Gå til innhold

Dundas fjellstøvler


Anbefalte innlegg

Har ikke erfaring med det merket, men kanskje litt relevant info i tråden Fjellsko for brede føtter og spørsmål om dagens lærkvalitet hos Hanwag (og andre)?

Kule sko, bare husk at lærsko ofte tar lang tid å gå inn. Etter det er det visst knall.

Selv er jeg storfornøyd med Scarpa Zodiac Plus GTX. Dog de er ikke evigvarende, og kan neppe repareres uten at det er like greit å kjøpe ny. De ser ei heller like kule ut som skikkelige lærsko, sånn om man vil bruke de i by.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo forskjellige, men jeg har gått _fra_ stive fjellsko (som Dundas og Scarpa) _til_ Hoka - og endelig kan jeg jo faktisk gå på tur.

Har i alle år tenkt at stive, stabile sko har vært et must for mine klumpføtter, men i realiteten var det helt feil.

Holdbarheten er det litt for tidlig å si noe, antagelig ikke all verden, men nå blir de i hvert fall brukt 😉 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kommer nok ann på type terreng, oppakning og generelt benstyrke.

Jeg har prøvd meg med trailrunners(Altra Lone Peak) og 15kg sekk. Det går helt fint, men fotsålen min er ganske øm etter 20-25km. Med nevnte Scarpa over er jeg mer sliten i lårene, men selve foten er mindre ømme.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dundas fjellstøvler, solide og svært tunge. Jeg kommer ikke til å gå med de på tur mere!

Nå gjør jeg sekken lå sett som mulig, og skal gå med "Altra Lone Peak" + gamasjer. Dette er lave lettvekts sko med "mesh", uten GTX. Tanken er at skoene skal tørke opp.

Planlegger lengre fottur, med etapper på 20+ km per dag, og høye støvler med GTX vil være klamme av svette. Bedre med luftige sko som gir føtter og sokker mulighet for å tørke.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for input.
Ja, passform er viktigst, kulhet er underordnet. Er klar over at lærstøvler må gås inn, men er de veldig tunge så er jo det negativt. Foretrekker kraftig såle når jeg går i steinrøysa, liker litt sånn Assegai/Magic Mary-følelse. Mine Hoka og Alfa har vært behagelige å ha på men ble fort myke i sålen, og fort slitt.

Får se litt på alternativene som nevnes her, og spekulere videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoka Kaha funker så lenge en går uten tung sekk, og best på sti eller grus. Funker dårlig utenfor allfarvei, og blir fort bløte..

Har hatt en tur på reinsdyrjakt, (simle i sekken), med Kaha. Det gjør jeg aldri igjen! 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, runermm said:

Hvilke Hoka har du brukt?

Mine Hoka Kaha 2 vil jeg si er veldig nær Magic Mary 🤣

Har Hoka Kaha ja (usikker på om det er 1 eller 2..). Lette støvler med bra passform, men nå etter 3-4 år har de blitt merkbart mjukere i sålen og generelt mer "lefsete". Ikke mye Magic Mary-følelse igjen.

Jeg ser etter noe mer holdbart og reparerbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/11/2024 at 1:04 PM, StianR said:

Noen som har erfaring med fjellstøvlene fra Dundas?

https://dundasfootwear.com/pages/mountaineering

Har lyst på noen ordentlige støvler som varer, og som kan repareres. Er ferdig med Hoka-plastikk og slike ting


Litt smak og behag, men de trenger å gåes inn. 

Jeg bruker mine Lillebjørn ofte og mye, og vil alltid foretrekke fjellstøvler uten membran (som er en diskusjon i seg selv). Byttet såle en gang, enkel jobb, og patina er i ferd med å bli nydelig.

Har også storebjørn, trenger også å gås inn, og med tung bør liker jeg disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (1 time siden):


Litt smak og behag, men de trenger å gåes inn. 

Jeg bruker mine Lillebjørn ofte og mye, og vil alltid foretrekke fjellstøvler uten membran (som er en diskusjon i seg selv). Byttet såle en gang, enkel jobb, og patina er i ferd med å bli nydelig.

Har også storebjørn, trenger også å gås inn, og med tung bør liker jeg disse. 

Bruker du de mest i fjellet eller i byen?

Muligens jeg er litt fordomsfull, men lærsko som klokker inn på 1,2kg per sko virker unødvendig tungt. Over dobbelt så mye som mine Scarpa.

Som regel ser jeg kostbare lærsko i Oslo Sentrum. Sjeldent i Marka og på fjellet. Har lyst på noen fjonge lærsko til bybruk selv.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de aldri i byen, kun i skog eller på fjellet. For meg er Lillebjørn/Storebjørn en turstøvel. 

Riktignok har jeg noen par av deres type 01, men det er en helt annen sko og den bruker jeg i byen med mindre jeg skal vasse rundt i saltsørpa. Eldste paret er over 10 gamle, gjort en helflikk, skinnet blir stadig mer patinert.

Endret av eOpseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianR skrev (På 11.4.2024 den 13.04):

Har lyst på noen ordentlige støvler som varer, og som kan repareres.

Ute i samme ærend. Har sett på Lundhags uten membran. Erfaringer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (49 minutter siden):

Ute i samme ærend. Har sett på Lundhags uten membran. Erfaringer mottas med takk!

Veldig god erfaring med Lundhags! Står litt erfaringer i tråden det ble linket til lenger oppi her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...