Gå til innhold

Kor er det best å vere skiturist i Noreg i mars?


Anbefalte innlegg

Ein eg kjenner i Frankrike er med i ein skiklubb open for utviklingshemma, der enkelte køyrer ein form for akebrett med staking. Andre i klubben er ute etter klassisk og skøyting på ski. Dei har tenkt seg til Noreg i mars neste år og spør kor det er best sjanse for snø og gode løyper. Eg ser sjølv at her i Trondheim er det heilt krise no i mars, men kor er det bra? Geilo antar eg er safe. Golsfjellet sikkert også. Er det andre gode plassar? Eg ser for meg at dei på den eine sida treng å kome seg litt høgt til fjells, men på den andre sida treng dei med akebrett løyper som ikkje er veldig kuperte.

Og så har dei behov for rullestolvenleg hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golsfjellet er bankers på alt de trenger. Storefjell evt Oset for overnatting 

Begge er godt tilrettelagte for HC. 

Oset er flatt rett ut av døra og stolheis litt bortenfor som bringer en opp på flatene/platået over tregrensa 

Storefjell har T kroker som går opp til Storefjelltoppen. Litt mer kuperte løyper.

Oset ligger på ca 700moh og Storefjell ca 1000

Oset ligger rett under tregrensa og på myrdraget som omgir hele Golsfjellet noe som gir en vennlig løypeprofil og hyggelige omgivelser i le for vær og vind. 

Tråkkemaskinene i området går "hele tiden". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Rondane Høyfjellshotell på Mysuseter. Dette er et ganske lite og koselig hotell med fantastisk beliggenhet med Rondane som nærmeste nabo. Flott kjøkken og gode fasiliteter, inkludert basseng og spa. 

Det er et stort sammenhengende løypenettverk hvor du kan gå på ski nordover til Høvringen, inn til Rondvassbu eller sørover til Furusjøen og Rondablikk. Også flotte rundturer til Kringsetra og Raphamn. Det ligger en fin liten alpinbakke ikke langt fra hotellet og en akebakke nederst i Tjønnbakken hvor du kan ta bil opp og akebrett ned igjen. Garantert masse snø i dette området i mars. Ettersom det ligger et stykke lenger nord enn Sjusjøen er trengselen begrenset, men fjellene desto mer majestetiske. 

https://www.skisporet.no/map/destination/282

http://www.rondane.no/

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om det men på Beitostølen ligger vel et helsesportssenter med relevant erfaring og utstyr. Vet ikke om man kan leige seg inn der på «vanlig»måte, men man kan sikkert dra veksel på deres erfaring fra området. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (9 timer siden):

Sjekk ut Rondane Høyfjellshotell på Mysuseter. Dette er et ganske lite og koselig hotell med fantastisk beliggenhet med Rondane som nærmeste nabo. 

 

👍 Her jobbet og bodde jeg faktisk i 4 år fra 2008 til 2012. Helt fantastisk område. Har ikke vært der siden 2022 men da var skiheisen stengt?

Bare det å våkne opp til denne utsikten..

IMG_20220222_080026.jpg.b624d55ab382e5d2ffcafa2bf2f6a2fb.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiheisen er nok litt av og på, men som regel åpen.

Vi har hytte på Raphamn og jeg har vært veldig mye i dette området. Hver eneste påske i over tjue år og mange uker hver sommer. Umulig å bli mett av landskapet og terrenget der oppe. Vinterstid er det særlig fint ettersom de gode løypene og de slake slettene gjør at du kan bevege deg langt på en enkel måte. 

De siste årene har vi også vært så heldige å kunne nyte fruktene av arbeidet til en stifrelst franskmann bosatt på Otta 😍

 https://www.terrengsykkel.no/stisykling/ned-i-otta

Endret av runermm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fint å si om området Mysusæter / Kvamsfjellet. 

Men løypeprepareringen hvert fall den delen som Kvamsfjellet turløypelag står for, er et godt stykke under topp standard. Det er ofte likevl ikke et stort problem i mars, da står som oftest tidligere prepping ganske bra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen vintersesonger på Hjerkinn, Golsfjellet, Sjusjøen og Beitostølen.

Hva gjelder HC tror jeg Sjusjøen peker seg ut som en klar vinner med fantastiske løyper i et ikke alt for krevende terreng sånn HC messig. Bør være helt greit og overkommelig for piggkjelke etc. samtidig som klassisk og skøyting er helt i toppsjiktet. Man får også litt høyfjellsfølelse i det åpne landskapet. Men så vidt jeg vet er det vel bare et hotel (Rustad hotell og fjellstue) igjen på Sjusjøen. Har aldri vært innom der så hvor HC-vennlig det er vet jeg ikke. De på kjelke kan garantert starte, gjennomføre og avslutte turen ut fra dette hotellet. Disponeres bil kan man kjøre opp på P-plass (betaling) på stadion og sarte der. Litt kupert vestover, mindre kupert østover.

Golsfjellet har flere hoteller og fjellstuer og det gjør det sikkert lettere og finne gode overnattingssteder tilpasset behovet. Gode løyper er det også, men er vel litt mer kupert, i hvertfall i den søndre delen, som jeg kjenner best, enn Sjusjøen. Fin høyfjellsfølelse, omtrent som Sjusjøen syns jeg.

Beitostølen har drøssevis av hoteller og overnattingssteder så her finner man garantert noe som passer behovet. Leies også ut masse (privat og næring) leiligheter for selvhushold vist det er ønskelig. Beitostølen er ganske komprimert så selv med leilighet, eller hytte er det sjelden langt til et eller annet spisested. Terrengmessig er dette en god del opp på kupertlista i forhold til de to andre alternativene. Dog er stadio området med relativ nærhet til Helsesportsenteret, ganske flatt, med noen få unntak og har flotte forhold for HC, klassisk og skøyting. Disponerer man bil er det en kort tur opp til P-plass (betaling) på Garli og da har man flate fine forhold som en runde østover mot heistoppen og tilbake. Fra sentrum går det også heis opp til det samme område. Er det brøyta opp til Valdresflya snakker vi virkelig høyfjellsfølelse og der pleier det også å være kjørt opp løype som en runde langs veien. I fint påskevær er det ikke mye som slår skitur på Flya.

Ikke vært på Hjerkinn på mange år, men tror jeg heller ville valgt noe annet, basert på det jeg husker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...