Gå til innhold

Hvor dyp profil burde man ha på hjulsettet?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå et par forza levanto db hjul på min ridley noah disc med 38mm profil som jeg har lyst til å oppgradere til noe med høyere profil. Tenkte å kjøpe noe brukt men er litt usikker hvor høy profil jeg burde ha. Tenkte opprinnelig 50mm, eventuelt litt høyere. Hva hadde dere anbefalt, merker man store forskjeller i sterk sidevind ved høyere profiler og hva ville dere anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller vil jeg si 50 mm er det optimale i forhold til vekt, aero og kjøreegenskaper/ sidevind/ klatreegenskaper. Ønsker du litt mer aero vil 50 mm foran og 60 mm bak være en bra kombinasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men jeg mener å ha lest at størstedelen av fordelene med høyprofilhjul får du allerede ved ca 40mm dybde. Så er de fleste ganske enige om at hvis du skal ha ett hjulsett til alt, så er 40-60mm ganske så perfekt. 
Jeg har inntrykk av at felgens profil / utforming er viktigere mtp vindpåvirkning enn om du har 40 eller 60mm hjul. Her er det nok mange som har et større erfaringsgrunnlag enn meg som kan fylle inn, men jeg merker i alle fall stor forskjell på hjulsett jeg har hatt tidligere og der jeg har nå, selv om de har hatt omtrent samme dybde. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med felgens utforming. Kjøper du et eldre sett i Feks 50 mm profil med den gammeldagse V formen er disse mye mer følsom for vind/ eks på slike hjul et Mavic Cosmic Carbone. Nyere felger har type u- shape, altså tykkest på midten. Disse tåler vind/ sidevind mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har fått tilsendt ulike tilbud, hva hadde dere gått for?

Roval Rapide CL50 til 8500kr eks. Frakt.

Aerlite Elite 55mm til 8000kr inkl frakt.

Hollowgram Knot64 64mm til 9000kr eks. frakt

Ultegra C50 50mm med alt for 12000kr eks. Frakt

DT Swiss arc 1400 62mm til 9500kr eks. Frakt

Winspace Hyper 45 til 10500kr eks frakt

Endret av Sondrekvivik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CL50: er ganske moderne felgmessig til å være en såpass gammel modell.

Aerlite Elite: DT350 nav er pluss, smal felg er minus (26mm)

Hollowgram Knot64: ser vel OK ut specmessig. Usikker på sidevindsegenskaper?

Ultegra C50: de nye Shimanohjulene er fått skryt og jeg vurderte selv Dura Ace C50 i fjor

DT Swiss arc 1400: Hadde ARC1450 på forrige sykkel og de var litt gufne i vind

Winspace Hyper 45: Populære på nett, skal være bra hjul.

Vanskelig valg, har du sett på Nextie? Hjulsett som er i forumvinden og skal være veldig bra:
https://www.xxl.no/nextie-racing-road-wheelset-with-dt-350-straight-pull-hjulsett-svart/p/1226444_1_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondrekvivik skrev (3 timer siden):

Har fått tilsendt ulike tilbud, hva hadde dere gått for?

Roval Rapide CL50 til 8500kr eks. Frakt.

Aerlite Elite 55mm til 8000kr inkl frakt.

Hollowgram Knot64 64mm til 9000kr eks. frakt

Ultegra C50 50mm med alt for 12000kr eks. Frakt

DT Swiss arc 1400 62mm til 9500kr eks. Frakt

Winspace Hyper 45 til 10500kr eks frakt

Jeg selger hjulene mine når jeg kommer hjem fra Mallorca 2 mai. Finner du noe bedre er du god-1300 g tubeless hooked clincher, 4550 profil, ratchet 36 t nav, pillar 1420 eiker, 28 mm utvendig bredde. Prisen blir vel rett under 9000,- brukt 5 uker nå.

IMG_0706.jpeg

IMG_1050.jpeg

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Sondrekvivik skrev (7 timer siden):

Har fått tilsendt ulike tilbud, hva hadde dere gått for?

Roval Rapide CL50 til 8500kr eks. Frakt.

Aerlite Elite 55mm til 8000kr inkl frakt.

Hollowgram Knot64 64mm til 9000kr eks. frakt

Ultegra C50 50mm med alt for 12000kr eks. Frakt

DT Swiss arc 1400 62mm til 9500kr eks. Frakt

Winspace Hyper 45 til 10500kr eks frakt

Ville valgt Ultegra noe jeg også gjorde selv, riktignok i C60. Grunnen til det var at jeg har hørt flere steder at de er fornuftig med tanke på aero og hvordan de er å sykle på.

 

DT Swiss vill vært alternativ 2 for meg.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt det som er annerkjent som veldig stabilt i sidevind - Roval Rapide CL/CLX I/II (ikke de gamle 24/32/50/64-modellene), Reserve 53|62 er noen - hvor forhjulene for øvrig er ~35mm brede.

Eksempler på det motsatte er etter min erfaring Roval CL50, Zipp 303S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt de Knøt64 hjula for 3 år siden, men har nå Winspace Lun D67.

 

Winspace hjula er vesentlig mer følsomme for sidevind enn Knøt64. 
 

Stor forskjell. Var riktignok på to ulike sykler men allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenpåhjul skrev (42 minutter siden):

Zipp 404 NSW 🥰

Nå er vi tilbake til gode gamle forumet. Foreslå noe som er 3 ganger så dyrt en det OP egentlig ser etter. Antar du mener 454 NSW og ikke de gamle og utdaterte 404 NSW. Hadde i så tilfellet valgt 404 FC, marginalt tyngre men nesten halvpris..

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...