Gå til innhold

Noen her som skal på Mother North?


Anbefalte innlegg

Heisann,

Vurderer å melde meg på Mother North – Unsupported Bikepacking Adventure in the Norwegian lands. Embrace the remoteness. (mother-north.com). Ser på Insta at deltagere har fått løypen på mail. Er det noen her som skal være med og har løypen? Jeg vil gjerne se den da det ikke er så interessant hvis det er mye felles med The Bright Midnight – Unsupported Bikepacking through Norwegian highlands and fjords som jeg allerede er påmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en midlertidig rute; https://www.komoot.com/collection/2700564/-mother-north-preliminary-version

Virker ikke alt for ille? 

Møtte kjæresten til arrangøren og hun sa ruta handlet mest om å sykle gjennom fin natur.. eller noe slikt, og trodde det kom til å være mindre "knotete" enn bright midnight, uten at jeg husker alt som ble sagt (ikke noe negativt om det ene eller andre arrangementet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

To ultra or not to ultra? Hadde egentlig tenkt at jeg i min sykkel'karriere' ikke skal begi meg ut på noen ultra før om i hvert fall 2-3 år. Men, så har det dukket opp en mulighet som gjør Mother north meget aktuelt. Dog sitter jeg inne med tanker som sikkert mange andre rundt usikkerhet om jeg klarer det, som også er en motiverende faktor til å prøve. Samt mye er jo forventning, kanskje prøve å ikke legge lista så høyt og heller tenke at det er en kul opplevelse og ok å fullføre på feks 4-5 dager.. Uansett vanskelig å vite når man ikke har gjort noe slikt før.

Hvordan forbereder dere som skal/har syklet ultra før? til alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å kaste seg ut i det! Turer over såpass lengde er det bare å finne sin egen greie med hensyn til tidsbruk.  Første seier er når du er klar og stiller på startstreken, og så er alt utover det bonus 😎 

Absolutt alle kan klare en sånn greie hvis de vil, for det er hodet som må drive en underveis, beina er jo kaputt etter halvannet døgn 👍

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo noen valg ang utstyr. Regner med du har en sykkel som egner seg noenlunde til formålet, her virker det meste til å kunne gjennomføre.  Så er det feks oppakning og hvordan du skal overnatte, her er jo alt lov, og en sparer mye vekt på å bruke overnattingstilbud langs ruten. 

 Ser har du oppskriften, nå er det bare å melde seg på og glede seg til starten 😎

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt einig med Sveinung her. Om målet er å fullføre, og du er motivert for det, og bevisst på at du skal skyve bort alle tankar om å bryte når det røyner på, så får du til dette. Om du derimot går hardt ut og ser for deg at du skal kjempe om ei topp ti-plassering, så er det stor risiko for å gå opp som ei løve og ned som ei skinnfell.

Viktigaste mentale taktikk er: Ikkje tenk så mykje på mål. Tenk på neste plass som er ein time eller to lenger fram.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet har mange erfarne distansemaskiner og sykkelnerder, så vil anta at det du lurer på, vil du få svar på.

Jeg tror det ikke er rart å være usikker før et slikt ritt. Det er vel endel av pakka. Kjenner selv evighetsmaskiner som alltid har litt tvil før de starter på nye eventyr. Når de er igang så finner de flyten, og ting bedrer/løser seg. Den mentale kampen er endel av gamet og sikter du ikke på topplassering er alt bare et langt eventyr.

@torhovland sin tråd Hjelp til utstyr til Atlas Mountain Race dekker veldig mye planlegging.

Slår et slag for rådet til @Sveinung1 om å benytte seg av overnattingstilbud langs ruten. Det ene er vekt/volumbesparelsen. Det andre er søvnkvaliteten. Er selv turnerd, men jeg merker og ser på Garmin-klokka at det er litt dårligere søvn på et oppblåsbart liggeunderlag i et telt. Spesielt når kroppen er sliten. I tillegg er det det å finne seg et sted, som er passe rolig. Da er det lettere å bare ta inn et sted, lukke døra, hoppe i en seng, og sove. En dusj er også fint, så man får vasket av saltet, sånn i tillegg til å lukte litt bedre.

For minnene har det lite å si om du fullfører på 4-5 dager eller 6-7-8 dager. Det er opplevelsen og lærdommen man tar med seg.

  • Like 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2024 at 1:23 PM, hardrock said:

 Dog sitter jeg inne med tanker som sikkert mange andre rundt usikkerhet om jeg klarer det, som også er en motiverende faktor til å prøve. Samt mye er jo forventning, kanskje prøve å ikke legge lista så høyt og heller tenke at det er en kul opplevelse og ok å fullføre på feks 4-5 dager.. Uansett vanskelig å vite når man ikke har gjort noe slikt før.

Eg har tenkt ein del på MN, men ideelt sett så kunne tidsfristen gjerne vore 1 dag ekstra. Med 6 døgn, altså 144 timer, og døgnetapper på i snitt 160km / 2700hm (truleg nokon lenger etapper gitt moglegheiter for overnatting/proviantering) så spørs det om ein har muligheten til å nyte at "ruta handlet mest om å sykle gjennom fin natur"..! For min del, med mine små damewatt, så vil langturer med så mykje klatring (17 høgdemeter pr km) typisk ende på rundt 20-22 km/t i snitt. Konservativt, sei 20 km/t. Med 20km/t i snitt trengs det då 48 timer å sykle ruta.

Og så har eg sansen for Lachlan Morton sin Tour Divide-strategi om minst 12 timer kvile pr 48 timer, som blir i snitt 6 timer kvart døgn. Så regnestykket foreløpig er då 144 timer minus 48t sykling minus 36t soving, som gir 60 timer til "faff" og dilldall... Hmm...!! 🤔💡

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte nylig på Lael Wilcox på Just Ride podcasten, og det var et sitat derfra som satte seg hos meg: "You can always quit a little later"

Forøvrig en veldig god episode ref ultrasykling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt mantra; for er det en ting som er sikkert er at det kommer stunder i en langtur der alt  føles absolutt meningsløst og tragisk , men det er viktig å ikke gi seg akkurat da. Kvarter senere kan alt være tipp topp 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dothtm skrev (21 timer siden):

Eg har tenkt ein del på MN, men ideelt sett så kunne tidsfristen gjerne vore 1 dag ekstra. Med 6 døgn, altså 144 timer, og døgnetapper på i snitt 160km / 2700hm (truleg nokon lenger etapper gitt moglegheiter for overnatting/proviantering) så spørs det om ein har muligheten til å nyte at "ruta handlet mest om å sykle gjennom fin natur"..! For min del, med mine små damewatt, så vil langturer med så mykje klatring (17 høgdemeter pr km) typisk ende på rundt 20-22 km/t i snitt. Konservativt, sei 20 km/t. Med 20km/t i snitt trengs det då 48 timer å sykle ruta.

Og så har eg sansen for Lachlan Morton sin Tour Divide-strategi om minst 12 timer kvile pr 48 timer, som blir i snitt 6 timer kvart døgn. Så regnestykket foreløpig er då 144 timer minus 48t sykling minus 36t soving, som gir 60 timer til "faff" og dilldall... Hmm...!! 🤔💡

Altså, hvis du trenger en dag ekstra så bruker du en dag ekstra. Du har jo fullført selv om du ikke rekker fristen. Det er DIN tur, du bestemmer!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...