Gå til innhold

Ødelegger stålkopp smaken av god kaffe?


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en litt fin termokopp til kontoret og liker denne fra Hario, men er skeptisk til smaken av stål. Mange mener at stål er inert mot kaffen, men jeg her termokopp fra Stanley som ofte gir meg en dårlig smaksopplevelse. Legg merke til at jeg skriver ofte. Ikke alltid. Det kan komme av en blanding av flere faktorer, for eksempel at det er mindre aroma som kommer opp gjennom nesa når man drikker fra en veldig liten tut (som det er på termokoppen fra Stanley). Men ofte gir den kaffen det jeg vil beskrive som "metallsmak".  

Tilbake til denne fra Hario som er designet med input fra Supreme Roastworks. Det er litt utrolig om to så sterke miljø på god kaffe lager en kopp som ødelegger kaffen, men jeg må nå spørre om forumets erfaringer. 

 

Miolove-temokopp-sort_1800x1800.jpg?v=1651733161

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Keramisk kopp et "alltid" best. Termokopp i metall etterlater en liten bismak. Bismaken er litt avtakende med bruk, er min erfaring. Kan dog være at min Hydro Flask termokopp ikke kan vaskes i maskin, og eieren er lat eller udugelig på renhold. Kanskje et kaffeoljebelegg har armert innsiden av koppen min. Valget er uansett å enten drikke varm kaffe i 10 min, eller i en time. Forvarmer man keramiske kopper holder de jo varmen litt ekstra.

Bodum sine dobbeltveggede kaffeglass holder lengre på varmen enn keramiske kopper. Ikke sett de med lokk. Det har kanskje noe med at glass, varme og eksplosjon.

Det finnes mange termokopper i Polypropylene e.l., f.eks. GSI Backpacker Mug som jeg har som turkopp. Den holder overraskende lenge på varmen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (52 minutter siden):

Ja.

Keramisk kopp et "alltid" best. Termokopp i metall etterlater en liten bismak. Bismaken er litt avtakende med bruk, er min erfaring. Kan dog være at min Hydro Flask termokopp ikke kan vaskes i maskin, og eieren er lat eller udugelig på renhold. Kanskje et kaffeoljebelegg har armert innsiden av koppen min. Valget er uansett å enten drikke varm kaffe i 10 min, eller i en time. Forvarmer man keramiske kopper holder de jo varmen litt ekstra.

Bodum sine dobbeltveggede kaffeglass holder lengre på varmen enn keramiske kopper. Ikke sett de med lokk. Det har kanskje noe med at glass, varme og eksplosjon.

Det finnes mange termokopper i Polypropylene e.l., f.eks. GSI Backpacker Mug som jeg har som turkopp. Den holder overraskende lenge på varmen.

Den GSI koppen var fin. Er den så tett at du kan hive den nedi veska? 

Jeg fant et fint alternativ her i form av Kyochera sin stålkopp med keramisk belegg, men har ikke funnet den til en forsvarlig pris enda: https://cutlery.kyocera.com/12-oz-ceramic-coated-tumbler-with-lid-copy

Jeg bestilte denne til å erstatte Stanley koppen til turbruk (godt tilbud: : https://www.bettanshus.no/products/travel-mug-kyocera?_kx=RAPA-_TPzMW99UFpYwTqfcNi9P13FE1Xi5GFFdzZj5Y.Yrwn6A

 

Kyochera koppen: 

0001911_12-oz-ceramic-coated-tumbler-with-lid-cream-white.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri forsøkt GSIen i en bag, men den er nok ikke designet for det. Det er en fin turkopp, fordi den er lett og holder lengre på varmen enn en emaljekopp.

Erstatningen for Stankleykoppen din ligner på min Thermos JMY termokopp. Kanskje den beste termokoppen jeg har hatt når det kommer til å holde varm drikke varm. Langt bedre enn Stanleyen. Har bekjente med Stanley eller Contigo, som har lagt en nybrygget kropp litt skjødesløst i sekk/veske, hvor noe har kommet nær knappen og alt har blitt marinert. Har en lignende Hydra Flask kopp også, som passert perfekt i flaskeholderen på sykkelen. Dessverre er den helt elendig til å holde drikke varm.

b7e1c6b66cee440a9970891a16d6af61?quality=75&resize=1080,1080

hydro-flask-coffee-flex-sip-355-ml-black-bdabb090a1.jpeg?preset=tiny&dpr=2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (4 timer siden):

Tilbake til denne fra Hario som er designet med input fra Supreme Roastworks. Det er litt utrolig om to så sterke miljø på god kaffe lager en kopp som ødelegger kaffen, men jeg må nå spørre om forumets erfaringer.

