Jump to content

Krankarmlengde


Recommended Posts

Ja, krankarmlengde er en hel vitenskap som ikke er ferdig utforsket. Og så er vel spørsmålet og hvordan en tenker å sykle med gravel'n. Er det nærmest tempo i superagressiv stilling kan kortere armer hjelpe til mer aero sittestilling. Sliter en med dårlige knær kan kortere krankarmlengder hjelpe.

Skal en ha punch i en spurt kan litt lengre armer ha mer hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Vemod Zachariassen skrev (På 19.4.2024 den 22.54):

litt kortare enn det sykkelen blir levert med

Dette er dessverre sannsynligvis helt sant. Mye tyder på at de fleste av oss har syklet på for lange armer. Det er bedre for hofte, rygg og sittestilling forøvrig med kortere armer. Sikkert for knær også. Mer aerodynamisk er det også - og bedre bakkeklaring i svinger. 
Etter å ha insistert på 175 mm armer på alt av sykler tidligere, har til og med hatt 180 mm på en singlespeed terrengsykkel, har jeg nå 170 mm på både terrengsykkel og grus/landeveissykkel. 
Rullesykkelen har fortsatt 175 mm - da den har en dyr og velfungerende Rotor 2INpower wattkrank. Ved å veksle fra den til de andre syklene setter jeg desto mer pris på de kortere armene på de to andre syklene. 
Jeg er 184 cm høy forresten. 
Det kan godt hende at enda kortere er enda bedre også, men der blir utvalget fort ganske dårlig. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

Det som er spesielt er feks på landevei så vil ofte Small rammer ha 170mm kranklengde, mens på en kar på Large ramme med 10-12 cm lengre bein vil gjerne få levert sykkelen med 175mm. Tror gjerne de som kjøper de mindre rammene er de som er mest "feil".

Link to comment
Share on other sites

hrukin skrev (11 timer siden):

Det som er spesielt er feks på landevei så vil ofte Small rammer ha 170mm kranklengde, mens på en kar på Large ramme med 10-12 cm lengre bein vil gjerne få levert sykkelen med 175mm. Tror gjerne de som kjøper de mindre rammene er de som er mest "feil".

Hvis vi sier at en typisk Large-syklist har beinlengde på ca 90 cm og kranklengde på 175 mm, så utgjør dette ca 20 prosent. For en med beinlengde på 77 så utgjør det (170mm) om lag 22 prosent. Forskjellen er ikke voldsom. Terrengsykler har tradisjonelt blitt levert med 175 mm krankarmer i omtrent alle størrelser, også M og S. 
Landeveissykler i 56 har etter min erfaring oftest 172,5 armer og skal passe beinlengder på 85-88 +-, også ca 20 prosent. 

For å svare på trådstarters spørsmål: Sannsynligvis bør du ikke ha lengre enn 170 mm, nesten uansett høyde/størrelse. Er du over 195 cm høy kan det kanksje være ok med 172,5 eller 175. 
Er du lavere enn 175 kan det hende 160-165 egentlig er ideellt, men det er krevende å få tak i, enn så lenge. 

Edited by SykkelØyvind
  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter på ca 82.3 senter krank - sete og hadde før 175mm. Har hatt 172,5 siste par årene og trives helt klart bedre med det. Nå har jeg hatt noen runder i velodrom med leiesykkel hvor kranklengden er i lengde "stutt". Målte ikke, men føltes veldig unaturlig de første 5 min, deretter føltes det helt naturlig ut. Jeg skal nok ha 170 mm på neste sykkel. 

Link to comment
Share on other sites

Sverget også til 175mm tidligere, men har moderert til 172,5mm etterhvert, og gikk for 170mm til temposykkel. Sier meg enig i det som sies om at kortere lengder sannsynligvis er bedre. For mange lange krankarmer i omløp. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter på 73cm og er 180cm.

Bytta til 165mm på begge landeveis syklene etter noe kne trøbbel for noen år siden og ser meg ikke tilbake.

(Landevei/gravel Trek Domane SL5 og rullesykkel Trek Emonda ALR)

Terrengsyklene har også fått 170mm

(Ragley Marley 29 og Canyon LUX CF SL)

Utfordringen nå er at begge døtrene og kona, som alle sykler en god del,  fortsatt er på 170mm og de er alle mellom 157-159cm.

Det er skremmende lite utvalg i korte kranker fra "mainstream" leverandørene og sykler som passer jentene i huset leveres med 170mm som korteste.

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

  • Like 1
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...