Gå til innhold

Basic hardtail for lite pengar


Anbefalte innlegg

Jada, den gjør jobben den der altså. Jeg syns ikke det er grisebillig ut fra en kjapp titt på hvordan den er bygget og delene som står på, men om  du får skrellet av 20% så hjelper det en del.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldekkende skjermer er viktig for meg, synd det ikke kommer som standardutstyr på brukssykler. Med miniskjermer ser buksa fort stygg ut hvis det vått på bakken

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
JanS skrev (1 time siden):

Vi lever i 2024 og da burde vi sloppe å sett terrengsyklar med tredelt krank i butikkane. Eg ville heller ikkje hatt dempegaffel på ein sykkel som skal brukast 95% på veg. Til barn så vil noko slikt som dette vera eit mykje betre alternativ: https://www.dbs.no/barn-junior/dbs-superlight-26-876.html

Er til ein god voksen kar (meg sjølv) 😁

Grusvegen er for øvrig ikkje strøken

Endret av moocow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (10 timer siden):

Jada, den gjør jobben den der altså. Jeg syns ikke det er grisebillig ut fra en kjapp titt på hvordan den er bygget og delene som står på, men om  du får skrellet av 20% så hjelper det en del.

 

Har du nokon betre alternativ på ståande fot 🙂 Viktigaste for meg er nok holdbarheit, for såvidt greit at han ikkje er for tung heller, men i denne prisklassen kan ein jo ikkje vera så kresen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv gaffel og heller plass til brede dekk ville jeg nok prioritert. Hva er pristaket ditt? (og er det noen andre sykkelsjapper med dnb tilbud?)

2x eller 1x framme er også noe jeg ville sett etter.

Men alt det sagt, så er det en sykkel som vil få deg fram og sikkert holde seg godt så lenge du vedlikeholder

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrengsykler med stiv gaffel er det lite utvalg på og prisene er ofte litt høyere bl.a. pga. bedre utstyr enn rimelige med dempegaffel. Du slipper dog en tung og dårlig gaffel, men det kan fort være like billig å kjøpe en halvdemper på tilbud og bytte gaffel. Et eksempel er Gekko Firm MTN

Med 1x blir det dyrere enn trådstarter har sett for seg. Rimelige sykler med dempegaffel og 1x:
https://bikeshop.no/kross/nykross2119/kross-level-80-terrengsykkel-alu-29-shimano-slx-1x12
https://www.xxl.no/white-xc-290-pro-deore-1x11-23-terrengsykkel-hardtail-herre-svart/p/1194850_1_Style
https://www.xxl.no/cube-analog-hd-rlo-sx12-23-terrengsykkel-mtb-sykkel-hardtail-unisex-gra/p/1217692_1_Style
https://www.xxl.no/white-xc-275-comp-ane-1x10-23-terrengsykkel-hardtail-dame-svart/p/1194846_1_Style
Det virker litt tidlig på sesongen for godt utvalg på sykler.

Terrengsykler mellom 7500-1500 hos Bikeshop:
https://bikeshop.no/sykkel/terrengsykkel/hardtail?Filter=PriceIncVAT¤1:PriceIncVAT¤1_10000^PriceIncVAT¤1_7500
 

Hvis man skal ha sykkel med skjermer og bagasjebærer så ser Hard Rocx Cross Machine, Cube Aim Allroad, Giant Roam, Orbea Carpe m.fl. greie ut, men kommer ofte med litt smalere dekk og 2-delt krank eller mindre girområde. Vekten blir dog relativ høy på slike sykler.

Alle rimelige sykler og de hvor brukeren ikke er spesielt sykkelinteressert burde kommet med 1-delt, spesielt barnesykler. Vi kan håpe Shimano Linkglide etter hvert kommer med 11-50 kassetter og gir til en rimelig pris, i stedet for kun på XT nivå. Da får man et slitesterkt girsystem med godt girområde/utveksling. Per i dag er kanskje Deore 11-delt med 11-51-kassetten det beste kjøpet sammen med Microshift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Hva er fordelen med 1x krank, evt 2x, kontra 3x? Mer er jo bedre i mine øyne?

1x betyr en girhendel å forholde seg til, så det aldri blir forvirring om hvor man skal gire eller at man glemmer å gire på kranken. Jeg har mistet telling på hvor mange barnesykler jeg har sett med kjedet på minste drev foran og bak, men jeg har også sett det mange ganger på voksensykler. Egentlig skulle elektriske gir vært standard på billige sykler som har både bak- og framgir hvor brukeren ofte ikke kan gire. Da kunne de hatt en girhendel, men i stedet brukes det på de dyreste der rytterne kan å gire selv. Jeg hadde aldri sett 3x eller 2x som noe problem inntil jeg prøvde 1x, men etterpå har jeg aldri hatt lyst på det igjen. Kjedet holder seg også bedre på plass med drev som har smale og brede tenner, samt med gir med kløtsj, så det fungerer også bedre når det blir mye humper.

2x/3x gir flere gir og flere utvekslinger å velge i og mindre forskjell mellom de _hvis_ man girer korrekt, samt mulighet til å endre utvekslingen litt mer/raskere når man girer på kranken og potensielt større girområde. Man bør dog ikke bruke alle girene, så antallet er ikke like stort som man kan tro, men likevel større.