Som en god SRW fanboy har jeg denne koppen. Kjenner ingen usmak fra kaffen.

Tror det har mye å si på materialkvaliteten i koppen (legeringen eller hva det kan være).
Aeropressen min passer perfekt på en billig melkepitcher jeg har, men da kjenner jeg metallsmak fra kaffen. Så det ga jeg meg med.

Det du må merke deg før du kjøper den Hariokoppen, er at den ikke er tett i lokket.
Ja, du leste rett.
Hvis du tar med koppen i bilen eller ut, så ikke tipp på den. Da renner kaffen ut fra den stengte drikkeåpningen..... i hvertfall på min kopp.
 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallet er vel ikke problemet. Det er smakløst og alt slikt. MEn det er LOKKET som ødelegger. drikke rman med lokk er jo aroma og lukt etc forandret. 

 

HAr metallkopp uten lokk på jobb, og merker ikke forskjell. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (15 timer siden):

Metallet er vel ikke problemet. Det er smakløst og alt slikt. MEn det er LOKKET som ødelegger. drikke rman med lokk er jo aroma og lukt etc forandret. 

HAr metallkopp uten lokk på jobb, og merker ikke forskjell. 

 

Ja lokket er nok en del av årsaken til at kaffen smaker mindre/annerledes, men for min del er jeg overbevist om at metallet også tilfører kaffen en usmak jeg ikke liker. Man kan jo slikke litt på stål, plast og keramikk og jeg er ganske sikker på at de fleste vil si at de kjenner en form for smak av metallet. 

Jeg var innom Te & Kaffehuset her i Trondheim for å se på Hario koppen. De bekreftet også at mange mener at metallkopper gir smak. Hario/SRW koppen synes jeg så og føltes billig og kjip ut. Den forsvarte IKKE prisen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du kaffe så sent at en termokopp på 0.33l ville hatt så mye for seg? Termokopper i mine øyne er jo først og fremst for å holde større volum varmt, men 0.33l drikker jeg nå som regel tomt før det blir kaldt igjen.

Har selv en Hydra Flask i litt større variant enn den over, men i motsetning til @Andreas synes jeg nå den holder greit på varmen i en god stund, selv om jeg ikke har for vane å la den stå timesvis. Kan ikke si jeg har tenkt over metallsmak (den er vel belagt inni og), men det smaker definitivt ikke like godt som ordinær kopp, nok pga lokk og mindre aroma i nesen. Den er også vanskelig å få helt ren hvis man har brukt den en stund siden siste vask, uansett hvor mye jeg skrubber med kost nedi, er det et belegg som ikke vil løsne, selv etter kjerringtriks med bakepulver.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (43 minutter siden):

Drikker du kaffe så sent at en termokopp på 0.33l ville hatt så mye for seg? Termokopper i mine øyne er jo først og fremst for å holde større volum varmt, men 0.33l drikker jeg nå som regel tomt før det blir kaldt igjen.

Har selv en Hydra Flask i litt større variant enn den over, men i motsetning til @Andreas synes jeg nå den holder greit på varmen i en god stund, selv om jeg ikke har for vane å la den stå timesvis. Kan ikke si jeg har tenkt over metallsmak (den er vel belagt inni og), men det smaker definitivt ikke like godt som ordinær kopp, nok pga lokk og mindre aroma i nesen. Den er også vanskelig å få helt ren hvis man har brukt den en stund siden siste vask, uansett hvor mye jeg skrubber med kost nedi, er det et belegg som ikke vil løsne, selv etter kjerringtriks med bakepulver.

Bra poeng det med størrelsen, når jeg så hvor liten 0,33l var så synes jeg også at Hario koppen var for liten. Så en bra påminner om at drømmekoppen For kontoret) er betydelig større enn 330 ml.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To innspill fra denne kanten: IKEA sin Unersøka-termokopp er overraskende god og uslåelig på pris. Den holder mye bedre på varmen enn mine andre termokopper fra Contigo og Stanley.

På kontoret nytes kaffen best fra keramikkrus. Både nese og munn er viktig for smaksopplevelsen. Traktekaffe på Thermos (den som faktisk heter Thermos er best) og helle over på favorittkoppen.

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...