Gå til innhold

Tips og tricks i nytt forum


andrerav

Anbefalte innlegg

En dedikert tråd for å dele tips & tricks i det nye forumet. Jeg kan starte med et lite triks som kan spare litt tid for mange. Hvis du har et bilde som du kjapt og enkelt ønsker å sette inn i en post, så kan du rett og slett kopiere bildet. For eksempel, hvis du bruker Chrome som nettleser, så kan du ofte høyreklikke på et bilde og velge "Copy image":

image.thumb.png.9a045588bd922d5127bf2741f0b91460.png

 

Deretter kan du lime bildet rett inn i innlegget her på Sykkel.org ved å høyreklikke i tekstfeltet og velge "Paste" (eller bare trykke ctrl+v):

image.png.3d2e24750ecc09ca6feb2b0699729a68.png

Resultat blir da slik:

87575321.jpg?t[strip]=1&t[crop][x]=0&t[crop][y]=0&t[crop][width]=3000&t[crop][height]=2000&t[resize][width]=734&accessToken=95978381b35e40c218871e873151492741239cd040db1b01e944b119313bf206

 

 

Endret av andrerav
  • Like 3

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (12 minutter siden):

Tror jeg har klart å legge inn et bilde i løpet av de siste 8 årene på terrengsykkel.no.

Her er det nok litt enklere 😁

Du skal ikke se bort fra at det kan ha vært en del av årsaken til at bilde- og videotråder på det gamle forumet var relativt sedate. Mildt sagt plundrete i gamle phpBB-løsninger det der 🙂

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

Noen som kan tipse om hvordan man kan slette et innlegg? 😶

Og kan vi få utvidet tidsfrist for å endre?

Noen skriver langt og snirklete og må omformulere mange ganger før det blir rett.

 

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tidsfrist, men enkelte brukere kan få litt utvidet tid. Admins kan ordne det.

Ellers er det bare å skrive dobbeltpost eller rapportere, så fanger en mod. det opp.

Evnt. skrive @ etterfulgt av starten brukernavn, så dukker en liste med brukernavn opp. Da kan du jo "tagge" en mod.

Fikset dobbelt og trippelpostingen. Kan skje den beste. Det kan av og til henge litt når en poster.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Andreas!

Annet spørsmål:

Er det mulig å vise bilder/videoer i mindre format. altså tilpasse/redigere/variere størrelse det vises i?

Som i innlegget mitt over, fremstår Inspector Tiger fint på mobil, men blir stor og dominerende på PC.

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilder er det bare å legge inn url, når bildet kommer opp i innlegget du skriver, kan du dobbeltklikk bildet med venstre museknapp og velge størrelse i det vinduet som dukker opp. Jeg velger ofte bredde 600, uten at det er noen fasit. Ikke alltid fungerer det heller. Er bare å forsøke seg frem. @baroudeur nevner det innlegg over.

Youtube-linkene tror jeg ikke kan endres på en enkel måte. Det tilpasser seg egentlig litt automatisk forumskjermen hos leseren.

Du kan kanskje høyreklikke på youtubelinken når videoen er i innlegget, så trikse og mikse med det man henter ut fra Kopier Innbyggningskode. Jeg får det ikke til fungere, men så er ikke mine programmeringskunnskaper mye å skryte av.

Når du skriver et innlegg, har du en liste med B I U etc. i toppen, i enden der er det et ark med forstørrelsesglass. Trykker du på det får du opp Forhåndsvis(ning), hvor du igjen kan velge Skrivebord, Nettbrett og Mobil.

Bra initiativ @Sepeda. Forumet er brukerstyrt og brukerinnspill er viktige. Det gjør det lettere for driftsgruppen også, Hive mind og alt det der.

  • Like 1
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (10 timer siden):

Og kan vi få utvidet tidsfrist for å endre?

Alle brukere har 120 minutter redigeringstid. Den startet på 60 minutter og ble deretter utvidet på forespørsel. Vi har oppjustert den til 180 minutter for alle brukere nå.