På terrengsykler så ser 1-delt ut til å ha overtatt på alt bortsett fra de billigste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir mening, kan minne mitt om diskusjonen automatgir vs manuelt gir.

Meg som er vant til å sjalte mellom lille og storeklinge tenker ikke så mye over det, men det er jo fordi jeg har gått gjennom en innlæringsprosess 🙂

Men tror jeg ville irritert meg over at det er store hopp mellom girene med 1x 🤔

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal absolutt ikke slå et slag for at billig er best, men....

Jeg tenker at om sykkelbehovet til TS dekkes av sykkelen han har sett på, så er den sykkelen helt grei. Sykkelen er enkelt og ganske tungt" utstyrt uten at det behøver å være et minus til bruken TS ser for seg. Det eneste "problemet" jeg ser for meg, er om TS skulle bli glad/mer interessert i å sykle. I så fall hadde det kanskje lønt seg å gå opp et hakk først som sist. 

Å ha tre gir på krank greier de fleste å forholde seg til og bør ikke være problematisk i det hele tatt. De fleste av dagens voksne har vel startet der og det gikk/går jo helt fint. 

Ok, det er en billig (og tung) gaffel, men hvilken utfordringer vil den gaffelen bli utsatt for med bruken TS ser for seg. Min kone sykler fortsatt på en 25 år gammel DBS med billig, enkel og tung Sporty SE dempegaffel. Dette er en gaffel du ikke trenger hverken spesialkunnskap, eller verktøy for å åpne og serve selv og ikke trenger den mye hokuspokus for å virke som den skal heller. Jeg vil gjette på at det samme er tilfelle på dagens billige dempegafler. 

Nå kjenner ikke jeg til kranklager på sykkelen det linkes til, men den er kanskje utstyrt med "firkant" som gjør bytte både billig ‹(gjør det selv) og enkelt med et minimum av utstyr. 

Er han heldig er det løse kuler i navet og da er jo den servicejobben også enkel og grei.

Nå har vel ikke TS sagt noe sikkert om prisnivå, men i det prisleie blir det gjerne enkelt og tungt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, arne_and said:

Er det større hopp mellom girene med 1x?

Ja, typisk er det større forskjell på tennene på kassetten. F.eks. 10-50 i stedet for 12-27? (Aner ikke tallene, men noe sånt). Dette for at 1x skal kunne brukes både opp og ned bakker uten at det blir for tungt eller lett å trå.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen 5-7000 så er det jo og en del alternativer på Finn.no. Dersom en egentlig ikke skal sykle terreng så kan en gjerne kjøpe en Cyclocross sykkel og? Som f.eks. noe sånt? Cannondale Caad 10 | FINN torget Da får en jo litt bedre girsystem, mye lettere sykkel og lavere rullemotstand. Kan jo og sette på litt bredere dekk for å øke komfort enn de som akkurat sto på her.

Eller så kan en få en full karbon til 5500,- på 7,4 kilo. Dermed så får en kanskje mye større interesse enn om en tråkket rundt på en 14 kilos sykkel. BROS MAGIC FULL CARBON | FINN torget

Blir jo bare noen løse tips siden jeg ikke vet høyden. Poenget mitt er at det er faktisk ganske mye snadder på Finn i den prisklassen, som er billig fordi de ikke har moderne geometri, eller fordi de har 26" og ikke 29", og andre ting som ikke er en ulempe for å sykle på grusveier osv. Fint søk: Sykler til salgs | FINN Torget

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (2 timer siden):

Ja, typisk er det større forskjell på tennene på kassetten. F.eks. 10-50 i stedet for 12-27? (Aner ikke tallene, men noe sånt). Dette for at 1x skal kunne brukes både opp og ned bakker uten at det blir for tungt eller lett å trå.

For terrengsykler har du f.eks. 10-delt 11-36 og 12-delt 10-52. Det gir hhv. 14% og 16% gjennomsnittlig økning per girtrinn Det er litt større trinn, men ikke veldig forskjellig IMO. Om vi ser på de 10 tyngste girene i en 12-delt kassett (f.eks. SRAM) så er de 10-36, akkurat samme som tidelt. Det er de to letteste girene som har særlig store sprang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta fra 12-27 kassett til 14-25 på pendlerreseren, synes det er digg å «vispe» bortover med perfekt frekvens. 😁 Hvor stort tannhjulet er fremme vil også påvirke hvor stor forskjellen er mellom girene. Stor forklinge vil naturligvis gi større forskjell på girene bak.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (51 minutter siden):

 Om vi ser på de 10 tyngste girene i en 12-delt kassett (f.eks. SRAM) så er de 10-36, akkurat samme som tidelt. 

