Bho Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Hva er anbefalt lengde på krankarm på gravelsykkel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hrukin Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Går ikke an å svare på uten mer info. Er det i størrelse 52 eller 60. Lange bein eller lukter det tåfis av pungen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vemod Zachariassen Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april litt kortare enn det sykkelen blir levert med 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannen Faller Ikke Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Ja, krankarmlengde er en hel vitenskap som ikke er ferdig utforsket. Og så er vel spørsmålet og hvordan en tenker å sykle med gravel'n. Er det nærmest tempo i superagressiv stilling kan kortere armer hjelpe til mer aero sittestilling. Sliter en med dårlige knær kan kortere krankarmlengder hjelpe. Skal en ha punch i en spurt kan litt lengre armer ha mer hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april Vemod Zachariassen skrev (På 19.4.2024 den 22.54): litt kortare enn det sykkelen blir levert med Dette er dessverre sannsynligvis helt sant. Mye tyder på at de fleste av oss har syklet på for lange armer. Det er bedre for hofte, rygg og sittestilling forøvrig med kortere armer. Sikkert for knær også. Mer aerodynamisk er det også - og bedre bakkeklaring i svinger. Etter å ha insistert på 175 mm armer på alt av sykler tidligere, har til og med hatt 180 mm på en singlespeed terrengsykkel, har jeg nå 170 mm på både terrengsykkel og grus/landeveissykkel. Rullesykkelen har fortsatt 175 mm - da den har en dyr og velfungerende Rotor 2INpower wattkrank. Ved å veksle fra den til de andre syklene setter jeg desto mer pris på de kortere armene på de to andre syklene. Jeg er 184 cm høy forresten. Det kan godt hende at enda kortere er enda bedre også, men der blir utvalget fort ganske dårlig. 2 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hrukin Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april Det som er spesielt er feks på landevei så vil ofte Small rammer ha 170mm kranklengde, mens på en kar på Large ramme med 10-12 cm lengre bein vil gjerne få levert sykkelen med 175mm. Tror gjerne de som kjøper de mindre rammene er de som er mest "feil". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) hrukin skrev (11 timer siden): Det som er spesielt er feks på landevei så vil ofte Small rammer ha 170mm kranklengde, mens på en kar på Large ramme med 10-12 cm lengre bein vil gjerne få levert sykkelen med 175mm. Tror gjerne de som kjøper de mindre rammene er de som er mest "feil". Hvis vi sier at en typisk Large-syklist har beinlengde på ca 90 cm og kranklengde på 175 mm, så utgjør dette ca 20 prosent. For en med beinlengde på 77 så utgjør det (170mm) om lag 22 prosent. Forskjellen er ikke voldsom. Terrengsykler har tradisjonelt blitt levert med 175 mm krankarmer i omtrent alle størrelser, også M og S. Landeveissykler i 56 har etter min erfaring oftest 172,5 armer og skal passe beinlengder på 85-88 +-, også ca 20 prosent. For å svare på trådstarters spørsmål: Sannsynligvis bør du ikke ha lengre enn 170 mm, nesten uansett høyde/størrelse. Er du over 195 cm høy kan det kanksje være ok med 172,5 eller 175. Er du lavere enn 175 kan det hende 160-165 egentlig er ideellt, men det er krevende å få tak i, enn så lenge. Endret 23. april av SykkelØyvind 1 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hrukin Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Jeg sitter på ca 82.3 senter krank - sete og hadde før 175mm. Har hatt 172,5 siste par årene og trives helt klart bedre med det. Nå har jeg hatt noen runder i velodrom med leiesykkel hvor kranklengden er i lengde "stutt". Målte ikke, men føltes veldig unaturlig de første 5 min, deretter føltes det helt naturlig ut. Jeg skal nok ha 170 mm på neste sykkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnoos Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Sverget også til 175mm tidligere, men har moderert til 172,5mm etterhvert, og gikk for 170mm til temposykkel. Sier meg enig i det som sies om at kortere lengder sannsynligvis er bedre. For mange lange krankarmer i omløp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olve Skrevet 24. april Del Skrevet 24. april Jeg ble ganske overrasket da en bekjent på 1,65m hadde fått anbefalt, og kjøpt, en sykkel med 175mm krankarmer. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullars Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Jeg sitter på 73cm og er 180cm. Bytta til 165mm på begge landeveis syklene etter noe kne trøbbel for noen år siden og ser meg ikke tilbake. (Landevei/gravel Trek Domane SL5 og rullesykkel Trek Emonda ALR) Terrengsyklene har også fått 170mm (Ragley Marley 29 og Canyon LUX CF SL) Utfordringen nå er at begge døtrene og kona, som alle sykler en god del, fortsatt er på 170mm og de er alle mellom 157-159cm. Det er skremmende lite utvalg i korte kranker fra "mainstream" leverandørene og sykler som passer jentene i huset leveres med 170mm som korteste. 2 Siter Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 1. mai Del Skrevet 1. mai Pogacar er på 165 armer - https://www.cyclingnews.com/news/a-55-carbon-chainring-and-165mm-cranks-tadej-pogacars-2024-marginal-gains/ 1 1 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.