradisjonelle grupper er jo muligheten til å oppgradere trinnvis og det har vel og vært en del av forretningsmodellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg anbefaler som sykkel nok varierer utifra hvem som spør. Er det en person som jeg vet er interessert i utstyr i andre aktiviteter de driver med så ville jeg nok anbefalt en slags carbon ramme med 105 utstyr. Enkelt og greit fordi sannsynligheten for ar det "behovet" kommer fort er stort. Er det en som bryr seg mindre om utstyr og er av typen "det skal funke" ville nok alu ramme med nyeste tiagra vært svaret.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Hva jeg anbefaler som sykkel nok varierer utifra hvem som spør. Er det en person som jeg vet er interessert i utstyr i andre aktiviteter de driver med så ville jeg nok anbefalt en slags carbon ramme med 105 utstyr. Enkelt og greit fordi sannsynligheten for ar det "behovet" kommer fort er stort. Er det en som bryr seg mindre om utstyr og er av typen "det skal funke" ville nok alu ramme med nyeste tiagra vært svaret.

Identisk med min fremgangsmåte, hvis jeg i tillegg vet det er folk som skifter hobby oftere enn sokker sender jeg de på Finn.no

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
EspenE skrev (På 27.2.2024 den 19.02):

Er blitt den i familien og for den saks skyld på jobben som er mest "syklist". Ikke fordi jeg utmerker meg på noen måte,
men heller fordi folk rundt meg ser at jeg driver endel med det og kan litt mer enn de selv.

Hender jeg får spørsmål om hvilken landeveissykkel jeg anbefaler folk å kjøpe. Det dreier seg da stort sett om mosjonister
som skal prøve seg på landeveien for første gang.

Standardsvaret mitt er som regel. Aluramme med plass til 28mm dekk, karbongaffel og Shimano Tiagra 4700
med 50/34 krank og 11/34 kassett.
Oppfølgingspåstand er som regel. "Noe mer kommer du aldri til å trenge før du evt sykler med startnummer".

Mer trengs strengt tatt ikke for å trives problemfritt på landeveien. Ja, de fleste av oss inkl. meg selv er tungt truffet av 
sykkelvarianten av "tre fots syken", og det er helt greit, men stikker vi fingeren i jorda så går det nok helt greit
for de fleste av oss med nevnte oppsett.

Har jeg rett, eller har jeg rett eller tar jeg sørgelig feil?
 

 

Hei!

Jeg følte jeg var i målgruppen for denne typen råd, men har ingen venner selv som har den type kunnskap. Jeg leste resten av tråden på jakt etter forslag om helt konkrete sykler, men fant ingen (men mulig det er noe i sjangeren jeg misforstår). Det er mulig jeg bryter en implisitt forutsetning for dette forumet, men er det noen spesifikke sykler som kan anbefales med disse kvalitetene? På forhånd takk for hjelpen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMT skrev (På 30.3.2024 den 9.34):

Hei!

Jeg følte jeg var i målgruppen for denne typen råd, men har ingen venner selv som har den type kunnskap. Jeg leste resten av tråden på jakt etter forslag om helt konkrete sykler, men fant ingen (men mulig det er noe i sjangeren jeg misforstår). Det er mulig jeg bryter en implisitt forutsetning for dette forumet, men er det noen spesifikke sykler som kan anbefales med disse kvalitetene? På forhånd takk for hjelpen 🙂

Heisann, siden jeg startet "sirkuset" kan jeg like gjerne legge inn det jeg mener er et godt eksempel på en sykkel som tikker av alle de tingen jeg nevnte:
Aluramme
Karbongaffel
Hydrauliske skivebremser
Komplett Tiagra 4700 gruppe.
Pris under 20000

Noen vil hevde at den er litt tung med 9,73 kg, og ja det finnes lettere, og dyrere, sykler. Samtidlig når du blir bitt av oppgraderingsyken, for det gjør du, spare inn noen hundre gram på dekk og slanger, sikkert en halvkilo på hjul og vipps ser du 8 tallet på vekten og for en trenings og sykle til jobben sykkel er det helt ok.  Denne duger til det meste og som mosjonist ville jeg ikke hatt noen motforestillinger mot å sykle f.eks turrittet Vattarnrundan (315 km) på denne. Har faktisk gjort det på en tilsvarende sykkel fra annet merke.

https://www.merida-bikes.com/nb-no/bike/4156/scultura-endurance-300

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg vurderer å kjøpe min første landeveissykkel. Basert på diskusjonen her har jeg sett på Bikeshop sin Gavia Treviso med Tiagra 4700 2x10, aluminiumsramme, karbonforgaffel og mekaniske skivebremser. For tre tusen ekstra får man noe lignende med 105 2x12 og hydrauliske bremser, og for ytterligere tre så får man med karbon-ramme. Også er gjerne Scultura Endurance nevnt over et alternativ også.

Er det noen andre gode grunner til å velge/ikke velge det ene eller andre? Jeg vet fint lite om resten av utstyret, hva som er bra eller dårlig, så sliter med å sammenligne dem utover det jeg nevner over. Det er noen forskjeller på gir-utvekslingen, hvor viktig er det?

Gavia Treviso med mekaniske skivebremser:
https://bikeshop.no/gavia/nytrev001/gavia-treviso-landeveissykkel-alu-shimano-tiagra-2x10s-skivebremser

Gavia Treviso med 105 og hydrauliske bremser:
https://bikeshop.no/gavia/nytrev007/gavia-treviso-landeveissykkel-alu-shimano-105-2x12s-skivebremser

Gavia Imperiale med karbonramme:
https://bikeshop.no/gavia/gaim02/gavia-imperiale-carbon-landeveissykkel-105-2x12s-str-m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett prisnivå på sykkel beror i stor grad på kjøpers økonomi. Shimano 105 nivå er strengt tatt beregnet på konkuranse i alle land utenom Norge. Tiagra er OK til trening, turer og pendling.
For en fersking vil en god sykkelbukse være en bedre innvestering enn en sykkel med 105 nivå.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...