I tillegg er det enkelte brukere som har behov for ubegrenset redigeringstid for å vedlikeholde guider og lignende. Du har jo forfattet en del lengre, dynamiske innlegg i din tid. Dersom redigeringsbegrensningene er til hindring for dette, er det mulig å endre på det.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lynraske svar fra Andreas og baroudeur!

Her på forumet kan ikke en dåre spørre mer enn to moderatorer kan svare.

Endret av Sepeda
  • Like 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bidra til bikubeintelligensen:

- Jeg ser at i skrivebord-visning, har enkelte tråder et vindu til venstre med antall svar/opprettet dato/siste svar og flere data. Så vidt jeg kan forstå, dukker vinduet opp bare ved tråder av en viss lengde, noe som er logisk. Jeg foreslår likevel av visuelle grunner at vinduet legges inn som standard for alle tråder. Bl.a. videoklipp, ref. innleggene over, fremstår i bedre egnet format når det ikke fyller hele skjermen, m.a.o. at størrelsen begrenses.

- Sikkert nevnt før, men kan vi brukere få anledning til å slette innlegg selv? Stemningen er så god og konstruktiv på forumet at jeg ikke tror slik funksjon vil misbrukes i opphetede debatter.

- Kanskje komplisert, kanskje så enkelt alle unntatt meg har skjønt det, men prøver: På gamleforumet kunne man ved bruk av eksterne sitat også legge inn hvor sitatet var hentet fra og attpåtil legge inn lenke i sitathenvisningen. Lar det seg gjøre også på dette forumet? Tenker på feltet der det her står kun "sitat".

Sitat

Don’t buy upgrades. Ride up grades.

🙂👍

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (23 timer siden):

Jeg ser at i skrivebord-visning, har enkelte tråder et vindu til venstre med antall svar/opprettet dato/siste svar og flere data.

Er det vinduet til høyre du mener? Dette feltet aktiveres når en tråd når tre sider. Jeg har endret det slik at det alltid er aktivt. Var det dette du mente?

Sepeda skrev (23 timer siden):

Sikkert nevnt før, men kan vi brukere få anledning til å slette innlegg selv?

Driftsgruppen følger fortløpende opp sletteforespørsler via rapporteringsfunksjonen. Driftsgruppen er også både åpen for og avhengig av deltakelse fra medlemmer, så om man ser at innholdshåndteringen kan gjøres bedre oppfordres det til å bli med i driften.

Samtidig er det slik at forumet kontinuerlig formes av medlemsmassen og endringer i funksjonalitet kommer gjerne som følge av et bredt ønske blant medlemmer. Til nå har vi kun mottatt én forespørsel om å kunne slette egne innlegg (denne). Et alternativ til å kunne slette egne innlegg kan være ubestemt redigeringstid, noe du også har vært inne på. Du kan jo vurdere å opprette en poll og invitere til diskusjon rundt fordeler og ulemper med denne funksjonaliteten 🙂 

Sepeda skrev (På 27.4.2024 den 10.31):

Kanskje komplisert, kanskje så enkelt alle unntatt meg har skjønt det, men prøver: På gamleforumet kunne man ved bruk av eksterne sitat også legge inn hvor sitatet var hentet fra og attpåtil legge inn lenke i sitathenvisningen. Lar det seg gjøre også på dette forumet? Tenker på feltet der det her står kun "sitat".

Dette er ikke standardfunksjonalitet på denne plattformen, dessverre kan man kanskje si. Det er mulig å legge til nye siteringsknapper med annen funksjonalitet, men det blir fort rotete.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for lynraskt og fyldig svar!

baroudeur skrev (1 minutt siden):

Er det vinduet til høyre du mener? Dette feltet aktiveres når en tråd når tre sider. Jeg har endret det slik at det alltid er aktivt. Var det dette du mente?

Eh, ja. The other right. Ikke rart at jeg sykler meg vill uten Komoot. Tusen takk!

Skal ikke skape merarbeid ved å sette i gang undersøkelse om slettefunksjon. Gjelder trolig bare meg, som har en tendens til å gjenta meg selv stadig vekk og dermed føler for å slette gjentagelser i ettertid. Tror jeg hadde rundt 10.000 innlegg på gamleforumet, som egentlig var 10 kjepphester gjentatt 1000 ganger 😀

  • Haha 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...