Her gløymer du vel at den tildelte ikkje er 10-36, men 11-36.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eigen dedikert racersykkel frå før, så tenker terrengsykkel no 🙂

Om ein får ein terrengsykkel som er eit par kg lettare eventuelt vil kreva mindre vedlikehold så kan eg nok gå opp til rundt kr. 7500. Men reknar med ein ikkje får så mykje lettare eller mindre vedlikehold på ein sykkel for nokre få lappar ekstra. Ikkje så interessert i brukt heller, for då vert det vel mest sannsynleg tidlegare vedlikehold. Heller ikkje behov for skjermar eller bagasjebrett. Vert brukt til transport til/frå trening og som treningssykkel for å variera litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_gearing#Gearing_range

Jeg har ikke giddet å regne etter, men det ser fornuftig ut ved første blikk. Girområde og antall brukbare gir, samt trinnstørrelse der du er mest interessert er det som teller. 10 tenner på minste tannhjul gir en en betydelig økning av girområde, for eksempel fra 454% på 11-50 til 500% på 10-50. Krankdrev endrer ikke trinnene i %, men forskjellen i hastighet blir jo større siden 15% er mer ved 40 km/t enn 20 km/t for eksempel. Forskjellen mellom 1x12 og 2x10 på terrengsykkel er for liten til at jeg ser noen nytte i 2x. 2x11 og 3x10 kan være fint med større girområde, men jeg ser kun nytten for grusritt og/eller pendling hvor man også har bratte bakker. Reser/grussykkel er jeg ikke spesielt interessert i og det var ikke temaet i denne tråden, men jeg hadde valgt 1x der også hvis det ikke er for stor forskjell. På stisykling måtte jeg fått godt betalt for å gå tilbake til 2/3x, men trådstarter er vant til reser og antagelig flere drev, så kanskje det er like greit på grusveier hvor det rister mindre og man har bedre tid på å gire.
 

Med mindre du ser på brukte sykler så blir det en ganske tung sykkel og kanskje et dårlig alternativ til raseren din. Jeg ville ikke avskrevet en grussykkel med kraftige dekk og jeg har sett noen med de på enkle stier også, men du må avgjøre hva du er ute etter og det er neppe en billig løsning.  På en terrengsykkel for grus så ville jeg sett etter lette dekk og hjul, men det koster mye mer med lette og gode hjul enn dekk. Hvis du kommer over noe ala denne med 20-25% rabatt så kan den være bra:
https://www.xxl.no/white-xc-290-pro-deore-1x11-23-terrengsykkel-hardtail-herre-svart/p/1194850_1_Style

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moocow skrev (3 timer siden):

Har eigen dedikert racersykkel frå før, så tenker terrengsykkel no 🙂

Om ein får ein terrengsykkel som er eit par kg lettare eventuelt vil kreva mindre vedlikehold så kan eg nok gå opp til rundt kr. 7500. Men reknar med ein ikkje får så mykje lettare eller mindre vedlikehold på ein sykkel for nokre få lappar ekstra. Ikkje så interessert i brukt heller, for då vert det vel mest sannsynleg tidlegare vedlikehold. Heller ikkje behov for skjermar eller bagasjebrett. Vert brukt til transport til/frå trening og som treningssykkel for å variera litt.

Aha. Da ser jeg poenget. Er jo greit å ha en som en ikke er redd for skal bli stjålet og. Har ikke erfaring fra slike budsjettsykler. Alt har jo blitt så sykt dyrt. Jeg klarer ikke å anbefale en sykkel til 7500 - jeg er skada 😁 . På Finn ser jeg av og til sykler som ennå har "hårene" på dekkene fordi de er så lite brukt, men skjønner jo en helst vil ha ny sykkel uten skjulte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, rokkitan said:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_gearing#Gearing_range

Girområde og antall brukbare gir, samt trinnstørrelse der du er mest interessert er det som teller. 

Hvordan regner dere disse prosentene?

Jeg er gammeldags, men synes tredelt krank virker genialt. Kan bruke midterste klinge til vanlig bruk, og bytte til minste når jeg skal opp en bratt bakke, og storeskiva når jeg skal sykle i heftig fart utfor. Alt annet enn reser er mye tyngre å sykle på, så det er nok mer nyttig på en terrengsykkel

Men til den relativt flate pendlingen min på reser klarer jeg meg i praksis helt fint med 1x og 14-25 kassett 🙂 Venstre girhendel brukes sjelden.

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det omvendt kanskje, at flerdelt krank har mer for seg på landevei?

(Hvis vi tenker kun på utveksling - mener å ha hørt at endelt krank gir mindre risiko for å miste kjedet, som også er en fordel i terreng)

Uansett er det viktig å se på utvekslingen til hele systemet, fra hjulstørrelse til kranklengde. Det er jo på pedalene man merker resultatet av utvekslingen til hele systemet 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan garantere deg at tredelt krank vil bli relansert på eit tidspunkt, men då med eit heilt nytt og fancy namn som for guds skuld ikkje skal forvekslast med "trippelkrank". Og argumentasjonen vil vere eit eller anna i retning av "Now you no longer need those giant cassettes. It's truly amazing!!"

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo over 500% range på 1x12 nå. Ikke mange sykler med tredelte kranker som har det vel?

Etter å ha blitt vant til 1x vil jeg aldri tilbake til noe annet. Hadde 2x på en grussykkel for et par år siden, og ble bare irritert over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...